Suojaosan poistolla oli työttömyyttä lisäävä vaikutus kuten osasin arvata
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011419173.html
Hallitus poisti suojaosan, mikä oli yleisesti tiedossa ettei se johda hyvään, kun osa-aikatyöstä tehdään kannattamattomampaa. Hallituksen oletus että tämä johtaisi kokoaikaisen työhön oli todella virheellinen ja ihan maalaisjärjellä tämä on ymmärrettävissä. Kaikki työ ei ole kokoaikatyötä vaan on paljon yrittäjiä jotka voivat työllistää osa-aikaisesti tai satunnaisiin keikkatöihin. Suojaosan poistolla nostettiin kynnystä tehdä työttömänä tällaisia silpputöitä. Tässä kohden risuja hallitukselle!
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta!
itse otan kaikki työt vastaan mitä olen saanut nyt 3.5 kk työttömyyden aikana. Mutta niitä satunnaisia tuloja piti sitten selvittää niin maan perkeleesti, että toukokuun sovitellut tuet tipahtivat tililleni lähes 3 kk viiveellä heinäkuun lopussa. Kyllä oli säästöille taas tarvetta!
Tämä jos mikä on todellinen kannustinloukku, että jos teet työttömänä töitä, niin tuet voivat viipyä ikuisuuden! Minulla on työssäkäyvä puoliso, kuinka moni esim yksinhuoltaja pystyy ottamaan tällaisen riskin tukien viivästymisestä, kun ottaa vastaan satunnaisia töitä!
Ja olen työllistymässä taas, eli ei tarvi uhrata haukkuja minuun.
Mutta tämä systeemi on mennyt mädäksi!
En ole ollut töissä, mutta olen saanut 2 kuukauden aikana 300 rahaa. Ansiosidonnainen vaihtui työmarkkinatukeen eikä kela ehdi käsitellä papereita. En tiedä kuinka kauan kestää. Onneksi on puoliso joka käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta!
itse otan kaikki työt vastaan mitä olen saanut nyt 3.5 kk työttömyyden aikana. Mutta niitä satunnaisia tuloja piti sitten selvittää niin maan perkeleesti, että toukokuun sovitellut tuet tipahtivat tililleni lähes 3 kk viiveellä heinäkuun lopussa. Kyllä oli säästöille taas tarvetta!
Tämä jos mikä on todellinen kannustinloukku, että jos teet työttömänä töitä, niin tuet voivat viipyä ikuisuuden! Minulla on työssäkäyvä puoliso, kuinka moni esim yksinhuoltaja pystyy ottamaan tällaisen riskin tukien viivästymisestä, kun ottaa vastaan satunnaisia töitä!
En ole ollut töissä,
Mulla on kelassa jo 6 viikkoa sisällä tukirahaa enkä ole saanut euroakaan enkä tiedä koska saan. Ensin tulee se 2 viikon raha, sitten 4 viikon minkä saisin jo nyt hakea, mutt ei ole tullut päätöstä edes tosta 2 viikosta.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen tammikuussa, toivottavasti ihmiset säästää rahaa, kun toi tukien käsittely on hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kirjoittaa avoimeen työhakemukseen, että käy tessiä alempi palkka ja voi tehdä ylitöitä milloin vaan ja kaikki työajat käy. Ei ole pieniä lapsia mitä täytyisi hakea päiväkodista.
Tammikuussa tulee voimaan potkulaki ja 200 000 asuntovelkaa ottaneet pienten lasten äidit ja isät saa irtisanoa myös julkisella ja valtiolla.
Niin. Aivan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta!
Nuo käsittelyajat ja pitkät tukien katkeamiset ovat oikea ongelma. Asia olisi ratkaistavissa tietoteknisesti, eli automaattinen käsittely, jolloin ihmiset saisivat ottaa vastaan pieniä töitä. Ikävä kyllä hallinnon lähes kaikki osapuolet jarruttavat, mukaanlukien eri kassat.
Ei ole tullut tilille 6 viikkoon rahaa mistään. Kelalla kestää.
Onneksi tulee potkulaki tammikuussa voimaan ja saa myös muut kokea tämän.
Ne joilla tili tuli tili meni ei ikinä pärjää työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ja VM:n saksalaisilta WWII leireiltä perittyjen laskukaavojen logiikka toimii niin, että mitä enemmän työttömiä joilta leikata vettä ja leipää, niin sitä enemmän laskennallisia työllisiä.
Joten ei hätää, kaikki työttömät tulevat joko työllistymään tai aikanaan kuolemaan tilastoharhoina. Tämä voi tapahtua tulevilla hallituskausilla kun talouskasvun orastaminen siirtyy kasvun vaiheeseen.
Erityisesti kokoomukselle velkaantumisen taittaminen oli keskeinen vaaliteema, josta joustaminen olisi kiusallista. Puolue ei halua luopua symbolisesta tavoitteesta, koska samalla se myöntäisi epäonnistuneensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ja VM:n saksalaisilta WWII leireiltä perittyjen laskukaavojen logiikka toimii niin, että mitä enemmän työttömiä joilta leikata vettä ja leipää, niin sitä enemmän laskennallisia työllisiä.
Joten ei hätää, kaikki työttömät tulevat joko työllistymään tai aikanaan kuolemaan tilastoharhoina. Tämä voi tapahtua tulevilla hallituskausilla kun talouskasvun orastaminen siirtyy kasvun vaiheeseen.
