Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on huvittavin asia, mitä teille on miesselitetty?

Vierailija
12.08.2025 |

Minua valistettiin hiljattain, että juoksumatolla kannattaisi aina välillä juosta myös alamäkeen. 

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistan työkseni tiettyjä esineitä käsityöprosessilla. 

Yhden valmistamani esineen äärellä vanhempi mies kysyi, miten olen tehnyt sen. Kerroin hänelle, mitä tekniikkaa käytin. 

Mies totesi, että tekniikka on mahdoton, sillä materiaalia ei voi muokata kertomallani tavalla. (Hänellä oli aivan toinen ammatti.)

Katselimme vielä hetken valmistamaani, ehjää, toimivaa esinettä. Keskustelu ei jatkunut. 

N45

Vierailija
22/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ukko sienimetsässä alkoi manspleinaamaan, kun sanoin että tuolla saattaa olla maamyyriä. Väitti että oikea nimitys on kontainen. Käskin painumaan hevon helevettiin, tai no hevosen oikea nimitys hänen mielestään varmaan olisi ollut polle tai koni. 

Nimitys maamyyrä on vanhentunut, ja Kielitoimisto suosittaa nykyään käytettäväksi nimeä kontiainen, koska se ei ole läheistä sukua jyrsijöihin kuuluville myyrille. Eli, kontiainen ja maamyyrä ovat synonyymejä.

Jahas, näköjään toinenkin haukkasi syötin koukkuineen ja kohoineen. Miten joku ei tunnista näin ilmiselviä baitteja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet alkavat aina miesselittämäön minulle,kun kerron,että olemme Puolustusvoimilla töissä. Olen kapiainen ja käynyt Maanpuolustuskorkeakoulun. 

Vierailija
24/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kerran eräs mies ihan vakavalla naamalla selitti että tonnikalapurkeissa oleva kala ei usein ole oikeasti tonnikalaa. Oli kyllä sen verran huvittava väite että en voinut muuta kuin nauraa. Sardiiniako hän luuli niissä purkeissa olevan? Ihme idiootti.

Mies oli oikeassa. Purkeissa on usein boniittia. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010714254.html

Et sitten tunnistanut trollia, halusit tulla manspleinaamaan 😅

Vierailija
25/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavamies on kuusikymppinen lihava ikisinkku, jolla ei ole lapsia tai lemmikkejä ja joka asuu kerrostalossa. Hän on vuosien varrella valistanut minua koiran koulutuksesta, treenaamisesta, lastenkasvatuksesta ja vanhan omakotitalon remontoinnista. Täysin vakuuttuneena, että hän kyllä tietää paremmin. 

Vierailija
26/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mansplaining" on "OK boomer" tyyppinen yleisargumentatiivinen termi, jolla henkisesti pulun tasolla olevat ihmiset kokevat voittavansa jokaisen retorisen shakkipelin.

Vierailija
27/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansplainaaminen on siis sitä kun mies hieman alentuvasti selittää naiselle asioita jotka hän jo tietää. 

m47

Ja se "jo tietää" - puoli pitää kai telepatialla saada selville ennen "spleinaamista"

Vierailija
28/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mansplaining" on "OK boomer" tyyppinen yleisargumentatiivinen termi, jolla henkisesti pulun tasolla olevat ihmiset kokevat voittavansa jokaisen retorisen shakkipelin.

OK boomer.

Vierailija
29/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennevaloissa siihen painettavaan juttuun ei syttynyt valo. Joku mies tuulipuvussaan tuli selittämään, että siitä pitää painaa monta kertaa, anna nyt hänen näyttää! No ei syttynyt valo vaikka miten paineli.

Ehkä hän oli huomannut että valo toimii huonost eikä olettanut kaikkien sitä tietävän?

Liikennevalossahan ei ollut mitään vikaa. Miten kerrot mansplainaavasi kertomatta mansplainaavasi jne

Vierailija
30/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ukko sienimetsässä alkoi manspleinaamaan, kun sanoin että tuolla saattaa olla maamyyriä. Väitti että oikea nimitys on kontainen. Käskin painumaan hevon helevettiin, tai no hevosen oikea nimitys hänen mielestään varmaan olisi ollut polle tai koni. 

Nimitys maamyyrä on vanhentunut, ja Kielitoimisto suosittaa nykyään käytettäväksi nimeä kontiainen, koska se ei ole läheistä sukua jyrsijöihin kuuluville myyrille. Eli, kontiainen ja maamyyrä ovat synonyymejä.

Jahas, näköjään toinenkin haukkasi syötin koukkuineen ja kohoineen. Miten joku ei tunnista näin ilmiselviä baitteja?

Oisko nuo selittäjät itsekin trolleja. Jotkut harrastaa tuota vastatrollaamista. Noloa jos ovat tosissaan. 

Vierailija
31/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni totesi erittäin itsevarmana, että naisten ei kannata käyttää valkoisia housuja menkkojen aikana. Tämä siis kun näki minun vetävän valkoisia housuja jalkaan siihen aikaan kuusta. Mun menkat on aina olleet erittäin olemattomat, ja olen käyttänyt niiden aikana valkosia housuja varmaan yli 20 vuotta. :D 

Vierailija
32/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaatten miehet sitten, että jos on naisella rengasrikko tai jengi perässä niin ei mennä siihen turhaan pätemään, perusoletuksena on oltava "kyllä nainen itsekin osaa/pärjää"

Vierailija
33/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK boomer.

Nyt kun olet kaatanut nappulat, kakkinut pelilaudalle muista lentää kertomaan kavereillesi miten totaalisesti jauhotit Vierailijan AV:lla...

Vierailija
34/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin baarissa katsomassa jalkapalloa ja joku tuli viereen kertomaan ketkä pelaa, mitä liigaa ja kuka johtaa sarjaa. Oon varmaan seurannut jalkapalloa jo silloin, kun selittäjä syntyi. Yhden valioliigaseuran kausikorttilainenkin olin vuosia.

Vierailija
35/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennevaloissa siihen painettavaan juttuun ei syttynyt valo. Joku mies tuulipuvussaan tuli selittämään, että siitä pitää painaa monta kertaa, anna nyt hänen näyttää! No ei syttynyt valo vaikka miten paineli.

Ehkä hän oli huomannut että valo toimii huonost eikä olettanut kaikkien sitä tietävän?

Liikennevalossahan ei ollut mitään vikaa. Miten kerrot mansplainaavasi kertomatta mansplainaavasi jne

"ei syttynyt valo" meni sulta kai ohi, mutta womanspleinaamaan piti tulla?

Vierailija
36/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän näissä nyt ole sellaista tarkoitushakuista uhriutumista, että jos vaikka mieslääkäri kertoo diagnoosin niin se on automaattisesti "manspleinaamista"?

Tiedätkö mitä manslpleinaaminen tarkoittaa? Ilmeisesti et tuosta esimerkistä päätellen.

Vierailija
37/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaatten miehet sitten, että jos on naisella rengasrikko tai jengi perässä niin ei mennä siihen turhaan pätemään, perusoletuksena on oltava "kyllä nainen itsekin osaa/pärjää"

Manchild? Voit edelleen kysyä tarvitseeko naisoletettu apua, mutta älä vuorovaikutuksellasi nolaa, nöyryytä tai puhu naiselle aluntuvasti.

Vierailija
38/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kah, nyt alapeukutetaankin naisen itsenäisyyttä ja pystymistä!(?)

Vierailija
39/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelin viimeksi eilen miten naisoletettu kamppaili pitkään hankalan oven, lastenvaunujen ja ostoskassien kanssa. Onnistuin täysin hillitsemään dominoivan ja patriarkaalisen impulssini alkaa tyrkyttämään "parempaa osaamistani" aikuiselle ihmiselle tähän arkiseen tilanteeseen.

Vieläkin sellainen mukavan lämmin tunne sisällä, jopa tällaisella vanhemmalla heteromiehellä on vielä toivoa oppia uusia asioita.

Vierailija
40/135 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kah, nyt alapeukutetaankin naisen itsenäisyyttä ja pystymistä!(?)

Miltä sinusta tuntuu trollata palstalla heti aamusta?