Miten semmoisen kimppalahjan kustannus oikein ja oikeudenmuksisesti jaetaan??
Menee hermo. Tuttavat alkaa täyttää 40 ja 50 v ja kimpassa pyritään lahjat hankimaan, niin saadaan jotain järkevää sitten kasaan. Kun porukassa on sekä pariskuntia että sinkkuja, niin pariskunnat väittää että lahjaan osallistutaan per Perhekunta. Jolloin sinkku maksaa kuitenkkn kokonaisen perhekunnan osuuden, vaikka onkin yksin!? Miten tämä voi edes jonkun mielestä olla oikein?
Tiedän ainakin kaksi ns pariskuntaa, jossa nimenomaan se mies on lähinnä vapaamatkustaja, joka käyttää omat rahansa itseensä ja jokainen euro on hänelle kotiinpäin hänen harrastuksiin ja juomiseen. Ja juurikin näissä yhteisissä kustannuksissa juuri hän ja hänen tyyppisensä pitävät suurinta meteliä siitä, miten kuluja jaetaan.
Itse juhlissa se on se, joka syö ja juo eniten. Kotiinlähtiessä yhteiseen taksiin rojahtaa takapenkille ja teeskentelee nukkuvaa. Kotiportilla livahtaa ulos autosta notkeana kuin mikäkin ja urahtaa vaan jotain että pitää-mennä-kuselle. Surkea muijansa saa hoitaa kyydin miten pystyy.
Kommentit (67)
Kaikki laittavat sellaisen summan kun sopii omalle kukkarolle, ei mitään sovittua summaa joka jaettaisiin tasan.
Mun tuttavapiirissä kimppalahjaan on saanut laittaa sen summan kuin kukin pystyy ja haluaa, sitten katsotaan mitä summalla saadaan tai annetaanko lahjakortti tms.
Sinänsä ymmärrän kyllä että tuo on epäreilua jos sovitaan summa per osallistuja ja sitten yhdellä maksulla osallistuukin useampi, jopa kokonainen perhe. Niin sen ei kyllä pitäisi mennä.
Jos porukassa on esim 10henkilöä. Niin kyllä se lahjan loppusumma jaetaan 10henkilön kanssa. Aivan sama onko parisuhteita vaiko sinkkuja. Näin ainakin omakohtaisella kokemuksella
Minkä ihmeen takia aikuiselle ihmiselle pitää ostaa jotain kimppalahjoja? Me ollaan kaveripiirissä juhlitty nelikymppisiä ja viisikymppisiä jos joku on välttämättä halunnut, mutta aina on silloinkin sen verran täysijärkistä ja aikuista porukkaa kaikki että sankari on vannottanut että ette nyt jumaliste mitään lahjaa sitten hanki.
En lue loppuun,mutta vaikka olen puolisoni kanssa pariskunta, ei mulla välttis hittoakaan kiinnosta jollekkin ostaa synttärilahjaa.
Riippuu vähän tilanteesta. Jos molemmilla pariskunnan osapuolilla on tarkoitus osallistua juhliin ja nauttia juhlakalun maksamista tarjoiluista, on ihan kohtuullista että molemmat osallistuvat myös lahjaan. Jos taas ei ole juhlia tai molemmat ei niihin osallistu, voi mielestäni lahja olla pariskunnalta yhteinen.
Itse olen sanonut että ostan oman lahjan, kun joskus yritettiin väkisin saada mukaan johonkin kimppalahjaan. Minä päätän tasan itse minkä rahan laitan vai laitanko mitään.
Ehdottomasti per nenä - ja itse olen ollut parisuhteessa yli 30 vuotta.
Tarviiko tuossa iässä nyt niin pirusti enää ostella lahjoja.
Maksu jaetaan per nenä. Ja jos maksetaan perhekunnittain, niin siinä tapauksessa sinkku maksaa vaan puolikkaan, koska hänellä on vain puolikas perhe.
Älä ole lammas. Ei ole pakko ostaa kimpassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pääasiassa osallistutaan perhekunnittain. Vai olisiko sinusta oikeudenmukaista että sinun puoliso osallistuisi yhtä suurella osuudella sinun sisaresi lahjaan kuin sinkkusiskosi. Yleensä toinen pariskunnan osapuoli on lahjan saajan kanssa läheinen tai lahjan saaja on tullut hänen kautta pariskunnan ystäväksi. Ja ennen kuin kitiset että sinkkuja aina sorretaan niin kannattaa muistaa että pariskunnilla on tuplasti enemmän muistettavia kun niitä tulee molemmilta puolilta. Siinä mielessä puntit ovat tasan.
Miksi puolisoni tarvitsisi osallistua lainkaan sisareni lahjaan, jos he eivät ole läheisiä?
