Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo jonotti pankkiin muiden vanhusten kanssa ja haastoi riittaa aspalle - nyt itkee yleisönosastolla

Kommentit (820)

Vierailija
521/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kela säästää: väki vähenee noin 150 henkilöllä vuodessa. Palvelupisteitä vähennetään."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011293856.html

"Kela vähentää 28 palvelupistettä." 

kelallekin saa tosi hyvin yhteyden netin kautta ja vastaavat siihen aika nopeasti, jopa soittavat takaisin (ei tarvi itse sitten jonottaa tuntikausia puhelimessa kuunnellen jonotusmusiikkia)

Vierailija
522/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyynel, kun asiakaspalvelija ei erikseen hymyillyt.

On myös kulttuureja, joissa vieraalle ihmiselle hymyilijää pidettäisiin aivan tärähtäneenä, myös asiakaspalvelutilanteissa. Mitenhän siellä pärjätään?

Kuulostaa Virolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kela säästää: väki vähenee noin 150 henkilöllä vuodessa. Palvelupisteitä vähennetään."

kelallekin saa tosi hyvin yhteyden netin kautta ja vastaavat siihen aika nopeasti, jopa soittavat takaisin (ei tarvi itse sitten jonottaa tuntikausia puhelimessa kuunnellen jonotusmusiikkia)

Mihinköhän Romanian kerjäläiset sitten menee asioimaan. Ovelaa porukkaa. 

Vierailija
524/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa nuorikin voi joutua pankkiin jonottamaan sen jälkeen, kun luottokorttia on käytetty väärin ja sekä kortti että pankkitunnukset kuoletetaan. Sen jälkeen on pakko käydä konttorissa hakemassa uudet tunnukset ja todistaa henkilöllisyys. Muistakaa pitää passi tai henkilötodistus voimassa. Ilman sitä ei saa uusia tunnuksia. Kiinnostaako jonottaa ulkona räntäsateessa tuon takia?

Jos nyt en väärin muista, niin kuoletuksen jälkeen tuli postissa uusi kortti ja tunnukset, erillisinä postilähetyksinä ja sitä ennen piti käydä pankin nettipankissa valitsemassa, että minkä kuvan korttiinsa haluaa. 

Tämä ehkä korttitunnuksiin. Mutta jos tarvitsee mobiilipankkiin tunnusluvut täytyy mennä henkilökohtaisesti pankkiin. Ja esittää joko passi tai henkilökortti. 

Ainakin kun ei ole ennestään pankkitunnuksia niin silloin täytyy mennä. Jos kuoletetaan vanhat niin uskoakseni silloinkin, kuten jo sanottiinkin.  

Vierailija
525/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa paitsi tapahtunut, mutta myös jutun kommentit. Wöööö vanha äitini seisoi räntäsateessa jonossa!! No hommaa sille rolla ja sateenvarjo (tai vielä parempi, varaa ensin aika pankkiin)?? Wöööö äidin vanhentunut henkkari ei kelvannut!! Joo ei niin, koska virkailija vanhan henkkarin hyväksyessään TEKEE RIKOKSEN. Wööö ei ole vettä eikä vessaakaan!! Olen syntynyt -86, enkä muista koskaan nähneeni kumpaakaan pk-seudun konttoreissa. 

No kyllähän se on aika ryssämeininkiä, jos asiakkaiden pitää jonottaa ulkona räntäsateessa omia rahoja hakiessaan. Minä en tuollaista sietäisi.

Jos konttori on jo täynnä, mitä muita vaihtoehtoja jää kuin ulkona jonottaminen? :D

Tää eläkeläisten kiukuttelu on ihan uskomatonta. 

Vierailija
526/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Proffan kirjeessähän sanottiin, että pankin asiakkaat kertoivat hänelle, että jonoa on aina. 

Työeläkkeet maksetaan usein samana päivänä, jolloin monen pitää maksaa vuokransa tai vastikkeensa eli heti kuun ensimmäinen tai toinen päivä. Eläkkeensaajan asumistuki maksetaan kuun 4. päivä, jolloin esimerkiksi Helsingissä kaupungilla on vuokranmaksupäivä. Kansaneläke maksetaan vasta kuun 7. päivä, joten sillä ei vuokria tai vastikkeita enää maksella, ainakaan ajoissa.

Ja jos on pieni eläke, niin rahat alkavat vähetä kuun loppua kohden, joten totta kai rahaa pitää hakea heti kun sitä saa.

Kuka pöljä ei tiedä tämmöisiä perusasioita. 

mutta kun nykyisin vuokria ja vastikkeita ei oikein voi maksaa käteisellä, eli ne pitää tehdä tilisiirrolla, niin se vanhus voisi oikeasti opetella kä

En sanonut missään että ne maksetaan käteisellä, eikä ole Suomessa vuosikymmeniin maksettukaan. Tietenkin oletin että kaikki tietävät että vanhukset maksavat ne tilisiirrolla, jonka se pankkivirkailija tekee siellä pankissa asiakkaan puolesta. Kun heillä ei ole sitä verkkopankkia, jota et tunnu millään ymmärtävän.

Etkö todella ymmärrä että on paljon vanhuksia tai nuorempiakin ihmisiä, joilla ei ole varaa ja taitoja hankkia ja käyttää älypuhelinta tai tietokonetta??? Eikä monilla ole sitä omaista tai luotettavaa läheistäkään. Ja toiset vaan haluavat hoitaa omat asiansa itse vaikka vaikean kauttakin. 

Mullakin oli pienituloinen ystävä, joka osasi maksaa laskunsa kirjaston tietokoneella, mutta kotona ei ollut konetta eikä ollut älypuhelintakaan. Hän oli tuolloin vähän yli 50-vuotias. Sitten kun tuli korona-aika ja kirjastot olivat kiinni, hänen oli pakko mennä pankin konttoriin hoitamaan asiat. 

Onko ihmisten todella noin vaikea asettua toisen ihmisen asemaan...

Vierailija
527/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi asettaa itse nostorajaksi mitä tahansa. Raja on Suomessa 500 euroa tunnissa kaikilla pankeilla kaikilla automaateilla.

Vierailija
528/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Proffan kirjeessähän sanottiin, että pankin asiakkaat kertoivat hänelle, että jonoa on aina. 

Työeläkkeet maksetaan usein samana päivänä, jolloin monen pitää maksaa vuokransa tai vastikkeensa eli heti kuun ensimmäinen tai toinen päivä. Eläkkeensaajan asumistuki maksetaan kuun 4. päivä, jolloin esimerkiksi Helsingissä kaupungilla on vuokranmaksupäivä. Kansaneläke maksetaan vasta kuun 7. päivä, joten sillä ei vuokria tai vastikkeita enää maksella, ainakaan ajoissa.

Ja jos on pieni eläke, niin rahat alkavat vähetä kuun loppua kohden, joten totta kai rahaa pitää hakea heti kun sitä saa.

Kuka pöljä ei tiedä tämmöisiä perusasioita. 

mutta kun nykyisin vuokria ja vastikkeita ei oikein voi maksaa käteisellä, eli ne pitää tehdä tilisiirrolla, niin se vanhus voisi oikeasti opetella kä

mutta kun nykyisin vuokria ja vastikkeita ei oikein voi maksaa käteisellä, eli ne pitää tehdä tilisiirrolla, niin se vanhus voisi oikeasti opetella käyttämään "aateekoota" ja maksaa itse - tai (ylläriylläri) laittaa ne e-laskutukseen esimerkiksi, niin ei tarvi sitten heti rynnätä pankin tiskille jonottamaan kuukaudesta toiseen. Ihan turhaa touhua tuollainen. Ja jos tuntuu ettei vaan osaa, niin kannattaisi harkita, voisiko joku omainen alkaa hoitaa niitä pankkiasioita. Minäkin hoisin kuukauden ajan äitini pankkiasioita, kun hän oli leikattavana ja epäili ettei ole kyvykäs ensimmäisen kuukauden aikana ajattelemaan mitään kaikelta kivulta ja epämukavuudelta. Tehtiin asianmukaiset valtakirjat siihen sitten. 

