Te, joihin punkit kiinnittyy mielellään: marjastatteko, kuljetteko luonnossa, telttailetteko?
Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan. Tuttavani retkeilee metsissä varainais-suomessa ja sen saaristossa paljon. Ei ole koskaan saanut punkkia.
Asun Turussa. Sain juuri borrelioosin punkista joko omalta hoidetulta pihaltani (jossa vain kastelin kukat) tai hautausmaalta, jossa käväisin nopeasti.
Oletteko te muut punkkimagneetit lopettaneet kokonaan luonnolliselle maaperälle astumisen, luotatteko johonkin karkotteeseen vai mitä? Oletteko lopettaneet marjastuksen?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjastan ja sienestän, usein samoilla alueilla rannikolla, missä asun. Kahdesta punkista olen saanut borrelioosin ihottumineen. Vaikka sukat oli lahkeissa ja niin edelleen, niin silti punkki löysi iholle. Oli niin pieni, että oli mennyt sukasta läpi. En välttele metsässä liikkumista silti, mutta heinikoihin en ehdoin tahdoin mene.
TBE-rokotesarjan otin nyt sitten.
Mietitkö sitä, että iho-oire ei tule kuin puolessa borreliatapauksista.
Tiedän, mutta en aio sen takia elää pelossa. Voinhan jäädä vaikka auton alle huomenna, kun menen kauppaan.
Eikä muuten pidä paikkaansa se väite, ettei borreliaa saa, jos punkki on ollut ihossa alle vuorokauden, minä sain ja se punkki oli ihossani maksimissaan kaksi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjastan ja sienestän, usein samoilla alueilla rannikolla, missä asun. Kahdesta punkista olen saanut borrelioosin ihottumineen. Vaikka sukat oli lahkeissa ja niin edelleen, niin silti punkki löysi iholle. Oli niin pieni, että oli mennyt sukasta läpi. En välttele metsässä liikkumista silti, mutta heinikoihin en ehdoin tahdoin mene.
Tiedän, mutta en aio sen takia elää pelossa. Voinhan jäädä vaikka auton alle huomenna, kun menen kauppaan.
Eikä muuten pidä paikkaansa se väite, ettei borreliaa saa, jos punkki on ollut ihossa alle vuorokauden, minä sain ja se punkki oli ihossani maksimissaan kaksi tuntia.
Hyvä huomio. Kyllä se borrelia voi tulla pikapunkistakin.
Itsellä tuli keskellä talvea yksi kummallinen keskushermosto-oire. Tutkittiin igm, joka oli positiivinen (tod näk muusta syystä). Igg oli heti ja paljon myöhemmin negatiivinen. Eli tulkittiin, että mun oire ei ole borrelioosi. Tunnettua borrelia-asiantuntijaa kuitenkin kiinnosti tapauksessani se, että minua oli purrut punkki, vaikka vain noin 15 sekuntia. (Olin viemässä sitä ulos) Eli kyllä se borrelia voi tulla pikapuremastakin.
Opetukset ovat sellaisia keskimääräisiä neuvoja vissiin. Eli jos saat rinkulan, ota ab-kuuri. Tällöin borrelioosi on varma, mutta toisaalta osa jää huomaamatta ja ilman kuuria.
Ja tuo punkkitarkastus joka ilta. Ei sekään ole tosiaan mikään luotettava. Olen kuullut toisenkin neuvon, että tarkastus 2 kertaa vuorokaudessa. Mutta ei mikään sano, että siinä menee tunteja, kuten sinun tapauksesi osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Uitan itseni punkeissa kolme kertaa päivässä koiran kanssa. Nurmella ja metsässä. Nopeastihan ne löytyy lenkin jälkeen, kun on kumpparit ja pitkät housut. Viimeistään sitten, kun kipittävät t-paidan alle ja kutittelevat mahanahkassa. Joka päivä löytyy 1-3, mutta ei ne koskaan ole puremaan ehtineet.
Miten jaksat etsiä päänahkasi päältä ja selästäsi 3 kertaa päivässä. Aikamoinen peilitemppuilu.
Valkosipuli, mahtaako auttaa?
Tuo punkkistop. Riittääkö, jos sitä laittaa lahkeisiin?
Ainakin meilläpäin punkit on alkukesän ongelma. Koirasta löytyy helposti 5-10 punkkia vaikka makoilisi kotipihalla ja kävelisi asfaltoituja teitä. Nyt ei ole löytynyt punkin punkkia viikkoihin, vaikka se ryntää kaikki vesakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen.
Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)
Ap
Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.
Atooppinen ohut iho mullakin.
Mulla on O+. Mahtaako se olla punkeille mieluisaa.
Ap
Minulla on 0+, atooppinen iho, eikä ikinä punkin punkkia ole ollut. Lapsuudessa kesät Ahvenanmaalla.
n56
Kun menen marjoja poimimaan, laitan pitkälahkeiset housut ja puntit kunnolla kumisaappaisiin. Lisäksi pitkähihainen takki, jossa napakat resorit hihansuilla ja korkea kaulus, jolla voin suojata kaulan. Takki on muutenkin vartalonmyötäinen ja helma niin pitkä, että menee housujen vyötärön päälle/alle. Päässä pitkälippainen lippis. Liikun alueella, jossa runsaasti punkkeja. Puutarhahommissa sama juttu ja aina hanskat käsissä , ettei punkit pääse sormenväleihin. Punkit menevät mieluusti myös sormenväleihin ja napaan. Vielä itsellä ei ole ollut punkkia kiinni.
Tuossa uutinen vuodelta 2017, jolloin oli vähemmän punkkeja ja pienemmällä alueella. Kannattaa lukea.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallaisessa-maastossa-on-erityisen-…
Oletteko muuten ilmoittaneet punkkihavainnoistanne punkkiliveen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, punkit on helppo havaita ja poistaa.
Voithan kokeilla hyttysuojavaatteita? Tepsivät myös punkkeihin. Pyretriinin käyttöä ei enää suositella, mutta nyttemmin noissa kai käytetään esimerkiksi laventelin tai sitruunan tuoksuja. En ole itse kokeillut, mutta lukenut hyviä arvostelijoita esimerkiksi räkässä vaeltavilta. Noita saa esimerkiksi retkeilyvarusteita myyvistä kaupoista.
Tosiaan: Jos olisi permetriinillä kyllästetyt vaatteet tai ainakin housut, niin ehkä siten uskaltaisi edelleen kulkea luonnossa. En tiennyt, että sellaisia on edes ollut. Harmi, että on kielletty.
Mitenköhän meikäläiset pystyy telttailemaan, siis vaikka armeijassa. (Olen nainen, joten en käynyt armeijaa, mutta kiinnostaa silti.)
Ei ennen ollut näin valtavasti punkkeja mantereella. Saaristossa oli.
Ap
Nuo tuoksutetut, myrkyttömät vaatteet kyllä arvostelujen perusteella toimivat myös. Joku asui nimenomaan punkkialueella, ja vahvisti etteivät tykkää hajusta.
Minulla on koiria, ja kesäisin poimin niistä useamman punkin päivässä; osa on turkissa ja osa purrut kiinni. Oman tuntoaistin ansiosta minuun on kiinnittynyt kaksi punkkia elämäni aikana: toinen nivuseen ja toinen takaraivolle. Tunsin ne kyllä silloinkin, mutta en saanut hankalan paikan ansiosta näpättyä pois ennenkuin ehtivät puraista. Nypin ne sitten pois vähän myöhemmin kun sain vaatteet pois/tukan pois tieltä. Olen siis tuntenut ihan pienetkin punkit iholla, ja ehtinyt huitaista ne pois ennen kiinnittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koiria, ja kesäisin poimin niistä useamman punkin päivässä; osa on turkissa ja osa purrut kiinni. Oman tuntoaistin ansiosta minuun on kiinnittynyt kaksi punkkia elämäni aikana: toinen nivuseen ja toinen takaraivolle. Tunsin ne kyllä silloinkin, mutta en saanut hankalan paikan ansiosta näpättyä pois ennenkuin ehtivät puraista. Nypin ne sitten pois vähän myöhemmin kun sain vaatteet pois/tukan pois tieltä. Olen siis tuntenut ihan pienetkin punkit iholla, ja ehtinyt huitaista ne pois ennen kiinnittymistä.
Lisään, että minulle hirvikärpäset ovat pahimpia ötököitä kaikista. Tunnen nekin kyllä heti, mutta niitä ei saa millään pois. Se kuhinan tunne on aivan kamala.
Kyllä oikeesti sukkahousut estää punkkien kiinnittymisen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen.
Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)
Ap
Punkkeja on ollut aina, metsään tai pitkällä ruohikolla on kumpparit jalassa ihan jo käärmeiden takia, jos tarkoituksella menen. Kumpparit esti punkkien pääsyn iholle jo lapsena saaressa oltiin kumpparit jalassa kaikkialla muualla paitsi rannassa jossa ei punkit viihtyneet kivikkoinen ranta. Minulla atooppinen iho, ei silti punkkeja tule, yks on kävellyt jalassa, mutta oli sukat lahkeiden päällä. En jätä elämästä punkkien takia, kun niiltä on helppo suojautua. Ja jos on hapan veri punkit ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Borreoloosia ei tule jos punkki ei ole ollut vähintään kahdeksaa tuntia kiinni, aivokuume tulee jo sekunneissa.
Roudaan vuosittain metsästä 100l++ marjoja ja jonkun ämpärillisen sieniä. Useamman vuosikymmenen saldo on yksi epävarma punkki palleissa kiinni.
- Ehkä pitkävartiset kumisaappaat?
- Ehkä säännöllinen kossun juominen auttaa? Muuttunut metaboliittiprofiili todennäköuisesti haiskahtaa punkistä ihan 'väärälle lajille' ja jättää kossuharrastajan rauhaan?
Tää on muuten jännä, kuinka jotkut niitä "imee" ijolleen. Miehen kanssa oltiin patikoimassa, ja sain olla ihan rauhassa. Mutta mieheeni niitä lenteli ihan jatkuvalla syötöllä. Kuljin hänen perässään ja koko ajan sain hätistellä niitä pois iholtaan. Oltiin vielä vähissä vaatteissa, kun oli pirun kuuma. Silloin päätinkin, että metsäilyt on meidän osalta tehty, ilman vaatteita tai vaatteiden kera.
Soitan ladattavasta bluetooth-kaiuttimesta diskomusaa, etenkin Gloria Gaynor ja I Will Survive on ehdoton punkin karkoittaja.
Ei ole koskaan ollut punkkia vaikka olen usean koiran kanssa elämäni aikana juossut pitkin pusikoita ja metsiä. Koirista niitä kyllä joskus löytyi. Asun myös Turussa ja on atooppinen iho. Veriryhmästä kun joku mainitsi niin on O negatiivinen. Tiedä sitten mikä on syynä siihen että toisiin eivät tartu. Syön kyllä valkosipulia niin siitähän on sanottu että punkit ei tykkää kuten ei moni ihminenkään.
Syö valkosipulia