Itse mietin tätä myös sen kautta, onko kyseessä myös juhlat, joihin lahjan saajalla menee rahaa. Jos puolisoni osallistuu juhliin joissa hän syö ja juo, niin totta kai hänen tulee osallistua myös lahjaan muutenkin kuin vain nimellisesti. Jos kyse on siitä että puolisoni saa nimensä korttiin, niin sitten on käytännössä sama osallistuuko hän minun siivelläni, se ei kuitenkaan ole keltään pois eikä aiheuta kustannuksia kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia aikuiselle ihmiselle pitää ostaa jotain kimppalahjoja? Me ollaan kaveripiirissä juhlitty nelikymppisiä ja viisikymppisiä jos joku on välttämättä halunnut, mutta aina on silloinkin sen verran täysijärkistä ja aikuista porukkaa kaikki että sankari on vannottanut että ette nyt jumaliste mitään lahjaa sitten hanki.
Kaikkein parasta olisi, jos kutsussa olisi kerrottu, ettei halua lahjoja. Viimeksi tuli vietyä väkisin keksitty lahja ja kukat, mutta huomasin, että suurin osa ei vienyt mitään, ei edes kukkia. Ilmeisesti osalle oli sanottu, ettei tarvita lahjoja, mutta ei kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveripiirissä on taas ollut itsestäänselvää juhlia isompia ja pienempiä synttäreitä. Eihän niihin kukaan pakota, mutta niille jotka haluavat, ne ovat hyvä syy kokoontua yhteen ihmisten kanssa jotka pitävät toisistaan. Lahjojen kanssa on menty tilanteen mukaan. Jos joku on vannottanut ettei halua lahjaa, niin ei sitä ole väkisin hankittu. Mutta monelle on hankittu myös kimppalahja, jonka etu on se että yhteisellä summalla saadaan jotain isompaakin, mistä tiedetään ystävän haaveilevan. Ja alkuperäiseen kysymykseen tällöin vastaus on, että totta kai silloin jokainen osallistuu, koska ideana on saada mahdollisimman suuri summa, eikä päästä lokkeilemaan halvemmalla kuin muut osallistujat.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä kimppalahjaan on saanut laittaa sen summan kuin kukin pystyy ja haluaa, sitten katsotaan mitä summalla saadaan tai annetaanko lahjakortti tms.
Sinänsä ymmärrän kyllä että tuo on epäreilua jos sovitaan summa per osallistuja ja sitten yhdellä maksulla osallistuukin useampi, jopa kokonainen perhe. Niin sen ei kyllä pitäisi mennä.
Meinaatko tosiaan että meidän nelihenkisen perheen pitäisi laittaa johonkin kimppalahjaan neljä kertaa enemmän rahaa kuin jonkun sinkun? Tai kaksikertaa enemmän kuin jonkun pariskunnan? Yleensä kyllä ajatellaan ettei lapset osta kenellekään lahjoja niin kauan kuin ovat alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko tosiaan että meidän nelihenkisen perheen pitäisi laittaa johonkin kimppalahjaan neljä kertaa enemmän rahaa kuin jonkun sinkun? Tai kaksikertaa enemmän kuin jonkun pariskunnan? Yleensä kyllä ajatellaan ettei lapset osta kenellekään lahjoja niin kauan kuin ovat alaikäisiä.
Yhteiseen rahalahjaan jokainen ruokakunta laittaa saman sovitun summan. Jos summa on jollekin liikaa oikeasti eikä pihuuksissa, niin sitten hän laittaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein perheiden kohdalla kuitenkin ehkä katsotaan niin, että aikuiset osallistuvat lahjan kustannuksiin, eivät lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulette juhliin ja syötte neljä kertaa enemmän kuin se sinkku, niin tietenkin maksatte lahjaankin neljä kertaa enemmän kuin hän? Vai miksi olisitte etuoikeutetumpia nauttimaan juhlien tarjoiluista samalla tavalla vaikka osallistutte vähemmän? Jos kyse on vain lahjasta, niin ihan sama, mutta ap:n esimerkissä puhutaan juhlista joihin tulee useampi henkilö siipeilemään vaikka lahjaan osallistutaan vain yhden henkilön summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulette juhliin ja syötte neljä kertaa enemmän kuin se sinkku, niin tietenkin maksatte lahjaankin neljä kertaa enemmän kuin hän? Vai miksi olisitte etuoikeutetum
Tässä ei ole kyse mistää siipeilystä vaan yleistä käytännöstä, joka on muotoutunut pitkän ajan kuluessa.
Kyllä, pääasiassa osallistutaan perhekunnittain. Vai olisiko sinusta oikeudenmukaista että sinun puoliso osallistuisi yhtä suurella osuudella sinun sisaresi lahjaan kuin sinkkusiskosi. Yleensä toinen pariskunnan osapuoli on lahjan saajan kanssa läheinen tai lahjan saaja on tullut hänen kautta pariskunnan ystäväksi. Ja ennen kuin kitiset että sinkkuja aina sorretaan niin kannattaa muistaa että pariskunnilla on tuplasti enemmän muistettavia kun niitä tulee molemmilta puolilta. Siinä mielessä puntit ovat tasan.