Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virikelapsista - lapsi ei saa hoitopaikkaa läheltä, koska virikelapset ovat vieneet ne?

Vierailija
21.09.2008 |

Onko tämä mielestäsi ok? Pitääkö työssäkäyvien raahata lastaan toiselle puolelle kapunkia?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa olisin jos menisin uimaan ja kahvitteleen vaan vauvan kanssa ja hankkisin lapsille jostain "jonkun" hoitajan. Jonka (sori vaan) laatusuhde ei ole niin hyvä kuin nykysessä hoitomuodossa?

Isä huonompi hoitaja kuin päiväkoti? Tämä selvä.

Perustehan se on tuokin virikepäivähoitopaikalle: äiti haluaa rauhassa nuuhkia vauvaa kotona.

Vierailija
102/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä sitten HUONO äiti kun ei jaksa kuunnella lasten kitinää.. kerta kaikkiaan uusi ja ihmeellinen asia. Ei ainakaan minulla koskaan hermot menneet..joo eipä ei..

Täytyy sanoa että MINÄ ainakin sanoisin naapureille tai vaikka toisille äideille että "EN jaksa kuunnella kitinää".. ennemmin kuin että "Meillä on mieheni kanssa ollut hyvin raskas vuosi kun hän on kärsinyt tippurista ja kupasta..itselläni on ollut sydämessä ongelmaa ja alapääkin reistaillut .. ja sitten kun appiukkonikin kuolla kupsahti ja itse olen työpaikkakiusattuna.. ja sitten on ongelmia monessa asiassa.. SIKSI vien lapset hoitoon että haluan nyt parisuhdeterapeutin, psykologin, neuvolantädin ja psykiatrin suosituksesta keskittyä itseeni, omiin voimavaroihini, ennaltaehkäistäkseni kerran koettua synnytyksen jälkeistä masennusta, rytmihäiriöitäni..."

IHAN OIKEESTI: Kuinka moni äiti kertoo totuuden??? Minä en ainakaan kertoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään noin toiminutta, mutta kylläkin monta äitiä, joiden lapsi/ lapset olleet ns. sopimuspäivillä 10-12 (lyhyttä) päivää kuukaudessa hoidossa silloin kun itse ovat olleet ä-lomalla. Eli eihän kuitenkaan yleistetä, eihän..

Vierailija
104/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kuulostatte jotenkin todella yksinkertaisilta, anteeksi nyt vain. . Ja kateuskortti on aivan oikeutettu tässä, koska hoitohan maksaa ja lisäksi menettää kotihoidontuen ja mahdollisen kuntalisän sekä sisaruslisän.

Ja minä en ole pitänyt lapsiani virikehoidossa, koska meillä ei ole siihen VARAA/olemme liian pihejä. Mutta minusta se on hyvä mahdollisuus lapsiperheille.

Vierailija
105/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla naisilla oli Suomessa oikeasti huomattavia ongelmia juuri siksi, ettei heidän katsottu olevan "tarpeeksi" töissä. Eniten ongelmia oli opiskelijaäideillä ja free-lance yrittäjillä, sekä maatalousyrittäjillä, joilla ei ollut esittää mitään työnantajan todistusta. Muillakin yrittäjillä oli isoja ongelmia. Vuorotyöläisillä samoin.

1980-luku oli Suomessa vielä aikaa, jolloin raskaaksi tulo kesken opiskelujen keskeytti ne pysyvästi kenties vuosikymmeneksi, sekä aikaa jolloin naisten piti uhrata paljon saadakseen käydä töissä. Se oli aikaa, jolloin perhellinen nainen ei ollut vakavasti otetttava hakija työmarkkinoilla ja jos hän jostain sai töitä, kunnan päivähoidon johtaja (silloin oli vielä johtajia eikä ohjaajia kuten nykyään) päätti, tarvitsiko tämän naisen käydä töissä vai riittikö miehen palkka perheelle. me maksamme tätä laskua vieläkin muun muassa pätkätöissä ja palkkaeroissa.

Ihanko tosissanne te haluatte sen maailma ntakaisin?

Te virikehoidon puolustelijat jaksatte aina jauhaa tätä samaa. Kuka hemmetti on sanonut, että pitäisi palata entiseen malliin?! Tämä vanha malli oli huono, mutta niin on tämä nykyinenkin malli. Jotakin siltä väliltä pitäisi kehittää. Yksi kehitysaskel olisi, että työssäkäyville, opiskelijoille, sairaille, yms. olisi etuoikeus päivähoitoon ja läheiseen päiväkotiin. Jos paikkoja jää yli, niin sitten voitaisiin ottaa virikelapsia, mutta heidän pitäisi aina vaihtaa päiväkotia, jos todellisen tarpeen omaava lapsi olisi tulossa päiväkotiin.

Vierailija
106/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. hetkellisen ikäluokan notkahduksen vuoksi. Virikelapset eivät päivähoitopaikkoja vähennä.

ihan sama kuin terveydenhuollossa, jos potilaat vähenee, osasttot lakkautetaan. Ei tyhjiä paikkoja pitkään säilytetä. Paikkojen määrä pidetään niin matalana, että kokoajan on vähän tungosta, koska se on kaikkein KUSTANNUSTEHOKKAINTA.

Päivähoitopaikoista on PULAA. Laita oma kakarasi parakkiratkaisuun ja mieti sitten, miten kustannustehokasta se on.

Vierailija
107/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. hetkellisen ikäluokan notkahduksen vuoksi. Virikelapset eivät päivähoitopaikkoja vähennä.

Virikelapsethan ylläpitävät tämän maan päivähoitojärjestelmää. Virikekakarat ulos päiväkodeista, niin päästään päivähoitojonoista ja parakeista eroon.

Vierailija
108/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ihmeessä toivoko virikelasten kotiin jäämistä. Se tarkoittaisi päiväkotien vähentämistä ja pidempiä matkoja!

Vierailija
109/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama kuin terveydenhuollossa, jos potilaat vähenee, osasttot lakkautetaan. Ei tyhjiä paikkoja pitkään säilytetä. Paikkojen määrä pidetään niin matalana, että kokoajan on vähän tungosta, koska se on kaikkein KUSTANNUSTEHOKKAINTA.

Päivähoitopaikoista on PULAA. Laita oma kakarasi parakkiratkaisuun ja mieti sitten, miten kustannustehokasta se on.

Vierailija
110/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUN SE PULA TEHDÄÄN TAHALLAAN, KOSKA JUURI SE PULA ON KUSTANNUSTEHOKKAINTA. On kustannustehokkainta pitää mahdollisimman vähän hoitopaikkoja, niin että juuri ja juuri selvitään. sitä minä juuri yritin teille kertoa.

tyhjät paikat lakkautetaan. Jos kunnassa on 2 lasta, hoitopaikkoja laitetaan yksi ja sitten ihmetellään mistä saataisiin toinen hoitopaikka. koska se on tejhokkaampaa kuin pitää varalla ne kaksi hoitopaikkaa. tarvitaanko lisää rautalankaa?

Vierailija
111/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ihmeessä toivoko virikelasten kotiin jäämistä. Se tarkoittaisi päiväkotien vähentämistä ja pidempiä matkoja!

miten tämä toimii, kun päivähoitopaikoista on pulaa?

Vierailija
112/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueella on kaksi taajamaa ja kaksi päiväkotia. Kummassakin päiväkodissa on 2 ryhmää 3-6-vuotiaille, 42 lasta molemmissa päiväkodeissa. 11-12 virikelasta jää pois hoidosta kummassakin päiväkodissa, ryhmäkooksi jää siis neljässä ryhmässä 15-16.Yksi ryhmä täytyy lakkauttaa. Onnelliset pääsevät saman päiväkodin toiseen ryhmään ja loput joutuvat toisen taajaman päiväkotiin vapautuneille paikoille.

Kuka voitti tilanteessa? Ei ainakaan päiväkotilapset tai heidän vanhempansa.

Virikelapsethan ylläpitävät tämän maan päivähoitojärjestelmää. Virikekakarat ulos päiväkodeista, niin päästään päivähoitojonoista ja parakeista eroon.

Vierailija
113/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytiin vaatimaan että luovutan lapseni paikan toiselle joka sen "tarvitsee" ja siirrymme kertoimille.

en tähän suostunut (kahden yh ilman tukiverkkoja..) Niin nyt katsotaan nenää pitkin päiväkodissa eikä hoitajat tervehdi edes.

vois ehkä hieman ottaa elämäntilanteen huomioon ennen kuin käydään syyttelemään.

Minulla kin ON huono omatunto kun toinen lapsi joutuu menemään johonkin ties mihin hoitoon,mutta minun oli pakko nyt ajatella omaa jaksemistani ensiksi.

nytkin on jaksaminen vähän siinä rajoilla uhma-ikäisen ja vauvan kanssa..

mutta kun uhmis hoidossa 4-5pvää niin jaksan vielä suurimman osan aikaa olla hyvä äiti lapsilleni.

kenenhän etu olis että hammasta purren vaan hoitasin lapset kotona ja väsyisin ja masentuisin..

ja juu,turha tulla sanomaan että oisit miettinyt ennen kuin teit lapsia.. kun sitä on aika paha mennä ennakoimaan että mies jättää kun toista lasta odotin eikä ole sen koommin kuulunut hänestä.

Kaikilla ei ole asiat niin hyvin koin ehkä juuri sinulla!!! kannattaa muistaa se ennenkuin käy syyttelemään..

Vierailija
114/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysi epäreilua, että työssäkäyvä joutuu viemään lapset kauas hoitoon, kun virikelapset täyttää paikat.

Alueella on kaksi taajamaa ja kaksi päiväkotia. Kummassakin päiväkodissa on 2 ryhmää 3-6-vuotiaille, 42 lasta molemmissa päiväkodeissa. 11-12 virikelasta jää pois hoidosta kummassakin päiväkodissa, ryhmäkooksi jää siis neljässä ryhmässä 15-16.Yksi ryhmä täytyy lakkauttaa. Onnelliset pääsevät saman päiväkodin toiseen ryhmään ja loput joutuvat toisen taajaman päiväkotiin vapautuneille paikoille.

Vierailija
115/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
116/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anteeksi vaan, tämä pk johtaja kyllä sanoi näin... idioottimaista tai ei...

mistä kummasta luulet että tehdään yhtäkkiä hoitopaikka sadalle jonossa olevalle lapselle??? sillä se oli tilanne useallakin päivähoitoalueella Helsingissä tänä syksynä. Pointti siis oli, että jos syksyllä virikelapset olisivat jääneet kotiin, niin nämä lapset olisivat saaneet hoitopaikan. Ei mitään paikkoja pidettäisi tyhjänä. Nytkin meidän päiväkodissa tehtiin yksi "jättiryhmä" eli palkattiin yksi työntekijä lisää ja saatiin 7 paikkaa lisää lapsille... tosin samoihin tiloihin kuin ennenkin. Alueelle perustettiin 10 paikkainen väliaikainen ryhmis, vanhempia ohjattiin yksityisiin päiväkoteihin.... kuule täällä on pikkuisen eri tilanne kun siellä landella...

100 työssäkäyvän äidin lapsen paikan? Ehkä pikkuisen liioittelet nyt ,vai mitä?

Onneksi minun tuleva virikelapseni on yksityisellä hoidossa sen 2-3 päivää viikossa, ei tarvitse kuunnella tätä kunnallisen puolen rutinaa virikelapsesta joka vie toisten paikat. Sen uskon, että noin idiootteja pk:n johtajia on olemassa, jotka pistävät syyn päivähoitopaikkojen vähyydestä virikelasten niskoille. Minulle sanottiin "että alle 3-vuotiaan paikka on kyllä kotona", kun hain töiden takia paikkaa 2,5 vuotiaalleni viime vuonna. Eli siis minun olisi pitänyt jättää työpaikka ottamatta, koska lapselleni ei voitu järjestää hoitopaikkaa kunnallisella puolella...

Vierailija
117/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjolla, ettei ole varaa antaa kenellekään potkuja, suhtautuu se kehen miten tahansa. Ja kun sijaisia ei saa niin vakituiset satsaa oikeasti hoitoa tarvitseviin lapsiin enemmän. Näin se vain menee.

kohtelee lapsia päivähoidossa eriarvoisesti, perustuen ties mihinkä omiin mielipiteisiinsä. Riippumatta siitä vaikka vanhemmat olisivat millaisia, sitä ei kuulu kostaa viattomille lapsille! Ja jos joku hoitotyötä tekevä noin tekee, sietäisi saada potkut koko alalta.

t. työssäkäyvä äiti

Vierailija
118/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunkin lapses olisi päässyt kunnalliseen hoitoon jos yksi tällainen äiti hoitaisi lapsensa kotona...

Vierailija
119/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin, että jonossa on sata lasta, joille pitäisi saada hoitopaikka. Näistähän osa on virikelapsia myös. Yhdessä päiväkodissa saattaa hyvinkin olla parikymmentä lasta joiden vanhempi on kotona, eli eipä tarvitse olla kummonenkaan alue, että virikelapsien kotihoito toisi paikat tarvitseville.

Miettikää nyt oikeasti, alle 3v virikelapsi saattaa viedä jopa kahden lapsen paikan (kertoimet)? Kaikein pienimpiä on siksi vaikea saada hoitoon koska pienten ryhmissä on vähän paikkoja ja nekin ovat täytetty pienillä 2 vuotiailla, jotka isi tuo aamulla hoitoon ja hakee illalla, niin äiti pääse vauvan kanssa babybioon ja vauvajumppaan.... Sunkin lapses olisi päässyt kunnalliseen hoitoon jos yksi tällainen äiti hoitaisi lapsensa kotona...

Vierailija
120/122 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivempihan sen oli siellä leikkiä kavereiden kanssa, kuin että yksin olisi pitkän päivän kotona leikkinyt, naapurustosta kun kaikki kaverit oli myös siellä.

Puolpäivähoito ei tullut kuuloonkaan, enhän mä kerkiä mitään tekemään 3-4 tunnissa. Mun lapsi oli n. 6 tuntia päivässä päiväkodissa.

Mä en rupea pyytelemään anteeksi sitä että vein lapseni päiväkotiin. Se oli lapselle ja mulle parempi niin. Harmi tietty jos joku siitä kärsii, mutta se ei vaan ole mun ongelma.

No niin, elämä jatkuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan