Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palliatiivinen hoito - paljonko ihminen tarvitsee nestettä / ruokaa

Vierailija
11.08.2025 |

Omaiseni on joutunut palliatiiviselle / saattohoito-osastolle. Häntä yritettiin nesteyttää mutta eivät siinä onnistuneet. En tiedä miksi yrittivät sitä vain kädestä eikä esim jalkojen suonista. Nyt ilmeisesti on vain sen varassa kuinka paljon itse syö ja juo mutta koska häntä lääkitään ei hän tokkuraisena oikein siihen pysty.

En pääse itse ostamaan ruokaa mistä hän pitää tai syöttämään / juottamaan häntä todella pitkän välimatkan takia. Tarjolla on vaan sairaalan sosetta, joita hän ei suostu kuulemma nyt syömään koska on pahaa ja juomaakin on mennyt vain ehkä pari desiä päivässä. Siis on kirjattu, että kieltäytyy syömästä mutta kuitenkin kun siskoni (myöskin todella pitkä välimatka) kävi viemässä ns. nomaalia ruokaa oli syönyt todella paljon ja sanonut, että on kamala nälkä.

Kuinka kauan ihminen voi kestää noin pienellä ravinnolla ja vedellä? Mutään rasvaa ei kehossa juuri enää ole. Tuntuu, ettei tuommoinen näännyttämineb ole kovin ihmisarvoista. Mitään kipuja ei hänellä ole.

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on hirveä. Hyi!

Toimit vastoin kuolinprosessia. 

Vierailija
82/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut siihen, että eläintä ja ihmistä kohdellaan kutakuinkin yhtä arvostavasti. Jos ihmiselle eutanasian antaminen on moraalisesti väärin, sen täytyy loogisesti olla väärin ja vältettävää myös eläinten kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe on mielestäni palliatiivinen hoito. Voisiko joku asiantuntija kertoa, että jos ihmisellä on vielä kyky ja halu syödä niin  annetaanko hänen syödä normaalia ruokaa vai tarjoillaanko vaan soseruokaa ja miksi? Palliatiivinen hoito voi kestää kuukausia.Lääkitys, paitsi kipulääkkeet lopetetaan, Saattohoitohan on eri koska on ihan viimeisten viikkojen tai päivien hoito.

Eri henkilö kuin aloittaja.

Ihan normaalia ruokaa tarjoillaan, jos sitä pystyy syömään. Ei kukaan halua niitä huvikseen soseuttaa, siitä on vaan lisätyötä.

Ei siellä normaalia ruokaa tarjota vaan kaikkien suositusten ja maksullisten sydänmerkkien yms. mukaista joka ei maistu miltään, mutta olisihan se kauheaa jos saa hieman liikaa suolaa rasvaa tms. kun kuolee parin kuukauden sisällä kuitenkin, ehkä ne kolesteroliarvot mututuisivat kovin huonoiksi!

Vierailija
84/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheiseni kuoli hiljattain saattohoidossa, ja kaikki nesteytys lopetettiin saattohoitopäätöksen myötä. Annettiin ainoastaan kipulääkettä. Silti hän näytti tuskaiselta. Hän ei kyennyt enää puhumaan. Kuoli nääntyen. Tilanne oli ikävä hänelle, ja omaisille hirveää seurata vieressä kun rakas läheinen haukkoo henkeään päiväkausia.

Nesteen puuttumisen ymmärrän, mutta pistää vihaksi että ihminen joutuu suoraan sanottuna kitumaan kuoliaaksi, kun taas eläinten kärsimyksiä säästetään ja ne armahdetaan lopettamalla. Suomi ei ole tässä asiassa sivistysvaltio vaan takapajuinen kehitysmaa.

Eläimen kanssa tämä olisi eläinsuojelurikos, mutta ihmiselle tämän voi tehdä. Mutta tämän syynä ovat meidän uskovaiset esim. hallituksessa estämssä kansan tahdon etenemistä, muistakaa se ensi vaaleissa.

Vierailija
85/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo mainitsikin, kovin huonokuntoista potilasta ei käytännössä voi nesteyttää, kun kertyvä nestekin voi aiheuttaa jo ongelmia (vuodepotilaalle). Ihmistä ei myöskään voi pakkosyöttää eli jos ruoka tai lasillinen vettä ei maistu, sitten ei syötetä. Jotkut potilaat menee niin huonoon kuntoon ettei enää nieleminen onnistu tai ei jaksa pureskella mitään ruokaa, vaikka olisikin nälkä ja ruokahalu tallella. Omilla lähiomaisilla, jotka ovat saattohoitoon päätyneet, on hoitajat kuitenkin kostuttaneet esim huulia tai suuta eräänlaisella pumpulitikun avulla ja sillä tavoin on yritetty auttaa ihan siihen kuolemaan asti. Mainittakoon vielä, että potilaat usein tsemppaa aivan äärettömän hyvin kun lähiomaiset ovat paikalla ja saattavat syödä kovinkin ruokahaluisena, kun tuttu ihminen on seurana tai syöttämässä. Suosittelen siis viemään potilaalle erilaisia kotiruokia ja juomia ja kokeilemaan josko vähän maistuisi, pakottaa ei kuitenkaan pidä.

Vierailija
86/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihminen nälkäänsä syö vaikka sairaalan soseita, mutta nyt taitaa olla jo se tilanne, että ruokahalu on mennyttä. Toki voi olla hyviä hetkiä, kuten se että oli syönyt mieliruokaansa. Mutta kyllä hän varmasti joisi edes nesteitä, jos haluaisi pysyä hengissä. Vaikuttaa nimittäin siltä, ettei hän edes halua. Kyllä sairaalassa on edes mehua tai soppaa, joka yleensä maistuu. Voi olla jäätelöäkin.

Onko kyse vanhasta ihmisestä? Muistisairaasta? Koska ap kertoo meille vähän puutteelliset lähtötiedot, niin vaikea on ottaa kantaa. 

Mutta eniten tuossa aloituksessa pistää silmään se, että ap haluaisi omaisensa pysyvän hengissä. Ymmärrettävää, kyllä. Mutta kuten täällä on monta kertaa kerrottu niin ravinnon ja nesteen tunkeminen kuolevaan aiheuttaa vain ikävää oloa, ei elämän olennaista pitenemistä saati paranemista.

Ja tuo "nääntyminen" jota täällä kauhistellaan kuuluu kuoleman prosessiin. Ei se ole kaunista eikä ihanaa katsottavaa, mutta niin täältä moni lähtee. Itse asiassa harvan vanhuksen koko loppuelämä on mitenkään mukavaa. Jos estäisimme nääntymisen niin ehkä hieman pitkittäisimme kärsimystä ja lisäksi voisimme aiheuttaa sitä lisää, kun neste on kudoksissa. Olen nähnyt kun neste tihkuu potilaan käsivarsista läpi. 

Nesteyttämättä jättäminen ei ole mitään eutanasiaa, ei salaa eikä avoimesti, vaan kärsimysten minimointia. Kun ihmisen keho tekee kuolemaa niin ei siihen juuri kannata puuttua kuin oireenmukaisilla hoidoilla eli kipulääkitys, asentohoito, suun kostutus ja lääkkeet joilla helpotetaan hengitystä.

Tämä on vaikea selittää. Ihminen ei ole ikuinen, kaikkea ei voida parantaa. Tuo kirjoitus, jossa keuhkokuume mainittiin vanhan miehen ystävänä on hyvä ja kaikkien ihmisten pitäisi lukea ja ymmärtää se. Hoitotyössä rankkaa on joskus kohdata omaiset, jotka eivät kuoleman prosessia ymmärrä ja jättävät jopa turhia valituksia omaisensa kohtelusta, vaikka kuolema on ollut täysin luonnollinen.

Vierailija
87/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tosiaan on nyt vain sen varassa mitä itse syö ja juo. Siskoni pääsee paikalle vasta viikon kuluttua mutta hirvittää selviääkö potilas edes sinne asti jos ei syö niitä sairaalan omia soseita tai juo tarpeeksi. Kuinka paljon pitäisi juomaa mennä alas päivässä?

En itse asu Suomessa ja omainen ei enää pysty tekstiviesteihini vastaamaan lääkityksen / voimattomuuden takia. 

Hyvä tietysti ettei ole kipuja mutta mietityttää näännytetäänkö tässä nyt ihminen vauhdittamalla kun ei tarjota kunnollista aikuisten ruokaa vaan vain mautonta sosetta. Ja jos ei sitä syö niin kirjataan vaan että kieltäytyy syömästä.

Am-ma, sä olet ihan sekaisin ja puhut asioista mistä et tiedä etkä ymmärrä yhtään mitään!

Jätä asia silloin ammattilaisille = lääkärille!

Vierailija
88/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään halua hänelle tuskaista kuolemaa vaan ihmisarvoisen. Ainakin omalta kohdaltani ajattelisin, että viimeisinä päivinäkin olisi mukavaa syödä ihan tavallista ruokaa eikä pelkkää mautonta sosetta jos siihen vaan kykenee. 

Ja tiedostan kyllä, että tähän kuolee ja hoitajilla on varmasti kiire mutta kyllä tämä aika hurjalta tuntuu että hän oli valittanut olevansa todella nälkäinen ja syönyt paljon kun sisko oli syöttänyt.

Älä jauha sontaa.

Vierailija
89/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon täällä on porukkaa, jotka ovat ok sen kanssa, että sairaalassa kuolevat itse mössöruoan kanssa.  

Syöttekö te normaalistikin mautonta ruokaa / sosetta vai miksi se on teistä ok sairaalassa? Itse ajattelen, että vanhuksille tai potilaille ennen ns varmaa kuolemaa yritettäisiin tarjota maukasta ruokaa ihan jo lohdutuksen takia kun ei siellä palliatiivisella osastolla juuri muita iloja enää ole.

Voi hyvää päivää.

Se on kuolemassa eikä sitä voisi vähempää kiinnostaa mausteet.

Oletko sä ihan terve?

Vierailija
90/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tosiaan on nyt vain sen varassa mitä itse syö ja juo. Siskoni pääsee paikalle vasta viikon kuluttua mutta hirvittää selviääkö potilas edes sinne asti jos ei syö niitä sairaalan omia soseita tai juo tarpeeksi. Kuinka paljon pitäisi juomaa mennä alas päivässä?

En itse asu Suomessa ja omainen ei enää pysty tekstiviesteihini vastaamaan lääkityksen / voimattomuuden takia. 

Hyvä tietysti ettei ole kipuja mutta mietityttää näännytetäänkö tässä nyt ihminen vauhdittamalla kun ei tarjota kunnollista aikuisten ruokaa vaan vain mautonta sosetta. Ja jos ei sitä syö niin kirjataan vaan että kieltäytyy syömästä.

Am-ma, sä olet ihan sekaisin ja puhut asioista mistä et tiedä etkä ymmärrä yhtään mitään!

Jätä asia silloin ammattilaisille = lääkärille!

Lääkärit lähinnä leikkivät jumalaa, luulebvat olevansa suomen napoja mutta kun katsoo gaussin käyrää niin täältä ehkä löytyy muutama huippulääkäri, paljon keskinekrtaisuuksia ja loput sitten ammattiinsa kelpaamattomia. Heivät valitaanko jo ihan väärin, ei matematiikan ja fysiikan osaaminen lääkäriammatissa ole mitenkään tärkeää, lääkelaskut ovat yläastematieatiikkaa, lääkäreiden vikkäritkin ovat kovin kevyttä höttöä joita kukaan ei muista sen kirjoittamisen jälkeen jne.

Vierailija
91/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sukulaiseni joutui palliatiiviseen hoitoon. Tuntui, että hän oli nälässä. Vein hänelle jäätelöä ja mansikoita joita syötin. Hän ahmi ne hetkessä. Hänellä oli vielä nielemiskyky tallella. Sitten ilmoitettiin, että hän on nyt saattohoidossa ja hän kuoli parissa päivässä. Armollista kyllä hänelle, koska oli kivulias sairaus.

Mitä jos aiheutit hänen kuolemansa syöttämällä

mansikoita? 

Ei hyvää päivää mikä kommentti. No siinä tapauksessa vaikka mieluummin kuolis niihin mansikoihin ja jätskiin kuin nälkään. Siis kyllähän jo nestehukka ja energiahukka aiheuttaa kamalaa oloa ja esim päänsärkyä. Sitä sitten jos taas lääkitään ja sanotaan että potilas ei enää syö (esim kun ei lääketokkurassa tai energiavajeen aiheuttaman pahan olon takia maistu) niin eikö tämä

Eiköhän se kuollut muuhun kuin nälkään.

Eri 

Vierailija
92/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sukulaiseni joutui palliatiiviseen hoitoon. Tuntui, että hän oli nälässä. Vein hänelle jäätelöä ja mansikoita joita syötin. Hän ahmi ne hetkessä. Hänellä oli vielä nielemiskyky tallella. Sitten ilmoitettiin, että hän on nyt saattohoidossa ja hän kuoli parissa päivässä. Armollista kyllä hänelle, koska oli kivulias sairaus.

mansikoita? 

Ei hyvää päivää mikä kommentti. No siinä tapauksessa vaikka mieluummin kuolis niihin mansikoihin ja jätskiin kuin nälkään. Siis kyllähän jo nestehukka ja energiahukka aiheuttaa kamalaa oloa ja esim päänsärkyä. Sitä sitten jos taas lääkitään ja sanotaan että potilas ei enää syö (esim kun ei lääketokkurassa tai energiavajeen aiheuttaman pahan olon takia maistu) niin eikö tämä

Älä puhu asioista joista et tunnu tietävän tuon taivaallista.

Vierailija
93/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian vähän antavat siellä nestettä ja ruokaa, vaikka ihminen tajuaisi ja osaisi itse syödäkin. Kun kävin äitiäni palliatiivisessa (odotti siellä hoivakotiin pääsyä) katsomassa niin hän oli aina nälissään ja söi ihan kaiken mitä hänelle sinne vein. Laihtui ihan hirveästi, kun en voinut häntä joka päivä käydä ruokkimassa. Yleensä kun olin siellä, eivät edes kysyneet mitä hän haluaa syödä. Ihan hirveä paikka. Lääkitään vain hengiltä eli kipulääkettä saa niin paljon ettei enää mistään mitään tajua, vaikkei edes olisi kipuja. Kun äitini olisi lopulta sen hoivapaikkan saanut oli jo niin laihtunut ja huonossa kunnossa ettei lääkäri antanut siirtolupaa. Sitten kohta päättivät että on aika kuolla ja laittoivat kipupumpun. 

Huh huh mitä puppua 

Vierailija
94/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti turha puuhastelu on jo vähentynyt!

- Jos on hyvin vaikea arvioida missä vaiheessa sairautta ollaan, niin silloin lähdetään varmemmasta päästä, hoidetaan varmuuden vuoksi. Mutta minä toivon, että kun virkavuosia on tullut lisää ja aika paljon kuolevia potilaita on päässyt hoitamaan, että se turha puuhastelu, josta on vain haittaa kuolevalle, on vuosien mittaan karsiutunut!

Näin sanoo keuruulainen terveyskeskuslääkäri Kari Eskola, joka on vuosien mittaan kiertänyt Pirkko Laineen kanssa puhumassa kuolevan potilaan hyvästä hoidosta. Hän on myös kirjoittanut Keski-Suomen sairaanhoitopiirille aiheesta ohjeet ja ollut sihteerinä ETENE:n eli Terveydenhuollon Eettisen neuvottelukunnan asiaa pohtineessa työryhmässä.

Eskola ottaa kolme käytännön esimerkkiä turhasta puuhastelusta.

Usein laitetaan ns. omaistippa eli ryhdytään nesteyttämään kuolevaa potilasta, joka ei enää juo. Omaiset rauhoittuvat, mutta

Meillä omainen sai hoitokodissa makuuhaavan. Mutta se ei ollut lopullinen kuolinsyy. Vaikka onkalot meni luuhun asti. Ja mätää täynnä. Hänen kuolinsyyksi pistettiin pitkäaikaissairaus. Jonka ei pitäisi johtaa kuolemaan. 

Vierailija
95/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian vähän antavat siellä nestettä ja ruokaa, vaikka ihminen tajuaisi ja osaisi itse syödäkin. Kun kävin äitiäni palliatiivisessa (odotti siellä hoivakotiin pääsyä) katsomassa niin hän oli aina nälissään ja söi ihan kaiken mitä hänelle sinne vein. Laihtui ihan hirveästi, kun en voinut häntä joka päivä käydä ruokkimassa. Yleensä kun olin siellä, eivät edes kysyneet mitä hän haluaa syödä. Ihan hirveä paikka. Lääkitään vain hengiltä eli kipulääkettä saa niin paljon ettei enää mistään mitään tajua, vaikkei edes olisi kipuja. Kun äitini olisi lopulta sen hoivapaikkan saanut oli jo niin laihtunut ja huonossa kunnossa ettei lääkäri antanut siirtolupaa. Sitten kohta päättivät että on aika kuolla ja laittoivat kipupumpun. 

Huh huh mitä puppua 

Totta. Eipä palliatiivisesta enää hoitokotiin lähdetä vaan hautausmaalle. 🙄

Vierailija
96/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mille maistui, mutta 2 viikkoa sitten lautasella oli jotain kalakiusausta, salaatti, punajuuria, leipä+margariini ja itse valittu juoma. Ei ehkä hellepäivän ruokaa mun makuun, mutta näytti ainakin paremmalle kuin teinini lähettämät kouluruokakuvat.

Se että asiakas ei syö, niin väkisinkö pitäisi työntää kurkusta alas?

Vierailija
97/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitotyössä rankkaa on joskus kohdata omaiset, jotka eivät kuoleman prosessia ymmärrä ja jättävät jopa turhia valituksia omaisensa kohtelusta, vaikka kuolema on ollut täysin luonnollinen."

Varmasti on rankkaa, mutta omaisilla ja potilaalla itsellään pitäisi myös olla oikeutensa. En ole ap, mutta olen itse vihainen nimenomaan siitä, että kuolema oli luonnollinen. Me emme olisi halunneet luonnollista (=kärsimystä täynnä olevaa) kuolemaa ja sen odottelua vaan eutanasian tai nukutuksen. 

Vierailija
98/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole nälkä mutta sitten onkin ? Eikö Wolt kuljeta sitä grillimättöä jos sitä haluaa syödä ? Kuulostaa nirsoilulta 

Vierailija
99/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lopetetaan ravinto ja neste. Sitten kuolee. Siinä menee noin viikko. Se on täysin normaalia esimerkiksi syövän loppuvaiheessa. Neste ja ravinto väkisin laitettuna vaan pahentaa kipuja, turvotusta jne. Ehkä saadaan muutama päivä lisää, mutta niillä ei ole merkitystä enää siinä vaiheessa, jos se lisää kärsimystä. Ei viimeisiä päiviä elävän elämää tule enää pitkittää. Eihän nuo itsekään sitä enää toivo vaan odottavat kuolemaa. 

Vierailija
100/191 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mansikoita? 

Ei hyvää päivää mikä kommentti. No siinä tapauksessa vaikka mieluummin kuolis niihin mansikoihin ja jätskiin kuin nälkään. Siis kyllähän jo nestehukka ja energiahukka aiheuttaa kamalaa oloa ja esim päänsärkyä. Sitä sitten jos taas lääkitään ja sanotaan että potilas ei enää syö (esim kun ei lääketokkurassa tai energiavajeen aih

Omaisella on oikeus puhua ja purkaa oloaan, vaikka se ei sinua miellyttäisi. Saattohoidossa omainen saattaa jopa traumatisoitua ja muutenkin on vaikeassa tilanteessa ja täällä sitä vain määräillään ja käskytellään ja sanellaan, mitä omainen saa sanoa. Jessus tätä empatian määrää. Eri