Onko yleistäkin, että mies maksaa talon kulut ja lainat ja vaimo ei maksa mitään?
Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.
Olen ällistynyt. Oma oikeustajuni sanoo, että asumiskulut maksetaan puoliksi ja lainan maksaa se, kenen talokin on. Ihmetyttää myös se, miten miehille tämä järjestely on täysin ok.
Kommentit (268)
Mistähän se käsitys oikein tulee, että kotirouva on kouluttamaton nainen. Ja se, että hän on taloudellisesti miehestä riippuvainen.
Monille tuntuu olevan myös täydellinen mysteeri avioerossa tapahtuva ositus, jos parilla ei ole avioehtoa. Kotirouvan taloustilannehan riippuu täysin siitä onko perhe varakas vai ei. Oma käsitykseni on se, että suomalaiset kotirouvat ovat pääasiassa keskimääräistä varakkaampaa väkeä.
Kaikki tuntemani kotirouvat ovat myös keskimääräistä koulutetumpia naisia, löytyy useampikin ammatti. Monilla on myös työelämää taustalla eli kotirouva ei ole yleensä ihan koko elämäänsä ollut kotirouva. Useimmat kotirouvat olivat kyllä aikoinaan myös kotiäitejä.
Näiden asioiden sisäistäminen näyttää olevan ylivoimaisen vaikeaa osalle työssäkäyvistä naisista, jotka tässä kirjoittelevat varmoja tietojaan kotirouvien tilanteesta. Ehkäpä on tarve rakentaa itse keksitty kotirouvaraukka, johon verraten oma elämä tuntuu hohdokkaammalta?
On aika yleistä. Tässä asiassa suhtautuminen sukupuoliin on ihan erilaista, olen huomannut. Jos mies asuu naisen omistamassa asunnossa, miehen kuuluu maksaa kaikesta vähintään puolet, usein enemmänkin. Nainen taas voi asua vaikka ilmaiseksi miehen asunnossa eikä ketään hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
On aika yleistä. Tässä asiassa suhtautuminen sukupuoliin on ihan erilaista, olen huomannut. Jos mies asuu naisen omistamassa asunnossa, miehen kuuluu maksaa kaikesta vähintään puolet, usein enemmänkin. Nainen taas voi asua vaikka ilmaiseksi miehen asunnossa eikä ketään hetkauta.
Me asuimme mieheni kanssa ensimmäiset seitsemän vuotta minun asunnossani eikä mies maksanut asumisestaan mitään. Kaupassa kävi se joka ehti. Seuraavat 30 vuotta olemme asuneet hänen talossaan enkä ole maksanut siitä mitään, koska miehelläni on niin paljon suuremmat tulot.
Ajattelutapa on täysin erilainen kuin tässä ketjussa monilla eli sekä minä että mieheni pidämme kaikkia rahoja yhteisinä. Samoin oli omilla ja mieheni vanhemmilla. Olin hyvin yllättynyt (kun ensimmäistä kertaa näitä keskusteluja luin), kun tätä paheksuttiin palstalla. En myöskään ole milloinkaan kuullut keneltäkään pahaa sanaa siitä, että olen kotirouva nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se käsitys oikein tulee, että kotirouva on kouluttamaton nainen. Ja se, että hän on taloudellisesti miehestä riippuvainen.
Monille tuntuu olevan myös täydellinen mysteeri avioerossa tapahtuva ositus, jos parilla ei ole avioehtoa. Kotirouvan taloustilannehan riippuu täysin siitä onko perhe varakas vai ei. Oma käsitykseni on se, että suomalaiset kotirouvat ovat pääasiassa keskimääräistä varakkaampaa väkeä.
Kaikki tuntemani kotirouvat ovat myös keskimääräistä koulutetumpia naisia, löytyy useampikin ammatti. Monilla on myös työelämää taustalla eli kotirouva ei ole yleensä ihan koko elämäänsä ollut kotirouva. Useimmat kotirouvat olivat kyllä aikoinaan myös kotiäitejä.
Näiden asioiden sisäistäminen näyttää olevan ylivoimaisen vaikeaa osalle työssäkäyvistä naisista, jotka tässä kirjoittelevat varmoja tietojaan kotirouvien tilanteesta. Ehkäpä on tarve rakentaa itse keksitty kotirouvaraukka, j
Aina oikein riipaisee kun huomaa kuinka huolissaan työssäkäyvät kanssasisaret on esim. just eläketurva-asioissa.
Itselläni on ennen "kotirouvuutta" ollut työura, ja varallisuutta on muuten kertynyt niin ettei ole hätäpäivää vaikka mies vaihtaisi nuorempaan, mikä myös tuntuu olevan kanssasisarille yhteinen huolen aihe.
Ja huvittaa tuokin käsitys että kotona oleva vaimo on pelkästään kodinkone ja patja, tasa-arvoinen parisuhde mahdoton.
Koska mies tienaa huomattavasti enemmän, me maksetaan tulojen suhteessa. Eli lasketaan monta prosenttia mun nettotulot on miehen nettotuloista ja sen prosentin mukaan maksetaan. Arvioidaan siis paljon yhteisiin menoihin menee kuukaudessa. Eli jos nyt esimerkiksi menot olisi 1500€/kk ja mun nettotulot 1700€ ja miehen 4500€/kk niin silloin mun osuus menoista olisi n. 38% eli 570€. Ja tämä systeemi siis miehen aloitteesta (ja meillä muuten on avioehto).
Vierailija kirjoitti:
Koska mies tienaa huomattavasti enemmän, me maksetaan tulojen suhteessa. Eli lasketaan monta prosenttia mun nettotulot on miehen nettotuloista ja sen prosentin mukaan maksetaan. Arvioidaan siis paljon yhteisiin menoihin menee kuukaudessa. Eli jos nyt esimerkiksi menot olisi 1500€/kk ja mun nettotulot 1700€ ja miehen 4500€/kk niin silloin mun osuus menoista olisi n. 38% eli 570€. Ja tämä systeemi siis miehen aloitteesta (ja meillä muuten on avioehto).
Oletteko huomioineet, että mies syö enemmän? Jos ette, sinä maksat tuossa enemmän kuin sinun kuuluisi. Entä onko teillä lapsia tai suunnitelmissa lapsia? Pidä huoli siitä, ettet maksa pienestä palkastasi valtaosaa kuluista. Avioehtokin vielä!
En suostuisi elämään tuollaisessa systeemissä. Omaan korvaan on niin outoa.
Kuka tässä on sellaista hehkuttanut, ei kukaan.
Totta kai voi tulla ero, mutta se on aika epätodennäköistä jo tilastotietojenkin perusteella, jos menee hyvin ja liitto on pitkä.
Kotirouvuus ei muodosta mitään erityistä eron riskiä, itse asiassa luulen, että päinvastoin, onhan se ratkaisu monesti tehty juuri sen vuoksi, että olisi enemmän yhteistä aikaa. Siitä syystä olen itsekin kotirouvaksi jäänyt, kun se kerran on taloudellisesti mahdollista.