Erityisesti kokoomukselle velkaantumisen taittaminen oli keskeinen vaaliteema, josta joustaminen olisi kiusallista. Puolue ei halua luopua symbolisesta tavoitteesta, koska samalla se myöntäisi epäonnistuneensa.
Kokoomus on täysin pelle noissa velkapuheissaan. Kokoomus ja vassarit ottavat ihan yhtä surutta velkaa, kohde ja motiivit ainoastaan vaihtelevat. Persut on ainoa joka on oikeasti ruvennut keskustelemaan järkevästä talouspolitiikasta ja tämä on ajanut kokkarit kriisiin.
Sain ansiosidonnaisen loppurahan 300 euroa ja siitä on jo 6 viikkoa. Kela ei ehdi näköjään käsitellä työmarkkinatukirahoja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa palkkaa kuussa 300e sen veroprosentti on 0. Jos työtön tekee osa-aikaista työtä 300e/kk, siitä lähtee puolet pois ja tienestiksi jää 150e/kk.
Jos eläkeläinen tai työkyvytön puuhastelee jotain 300e/kk edestä, he saavat sen 300e kokonaan.
Mutta jotenkin työttömälle on ihan vaan hyvä porkkana, että 300e tipahtaa 150 euroon.
Olet aika pöljä jos et ymmärrä mikä ero näissä tilanteissa on ja miksi niitä ei voi vertailla keskenään.
Mikähän tämä mystinen ero mahtaa olla? Kerro toki jos olet niin viisas
Vierailija kirjoitti:
Sain ansiosidonnaisen loppurahan 300 euroa ja siitä on jo 6 viikkoa. Kela ei ehdi näköjään käsitellä työmarkkinatukirahoja ollenkaan.
Että tervetuloa työttömäksi, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Mitähän sitä söisi. En ole syönyt nyt 3 päivään mitään. Ehkä vaikkapa voikukanlehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että tervetuloa työttömäksi, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Mitähän sitä söisi. En ole syönyt nyt 3 päivään mitään. Ehkä vaikkapa voikukanlehtiä.
Ulkona menee maassa todella hyvännäköisiä koppakuoriaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis jäänyt kuusi viikkoa sitten työttömäksi? Käytitkö irtisanomisrahat myös jo kuusi viikkoa sitten loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis jäänyt kuusi viikkoa sitten työttömäksi? Käytitkö irtisanomisrahat myös jo kuusi viikkoa sitten loppuun?
Et lukenut juttua. Sain ansiosidonnaista joka vaihtui työmarkkinatukeen.
En ole ollut töissä, joten en ole saanut mitään lomarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin meidän fiksu hallitus ei ottanut sitä huomioon että työssäkäynti lisää kuluja työttömälle. Menee rahaa mm. liikkumiseen, työvaatteisiin. Jokainen tienattu euro pudottaa työttömyystukea 0.50€ ja tämän päälle ne äsken mainitsemani työntekemiseen tulevat kulut. Lopulta kaiken uurastuksen jälkeen käteen jäisi siitä työstä saadusta eurosta noin 0.20€. Ennemmin sitä on työtätekemätön työtön, joka etsii kokopäiväduunia ja istuu kotona jolloin ei tule työntekemiseen liittyviä kuluja. Eikä lisäksi tule edes mitään byrokratiaa sen suhteen paljonko on työttömänä tienannut. Tämä lisää epävarmuutta kun ei tiedä paljonko työkkäri nyppäsee välistä ja paljonko menee veroihin ja muihin kuluihin. Budjetti pysyy kasassa kun aina tulee ainoastaan se vakiosumma. Jee, Suomi nousuun tällä!!
Näinhän se menee. Paljon enemmän saa panttimetsästyksestä tai marjastuksesta (vaikka menisivät omaan suuhun). Eikä tarvi täyttää ylimääräisiä lippulappuja tai kuunnella mielenvikaisia pomoja/työkavereita. Työtunnitkin voi päättää itse.
Jos saatte ansiosidonnaista 800 euroa kuukaudessa niin muistakaa säästää siitä, kun ansiosidonnainen loppuu niin kelan tukea voi joutua odottamaan 6-8 viikkoa.
Mulla mennyt nyt 6 viikkoa enkä tiedä, koska tulee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
On tää raskasta kun kaksi vuotta täytyy säästää ennen kun hallitus vaihtuu.
Pikemminkin säätää kuin säästää. Tähän mennessä toimista on tullut persnettoa.
Missähän ne kokopäivätyöt sitten ovat, joihin kaikki varmasti pääsevät, kun kerran kuulemma osa-aikaiset ovat osa-aikaisia laiskuuttaan, eivätkä siksi, että eivät ole yrityksistään huolimatta saaneet kokoaikaista työtä mistään.
Veikkaanpa -jos sellaisia paikkoja on- niin palkka ja työntekijöiden kohtelu ovat niin kamalia, että työnantaja saa syyttää vain itseään siitä, että kukaan ei halua tulla hänen yritykseensä töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä salaojan poistamisella on työttömyyden kanssa?
Dystopia on vihjeliäinen sairaus.
No, tekoälyn on arvioitu vievän 30% suomalaista työpaikoista. Tekoäly pitää laittaa Suomessa verolle.
Eli työtön