Ei, kaikki vanhukset eivät todellakaan voi opetella "aateekoota", ja kaikilla ei ole varsinkaan lähellä niitä omaisia. Vanhuksilla on tosi paljon jo ihan erilaisia muistiongelmia, vaikka ei olisi vielä saanut mitään diagnoosiakaan. Veikkaan, että tuolla jonossa käyvät nimenomaan ne, jotka eivät osaa ja joilla ei ole enää kykyä opetella turvallisesti uutta ja joilla ei ole lähellä omaisia. Muutenhan jonot olisivat paljon pitempiä. Ei nämä vanhat ihmiset kaikki osaa opetella mitään äppejä tai uskalla ladata niitä edes. Pelkäävät, että jokin menee pieleen, onko jokin huijausäppi jne. He haluavat ihmisen, pankkivirkailijan, varmistamaan, että lasku tulee maksetuksi oikein. 

Vierailija
529/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euroa suuremman summan voi tarvita esim jos ostaa käteisellä jotain koneita tsicauton yksityiseltä. Toki tilisiirto tai mobilepay olisi järkevämpi mutta ihmisillä on syyt haluta käteistä. Itse maksoin kesäkuussa 600  euron ostoksen tyypille joka on kätevä koneiden kanssa mutta onneton tietotekniikassa. 

Vierailija
530/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi asettaa itse nostorajaksi mitä tahansa. Raja on Suomessa 500 euroa tunnissa kaikilla pankeilla kaikilla automaateilla.

Eli jos tarvii kaks tonnii niin nostaa tunnin välei 500 euroa automaatista. 4 tunnin asia siis. Varmaan nopeampi tapa kuin jonottaa konttorissa (tai konttorin ulkopuolella räntäsateessa). Eli jos tarvii yli pari tonnia niin kannattaa jo varmaan mennä konttorille, sitä pienemmät summat nostelee erissä automaatista. En tiedä paljon  on maksu ku nostaa automaatista mutta varmaan tulee halvemmaksi kuin konttorilla käyminen. Voiko käteistä rahaa tilata kotiinkuljetuksella, vai onko ainoat vaihtoehdot joko konttorijonotus tai "tipoittain" nostaminen automaateista?

Vierailija
531/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on hyvin usein digitaitojen opastusta ja se mitä olen kirjastossa käydessäni nähnyt, niin siellä on aika paljon vanhempaa porukkaa opettelemassa. Hienoa, että meillä on kirjastolaitos. Siellä saa käydä useaankin kertaan opiskelemassa ja joka kerta älypuhelin tulee tutummaksi. Siihen pitää kuitenkin jossain vaiheessa siirtyä, joten on parempi, että mitä nuorempana aloittaa, niin sitä helpompi sitten on omaksua (ja tässä voi ajatella, että nyt 80 vuotiaan olisi parempi alkaa opetella nyt, kuin vasta sitten kun täyttää 81 tai 88). Päivitykset saa puhelimiin menemään automaattisesti, puhelinta ostaessa kannattaa varmistaa, etttä päivityksiä käyttäjärjestelmille on mahdollista saada hamaan tulevaisuuteen - se on se seikka mikä ratkaisee enemmän, kuin sitten se, että puhelin on malliltaan 8 vuotta vanha. Itsellä viisi vuotta vanha puhelin ja ihan hyvin toimii, koska puhelimeen saa edelleen uusimmat käyttäjärjestelmäpäivitykset. Onhan s

Ei se auta, kaikki eivät opi ikinä. Ei vaan pysy muistissa asiat enää kaikilla. Lisäksi jos on vahva kipulääkitys, sekin haittaa jopa nuorempien muistia ja keskittymistä. Ja jossain vaiheessa monille tulee dementia tai muu muistisairaus.

Lisäksi kun kansa nyt vaan köyhtyy köyhtymistään, ei kaikilla ole varaa tietokoneeseen eikä älypuhelimeen. Kirjastot eivät ole aina auki eikä vanhus tai vaivainen sinnekään pääse aina kun jotain asioita pitäisi hoitaa.

Hyvin paljon alkaa olla vanhuksia, joilla ei ole lähiomaisia, joko ollenkaan tai lähellä. Tai ketään luotettavaa tuttavaakaan. 

Jotenkin vaan näitäkin asiakkaita pitäisi palvella eikä syrjäyttää.

Vierailija
532/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä totta. Kokemukset viime vuosilta ovat olleet ihan hyviä.

Vierailija
533/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallista palautetta voi toki antaa, mutta luulisi rouva proffankin tajuavan ottaa edes sen vesipullon kotoa mukaan elokuisena päivänä pyöräillessään. 

Miten olisi tajunnut jos asia oli hänelle aivan uusi. Ei ollut ennen jonotellut, koska ei ollut vakiojonottaja.

Vierailija
534/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa paitsi tapahtunut, mutta myös jutun kommentit. Wöööö vanha äitini seisoi räntäsateessa jonossa!! No hommaa sille rolla ja sateenvarjo (tai vielä parempi, varaa ensin aika pankkiin)?? Wöööö äidin vanhentunut henkkari ei kelvannut!! Joo ei niin, koska virkailija vanhan henkkarin hyväksyessään TEKEE RIKOKSEN. Wööö ei ole vettä eikä vessaakaan!! Olen syntynyt -86, enkä muista koskaan nähneeni kumpaakaan pk-seudun konttoreissa. 

No kyllähän se on aika ryssämeininkiä, jos asiakkaiden pitää jonottaa ulkona räntäsateessa omia rahoja hakiessaan. Minä en tuollaista sietäisi.

Jos konttori on jo täynnä, mitä muita vaihtoehtoja jää kuin ulkona jonottaminen? :D

Tää eläkeläisten kiukuttelu on ihan uskomatonta. 

Sua kyllä karma tulee puraisemaan pepusta ja lujaa vielä joskus! 

Vierailija
535/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ko naisen kokemukset. Se on tylyä toimintaa nykyään pankeissa pahimmillaan ja ystävällinen asiakaspalvelu on hakusessa. Googlasin nimeä ja löytyi tietoa. Anu Klippi on filosofian tohtori ja professori nykyään emerita.

Vierailija
536/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tarvii kaks tonnii niin nostaa tunnin välei 500 euroa automaatista. 4 tunnin asia siis. Varmaan nopeampi tapa kuin jonottaa konttorissa (tai konttorin ulkopuolella räntäsateessa). Eli jos tarvii yli pari tonnia niin kannattaa jo varmaan mennä konttorille, sitä pienemmät summat nostelee erissä automaatista. En tiedä paljon  on maksu ku nostaa automaatista mutta varmaan tulee halvemmaksi kuin konttorilla käyminen. Voiko käteistä rahaa tilata kotiinkuljetuksella, vai onko ainoat vaihtoehdot joko konttorijonotus tai "tipoittain" nostaminen automaateista?

1500 euroa viikossa ja 500 euroa tunnissa, joillakin pankeilla on tiukempia rajoja. Kaupasta voi nostaa 200 kerralla. 

Vierailija
537/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen kirjoitus ja kritiikki pankin asiakkaalta.

Joku kokkariarmeija kiiruhti puolustamaan pankkipoloista eläkeläisen käsittelyltä.

Vierailija
538/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mum mum mum, mumiseva mummo. Minä minä minä minun rahat minä tärkein.

Mummo osta Äly-puhelin ja opettele käyttää MobilePayy.

Vierailija
539/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap  nordean pomojen pano patja saa vielä olla 6kk  mutta monia panoja ja netti kirjoituksia vaatii.

Vierailija
540/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallista palautetta voi toki antaa, mutta luulisi rouva proffankin tajuavan ottaa edes sen vesipullon kotoa mukaan elokuisena päivänä pyöräillessään. 

Miten olisi tajunnut jos asia oli hänelle aivan uusi. Ei ollut ennen jonotellut, koska ei ollut vakiojonottaja.

Sanoi, että oli janoissaan, kun saapui perille. Siis jo ennen jonottamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän