Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti

Vierailija
12.08.2025 |

Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.

Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖

Kommentit (568)

Vierailija
441/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä niin ei tarvitse tätä samaa roskaa joka ketjuun työntää. Tämä siis DI-hullulle

Vierailija
442/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Enkä sekoita. Toki halusin maksaa asuntolainan pois. Jos se tarkoittaa, että olen työtön-statuksella, niin sitten tarkoittaa. Välillä olin tietysti äitiyspäivärahalla ja kotihoidon tuella, mutta ei niin pienillä rahoilla viitsi kauaa oleilla, kun oli mahdollisuus tienata enemmänkin 😊"

Miten tämä käytännössä toimii? Otat hoitovapaata töistä ja marssit työkkäriin? Eivätkö ihmettele? Valtaosalla on työpaikka tai virka josta ovat ensin vanhempainvapaalla, sitten hoitovapaalla ja palaavat tähän työhön tai virkaan kun lapset menevät päiväkotiin. Kelaelätit ovat toki asia erikseen, mutta miksi niitä pitää tähän keskusteluun sotkea.

Viransijaisuuteni päättyi odottaessani ensimmäistä lastamme. Olin ansiosidonnaisella, sitten äitiyspäivörahalla, sitten kotihoidontuella ja sen jälkeen työmarkkinatuella. Ihan laillista, oikein ja hieno juttu meidän perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä usea haluaa kotirouvaksi kunhan ei töihin tarvitse mennä. Voi pyörittää sitä omaa pikku valtakuntaansa kun ei aikuisten kanssa osaa töitä tehdä.

Sitten aika moni on liiankin hyvä töissä ja aikuisten parissa, mutta se on aina jollekin se hyöty. Omassa tilipussissa se ei kuukauden päästä näy. 

Työstä pitää saada jotain muutakin kuin että kehittyy siinä huippuunsa ja tehokaaksi. Kyllä se jossain vaiheessa luulisi pitävän näkyä myös tuloissa. 

Jos ei näy, niin saman saa kotona ollessa ja enemmänkin. 

Työelämä oli ihan ok kokeilu, mutta ei työnteko sinällään ole taloudellisesti kannattavaa. 

Toivotaan että joskus se muuttuu kannattavaksi.

Vierailija
444/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi rikas nainen olisi kotirouva?"

No mikäs sitten? Kun ei kerran töissä tarvitse käydä - vai meinaatko että pitäis heittäytyä sinkuksi? 

Vierailija
445/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi rikas nainen olisi kotirouva?"

Miksi ei olisi? Rahan vuoksi useimmat kai töissä käy. Ainakin tavalliset duunarit. Kotirouvuus ei ole synonyymi sille, että vaan siivoaa, kokkaa ja pyykkää. Kotirouvan kotona voi vaikka käydä siivooja. Ruoat syödään usein ravintolassa. Tällaista.

Vierailija
446/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden edestä tienaa 6000e/kk? Ihmetyttää todella, kuka näitä fantasioita kirjoittaa. Rahan arvo ja elämisen kustannukset ovat täysin hakusessa. 6000e/kk ei ole nykyaikana kummoinenkaan palkka jos sillä pitäisi elättää itsensä lisäksi perhettä (puoliso ja lapset). Jos joku tienaa "kahden edestä" niin puhutaan kyllä jo viisinumeroisesta kuukausitulosta.

Minä ja mieheni tienaamme molemmat välillä 4000-5000e/kk. Elätämme yhdessä perheemme ihan mukavasti mutta emme todellakaan ylellisesti. Jos jompikumpi jättäytyisi tai joutuisi jäämään työelämän ulkopuolelle, meillä ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta ylläpitää nykyistä keskiluokkaista elintasoamme. Saati maksella kotona olevalle osapuolelle jotain eläkerahastoja tai sijoitussalkkua. 

En pysty vetämään mitään muuta johtopäätöstä kuin että nämä kotirouvista jaarittelevat ovat suurimmaksi osaksi sosiaalietuuksilla eläviä peräkammarin asukkeja, joille muutama tuhat euroa kuukaudessa on iso palkka ja 6000e/kk jo kahden ihmisen edestä tienaamista. 

Uskon toki, että ketjussa voi olla myös muutamia oikeasti varakkaan miehen kotirouvia, mutta tuollainen todellisuus ei vastaa suomalaista keskiluokkaista elämäntapaa yhtään sen enempää kuin sosiaalietuuksilla eläminenkään. 

Vierailija
447/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi

https://yle.fi/a/74-20107036

No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.

Mä rakastan miestänikin kovasti, mutta ei mun sen takia tartte jäädä himaan kökkimään vuosikymmeniksi.

Miksi aina kuvitellaan, että kotirouva on sidottu kotiin? Minulle kotirouvan elämä on vähän kuin lomaa. Kiva kun ei tarvitse vanhuutta odottaa, että saa tehdä haluamiaan asioita.

Ihan vaikka siten, että naisella ei ole autoa eikä julkiset kulje siellä syrjässä, ei ole rahaa ja miehelle pitää olla ruoka valmiina, kun hän tulee neljän jälkeen kotiin. Siinä on jo monta asiaa, joiden takia kot

No tuo onkin huono tilanne eikä sellaiseen pidä suostua, jollei halua elää niin. 

Vierailija
448/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.

Mä rakastan miestänikin kovasti, mutta ei mun sen takia tartte jäädä himaan kökkimään vuosikymmeniksi.

Miksi aina kuvitellaan, että kotirouva on sidottu kotiin? Minulle kotirouvan elämä on vähän kuin lomaa. Kiva kun ei tarvitse vanhuutta odottaa, että saa tehdä haluamiaan asioita.

Ihan vaikka siten, että naisella ei ole autoa eikä julkiset kulje siellä syrjässä, ei ole rahaa ja miehelle pitää olla ruoka valmiina, kun hän tulee neljän jälkeen kotiin. Siinä on jo monta asiaa, joiden takia kot

Eihän nuo mitään faktoja ole! Mies ei odota ruoan olevan valmiina silloin kun epäsäännöllisiin aikoihin tulee kotiin, on paljon kotonakin ja silloin laitetaan yhdessä tai käydään ulkona syömässä. Auto on molemmilla, tietenkin ja vielä mp lisäksi. 

Vierailija
449/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden edestä tienaa 6000e/kk? Ihmetyttää todella, kuka näitä fantasioita kirjoittaa. Rahan arvo ja elämisen kustannukset ovat täysin hakusessa. 6000e/kk ei ole nykyaikana kummoinenkaan palkka jos sillä pitäisi elättää itsensä lisäksi perhettä (puoliso ja lapset). Jos joku tienaa "kahden edestä" niin puhutaan kyllä jo viisinumeroisesta kuukausitulosta.

Minä ja mieheni tienaamme molemmat välillä 4000-5000e/kk. Elätämme yhdessä perheemme ihan mukavasti mutta emme todellakaan ylellisesti. Jos jompikumpi jättäytyisi tai joutuisi jäämään työelämän ulkopuolelle, meillä ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta ylläpitää nykyistä keskiluokkaista elintasoamme. Saati maksella kotona olevalle osapuolelle jotain eläkerahastoja tai sijoitussalkkua. 

En pysty vetämään mitään muuta johtopäätöstä kuin että nämä kotirouvista jaarittelevat ovat suurimmaksi osaksi sosiaalietuuksilla eläviä peräkammarin asukkeja, joi

Eivätkä ymmärrä verotuksesta mitään. Kaksi 5000e/kk tienaavaa saa kuukaudessa huomattavasti enemmän nettona kuin yksi 10000e/kk tienaava. Perheverotus auttaisi näitä yhden elättäjän perheitä, mutta sitä odotellessa ei kannata henkeään pidätellä.

Vierailija
450/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä sekoita. Toki halusin maksaa asuntolainan pois. Jos se tarkoittaa, että olen työtön-statuksella, niin sitten tarkoittaa. Välillä olin tietysti äitiyspäivärahalla ja kotihoidon tuella, mutta ei niin pienillä rahoilla viitsi kauaa oleilla, kun oli mahdollisuus tienata enemmänkin 😊"

Miten tämä käytännössä toimii? Otat hoitovapaata töistä ja marssit työkkäriin? Eivätkö ihmettele? Valtaosalla on työpaikka tai virka josta ovat ensin vanhempainvapaalla, sitten hoitovapaalla ja palaavat tähän työhön tai virkaan kun lapset menevät päiväkotiin. Kelaelätit ovat toki asia erikseen, mutta miksi niitä pitää tähän keskusteluun sotkea.

Viransijaisuuteni päättyi odottaessani ensimmäistä lastamme. Olin ansiosidonnaisella, sitten äitiyspäivörahalla, sitten kotihoidontuella ja sen jälkeen työmarkkinatuella. Ihan laillista, oikein ja hieno juttu meidän perheelle.

Mutta jos henkilö hakee töitä ja siten pystyy nostamaan työttömyyskorvausta, niin ei henkilö ole silloin kotirouva. Sellainen henkilö on työtön.

Vierailija
451/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kahdeksan vuotta kotirouvana. Silloin sai vielä työmarkkinatukeen lapsikorotukset. Lyhensin työmarkkinatuella asuntolainaa. Meillä lapsia kolme. Palasin töihin -21 nuorimman ollessa 2,5v. Nyt on asuntolaina jo maksettu. Asumme Helsingissä.

Et ollut. Kotirouva ei saa yhteiskunnan tukea, sinä sait. Et ollut kotirouva.

No en minä töissäkään ollut. Toki otin ne rahat, jotka minulle kuului. En halunnut, että asuntolainaa on vielä viisikymppisenä. Välillä sain tietysti äitiyspäivärahaa, kotihoidon tukea, sekä tietysti lapsilisää. Harvassa on ne kotirouvan, jotka näistä kieltäytyy :)

Omistusasunnon lisäksi meillä myös sijoitusasunto sekä kesämökki Pääkaupunkiseudulla. Näistäkään ei velkaa.

Se joka saa kotihoidon tukea ja äitiyspäivärahaa ja lapsilisiä on KOTIÄITI. Kotirouva on lapseton tai lapset on yli lapsilisäiän. 

Vierailija
452/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit pitää olla perskannikat avattuna kun saavun töitä. Rassaan lujasti naisen papanareikää

Vierailija
453/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kotiäidille eläkettä?

mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?

Juurikin näin. Miten sen naispuolisen eläkekertymä tuolla järjestelyllä hoidetaan? Tai mites sitten jos se perheenpää vaikka kuolee autokolarissa ym. Miten on huolehdittu että sen vaimon taloudellinen tilanne ja perheestä huolehtiminen myös taloudellisesti onnistuu? En lukenut linkin takana olevaa juttua ja siellä saattaa olla tietoa tuohon mutta jotenkin epävarmaksi tilanteeksi katsoisin naiselle.

Taas kerran tätä liikuttavaa sisarellista huolehtimista rouvaparan toimeentulosta.

Vierailija
454/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, ja odotan edelleen vastausta otsikon kysymykseen. Videoita en katsele.

Odottele vaikka tuomiopäivään asti. Otsikossa ei kysytty mitään.

Vierailija
455/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun sitä vapaa-aikaahan on luuhata pitkin - harrastaa, matkustaa, lounastaa... 

Niinpä, käykö kateeksi :D? Onhan tämä kivaa, kun ei tarvi keneltäkään kysellä voiko ja milloin tehdä jotakin. Aikani hoidin ja kasvatin lapsiamme, mutta heidän muutettuaan pois kotoa, ei ole aikatauluista ollut niin väliä.

Ja minähän harrastan! Hoidan itseäni ja käyn kielikursseilla, koska rakastan matkustelua. Lounaillakin on mukava käydä samanhenkisten ystävien kanssa, taidenäyttelyissä jne.

Miehen kanssa vietetään sitten yhteistä vapaa-aikaa iltaisin ja viikonloppuisin, kun ei tarvitse silloin tuhlata aikaa kaupassa käyntiin, pyykkihuoltoon tms. 

Vierailija
456/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kotiäidille eläkettä?

mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?

Juurikin näin. Miten sen naispuolisen eläkekertymä tuolla järjestelyllä hoidetaan? Tai mites sitten jos se perheenpää vaikka kuolee autokolarissa ym. Miten on huolehdittu että sen vaimon taloudellinen tilanne ja perheestä huolehtiminen myös taloudellisesti onnistuu? En lukenut linkin takana olevaa juttua ja siellä saattaa olla tietoa tuohon mutta jotenkin epävarmaksi tilanteeksi katsoisin naiselle.

En välittäisi eläkekertymistä yhtään mitään. En usko että sukupolveni saa mitään eläkettä. Eiköhän se järjestelmä ajeta alas suurten ikäluokkien mentyä. Kannattaa varmistaa itselleen sijoitukset joiden varassa elää kun kunto ei enää riitä töihin. Yhden elättäjän perheissä tulee tottakai turvata elättäjä tapaturmavakuutuksella ja muu perhe henkivakuutuksella. Eivätkö nämä ole itsestään selviä? Ja mikäli kuviossa on aviehto (mitä ei pitäisi näissä kuvioissa olla, meillä revittiin avioehto kun vaimo jäi kotiin. Uutta ei tehty, vaikka vaimo palasi töihin) niin testamentillä tulee huolehtia vaimon tulevaisuudesta.

Vierailija
457/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolisoni on järjestänyt niin, että minun ei tarvitse tehdä mitään ikäviä asioita. Vain kivoja juttuja. 

Vierailija
458/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun sitä vapaa-aikaahan on luuhata pitkin - harrastaa, matkustaa, lounastaa... 

Niinpä, käykö kateeksi :D? Onhan tämä kivaa, kun ei

No tuota, ei käy kateeksi kun olen itse samassa tilanteessa - miten niin? Mistä sä tuon kateuskortin tempaisit? 

Vierailija
459/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaha, ja odotan edelleen vastausta otsikon kysymykseen. Videoita en katsele.

Odottele vaikka tuomiopäivään asti. Otsikossa ei kysytty mitään.

No tämä!

Vierailija
460/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mielestäni enemmänkin miehille taloudellisesti kannattavampi ura nykyään. Naiset tienaa enemmän ja on koulutetumpia. Kyllä miehillä on suurempi syy jäädä kotiherraksi. Miehiä ei myöskään palkata monille aloille, koska miehet ei ota vastaan kyykyttämistä ja huonoja työoloja. Miehille ei myöskään uskalleta huutaa työmaalla, koska tulee takaisin täydellä mitalla. Siksi miehiä syrjitään nykyään työelämässä jo heti alkuvaiheen työhaastattelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi