Onko yleistäkin, että mies maksaa talon kulut ja lainat ja vaimo ei maksa mitään?
Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.
Olen ällistynyt. Oma oikeustajuni sanoo, että asumiskulut maksetaan puoliksi ja lainan maksaa se, kenen talokin on. Ihmetyttää myös se, miten miehille tämä järjestely on täysin ok.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä teitä Omat rahat -tyyppejä. En vaan ymmärrä. Pari on pari.
Ja mä en ymmärrä yhteisrahat-tyyppejä. Yksilönä säilytään parisuhteessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaisin edellistä käyttämällä käsitettä yhteistalous. Omat rahat kummallakin, mutta perheellä yhteinen talous eli molempien rahat koko perheen käytössä, vaikka omilla tileillä. Näin meillä menty yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut Perhe Oy jo 30 vuotta. Kaikki tulot ja menot ovat yhdestä potista, jota on vaihtelevasti kerrytetty. Välillä mies on tienannut paremmin, välillä nainen. Omaisuus on 50/50. Emme ole koskaan riidelleet rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?
Aika harvinaista Suomessa..
Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin.
Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.
ap
Meillä maksaa kaiken muunkin. Minä hoidan kodin ja remontit. Teen ruuat, pakkaan lounaat, tiskaan, siivoan ja pyykkään. Maalasin juuri eteisen paneelit jotka aiemmin asensin(mies maksaa tarvikkeet) Ei tarvitse riidellä rahasta eikä kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?
Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin.
Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.
ap
niin ei mihinkään. vaimo maksaa lasten vaatteet harrastukset, puhelimet, ruoat, hygienian, lemmikit, sälän koulua varten ja lahjat. lista on pitkä. ei tietenkään yhtä hienon kuuloinen kuin talonmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletettavasti vaimo ei ole silloin suomalainen.
Kyllä mä ihan suomalainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
usein menee juuri noin. tästä asiasta on hyvä laatia sellainen paperi, että eron sattuessa kukin saa mukaan vain sen mitä toi tullessaan, eli nainen häippäsee tyhjin taskuin. naimisiin ei pidä mennä nykyaikana. se vain vaikeuttaa eroamista, joka on varma tapahtuma, koska nykynaiset oppii aina uusia asioita somen feministeiltä.
Juuri tämän takia naiset menkää avioon. Mies heittää teidät tyhjätaskuna ulos sen jälkeen, kun olette maksaneet perheen juoksevat kulut eli heittäneet rahanne viemäristä alas miehen kerryttäessä kiinteää omaisuutta. Miehet yrittävät hyötyä naisesta taloudellisesti kaikin mahdollisin tavoin, suojatkaa selustaanne.
8 ei innostunut aviosta, mutta 8:lla on oma ura, omat rahat ja ennenkaikkea kulurakenne jonka kanssa pärjää tarvittaessa ilman toista tulonsaajaa taloudessa. Puoliso on vain positiivinen lisä muutenkin mukavaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.
Tuostahan tulee moninkertainen summa asumiskulujen puolikkaaseen verrattuna
Tuohan on vaimon kannalta sitten huono juttu. Ei omista mitään, vaikka maksaa enemmän
Tämä. Varsinkin, jos maksaa vielä kaikki lastenkin kulut. Mies maksaa vähemmän ja kasvattaa varallisuutta. Erikseen sitten ne harvat edustusrouvat, jotka hyötyvät taloudellisesti, kun mies maksaa ihan kaiken ja shoppailurahaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan. Teillä(kin) on mies isotuloisempi. Minä taas en ymmärrä sitä, että minkä ihmeen takia minun palkkatulot muuttuisi miehen rahoiksi vaan siksi, että ollaan yhdessä. Ja kyllä, meillä minä tienaan nykyään enemmän.
Jos mies maksaa suunnilleen normaalituloisena kaiken, en ymmärrä miksi. Jos taas nainen ei osallistu yhtään mihinkään niin en ymmärrä sitäkään. Kai siinä puuttuu ylpeys kokonaan.
Lainan maksaminen taas ei kerro yhtään mitään. Meillä mies maksaa asuntolainan kokonaan, mutta muuten kulut on jaettu suunnilleen puoliksi. Miehellä ei ole pääsyä minun tilille eikä minun säästöihin eikä minulla pääsyä miehen tilille. Yksi yhteinen tili on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaisin edellistä käyttämällä käsitettä yhteistalous. Omat rahat kummallakin, mutta perheellä yhteinen talous eli molempien rahat koko perheen käytössä, vaikka omilla tileillä. Näin meillä menty yli 30 vuotta.
Me on menty vasta 25 vuotta omilla rahoilla, toki molemmilla on se perheen etu mielessä. Mutta se joka jotain haluaa voi varautua maksamaan koko asian itse jos toinen pitää ideaa ihan hölmönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mainitsemasi asiat maksavat noin 200,-/kk. Ei ihan kamala ongelma työssäkäyvälle ihmiselle. Monissa parisuhteissa raha ei vaihda kättä: toinen ottaa hoitaakseen jotain muuta vastaavasti, esim ruoka, matkustelu, auto jne.
Vasta sitten kun kaikilla on sama palkka, kannattaa ihmetellä näitä toisten ihmisten asioita.
Jos talo maksetaan puoliksi, pitää naisen myös omistaa siitä virallisesti puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan. Teillä(kin) on mies isotuloisempi. Minä taas en ymmärrä sitä, että minkä ihmeen takia minun palkkatulot muuttuisi miehen rahoiksi vaan siksi, että ollaan yhdessä. Ja kyllä, meillä minä tienaan nykyään enemmän.
Jos mies maksaa suunnilleen normaalituloisena kaiken, en ymmärrä miksi. Jos taas nainen ei osallistu yhtään mihinkään niin en ymmärrä sitäkään. Kai siinä puuttuu ylpeys kokonaan.
Lainan maksaminen taas ei kerro yhtään mitään. Meillä mies maksaa asuntolainan kokonaan, mutta muuten kulut on jaettu suunnilleen puoliksi. Miehellä ei ole pääsyä minun tilille eikä minun säästöihin eikä minulla pääsyä miehen tilille. Yksi yhteinen tili on.
Näissä oleellista on: naimisissa vai ei, onko aviehtoa ja jos on niin millainen, ja mitkä ovat omaisuuden omistussuhteet. Vaikuttaa olevan aika yleistä varsinkin avopareilla, että talo on toisen nimissä ja kulut jaetaan puoliksi erilaisista tulotasoista riippumatta, jolloin toinen käyttää toista taloudellisesti hyväksi. En ollenkaan väitä, että tämä tapaus on sellainen.
Avioliitto ilman kaiken poissulkevaa avioehtoa on erinomainen taloudellinen turva pienituloisemmalle. Moni ei ymmärrä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletettavasti vaimo ei ole silloin suomalainen.
Kyllä mä ihan suomalainen olen.
Minkä ikäinen olet? Ehkä opiskelija tai muusta syystä niin pienituloinen, että sugardaddy maksaa kaiken. Varaudu kuitenkin siihen, että jos teille tulee lapsia, sinä maksat yksin kaikki lapsen kulut omien kulujesi lisäksi, koska mies maksaa "kaiken".
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, jos joku suostuu avoliitossa siihen, että talo tai asunto merkitään kokonaan toisen nimiin ja se toinen osapuoli sitten ostaa vaikkapa talouden ruoat ja päivittäistavarat. Kun ero tulee, niin sille ruoan ostajalle jää käteen vain tuulenhuuhtoma persie ja talon/asunnon omistajalle jää talo/asunto.
Niinpä. Kannattaa pitää puolensa talousasioissa. Vaikka kukaan ei toivo eroavansa, niin sitä mahdollisuutta on hyvä pohtia etukäteen ja miettiä, mitä se tarkoittaa taloudellisesti. Jos talo on vain toisen nimissä ja toinen lyhentää siitä lainaa yhteisen asumisen aikana, niin pitää itse laittaa vaikka sijoitusrahoituksiin saman verran kuuukaudessa kuin toinen lyhentää lainaa. Jäljelle jäävistä tuloista maksetaan yhteiset menot ja loput jaetaan tasan. Muuten tulee käytetyksi hyväksi.
"Minkä ikäinen olet? Ehkä opiskelija tai muusta syystä niin pienituloinen, että sugardaddy maksaa kaiken. Varaudu kuitenkin siihen, että jos teille tulee lapsia, sinä maksat yksin kaikki lapsen kulut omien kulujesi lisäksi, koska mies maksaa "kaiken"."
57v.
Mun mies maksaa kaiken. Ihan omasta tahdostaan. Ei olla varakkaita, ei edes keskituloisia.
Mulla on asumisoikeus miehen kuoleman varalta, ja laina mitoitettu sellaiseksi, että sen maksaa jopa Kelan rahoilla pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset vielä 2025 suostuvat tämmöiseen?? Miten ihmeessä pärjäävät taloudellisesti kun mies potkaisee ulos ja ottaa uuden nuoremman elätettävän
Suostuvat siihen että mies maksaa ja oman palkan voi sijoittaa? Jaa jaa.. en kyllä tiedä..
Miten työtön mies mitään kotirouvaa ylläpitää?