Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joihin punkit kiinnittyy mielellään: marjastatteko, kuljetteko luonnossa, telttailetteko?

Vierailija
11.08.2025 |

Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan. Tuttavani retkeilee metsissä varainais-suomessa ja sen saaristossa paljon. Ei ole koskaan saanut punkkia. 

Asun Turussa. Sain juuri borrelioosin punkista joko omalta hoidetulta pihaltani (jossa vain kastelin kukat) tai hautausmaalta, jossa käväisin nopeasti. 

Oletteko te muut punkkimagneetit lopettaneet kokonaan luonnolliselle maaperälle astumisen, luotatteko johonkin karkotteeseen vai mitä? Oletteko lopettaneet marjastuksen?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon luonnossa ja teen puutarhahommia. En tiedä, olenko erityinen punkkimagneetti, mutta kyllä niitä itsestäni joka vuosi muutaman löydän. Teen aamuin illoin punkkisyynin ja toivon parasta, että suurimman osan olen saanut pois nopeammin kuin borrelioosi tarttuu. Mieluummin elän riskin kanssa kuin luopuisin rakkaimmista harrastuksista.

Vierailija
62/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni marjastaa ja tekee metsätöitä,ei ikinä yhden yhtä punkkia. Minä kävelen ok-talomme pihalla ja kohta on punkki kiinni jossain. En ymmärrä,miten olen tälläinen hiton punkkimagneetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako nuo nykyiset hajuttomat punkkiaineet auttaa, jos sellaista laittaa vain lahkeeseen. Olen nimittäin paitsi atoopikko, myös allerginen monille hajusteille. 

Myös mun mieheni kulkee luonnossa eikä saa punkkeja. Minä saan helposti, vaikka välttelen. 

Ap (unohdan yleensä laittaa tuon ap)

Vierailija
64/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jatkuvasti luonnossa varsinkni kesäaikana. Punkkeja on ollut tosi usein. Useita kymmeniä punkkeja oon nyppinyt itsestäni mutta harva on ehtinyt puremaan kunnolla. Punkkien kulkeutuminen iholla loppui kuin seinään kun aloin käyttää punkkikarkotetta. Ei mitään hytttyskarkotteita vaan nimenomaan punkkikarkotetta. Punkkirokote on voimassa TBE:tä vastaan enkä ole koskaan saanut borrelioosia. Turhiaa punkeista on heittäytyä hysteeriseksi ja lopettaa luonnossa liikkuminen sen takia. Tiedoksi vielä, että myös paarmat voivat levittää borrelioosia, eikä niihin auta myrkyt lähimainkaan niin hyvin kuin punkkeihin.

Vierailija
65/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tässä ketjussa on todettu, ei kumpikaan nyrkkisääntö ole vedenpitävä. 

Eli borrelioosi voi tulla myös heti, ei tarvita 24 h kiinnittymistä. 

Ja rinkula tulee vain puolelle heistä, joille on tullut borrelioosi. Se ei ole luotettava merkki. 

Vierailija
66/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vielä, että sulla meni sukasta läpi. Kauppoihin pitäisi saada tiheitä valkoisia punkkisukkia!

Vaaleat sukkahousut ovat helppo ja edullinen ratkaisu. Meillä mieskin laittaa sellaiset jalkaan kun liikutaan maastossa. Kumpparit ovat myös hyvät jos ei ole aikomus mitään maastojuoksua harrastaa. Mieluiten jotkut vaaleat tai muuten kirkkaan väriset joista punkki on helppo huomata. 

Vierailija
67/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jatkuvasti luonnossa varsinkni kesäaikana. Punkkeja on ollut tosi usein. Useita kymmeniä punkkeja oon nyppinyt itsestäni mutta harva on ehtinyt puremaan kunnolla. Punkkien kulkeutuminen iholla loppui kuin seinään kun aloin käyttää punkkikarkotetta. Ei mitään hytttyskarkotteita vaan nimenomaan punkkikarkotetta. Punkkirokote on voimassa TBE:tä vastaan enkä ole koskaan saanut borrelioosia. Turhiaa punkeista on heittäytyä hysteeriseksi ja lopettaa luonnossa liikkuminen sen takia. Tiedoksi vielä, että myös paarmat voivat levittää borrelioosia, eikä niihin auta myrkyt lähimainkaan niin hyvin kuin punkkeihin.

Mihin laitat punkkikarkotetta ja mitä merkkiä käytät?

Vierailija
68/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TBE-rokote ei suojaa punkeilta eikä borrelioosilta 

TBE-rokotteesta käytetään usein nimitystä punkkirokote. On kuitenkin hyvä muistaa, että TBE-rokote ei estä punkkia tarttumasta ihoon. Se ei siis anna suojaa punkkeja vastaan.

https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/tbe-ro…

Vierailija
69/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen. 

Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)

Ap

Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.

Atooppinen ohut iho mullakin. 

Mulla on veriryhmä b+ ja olen atoopikko ja sain borrelioosin, eli ei tuokaa ainakaan kokonaan suojaa punkeilta. 

Vierailija
70/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ne ihmiset ennen rohkeita kun uskalsivat mennä metsään, marjastamaan ja sienestämään..

Vierailija
71/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko laittaa kauriille ruokintapaikkoja, joissa kauriit saavat samalla punkintappoainetta karvaansa. Kauriithan punkkeja siirtää. Permetriiniä siis kauriille.

Vierailija
72/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ne ihmiset ennen rohkeita kun uskalsivat mennä metsään, marjastamaan ja sienestämään..

Etkö tiedä, että punkit on erittäin paljon yleistyneet. Niitä oli ennen todella harvoissa paikoissa. 

Vierailija
73/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimaan ei voi mennä lunnonvesiin kun sieltä voi saada jonkun viruksen tai bakteerin, järvisyyhyn ja mesässä on susia ja karhuja..

Vierailija
74/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä, että punkit on erittäin paljon yleistyneet. Niitä oli ennen todella harvoissa paikoissa.

On ne yleistyneet sen jälkeen kun kaikille tuli netti saataville, ennen nettiä ja massamediaa niitä ötököitä ja basilleja ei tiedetty olevan niin paljon

Vierailija
75/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimaan ei voi mennä lunnonvesiin kun sieltä voi saada jonkun viruksen tai bakteerin, järvisyyhyn ja mesässä on susia ja karhuja..

Itse uskallan uida. Punkit pelottaa enemmän. 

Vierailija
76/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne yleistyneet sen jälkeen kun kaikille tuli netti saataville, ennen nettiä ja massamediaa niitä ötököitä ja basilleja ei tiedetty olevan niin paljon

Ei se ole noin. Ne on oikeasti lisääntyneet. Olen nyt talossa, jossa olin lapsenkin. Turussa. 

Lapsena möyrin maassa ja leikimme vapaasti. Ei kellään koskaan punkkia. Ei myöskään meidän koiralla. Nyt itse ja naapurit ollaan saatu punkkeja, vaikka aikuiset ei maassa istukaan. 

Punkit on selvästi lisääntyneet. Arno kasvi sanoo, että Ruissaloon pitäisi oikeastaan saada kyltti, joka varoittaa punkeista. 

Vierailija
77/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaudun punkkeja vastaan yleensä parhaani mukaan. Aika hyvin on toiminut. 

Vierailija
78/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun iltapäivälehdissä on lähes päivittäin juttuja punkeista, se muokkaa ajattelua. 

Vierailija
79/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaudun punkkeja vastaan yleensä parhaani mukaan. Aika hyvin on toiminut. 

Mulla toimii valkosipuli hyvin punkkeja ja vampyyreitä vastaan.

Vierailija
80/111 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei ehkä ymmärrä kunnolla neuroborrelioosin vaaraa. Siitä pitäisi varoittaa enemmän.  

Mun 1 sukulainen ja 1 kaveri ovat saaneet neuroborrelioosin. Eivät parane millään hoidoilla enää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän