Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joihin punkit kiinnittyy mielellään: marjastatteko, kuljetteko luonnossa, telttailetteko?

Vierailija
11.08.2025 |

Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan. Tuttavani retkeilee metsissä varainais-suomessa ja sen saaristossa paljon. Ei ole koskaan saanut punkkia. 

Asun Turussa. Sain juuri borrelioosin punkista joko omalta hoidetulta pihaltani (jossa vain kastelin kukat) tai hautausmaalta, jossa käväisin nopeasti. 

Oletteko te muut punkkimagneetit lopettaneet kokonaan luonnolliselle maaperälle astumisen, luotatteko johonkin karkotteeseen vai mitä? Oletteko lopettaneet marjastuksen?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun iltapäivälehdissä on lähes päivittäin juttuja punkeista, se muokkaa ajattelua. 

Ei johdu siitä. Kyllä punkit on oikeasti lisääntyneet erittäin paljon. Samoin kulkeutuvat yhä uusille alueille. 

Ap

Vierailija
82/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työtä, jossa kuljen kasvukaudella joka päivä niityillä ja luonnossa. Kuljen usein shortseissa ja hameissa. Olen saanut kerran punkin viiden vuoden aikana, ja sain sen piknikillä nurmikentällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun iltapäivälehdissä on lähes päivittäin juttuja punkeista, se muokkaa ajattelua. 

Ei johdu siitä. Kyllä punkit on oikeasti lisääntyneet erittäin paljon. Samoin kulkeutuvat yhä uusille alueille. 

Ap

"Ei johdu siitä. Kyllä punkit on oikeasti lisääntyneet erittäin paljon. Samoin kulkeutuvat yhä uusille alueille." 

Tuon tiedon olet saanut mediasta, kokemusperäinen tieto jää kuitenkin puuttumaan.

Vierailija
84/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen. 

Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)

Ap

Ok, minä 'onnistun' myös saamaan punkkeja ihan asfaltoidulla kaupunkialueella. Olen myöskin atoopikko, siitäkö johtuukin? 

Vierailija
85/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit ovat lisääntyneet järkyttävästi. Lapsena leikin heinikossa ja teininä rymysin pussikaljalla puskassa näkemättä muita  punkkeja kuin keesipäitä. Nykyään kerrostalon pihastakin voi saada punkin mekon helmaan.

Vierailija
86/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Ei johdu siitä. Kyllä punkit on oikeasti lisääntyneet erittäin paljon. Samoin kulkeutuvat yhä uusille alueille." 

Tuon tiedon olet saanut mediasta, kokemusperäinen tieto jää kuitenkin puuttumaan.

Punkkien määrä vaihtelee vuosittain kesästä ja talvesta riippuen, aivan kuten sienien ja marjojenkiin määrä. Ehkä ensi kesänä punkkeja on taas huomattavan vähän.

Vierailija
87/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla todellakin on myös kokemusperäistä tietoa. 

Vierailija
88/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että täällä on muitakin atoopikkoja jotka vetävät punkkeja puoleensa! Onkohan ohentunut iho syynä?

Vierailija
89/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Punkkien määrä vaihtelee vuosittain kesästä ja talvesta riippuen, aivan kuten sienien ja marjojenkiin määrä. Ehkä ensi kesänä punkkeja on taas huomattavan vähän.

Joka tapauksessa punkkeja on koko ajan hyvin paljon enemmän, vaikka määrä vuosittain vaihteleekin. 

Vierailija
90/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joka tapauksessa punkkeja on koko ajan hyvin paljon enemmän,

Kunka paljon entistä enemmän, noin arviolta?

Vierailija
91/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Haluatko kokemusperäistä tietoa? Minuun tarttui punkki bussipysäkilltä jossa katoksen sivuilla kasvoi pitkää nurmea,ilmeisesti mekon helma pyyhkäisi siihen. Muuten pelkkää asfaltia ympärillä ja sitten tuo pieni villiintynyt alue.

Vierailija
92/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Haluatko kokemusperäistä tietoa? Minuun tarttui punkki bussipysäkilltä jossa katoksen sivuilla kasvoi pitkää nurmea,ilmeisesti mekon helma pyyhkäisi siihen. Muuten pelkkää asfaltia ympärillä ja sitten tuo pieni villiintynyt alue.

Tuon kyllä varma todiste siitä että niitä on entistä enemmän.

Vierailija
93/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on (tämäkin) asia ihan itse pilattu: valkohäntäpeurakannat kasvaneet --> punkit lisääntyy.

Pitäisi ns. laittaa määrät minimiin.

Toinen mikä (ehkä) auttaa myös on pihan kulotus? Ymmärrän ettei kaikki sitä osaa tehdä (voisi levitä tulipaloja) mutta maksettaisiin vaikka X summa paikallisille VPK:lle siitä että hoitavat kerralla pihoja samoilta alueiota kerrallaan tmv.

Muistan kuinka joka kevät pappani kulotti pihan, ei koskaan punkkeja ko. pihassa, vaikka pihan reunamilla oli niittyä/heinikkoa. TOKI tuolloin ei varmasti niin paljoa punkkeja ollutkaan(!) mutta varmasti auttaisi osaltaan ongelmaan.

Vierailija
94/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunka paljon entistä enemmän, noin arviolta?"

En tiedä määriä. Mutta asuinalueellani Turussa ei lapset mun lapsuudessa saanut punkkeja eikä koirat. Nyt saa. Yhteen aikuiseen tuli kerran punkki mun lapsuudessa. 

Tampereella ei oltu lapsuudessani kuultukaan punkeista. Mitä ne on? Nykyään Tampereella on yhtä paljon punkkeja kun mun lapsuudessa Turussa. 

En olisi uskaltanut päästää lapsiani Turussa ollenkaan kymppileirille, jossa yövytään puolijoukkueteltoissa. Asuimme silloin kun lapset oli tuossa iässä Tampereella ja siellä uskalsin päästää. Kyselin etukäteen alueen punkkitilannetta ja yksi leiriohjaaja oli kuulemma saanut siellä kerran punkin. 

Vierailija
95/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on (tämäkin) asia ihan itse pilattu: valkohäntäpeurakannat kasvaneet --> punkit lisääntyy.

Pitäisi ns. laittaa määrät minimiin.

Toinen mikä (ehkä) auttaa myös on pihan kulotus? Ymmärrän ettei kaikki sitä osaa tehdä (voisi levitä tulipaloja) mutta maksettaisiin vaikka X summa paikallisille VPK:lle siitä että hoitavat kerralla pihoja samoilta alueiota kerrallaan tmv.

Muistan kuinka joka kevät pappani kulotti pihan, ei koskaan punkkeja ko. pihassa, vaikka pihan reunamilla oli niittyä/heinikkoa. TOKI tuolloin ei varmasti niin paljoa punkkeja ollutkaan(!) mutta varmasti auttaisi osaltaan ongelmaan.

Harmillista Suomalaisita on tulossa pikkuhiljaa kivikylien Retuja ja Tahvoja, Vilmoja ja Bettyjä.

Vierailija
96/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi aloittaa kauriskannasta. Kauriiden turkkiin punkkimyrkkyä (en tarkoita karkotetta) tai kauriskanta minimiin. 

Kauriit on tuotu tänne vain metsaatäjien huviksi. Aikamoinen maksu heidän huvillaan.

Vierailija
97/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen. 

Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)

Ap

Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.

Atooppinen ohut iho mullakin. 

Mun mies on myös B+ ja jatkuvasti poistan hänelt punkkeja. Kaksi kertaa ollut borrelioosi, mutta geneettisest on tyyppiä, joka ei helposti saa mitään lihaksiin tai hermostoon vaikuttavia sairauksua. Itse olen  AB+ ja yhtä paljon liikutaan metsissä ja punkkeja on joskus vaatteissani, mutta eivät ikinä käy kiinni.

Vierailija
98/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että täällä on muitakin atoopikkoja jotka vetävät punkkeja puoleensa! Onkohan ohentunut iho syynä?

Ötökät yleensä vihaavat tuoksuja, me atoopikot tuskin käytetään parfymoituja ihovoiteita.

Vierailija
99/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kunka paljon entistä enemmän, noin arviolta?"

En tiedä määriä. Mutta asuinalueellani Turussa ei lapset mun lapsuudessa saanut punkkeja eikä koirat. Nyt saa. Yhteen aikuiseen tuli kerran punkki mun lapsuudessa. 

Tampereella ei oltu lapsuudessani kuultukaan punkeista. Mitä ne on? Nykyään Tampereella on yhtä paljon punkkeja kun mun lapsuudessa Turussa. 

En olisi uskaltanut päästää lapsiani Turussa ollenkaan kymppileirille, jossa yövytään puolijoukkueteltoissa. Asuimme silloin kun lapset oli tuossa iässä Tampereella ja siellä uskalsin päästää. Kyselin etukäteen alueen punkkitilannetta ja yksi leiriohjaaja oli kuulemma saanut siellä kerran punkin. 

Tuollainen on ihan sairasta, ettei lapsia päästetä punkkipelossa luontoon. Punkit on ikäviä, mutta ei niiden vuoksi pidä elämistä lopettaa. Leiriohjaajat osaavat kyllä ottaa lapsilta punkit pois.

Vierailija
100/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä metsässä viimeiset 15 vuotta, useita tunteja, usein vielä sellaisissa paikoissa, joissa on pitkää (metrin) mittaista heinää. Myös paikoissa, joissa on paljon punkkeja. 

Yllättäen ei ole näkynyt ikinä iholla tai vaatteissa mitään, mutta sitten kävin kerran sieniä/marjoja poimimassa tunnin mökkikunnassa ja sen jälkeen löysin vaatteistani tyyliin neljä punkkia.

Mistäköhän tämmöinen johtuu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi