Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin, että mies maksaa talon kulut ja lainat ja vaimo ei maksa mitään?

Vierailija
13.08.2025 |

Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.

Olen ällistynyt. Oma oikeustajuni sanoo, että asumiskulut maksetaan puoliksi ja lainan maksaa se, kenen talokin on. Ihmetyttää myös se, miten miehille tämä järjestely on täysin ok.

Kommentit (268)

Vierailija
101/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa lainat vaikka koti on 50/50 molempien omistuksessa. Osallistun kuluihin kykyni mukaan, mutta satunnaisesti ja pienemmillä summilla, sen hetkisten tulojen mukaan. Tärkeysjärjestyksessä itsellä ei ole perheen menoihin osallistuminen, vaan omien varojen sijoittaminen, silloin kun tuloja on. Olen 10 vuotta ollut pääasiallisesti kotona lasten kanssa tai opiskellut, ihan yhteisestä halusta ja päätöksestä, ja miehelle on aina ollut selvää että minunkin eläkkeeni täytyy jotenkin turvata, koska kertymä jää pieneksi. Kyllä meitä ns. kotirouvia Suomestakin löytyy!

Vierailija
102/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies haluaa sekä uran, että ison perheen, niin kotirouva on lähes ainoa vaihtoehto. Toki jonkun työtä tekevän kotiorjan löytää, joka suostuu ajamaan itsensä burnouttiin ja aikaiseen hautaan yrittämällä rakentaa omaa uraa samalla kun kantaa vastuun 2-3 lapsesta ja kodista 90 prosenttisesti yksin. Onhan näitä. Itse en suostuisi, enkä suostunutkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me omistamme kaiken puoliksi, ja kaikki maksetaan yhteisiltä tileiltä. Minun tulot ovat hyvin pienet, joten käytännössä puoliso maksaa kaiken. 

Vierailija
104/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka nainen  tuosta kuviosta haaveilee ja hyvin moni nainen tuhoaa parisuhteen kun mies ei suostu tuohon kuvioon. Jokaiseen naiseen on sisäänrakennettu miesten taloudellinen hyväksikäyttö. Eikä naiset haluaisi maksaa edes onia kulujaan kun nekin yritetään maksattaa miehellä. Tämän todistaa se että niin äärimmäisen harva nainen suostuu 50/50 parisuhteeseen

Vierailija
105/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös miten niin monen naisen mielestä on ihan reilua, että kulut jaetaan 50-50, vastuu jaetaan 20-80, ja miehellä kuitenkin isommat tulot. Tietenkin on, kun pystyy omaan ammatilliseen kehitykseensä panostamaan paljon enemmän, ilman raskauksia ja äitiyslomia, ja poissaoloja flunssaisten taaperoiden vuoksi. Tuntuu, että palstalla on oletus, että nainen aina haluaa lapsia yksin, ja koska on miehen isäksi pakottanut, niin häneltä ei saa mitään vaatia. Kuitenkin luonnossa urokset taistelevat kuolemaan asti mahdollisuudesta siittää jälkeläisiä. 

Vierailija
106/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka nainen  tuosta kuviosta haaveilee ja hyvin moni nainen tuhoaa parisuhteen kun mies ei suostu tuohon kuvioon. Jokaiseen naiseen on sisäänrakennettu miesten taloudellinen hyväksikäyttö. Eikä naiset haluaisi maksaa edes onia kulujaan kun nekin yritetään maksattaa miehellä. Tämän todistaa se että niin äärimmäisen harva nainen suostuu 50/50 parisuhteeseen

On myös lukuisia parisuhteita, joissa mies käy töissä ja omissa menoissaan, ja kotona vaimo toimii ilmaisena kodinhoitaja, kokkina, lastenhoitajana ja seksuaalisten tarpeiden tyydyttäjänä. Onnistuu se hyväksikäyttö miehiltäkin. 

Vierailija
107/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös lukuisia parisuhteita, joissa mies käy töissä ja omissa menoissaan, ja kotona vaimo toimii ilmaisena kodinhoitaja, kokkina, lastenhoitajana ja seksuaalisten tarpeiden tyydyttäjänä. Onnistuu se hyväksikäyttö miehiltäkin. 

Ja kukahan vaatii näiden asioiden ja kotitöiden tapahtumista. Ettei olisi nainen itse joka vaatii siisteyttä ja kotitöiden tekoa ja ettei vaan olisi nainen joka niitä lapsia vaatii. Se ainoa asia mitä mies pyytää rahoilleen vastinetta on tuo seksuaalisuus ja naiset käyttää sitä kun törkeästi välineenä kiristääkseen/lahjoakseen mies tekemään jälleen jotain mitä ei haluaisi mutta nainen yksin haluaa sen tapahtuvan

Vierailija
108/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?

Aika harvinaista Suomessa..

Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin. 

Moni lähihoitaja tai sosionomi elelee sinkkuna ja on ottanut asuntolainan ihan itsekseen. Ja myös itsekseen makselee lainaansa pois sekä muutenkin huolehtii elatuksestaan aivan itse. Tällaisia naisia on omassa tuttavapiirissäni monia.

osi kummallinen käsitys sinulla siitä, että ilman miestä naiset kituuttaisivat köyhyydessä ilman mahdollisuutta edes omaan asuntoon. Itsekin olen ollut sinkku koko kohta 50-vuotisen elämäni, onnekseni paremmin palkatulla alalla työskennellen, mutta silti. Aivan itse olen elintasoni asuntoineen mahdollistanut eikä siinä ole nykyaikana mitään ihmeellistä. 

Vierailija
109/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä maksaa talolainan ja council taxin (en asu Suomessa), minä maksan sähkön, kaasun ja ruokaostokset.

Vierailija
110/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?

Aika harvinaista Suomessa..

Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin. 

Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.

Miksi tää asia sinua niin kismittää? Eihän ne kulut ole sun lompsasta pois.

Vierailija
111/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.

Miksi tää asia sinua niin kismittää? Eihän ne kulut ole sun lompsasta pois."

Samaa näissä keskusteluissa ihmettelen. Sekä miehet että naiset käy mussuttamassa miten eivät hyväksy, että mies maksaa kaiken ja povataan avioeroa ja elämää keppikerjäläisenä. Aivan kuin heitä valtavasti häiritsisi miten muut ovat järjestäneet oman elämänsä.

Mekin olemme jo lähes eläkeikäisiä, lapset aikuisia ja mies maksaa edelleen kaiken. Ei avioehtoa.. Yksikään toinenkaan tuntemani kotirouva ei ole eronnut. Ei yksikään, lapsuuteni kotirouvista eikä näistä nykyisistä.

Sen sijaan ns. tavallisissa perheissä, joissa molemmat ovat olleet työelämässä, on avioeroja ollut. Kun lapset ovat aikuistuneet, tulee ero. Yksi tekijä varmaan sekin, että ei ole ollut tarpeeksi yhteistä aikaa. Kuitenkaan en ole vielä nähnyt yhdenkään kotirouvan kyseenalaistavan naisten töissäkäyntiä sillä perusteella, että ero on todennäköinen. On tehty töitä, mutta kumpikaan ei ole päässyt omistautumaan työlleen eikä omaisuutta ole kertynyt niin paljon. Ehkä on avioehtokin, joten vaimo saa kaksinkertaisesta työpanoksestaan (naiset tekevät enemmän kotitöitä, vaikka olisivat töissä) palkakseen rupisen kaksion kun perheasunto myydään. Näitä on nähty. Lapset perivät myöhemmin isänsä, leskeneläkettäkään ei tule. 

Paljon todennäköisempi skenaario tuo jälkimmäinen kuin nämä kotirouvaskenaariot. 

Vierailija
112/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en maksa edes niitä ruokia. Katsotaan asiaa uudelleen, kun mies on synnyttänyt minulle lapsen ja jäänyt raskauden takia palkkaamatta uudelleen määräaikaiseen työsuhteeseen.

Jos alkaisi puolittelemaan kuluja niin iskisin laskun raskaudesta ja synnytyksestä + omista tulonmenetyksistäni. :) Sitten kun saan taas kunnollisen palkan, toki osallistun kustannuksiin.

Alapeukuttajat on pihejä miehiä jotka pelkäävät että oma vaimo tajuaa että näin tämän kuuluu mennä

Vierailija
113/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa hyvänä juttuna että mies voi aina heittää naisensa ulos kodistaan.

Vierailija
114/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa hyvänä juttuna että mies voi aina heittää naisensa ulos kodistaan.

Ei voi, jos ovat avioliitossa. Jos kyse on yhteisestä kodista, käräjäoikeus määrää kuka saa asua siinä, ellei pariskunta pääse asiasta sopuun. Osituksessa voidaan siis hyvin päättää, että äiti ja lapset jäävät asumaan miehen taloon.

Vierailija
115/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä Omat rahat -tyyppejä. En vaan ymmärrä. Pari on pari.

Ja mä en ymmärrä yhteisrahat-tyyppejä. Yksilönä säilytään parisuhteessakin. 

Eikö onnistu yhteisillä varoilla?

Vierailija
116/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä maksaa talolainan ja council taxin (en asu Suomessa), minä maksan sähkön, kaasun ja ruokaostokset.

Hieno humble brag -kommentti :)

Vierailija
117/268 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minkä ikäinen olet? Ehkä opiskelija tai muusta syystä niin pienituloinen, että sugardaddy maksaa kaiken. Varaudu kuitenkin siihen, että jos teille tulee lapsia, sinä maksat yksin kaikki lapsen kulut omien kulujesi lisäksi, koska mies maksaa "kaiken"."

57v.

:D

Vierailija
118/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, nyt massimuijat onkin sitten varattomia kotirouvia. Näitähän massimuijapiireissä tietenkin on lähes kaikki. 

Vierailija
119/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kai nykypäivänä mitään kotirouva ole?

Vanhemmat voivat olla hoito vapaalla hoitamassa pieniä lapsiaan, mieluusti molemmat vuorollaan.

Hoitovapaat ja muut ovat toki eri asia. Nykyisellään Suomeen syntyy vähän päälle yksi lapsi nainen - ja näitä raahataan päivähoitoon alle vuodenikäisinä. Siitä huolimatta palstalogiikalla naiset on ihan koko ajan kotona, eikä kukaan tietaa mitään. 

Vierailija
120/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies haluaa sekä uran, että ison perheen, niin kotirouva on lähes ainoa vaihtoehto. Toki jonkun työtä tekevän kotiorjan löytää, joka suostuu ajamaan itsensä burnouttiin ja aikaiseen hautaan yrittämällä rakentaa omaa uraa samalla kun kantaa vastuun 2-3 lapsesta ja kodista 90 prosenttisesti yksin. Onhan näitä. Itse en suostuisi, enkä suostunutkaan. 

Missä näitä miehiä on, jotka haluaa ison perheen ja uran? Suomessa ei ole nyt, eikä ole ollut kotirouvakulttuuria - mutta av palstalla yllättäen kaikki selittyy sillä, että naiset ovat statusmiesten kotirouvia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä