Mummo jonotti pankkiin muiden vanhusten kanssa ja haastoi riittaa aspalle - nyt itkee yleisönosastolla
Kommentit (820)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi huolissani nykysuomalaisten empatian puutteesta. Luulisi ihmisillä olevan omiakin isovanhempia ja vanhempia, jos eivät itse jo ole vanhoja.
Empatian puute korostuu tällä palstalla, koska täällä roikkuu paljon yksinäisiä ja katkeroituneita ihmisiä. Kyllä empatiaa löytyy oikeassa elämässä ihan niin kuin ennenkin.
En näe asiaa empatianpuutteena vaan ratkaisukeskeisyytenä. Näistä asioista ei tarvitse tehdä niin vaikeita. Jos valitseen vaikeimman tavan ja valittaa siitä, niin se on ihan oma syy. Tiedän vanhuksia, joilla ei ole digilaitteita eikä pankkikorttia ja silta ei tarvitse jonottaa tuntitolkulla käteistä.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi maksaa käteisellä mitään suuria summia. Pankkisiirrosta jää paikkaansapitävä dokumentti.
Jos maksat käteisellä, niin totta kai vaadit myyjältä kuitin maksusta. Näin on tehty aina ennenkin.
Uskokaa nyt. Tämä ihminen tarvitsi nyt käteistä ja on oikeus saada nostaa sitä pankista. Vaikka joillain täällä ei olisi ollut ikinä tarvetta käteisen nostolle. Ei vaikuta tähän nyt esillä olevaan asaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi huolissani nykysuomalaisten empatian puutteesta. Luulisi ihmisillä olevan omiakin isovanhempia ja vanhempia, jos eivät itse jo ole vanhoja.
Empatian puute korostuu tällä palstalla, koska täällä roikkuu paljon yksinäisiä ja katkeroituneita ihmisiä. Kyllä empatiaa löytyy oikeassa elämässä ihan niin kuin ennenkin.
En näe asiaa empatianpuutteena vaan ratkaisukeskeisyytenä. Näistä asioista ei tarvitse tehdä niin vaikeita. Jos valitseen vaikeimman tavan ja valittaa siitä, niin se on ihan oma syy. Tiedän vanhuksia, joilla ei ole digilaitteita eikä pankkikorttia ja silta ei tarvitse jonottaa tuntitolkulla käteistä.
Ei vaan tunnu menevän jakeluun, että vaikka tuntee jonkun, joka osaa ja pystyy niin kaikki eivät pysty. Ei vaikka se olisi muille kuinka helppoa. Silti tulevat muuten toimeen itsenäisesti eivätkä tarvitse mitään avustajaa. Se on pointti. Ja kuten todettu, jokaiselle voi tulla eteen tilanne, että asia on pakko hoitaa konttorissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et ymmärrä sitä, että osalla ihmisistä aivot vanhenevat nopeammin kuin muilla.
Ihmisen elimet kun vanhenevat eri tahtia eri ihmisillä. Jollakin voi ensin huonontua esim. nivelet ja viimeksi järki. Toisella prakaa ensimmäisenä sydän, kolmannella aivot.
Aivotoiminnan heikkeneminen vaikeuttaa asioiden hahmottamista, ratkaisemista, suunnittelua ja muistamista. Jos ei ymmärrä eikä muista, on hyvin vaikea oppia uutta. Ihminen voi kuitenkin selviytyä vielä siinäkin tilanteessa hyvin vabhoista rutiineista.
Yhtä hyvin voisi olettaa, että jonkun kivuliaasta nivelrikosta kärsivän 7-kymppisen pitäisi hypellä vuorohyppyä koko kadun pituudelta samaa tahtia terveen 9-vuotiaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten kun meidän pojan pankkitili Nordeassa piti lopettaa ja avata uusi tili toisessa pankissa jouduimme jonottamaan n tunnin Helsingin Makkaratalon kellarin konttorissa. Meille se ei ollut ongelma koska minä ja poika olimme nuoria ja terveitä. Konttoriin tuli paljon vanhuksia jotka halusivat nostaa käteistä. Konttorin "portsarina" oli nuori nainen joka neuvoi käteisnostajat Tokmannin kassalle koska pankilla oli sopimus että sieltä sai nostaa käteistä ilman lisämaksuja. Mahtaako sellainen käytäntö vielä olla mahdollista?
En tiedä, mutta kuulostaa kummalliselta. Onko Tokmanni osa Nordeaa?
No ei tietenkään. Kortilla voi tehdä käteisnoston kaupassa kuten Tokmannilla. Käteistä saa itse asiassa useammasta paikasta kuin ennen, mutta aina vain valitaan se konttorilla jonotus.
Siinä tapauksessa pankki on informoinut asiasta huonosti. Senhän pitäisi tiedottaa asiakkailleen, mistä paikoista ihmiset voivat nostaa käteistä omalta tililtään. Huonoa tiedottamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyynel, kun asiakaspalvelija ei erikseen hymyillyt.
On myös kulttuureja, joissa vieraalle ihmiselle hymyilijää pidettäisiin aivan tärähtäneenä, myös asiakaspalvelutilanteissa. Mitenhän siellä pärjätään?
saisiko listaa näistä kulttuureista? Ihan yksikin riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt miksi ei nostanut rahaa pankkiautomaatista?
Kirjoitti kertoi tarvinneensa rahaa käteisostoa varten. Jos kysymyksessä on muutamaa satasta suurempi summa, niin sen nostaminen automaatista ei ole ihan yksinkertaista. Rajoitusten vuoksi tarvitaan monta nostokertaa useana eri päivänä.
Voit verkkopankissa määritellä ne rajat ihan itse, vaikka vaan hetkeksi ja sit palauttaa ne vanhat rajoitukset.
Ymmärrätkö sinä, ettei se nostoautomaatti ole mikään pohjaton kaivo mistä pystyy nostamaan loputtomasti rahaa?
On se kelaelätille.
Et siis tajunnut mitä kirjoitin. Pankki tilaa x summan rahaa automaattiin arvokuljetusyhtiöltä, joka täyttää automaatit ja toimittaa ne myös sinne automaattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt miksi ei nostanut rahaa pankkiautomaatista?
Kirjoitti kertoi tarvinneensa rahaa käteisostoa varten. Jos kysymyksessä on muutamaa satasta suurempi summa, niin sen nostaminen automaatista ei ole ihan yksinkertaista. Rajoitusten vuoksi tarvitaan monta nostokertaa useana eri päivänä.
Voit verkkopankissa määritellä ne rajat ihan itse, vaikka vaan hetkeksi ja sit palauttaa ne vanhat rajoitukset.
Nordeassa taitaa olla kortin vuorokausikohtainen käteisnostoraja max 5000€.
Tuota isompaan käteiskauppaan puuttuu jo poliisikin. Tuossa kierretään veroja, esim alv%tä tai yksityishenkilölle sallittua verottoman irtaimiston myynnin vuosiylärajaa.
Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt. Tämä ihminen tarvitsi nyt käteistä ja on oikeus saada nostaa sitä pankista. Vaikka joillain täällä ei olisi ollut ikinä tarvetta käteisen nostolle. Ei vaikuta tähän nyt esillä olevaan asaan.
Ja henkilö sai käteisensä, joten asia kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa ei ole sellainen, että lisäilee omiaan toisen tekstiin ja sitten alkaa reagoimaan niihin omiin lisäilyihinsä ikäänkuin ne olisi tulleet sen toisen "kynästä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näitä palveluita anneta vaan ajanvarauksella? Ei tarvitsisi jonottaa ja ruikuttaa miten asiat ei ole samalla tavalla kuin vuonna -83
Oletko ikinä kokeillut soittaa pankkipalveluun ja yrittänyt varata sieltä aikaa johonkin konttoriin? Et taida olla kertaakaan yrittänyt.
Joissain pakeissa on kerran viikossa palveluita ilman ajan varausta ja pankkikonttorit on vähennetty yhteen tai kahteen 300 000 asiakasta kohti
Näinpä. Lähin vapaa aika on lisäksi yleensä jossain kahden kuukauden päässä, joten aika ennustaja täytyisi välillä olla, jotta saa ajan ajoissa.
no sen ajan voi varata ja jos ei sitten tarvitsekaan, niin voi perua!
no varaat nyt ensimmäise vapaana olevan ajan, niin jso sattuukin tulemaan sitten 2 kk:n päästä asioitava asia, niin sinulla on se aika valmiina. Ei se niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tunnu menevän jakeluun, että vaikka tuntee jonkun, joka osaa ja pystyy niin kaikki eivät pysty. Ei vaikka
Ja kirjoitin vanhuksia, jotka eivät käytä pankkikorttia eikä tietokonetta tms ja silti nostavat käteisensä ilman pitkää jonotusta. Ja maailma muuttuu, sille ei voi mitään. Aika moni muukin palvelu on mennyt nettiin ja kaikki paikat ei hyväksy käteistä enää ollenkaan. Mutta olemassa on muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et ymmärrä sitä, että osalla ihmisistä aivot vanhenevat nopeammin kuin muilla.
Ihmisen elimet k
Mihin perustuu väite, etten tietäisi että ihmisten kognitiiviset ja fyysiset kyvyt ovat erilaisia, tai ettei ikääntyminen vaikuttaisi näihin eri lailla eri ihmisillä? On monenlaisia tapoja hoitaa asioita, jos pää ei toimi niin sitten edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi hoitaa asioita, jotka vaativat päätä.
Vierailija kirjoitti:
ja kukaan ei ole käsittääkseni tässä ketjussa kieltänyt häneltä oikeuttaa nostaa rahaa pankista. On vain keskusteltu siitä, että asiat voisi hoitaa paremminkin ja jos ei halua sitä tehdä, niin ehkä se on vain oma moka. Hänkin on sentään emerita, varmasti osaisi käyttää laitteita ja vaikka siirtää ne rahat tilisiirtona nettipankissa tai sovelluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen elimet k
Jos aivot ei toimi kunnolla ja ne haittaavat pankkiasiointia, niin sitten pitää hankkia itselleen avustaja niitä hommia varten.
Mä olen aivan kypsä Nordeaan, olen ollut jo vuosia.
En ole kuukausiin päässyt kirjautumaan tilille, koska ottivat sen lukulaitteen pois käytöstä. En ala latailemaan kännykkääni jotain uutta appia sen takia, että pankki päättää lopettaa yhden turvallisimmista tavoista kirjautua palveluihinsa. Maksukorttia ei ole ollut vuoden 2009 jälkeen, koska se olisi pitänyt hakea pääkonttorilta. En ala Helsinkiin erikseen matkustamaan sen takia.
Heidän asiakaspalveluun ei saa yhteyttä, koska en ala maksamaan ulkomailta ja paikallisverkkomaksuja. Chatti on aivan onneton, ihmiselle ei pääse puhumaan, koska en pääse kirjautumaan palveluun
Ovat tehneet yksipuolisia sopimusrikkomuksia niin paljon, että lopetin heille opintolainani maksamisen ja se loppui tuohon appi uudistukseen. En tiedä onko minulla nyt Suomessa joku maksuhäiriömerkintä, eikä oikeastaan kauheasti kiinnosta. Mihinkään suomalaiseen järjestelmään en pääse kirjautumaan niin ei mun osoitetiedot ole Suomen järjestelmissä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Nyt se pakkoeutanasia äkkiä kaikille yli 70-vuotiaille.
Sinulta pitäisi potkia paskat pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten kun meidän pojan pankkitili Nordeassa piti lopettaa ja avata uusi tili toisessa pankissa jouduimme jonottamaan n tunnin Helsingin Makkaratalon kellarin konttorissa. Meille se ei ollut ongelma koska minä ja poika olimme nuoria ja terveitä. Konttoriin tuli paljon vanhuksia jotka halusivat nostaa käteistä. Konttorin "portsarina" oli nuori nainen joka neuvoi käteisnostajat Tokmannin kassalle koska pankilla oli sopimus että sieltä sai nostaa käteistä ilman lisämaksuja. Mahtaako sellainen käytäntö vielä olla mahdollista?
En tiedä, mutta kuulostaa kummalliselta. Onko Tokmanni osa Nordeaa?
No ei tietenkään. Kortilla voi tehdä käteisnoston kaupassa kuten Tokmannilla. Käteistä saa itse asiassa useammasta paikasta kuin ennen, mutta
googlella löytyy tietoa siitäkin mistä voi käteistä nostaa.
Tämä liittyy asiaan vain löyhästi ja tieto on vuodelta 2016 (joten on voinut muuttua osin tai kokonaa), mutta suomen pankin sivuilta:
Tällä hetkellä käteistä voi nostaa
1. S-ryhmän kauppaliikkeiden kassoilta voi S-pankin maksukorteilla
nostaa ja tallettaa veloituksetta ja ilman ostovelvollisuutta.
2. K-ryhmän kassalla voi nostaa käteistä kaikkien pankkien debit-korteilla
ostosten yhteydessä enintään 200 euroa. Nostosta peritään 50 sentin
palkkio, mutta eräiden pankkien kanssa tehty bonus-sopimus
kompensoi palkkion. K-ryhmä käyttää erillistä Osta ja Nostatunnusta
palvelulle.
3. R-kioskilla käteistä voi nostaa enintään 50 euroa kaikilla
maksukorteilla kassan tilanteen salliessa. Nosto ei ole edellyttänyt
ostoa eikä siitä peritä palkkiota.
4. Lisäksi esim. Tokmanni-myymälöistä saa käteistä OP:n, Nordean ja
Dansken erikseen määritellyillä korteilla ostosten yhteydessä.
https://www.suomenpankki.fi/globalassets/bof/fi/raha-ja-maksaminen/maks…
No ei tietenkään. Kortilla voi tehdä käteisnoston kaupassa kuten Tokmannilla. Käteistä saa itse asiassa useammasta paikasta kuin ennen, mutta aina vain valitaan se konttorilla jonotus.