Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joihin punkit kiinnittyy mielellään: marjastatteko, kuljetteko luonnossa, telttailetteko?

Vierailija
11.08.2025 |

Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan. Tuttavani retkeilee metsissä varainais-suomessa ja sen saaristossa paljon. Ei ole koskaan saanut punkkia. 

Asun Turussa. Sain juuri borrelioosin punkista joko omalta hoidetulta pihaltani (jossa vain kastelin kukat) tai hautausmaalta, jossa käväisin nopeasti. 

Oletteko te muut punkkimagneetit lopettaneet kokonaan luonnolliselle maaperälle astumisen, luotatteko johonkin karkotteeseen vai mitä? Oletteko lopettaneet marjastuksen?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kunka paljon entistä enemmän, noin arviolta?"

En tiedä määriä. Mutta asuinalueellani Turussa ei lapset mun lapsuudessa saanut punkkeja eikä koirat. Nyt saa. Yhteen aikuiseen tuli kerran punkki mun lapsuudessa. 

Tampereella ei oltu lapsuudessani kuultukaan punkeista. Mitä ne on? Nykyään Tampereella on yhtä paljon punkkeja kun mun lapsuudessa Turussa. 

En olisi uskaltanut päästää lapsiani Turussa ollenkaan kymppileirille, jossa yövytään puolijoukkueteltoissa. Asuimme silloin kun lapset oli tuossa iässä Tampereella ja siellä uskalsin päästää. Kyselin etukäteen alueen punkkitilannetta ja yksi leiriohjaaja oli kuulemma saanut siellä kerran punkin. 

Tuollainen on ihan sairasta, ettei lapsia päästetä punkkipelossa luontoon. Punkit on ikäviä, mutta ei niiden vuoksi pidä elämistä lopettaa. Leiriohjaajat osaavat kyllä ottaa lapsilta pun

Ei ne leiriohjaajat mitään punkkisyynejä tehneet. Ja kuten todettua, botrelioosi ei välttämättä vaadi 12 tuntia. 

Vierailija
102/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä metsässä viimeiset 15 vuotta, useita tunteja, usein vielä sellaisissa paikoissa, joissa on pitkää (metrin) mittaista heinää. Myös paikoissa, joissa on paljon punkkeja. 

Yllättäen ei ole näkynyt ikinä iholla tai vaatteissa mitään, mutta sitten kävin kerran sieniä/marjoja poimimassa tunnin mökkikunnassa ja sen jälkeen löysin vaatteistani tyyliin neljä punkkia.

Mistäköhän tämmöinen johtuu? 

Vaikea sanoa. Mustikanvarvuista tykkäävät ja kuusimetsästä, jossa sammalta. 

Mutta on punkkeja kuivemmassakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa minun arvioni mukaan nyt 20 x enemmän kuin lapsuudessani 50 vuotta sitten. 

Vierailija
104/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosin aiheuttaa bakteeri, mutta siihen on ilmeisesti hitaasti joku rokote kehitteillä. 

Vierailija
105/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit on pilanneet minulta luonnossa oleilun. Miksi kauriiden määrään ei puututa? Myöhäistä toki. 

Vierailija
106/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä huvita enää yhtään sienestää eikä marjastaa punkkien takia. Luontopoluillakin semmoiset paikat ahdistaa jossa jokin korkea heinä tai oksa saattaa pyyhkäistä. 

Vierailija
107/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä määriä. Mutta asuinalueellani Turussa ei lapset mun lapsuudessa saanut punkkeja eikä koirat. Nyt saa. Yhteen aikuiseen tuli kerran punkki mun lapsuudessa. 

Tampereella ei oltu lapsuudessani kuultukaan punkeista. Mitä ne on? Nykyään Tampereella on yhtä paljon punkkeja kun mun lapsuudessa Turussa. 

En olisi uskaltanut päästää lapsiani Turussa ollenkaan kymppileirille, jossa yövytään puolijoukkueteltoissa. Asuimme silloin kun lapset oli tuossa iässä Tampereella ja siellä uskalsin päästää. Kyselin etukäteen alueen punkkitilannetta ja yksi leiriohjaaja oli kuulemma saanut siellä kerran punkin. 

Tuollainen on ihan sairasta, ettei lapsia päästetä punkkipelossa luontoon. Punkit on ikäviä, mutta ei niiden vuoksi pidä elämistä lopet

Ai niin, muistin nyt, että kävin itse siellä kesken leirin katsomassa punkit omasta lapsestani. Ei onneksi ollut. 

Vierailija
108/111 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit ei ole toistaiseksi haitanneet mutta vedän kaikki lähistön hyttyset ympärilleni. Yhdellä reissulla laskin viisinkertaisesti pistopaukamia kuin mukana olleilla kavereilla. Ja samaa myrkkyä oli kaikilla. Ei hirveästi kiinnosta liikkuminen varsinkaan soisissa metsissä hyttysaikaan. 

Vierailija
109/111 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkki rokote on käytännössä pakollinen monella alueella. Pääkaupunkiseudullakin, varsinais Suomessa, ym. Katsokaa. Aivokuume ei ole kiva, saa helpommin kuin rahapelistä voiton

Vierailija
110/111 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ei ole koskaan tarttunut yksikään punkki missään. Itse tartun punkkeihin siinä vaiheessa, kun otan levyhyllystä punklevyn kuunneltavaksi.

Vierailija
111/111 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkki rokote on käytännössä pakollinen monella alueella. Pääkaupunkiseudullakin, varsinais Suomessa, ym. Katsokaa. Aivokuume ei ole kiva, saa helpommin kuin rahapelistä voiton

Näin on! Punkkirokote ei kuitenkaan tehoa ollenkaan borrelioosiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän