Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti

Vierailija
12.08.2025 |

Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.

Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖

Kommentit (562)

Vierailija
461/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä sekoita. Toki halusin maksaa asuntolainan pois. Jos se tarkoittaa, että olen työtön-statuksella, niin sitten tarkoittaa. Välillä olin tietysti äitiyspäivärahalla ja kotihoidon tuella, mutta ei niin pienillä rahoilla viitsi kauaa oleilla, kun oli mahdollisuus tienata enemmänkin 😊"

Miten tämä käytännössä toimii? Otat hoitovapaata töistä ja marssit työkkäriin? Eivätkö ihmettele? Valtaosalla on työpaikka tai virka josta ovat ensin vanhempainvapaalla, sitten hoitovapaalla ja palaavat tähän työhön tai virkaan kun lapset menevät päiväkotiin. Kelaelätit ovat toki asia erikseen, mutta miksi niitä pitää tähän keskusteluun sotkea.

Viransijaisuuteni päättyi odottaessani ensimmäistä lastamme. Olin ansiosidonnaisella, sitten äitiyspäivörahalla, sitten kotihoidontuella ja sen jälkeen työmarkkinatuella. Ihan

En hakenut mitään töitä, olin kotona lapsen kanssa. Parin vuoden päästä aloin odottaa seuraavaa lasta ja olin kotona heidän kanssaan. Sitten aloin odottaa kolmatta lastamme ja olin kotona kolmen lapsen kanssa, kunnes hän oli 2,5v. Silloin menin töihin. Kunkin lapsen saannin jälkeen hoidon lasta/ lapsia kotona ja olin työmarkkinatuella (lapsikorotuksilla), koska minulla ei ollut työpaikkaa.

Vierailija
462/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa toki itse valita olla piittaamatta vaikkapa eläkekertymästään. Järkevää sellaisen valinnan tekeminen ei ole, sen takia kovin moni mies ei taidakaan olla valmis "kotiherran" uraan vaimon hyväntahtoisuuden varassa. Valtaosa suomalaisista miehistä ei myöskään tienaa sellaisia summia, että pystyisi elättämään yksin perhettä saati makselemaan kotivaimon vapaaehtoisia eläkemaksuja perheen elättämisen lisäksi. 

Suurin osa naisista myös kerryttää töissä käydessä itselleen reilusti enemmän eläkettä kuin takuueläkkeen yli 900e/kk verran. Tuo toteutuu jo pienipalkkaisilla ja rikkonaisemmallakin työuralla. Elämä takuueläkkeen suuruisilla kuukausituloilla on ankeaa jo tänä päivänä, yhtään mukavampaa se ei tule olemaan jatkossakaan.

Lisäksi merkittävä osa naisista käy vähintään keskipalkkaisissa tai hyväpalkkaisissa töissä, tällaisista töistä saa mukavan toimeentulon lisäksi yleensä myös muuta lisäarvoa elämäänsä (mielekäs työ, hankitun koulutuksen hyödyntäminen, itsensä kehittäminen, sosiaaliset suhteet, uralla eteneminen). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on yksi todella varakas todella varakkaan miehen vaimo, joka elää yltäkylläisyydessä. Ihan kivahan se on, kun minkään suhteen raha ei rajoita, ainoastaan mielikuvitus. Ihan eri elämä on sillä kotirouvalla, joka metsästää punalapputuotteita ja kulkee polkupyörällä.

Vierailija
464/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo työttömyyskorvauksella rahoitettu suunnitelmallinen kotiäitiyshän on ollut tukien väärinkäyttöä (ilman että on aikomustakaan työllistyä). Muistan, että moni kotiäiti sitä käytti ja ehdotti muille noin 15 vuotta sitten vanhemmuuspalstoilla. Tämän jälkeen vaan tuen ehtoja on leikattu, on tullut aktiivimallia, karenssia ym. enemmän juuri siksi, kun tuen väärinkäyttöä ilmeni. Ansiosidonnaista on leikattu, työnottovelvoite laajennettu myös muuhun kuin omaan alaan. Tässä taas nähdään: Suomessa kotiäitiyden ja sen riskit maksaa yleensä yhteiskunta, ei niinkään se mies.

Vierailija
465/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhteinen tili, mihin meni kummankin palkka. Ajan myötä kävi täysin selväksi, että ihan sama tienaanko enemmän tai vähemmän, tili on kuun lopussa tyhjä. Niin ja jokaisessa tapauksessa myös kaikki kotityöt minun harteillani. Totesin, että sama tosiaan jäädä kotiin. Ainakin ehdin tehdä niitä kotihommia, ollen tasan yhtä persaukinen kuin ennenkin. Mies tuhlailkoot edes omia rahojaan.

Vierailija
466/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo työttömyyskorvauksella rahoitettu suunnitelmallinen kotiäitiyshän on ollut tukien väärinkäyttöä (ilman että on aikomustakaan työllistyä). Muistan, että moni kotiäiti sitä käytti ja ehdotti muille noin 15 vuotta sitten vanhemmuuspalstoilla. Tämän jälkeen vaan tuen ehtoja on leikattu, on tullut aktiivimallia, karenssia ym. enemmän juuri siksi, kun tuen väärinkäyttöä ilmeni. Ansiosidonnaista on leikattu, työnottovelvoite laajennettu myös muuhun kuin omaan alaan. Tässä taas nähdään: Suomessa kotiäitiyden ja sen riskit maksaa yleensä yhteiskunta, ei niinkään se mies.

Olet vain kateellinen. Lapsia tulee silloin kun tulee, eikä aina silloin kun toivoisi. Kaksi lapsista olemme saaneet hedelmöityshoidoilla. Mutta mukavaa oli olla kotirouvana, en vaihtaisi noita kahdeksaa vuotta pois mistään hinnasta.

Toki vähän ihmettelin te-toimistoakin, koska ajanjaksoon sisältyi kaksi aktiivimalliakin, mutta siltikään eivät ottaneet yhteyttä. Kaipa niillä oli pääsy terveystietoihini ja näkivät, että olin raskaana? Ja olen ymmärtänyt, etteivät ne juurikaan välitä niistä työttömistä, jotka eivät ole muiden tulien piirissä.

Vierailija
467/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kannata jäädä tyhjän päälle. Kotirouva ei saa eläkettä eikä kerry mitään omaa. Kun miehestä aika jättää niin olet kusessa. Menkää töihin ja tehkää ura. Sillä menestytte.

Vierailija
468/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vain kateellinen. Lapsia tulee silloin kun tulee, eikä aina silloin kun toivoisi. Kaksi lapsista olemme saaneet hedelmöityshoidoilla. Mutta mukavaa oli olla kotirouvana, en vaihtaisi noita kahdeksaa vuotta pois mistään hinnasta.

Toki vähän ihmettelin te-toimistoakin, koska ajanjaks

En koe olevani kateellinen, mutta itse en tuota ymmärtänyt eikä moraali antanut periksi. Olihan se ihan yleinen maan tapa silloin. Kituuttelin kotihoidontuella, kunnes aloin aidosti etsimään työtä. Työllistyinkin omalla koulutuksellani lähes heti. Ajat olivat toiset vielä 2010-luvun alussakin.

Vierailija
469/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI ja nainen Ei voi olla vain kavereita. Seksuaalinen lataus on koko ajan olemassa. Ehkä alkuun voi olla "vain" kavereita, mutta ei pidemmän päälle. Tai sitten minä olen jotenkin outo, mutta aina kaveruutena alkanut on johtanut DI-miehen aloitteesta seksiin. Ensin on halailua ja niskan/selän hierontaa kaveripohjalta, mutta siitä se kyllä ajanoloon etenee.

Ei niin 

Vierailija
470/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoilu ja lapsen hoito on silkkaa leikkiä.

Sen sijaan työelämä on vaativaa.

Vierailija
471/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus paistaa läpi sun viesteistä

Ei pahalla 

Vierailija
472/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi

https://yle.fi/a/74-20107036

No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.

Tietenkin on, se on jo biologiaa. Mitä sitten?

No sitä että velat väittävät rakastavansa kissojaan kuin omaa lasta ja tietävät kyllä rakkauden olevan ihan yhtä syvää.

Vierailija
473/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tok

Tuohon ajanjaksoon -14-21 tosiaan sisältyi kaksi aktiivimallia, mutta ei niistä seurannut mitään. Ilmeisesti Pääkaupunkiseudulla ei ollut tarpeeksi te-virkailijoita työttömien määrään nähden.

Vierailija
474/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi elämän pitäisi olla jotenkin erityisen vaativaa ja mahdollisimman epämukavaa? Elät tuurilla ehkä 80 vuotta, rauhoitu ja nauti.

Vierailija
475/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi

https://yle.fi/a/74-20107036

No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.

Mä rakastan miestänikin kovasti, mutta ei mun sen takia tartte jäädä himaan kökkimään vuosikymmeniksi.

Miksi aina kuvitellaan, että kotirouva on sidottu kotiin? Minulle kotirouvan elämä on vähän kuin lomaa. Kiva kun ei tarvitse vanhuutta odottaa, että saa tehdä haluamiaan asioita.

Ihan vaikka siten, että naisella ei ole autoa eikä julkiset kulje siellä syrjässä, ei ole rahaa ja miehelle pitää olla ruoka valmiina, kun hän tulee neljän jälkeen kotiin. Siinä on jo monta asiaa, joiden takia kot

Siis kenellä ei ole autoa ja mies vaatii ruuan valmiiksi neljältä? Kenestä sinä puhut?

Vierailija
476/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. Mitenköhän mieheni maksaisi minulle 2500e netostaan 3000e kuussa, jotta minun olisi taloudellisesti kannattavampaa olla kotona kuin töissä? 

No sen tarvii tehdä kahta duunia että pystyy kompensoimaan sun ansioiden loppumisen. Helposti mies tuon tekee jos oikeasti vaimostaan kotirouvan haluaa.

Vierailija
477/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Mitenköhän mieheni maksaisi minulle 2500e netostaan 3000e kuussa, jotta minun olisi taloudellisesti kannattavampaa olla kotona kuin töissä? 

No sen tarvii tehdä kahta duunia että pystyy kompensoimaan sun ansioiden loppumisen. Helposti mies tuon tekee jos oikeasti vaimostaan kotirouvan haluaa.

Ainut mutta on tämä meidän verotus. 6000e/kk kun ei vastaa lähellekään kahden henkilön 3000e/kk. Olispa perheverotus yai joku!

Vierailija
478/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kotiäidille eläkettä?

mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?

Työttömien inkkeleitten mielikuvitus niitä tuottaa. Kun mitään oikeaa kokemusta ihka elävistä naisista tai työelämästä ja palkkatasoista ei ole. Luetaan jotain oikeistolaista amerikkablogia ja siitä kehitellään haavekuva ikiomasta pikkurouvasta joka kokkaa, siivoaa ja on innolla mukana petipuuhissa. Ja että itsellä olisi varaa elättää kaksi ihmistä.

Sääliä kai noita pitäisi. 

Vierailija
479/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

DildoInsinöörille ei oma muna seiso niin nainen saa korvikkeen joko muovisena tai naapurilta

Vierailija
480/562 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut mutta on tämä meidän verotus. 6000e/kk kun ei vastaa lähellekään kahden henkilön 3000e/kk. Olispa perheverotus yai joku!

Tämä sama tilanne on toisaalta myös eronneilla. Jos ei saa mitään lisätukia, niin omien tulojen tuplaaminen ei riitä siihen, että saisi ylläpidettyä samaa elintasoa kuin ennen eroa. Korostuu, kun on lapsia.