Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö se ole väärin, että ainoastaan taiteesta kiinnostuville sanotaan että pitää keksiä jokin muu ammatti?

Vierailija
12.08.2025 |

Pienestä pitäen lapsille opetetaan että pitää tehdä sitä mitä tykkää ja seurata "omaa polkuaan" ja työn pitäisi olla sellainen, mihin on intohimoa. no, sitten jos on kiinnostunut taiteesta ja sen tekemisestä, Suomesssa moni sanoo että "keksippä jotain muuta sillä et itseäsi elätä!" Toisaalta, muusikot saa tehdä omaa juttuaan kun rakastavat musiikkia, opettajat saa opettaa kun ovat haaveilleet siitä nuoresta, jne jne. mutta ainostaan kuvataitelijoita moititaan ja pitäisi keksiä jokin muu SE OMA JUTTU.... miksi?! 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo?

Muusikot voi hyvin elättää itsensä sillä työllä, opettajat saa palkkaa. Kuvataiteilijana on vaikea elättää itseään, opo voi tämän takia ehdottaa muita uramahdollisuuksia, mutta Suomessa on taidekouluja niin sinne vain jos kokee, että se on se oma juttu.

Vierailija
2/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo?

Muusikot voi hyvin elättää itsensä sillä työllä, opettajat saa palkkaa. Kuvataiteilijana on vaikea elättää itseään, opo voi tämän takia ehdottaa muita uramahdollisuuksia, mutta Suomessa on taidekouluja niin sinne vain jos kokee, että se on se oma juttu.

aika monella on sellainen mielikuva varsinkkn täällä Suomessa jos sanoo että on taiteilija ja haluaa siitä ammatin, että taiteilija vaan maalailee ja ei se mitään osaa ja pitäisi keksiä jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen kannustanut lastani kuvataideuralle, vaikka olen itse väitellyt AI-asiantuntija. 

Kulttuurin tuntemus ja taiteellinen ilmaisu on upeaa!

Vierailija
4/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on taivaanrannan maalari ? Eikö se oo jo aika kova titteli.

Vierailija
5/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat palkan, jolla elät, etkä pyydä yhteiskuntaa maksamaan taideharrastustasi, niin kaikki ok. 

Vierailija
6/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat palkan, jolla elät, etkä pyydä yhteiskuntaa maksamaan taideharrastustasi, niin kaikki ok. 

Tässä se taas tuli :D Taideharrastus :D Ei se ole mikään harrastus vaan taito. 

Vierailija
7/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä niitä töitä saa muutenkaan, niin voi kehittää taidelahjojaan ja sitten joskus tienata niillä.

Vierailija
8/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi nurjertaa nuoren ihmisen eikä pysty enää taiteeseen. Pitäisi kannustaa että maalaaminen ja piirtäminen yms on ok, vaikka olisi muu koulu.

Vierailija
9/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle muullekin sanotaan samaa. Minä halusin 80-luvulla puusepäksi. Opo sanoi, ettei niille ole töitä. Niinpä menin kavereiden perässä lukioon ja opiskelin rakennusinsinööriksi. Voin nyt sitten harrastaa puutöitä.

Vaimo opiskeli kuvataiteilijaksi ja ansaitsee palkkansa kokkina, kun kuvataide ei elätä.

Vierailija
10/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen kannustanut lastani kuvataideuralle, vaikka olen itse väitellyt AI-asiantuntija. 

On toki, mutta ei sillä monikaan elä.  Ja pitää olla vasemmistolainen saadakseen mahdollisesti apurahoja.

Vierailija
11/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn. Sitten kun tulosi riittävät kattamaan menosi, niin keneltä sinä olet lupaa kyselemässä? Ja miksi?

Vierailija
12/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin olen ammattiurheilija. Tulin kerran kolmanneksi kaupunkini mestaruuskisoissa. Juokseminen on mun intohimo. Kyllä tää on mun ammatti...,

Ok, sarkasmia. En tiedä onko ap harvinaisen ty*mä trolli, mutta kyllä sitä aika moni joutuu tasapainottelemaan realiteettien ja omien unelmien välillä. 

Vierailija
13/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, AI:sta ei ole mitään hyötyä kenellekään.

Vierailija
14/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki, mutta ei sillä monikaan elä.  Ja pitää olla vasemmistolainen saadakseen mahdollisesti apurahoja.

Vasemmisto-vainoharha pölähti taas paikalle!

Vierailija
15/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo sama pätee moneen muuhunkin kuin kuvataiteteeseen

Vierailija
16/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn. Sitten kun tulosi riittävät kattamaan menosi, niin keneltä sinä olet lupaa kyselemässä? Ja miksi?

Eihän Suomessa edes saa nykyään töitä? vai mistä työpaikan saa?

Vierailija
17/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elättänyt itseni ja perheeni kirjallisuudella.

Vierailija
18/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tuskin pelkästään kouluja käymällä muuttuu taiteilijaksi, jos aitoja rahkeita ei ole. Ehkä pointti on siinä, että kannattaako velkavankeuteen hankkiutua pelkän tuollaisen vuoksi.

Vierailija
19/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin poikani oppia soittamaan selloa, jotta hän saisi lisäpisteitä taiteista hakiessaan arvostettuun englanninkieliseen yliopistoon. Voin sanoa, että olen utilitaristinen, mutta se todella toimii.

M47

No on kyllä harvinaisen lahjakas lapsi, jos oppi sellonsoiton ihan sillä, että sinä annoit. No hienoa ettet sentään kieltänyt!

Vierailija
20/63 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on taivaanrannan maalari ? Eikö se oo jo aika kova titteli.

On. Meillä on yleensä niin kaunis taivaanranta, että tuo vaatii ylimaallisia kykyjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän