Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joihin punkit kiinnittyy mielellään: marjastatteko, kuljetteko luonnossa, telttailetteko?

Vierailija
11.08.2025 |

Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan. Tuttavani retkeilee metsissä varainais-suomessa ja sen saaristossa paljon. Ei ole koskaan saanut punkkia. 

Asun Turussa. Sain juuri borrelioosin punkista joko omalta hoidetulta pihaltani (jossa vain kastelin kukat) tai hautausmaalta, jossa käväisin nopeasti. 

Oletteko te muut punkkimagneetit lopettaneet kokonaan luonnolliselle maaperälle astumisen, luotatteko johonkin karkotteeseen vai mitä? Oletteko lopettaneet marjastuksen?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan kesäisin punkkeja kun shortsit jalassa ja t-paita päälle lenkkeilen. Yksi kesä se oli onnistunut menemään rintaliivien alle, tuli rinkula ja borrelia. Toisella kerralla olin taas samoissa varusteissa lenkilläni ja se tuli mahastani ulos kun istuin saunassa, Rinkulaa ei tullut mutta vkon aikana sairastuin kunnolla,

Sain taas antibiootti kuurin ja TBE rokotus on.Enää EN lenkkeile veden äärellä kesäisin ollenkaan säästyn borrelialta. 

Syksyllä menen taas veden äärelle kun on enemmän vaatetta päällä 🍀

Veden läheisyydellä en ole huomannut olevan merkitystä omilla punkkihavainnoillani. 

Asun Etelä Ruotsissa ja täällä niitä paljon kaislikossa veden äärellä ..valitettavasti

Onko punkkeja myös veden päällä olevissa kaisloissa?

Meillä on 10 metriä rannasta merelle päin kaislaa. Vain kapea ruokatauko alue, joten kaislojen kanssa joutuu olemaan tekemisissä, kun menee uimaan. 

Vierailija
22/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numerot 10 ja 11:

Kai tiedätte, että vain puolet borrelioosin saaneista saa ihoon rinkulan. Joten miten uskallatte luottaa, että ette saa salakavalasti sellaista borrelioosin, jota on erittäin vaikea/ mahdoton enää parantaa. 2 tuttavallani on neuroborrelioosi, joka on vienyt molemmilta työkyvyn. Miten siis tiedätte pysyä turvallisella tiellä. 

Punkkitarkastus: mielestäni ihmisessä on runsaasti kohtia, joissa on todella vaikea/ mahdoton huomata punkkia. Tyttärelläni oli 8-vuotiaana ihan pieni punkki näkyvällä paikalla keskellä rintakehää. Luulin roskaksi. En edes lähisilmälaseilla nähnyt, että se on punkki. Yritin ottaa roskaa pois. Ei ollutkaan roska. Suurennuslasilla näkyi. En olisi huomannut hiusten juuresta noin pientä millään

Ikinä en ole saanut ihoon rinkulaa, koska löydän yleensä pienetkin punkit ennen mitään iho-oireita. Muutamassa tunnissa ne alkavat kutis

Minulla ei kutissut lainkaan, vaikka punkki oli monta päivää. Ei edes sitten, kun tuli kirkkaanpunainen alue punkin lähelle. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että punkki ei kutissut, vaikka kaikki hyttysenpistot kutiaa (ja kuten sanottu olen atoopikko)

Vierailija
24/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan kesäisin punkkeja kun shortsit jalassa ja t-paita päälle lenkkeilen. Yksi kesä se oli onnistunut menemään rintaliivien alle, tuli rinkula ja borrelia. Toisella kerralla olin taas samoissa varusteissa lenkilläni ja se tuli mahastani ulos kun istuin saunassa, Rinkulaa ei tullut mutta vkon aikana sairastuin kunnolla,

Sain taas antibiootti kuurin ja TBE rokotus on.Enää EN lenkkeile veden äärellä kesäisin ollenkaan säästyn borrelialta. 

Syksyllä menen taas veden äärelle kun on enemmän vaatetta päällä 🍀

Veden läheisyydellä en ole huomannut olevan merkitystä omilla punkkihavainnoillani. 

Asun Etelä Ruotsissa ja täällä niitä paljon kaislikossa veden äärellä ..valitettavasti

Onko punkkeja myös ved

Kyllä niitä punkkeja löytyy täällä Etelä-Ruotsista kaislikosta .ja paljon. Ja ei riitä että punkkeja on kesäisin; täällä kun ei kunnon kylmää pakkastalvea ole niin voi löytää punkin talvellakin elävät ympäri vuoden, Ne kiusanhenget sen kun lisääntyy vaan! 

Vierailija
25/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko kaislikossa siinä kohdin, missä on vettä niiden kaislojen juurilla? 

Meillä on kallioinen ranta, jossa kaislat vain vedestä kasvavia. 

Vierailija
26/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko kaislikossa siinä kohdin, missä on vettä niiden kaislojen juurilla? 

Meillä on kallioinen ranta, jossa kaislat vain vedestä kasvavia. 

Olen lukenut että punkit viihtyvät parhaiten veden ääressä joten en ihmettelesi yhtään jos punkkeja löytyy vedessä kasvavissa kaisloissa; asuvat siellä. 

Vierailija
27/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjastan ja sienestän, usein samoilla alueilla rannikolla, missä asun. Kahdesta punkista olen saanut borrelioosin ihottumineen. Vaikka sukat oli lahkeissa ja niin edelleen, niin silti punkki löysi iholle. Oli niin pieni, että oli mennyt sukasta läpi. En välttele metsässä liikkumista silti, mutta heinikoihin en ehdoin tahdoin mene. 

TBE-rokotesarjan otin nyt sitten. 

Vierailija
28/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjastan ja sienestän, usein samoilla alueilla rannikolla, missä asun. Kahdesta punkista olen saanut borrelioosin ihottumineen. Vaikka sukat oli lahkeissa ja niin edelleen, niin silti punkki löysi iholle. Oli niin pieni, että oli mennyt sukasta läpi. En välttele metsässä liikkumista silti, mutta heinikoihin en ehdoin tahdoin mene. 

Mietitkö sitä, että iho-oire ei tule kuin puolessa borreliatapauksista. 

Vierailija
29/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vielä, että sulla meni sukasta läpi. Kauppoihin pitäisi saada tiheitä valkoisia punkkisukkia!

Vierailija
30/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivovammainen Pökläle kirjoitti:

Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan.

AP:n ÄO on alle 70.

Vierailija
31/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen. 

Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)

Ap

Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.

Atooppinen ohut iho mullakin. 

Mulla on O+. Mahtaako se olla punkeille mieluisaa. 

Ap

Minulla O+ ja punkit välttelee. Koluan saaristossa pusikoita marjastamassa ja usein punkkeja iholla kävelee mutta eivät pure/jää kiinni

Vierailija
32/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko sukkahousut?

Vierailija
33/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen. 

Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)

Ap

Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.

Atooppinen ohut iho mullakin. 

Mulla on O+. Mahtaako se olla punkeille mieluisaa. 

Ap

Minulla O+ ja punkit välttelee. Koluan saaristossa pusikoita marjastamassa ja usein punkkeja iholla kävelee mutta eivät pure/jää kiinni

Okei, eli ei ole veriryhmästä kyse. 

Vierailija
34/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko sukkahousut?

Mahtaako ne olla niin ohuet, että pureutuu läpi menemättä itse kokonaan läpi. 

Vierailija
35/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ohvi

Vierailija
36/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn aktiivisesti marjastamassa, ei ole punkkeja ilmestynyt. Tai en ainakaan ole huomannut.

Vierailija
37/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen muina miehinä paksu lompakko takataskussa ja jo kohta joku punikki nappaa siihen kiinni.

Vierailija
38/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan punkkeja houkuttaa eniten A-veriryhmä

Vierailija
39/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan punkkeja houkuttaa eniten A-veriryhmä

Kiitos tiedosta, vaikka eipä tämä O minua punkeista ole suojannut. 

Vierailija
40/111 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uitan itseni punkeissa kolme kertaa päivässä koiran kanssa. Nurmella ja metsässä. Nopeastihan ne löytyy lenkin jälkeen, kun on kumpparit ja pitkät housut. Viimeistään sitten, kun kipittävät t-paidan alle ja kutittelevat mahanahkassa. Joka päivä löytyy 1-3, mutta ei ne koskaan ole puremaan ehtineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi