Mikä on huvittavin asia, mitä teille on miesselitetty?
Minua valistettiin hiljattain, että juoksumatolla kannattaisi aina välillä juosta myös alamäkeen.
Kommentit (135)
Spleinaamisesta sössöttäminen on esi-MT oireita.
Se terapia kannattaa aloittaa etupeltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaatten miehet sitten, että jos on naisella rengasrikko tai jengi perässä niin ei mennä siihen turhaan pätemään, perusoletuksena on oltava "kyllä nainen itsekin osaa/pärjää"
Jos näet rengasrikon, näet, että toinen on pulassa, silloin voit kysyä tarvitseeko apua.
Setäselittäjä sen sijaan ei näe, tietääkö selityksen uhri pyytämättä selostettua asiaa vai ei, vaan olettaa että hän itse tietää enemmän. Setäselittäjä ei kysy, tiedätkö/tarvitsetko apuja tai neuvoja, vaan olettaa että naisihminen ei tiedä. Väännänkö vielä rautalangasta, vai pyydänkö setäni auttamaan?
Mutta toki jos oma ymmärryksen taso on heikohko erottelemaan tilanteita toisistaan (vrt. "Eihän naisia uskalla enää lähestyä"), niin parempi tosiaan
Ei avun tarjoajaan voi koskaan suhtautua negatiivisesti. Jos on olemassa väärä tapa tarjota sinulle apua on avun tarjoaminen itsessään minulle älytöntä ja tarpeeton riski johonkin konfliktiin.
Nykyään on oman arvokkuuden varjelu viety tasolle, jossa kaikki vastuu vuorovaikutuksen onnistumisesta ulkoistetaan muille. Koska jokaisen kokemus siitä mikä mahdollisesti on loukkaavaa, syntyy tilanne, jossa ihmiset kävelevät ohi. Tämä ilmiö on alkanut laajeta jopa ensiaputilanteisiin. Kun itse viimeksi menin auttamaan sairaskohtauksen saanutta ihmistä KAKSI vieressä tilannette mulkoillutta ihmistä alkoi hokemaan "Älä koske siihen".
Olen eri, mutta minun kokemukseni mukaan avun tarjoajia on kahdenlaisia.
Minun vanhasta pyörästä putosi jatkuvasti ketju. Jossain vaiheessa sen takaisin laittaminen oli minulle ihan rutiinia.
Joskus miehet tarjosivat apua. Jos sanoin, että kiitos mutta homma on hanskassa, niin useimmat miehet sanoivat, että ok hyvä. Toiset miehet taas alkoivat jankuttamaan, että oletko kokeillut kikkoja X ja Y ja katsonko nyt kuitenkin. Eli he eivät ymmärtäneet kun kieltäydyin avusta kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mansplainaaminen on siis sitä kun mies hieman alentuvasti selittää naiselle asioita jotka hän jo tietää.
m47
Yleensä nainen ei tiedä asiasta mitään, mutta närkästyy kun MIES-sika hänelle asian lempeästi selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei vaan kestä sitä, että joku tulee hyvää hyvyyttään neuvomaan tai auttamaan. Ei tuntematon neuvoja voi mistään tietää, mitä toinen tietää tai osaa. Mitä pahaa siinä on, jos yrittää auttaa? Onko itsetunto niin huono ettei kestä sitä?
Manspleinaaminen on erittäin riippuvaista kontekstista. Esimerkiksi minulle töissä viisitoista vuotta nuoremmat miehet yrittävät selittää alan perusasioita vaikka tietävät hyvin, että aloitin silloin, kun he olivat vielä penskoja.
En ole huomannut tuollaista omalla työpaikalla ollenkaan vaikka olenkin hyvin miesvaltaisella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaatten miehet sitten, että jos on naisella rengasrikko tai jengi perässä niin ei mennä siihen turhaan pätemään, perusoletuksena on oltava "kyllä nainen itsekin osaa/pärjää"
Mun aikana renkaanvaihto opetettiin autokoulussa, ja käytäntö on kyllä pitänyt huolen siitä, että sen osaa tehdä. Lappi on yhtä soratietä. Jos on jengi perässä, ei se mies siinä mitään auta. Oliko muuta?
Mitäs teet jos ruuvit on auki ja se rengas ei hievahdakkaan keskiöstä?
Jos mies on mukana tai joku normi irtomies on lähellä se jengi ei edes lähde perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun aikana renkaanvaihto opetettiin autokoulussa, ja käytäntö on kyllä pitänyt huolen siitä, että sen osaa tehdä. Lappi on yhtä soratietä. Jos on jengi perässä, ei se mies siinä mitään auta. Oliko muuta?
Jos mies on mukana tai joku normi irtomies on lähellä se jengi ei edes lähde perään.
Tai jos toisella puolella onkin vasenkätiset kierteet?
Olen väitellyt biologiasta ja harrastanut lintuja yli 40 vuotta. Järjestetyillä linturetkellä aika usein tulee joku setämies selittämään minulle ja kaverilleni mitä lajeja näkyy ja kommentoimaan " mitäs pikkurouvat bongailee?" Miehet haluavat aina ja kaikkialla päteä. Taudinkuvaan kuuluu myös kilpailu eikä kestetä jos naiset tietää asiasta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näet rengasrikon, näet, että toinen on pulassa, silloin voit kysyä tarvitseeko apua.
Setäselittäjä sen sijaan ei näe, tietääkö selityksen uhri pyytämättä selostettua asiaa vai ei, vaan olettaa että hän itse tietää enemmän. Setäselittäjä ei kysy, tiedätkö/tarvitsetko apuja tai neuvoja, vaan olettaa että naisihminen ei tiedä. Väännänkö vielä rautalangasta, vai pyydänkö setäni auttamaan?
Mutta toki jos oma ymmärryksen taso on heikohko erottelemaan tilanteita toisistaan (vrt. "Eihän naisi
Sullahan jäi se juurisyy korjaamatta , siksi ne ketjut putosivat toistuvasti.
Itse olisin neuvonut korjaamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos toisella puolella onkin vasenkätiset kierteet?
Olo on kuin formulavarikolla ja samalla saa tarkastettua jarrukengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta, mä elin lapsuuteni maassa jossa on jengiongelmaa. Sillä normilla irtomiehelläkin on sen verran järkeä, ettei valitse vääriä reittejä. Niistä kerrotaan kyllä turisteillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua valistettiin hiljattain, että juoksumatolla kannattaisi aina välillä juosta myös alamäkeen.
Kai missä tahansa juoksumatossa pystyy säätämään maton kulmaa ja alamäkeen/ylämäkeen juoksu kuormittaa lihaksia eri tavalla. Tämäkin asia meni tietysti täysin yli akkojen käsityskyvyn.
Kerrotko vielä lisää näistä matoista, joilla voi juosta nimenomaan alamäkeen? Aika monella salilla olen vuosien varrella treenannut ja tällaista tuotetta ei ole vielä tullut vastaan. Ap
Olen nainen ja ihan neutraalisti tulen tähän sisspleinaamaan, että on olemassa useiden valmistajien juoksumattoja, joista säädetään matto siten, että tulee tunne ja kuormitus, ikään kuin juoksisi alamäkeen. Se matto ei fyysisesti käänny mihinkään.
Juu ei kyllä ole. Alamäkeen juokseminen on niin oma asiansa, että sitä ei simuloida ilman kallistusta. Ja mistään tällaisesta ei ylipäätään ollut kyse vaan mainittu ukko oli siinä käsityksessä että nimenomaan kallistus on muutettavissa alamäeksi. Ei ollut ikinä käynnistänytkään juoksumattoa missään. Ihme jankkausta. Ap
Keskustelu ilmiannettu epätasa-arvon edistämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä jengi perässä? Missä piireissä oikein pyörit?
Neuvojen tuputtamista näköjään pidetään avun tarjoamisena, mitä se ei ole. Apua tarjotaan kysymällä: "voinko auttaa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ukko sienimetsässä alkoi manspleinaamaan, kun sanoin että tuolla saattaa olla maamyyriä. Väitti että oikea nimitys on kontainen. Käskin painumaan hevon helevettiin, tai no hevosen oikea nimitys hänen mielestään varmaan olisi ollut polle tai koni.
Nimitys maamyyrä on vanhentunut, ja Kielitoimisto suosittaa nykyään käytettäväksi nimeä kontiainen, koska se ei ole läheistä sukua jyrsijöihin kuuluville myyrille. Eli, kontiainen ja maamyyrä ovat synonyymejä.
Jahas, näköjään toinenkin haukkasi syötin koukkuineen ja kohoineen. Miten joku ei tunnista näin ilmiselviä baitteja?
Oisko nuo selittäjät itsekin trolleja. Jotkut harrastaa tuota vastatrollaamista. Noloa jos ovat tosissaan.
Lmao, äijällä ei ole munaa seistä mielipiteidensä takana, vaan kaikki on kännissä ja läpällä:DD
Töihin tuli uusi naistyöntekijä. Hänellä ei ole aiempaa kokemusta alalta. Kun yritettiin neuvoa työtehtävissä, tämä nainen ilmoitti suureen ääneen tiimipalaverissa, että hän ei siedä manspleinaamista. Käsi ylös virheen merkiksi, korjasimme porukalla toimintapojamme ja tiedostimme kuinka tyhmiä miehiä olimme olleet.
Nainen on tähän mennessä aiheuttanut firmalle tappioita varmasti viisinumeroisen luvun verran, ja todennäköisesti karkottanut jo ainakin yhden asiakkaan. Mutta antaa mennä vaan, kyllä nainen osaa kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Minulle kerran eräs mies ihan vakavalla naamalla selitti että tonnikalapurkeissa oleva kala ei usein ole oikeasti tonnikalaa. Oli kyllä sen verran huvittava väite että en voinut muuta kuin nauraa. Sardiiniako hän luuli niissä purkeissa olevan? Ihme idiootti.
Se lukee ihan siellä tonnikala purkin pakkausselosteessa, että kala on boniittia tonnikalan sijaan. Suurin osa tonnikala lajeista alkaa olemaan uhanalaisia, mutta boniitti ei ole ja se muistuttaa paljon tonnikalaa, joten tonnikala on korvattu sillä useimmissa merkeissä ja myydään tonnikala nimellä, koska se ei ole kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvojen tuputtamista näköjään pidetään avun tarjoamisena, mitä se ei ole. Apua tarjotaan kysymällä: "voinko auttaa?"
Tämä! Miten on niin vaikeaa erottaa kaksi täysin eri asiaa toisistaan. Kuka tahansa voi ja saa kysyä, tarvitko apua (ja siihen voi ja saa vastata kiitos kyllä tai kiitos en). On eri asia alkaa vaan tunkemaan neuvoja kysymättä. Toistan, siis kysymättä.
Vähän sama kuin se että jotkut miehet eivät erota mikä on perseen puristelun ja jankkauksen, ja asiallisen lähestymisen ero.
Vierailija kirjoitti:
Töihin tuli uusi naistyöntekijä. Hänellä ei ole aiempaa kokemusta alalta. Kun yritettiin neuvoa työtehtävissä, tämä nainen ilmoitti suureen ääneen tiimipalaverissa, että hän ei siedä manspleinaamista. Käsi ylös virheen merkiksi, korjasimme porukalla toimintapojamme ja tiedostimme kuinka tyhmiä miehiä olimme olleet.
Nainen on tähän mennessä aiheuttanut firmalle tappioita varmasti viisinumeroisen luvun verran, ja todennäköisesti karkottanut jo ainakin yhden asiakkaan. Mutta antaa mennä vaan, kyllä nainen osaa kaiken!
Öö, jos nainen on tehnyt jatkuvasti virheitä, niin kyllä siitä pitää esimiehen hänelle huomauttaa, ihan niinkuin kenelle tahansa. Mutta ei tosiaan joka jampan tarvitse olla olan takana sepostamassa. Kuten miehiin, niin naisiinkin mahtuu yksilöitä, jotka eivät ymmärrä mitä setäselittäminen on.
Oliko kyseessä sellainen lakattu puudildo?