Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aamiaisen väliin jättäminen lihottaa?

Vierailija
11.08.2025 |

Aamiaista sanotaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi, etenkin laihduttajille. Tutkimusten mukaan aamiaisen väliin jättäminen todella lihottaa, mutta mistä se johtuu? Sortuuko aamiaisen skipanneet syöpöttelemään enemmän illalla vai hidastaako ruuan puute aamulla aineenvaihduntaa tms. niin, että syömällä täsmälleen saman määrän samoja ruokia päivän aikana lihoo enemmän, jos aloittaa syömisen vasta lounasaikana? 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetesliiton suosituksen mukainen jopa 6 ateriaa päivässä ja kevyt toimistotyö + vähäinen tai olematon liikunta tarkoittaa sitä, että aterioiden on oltava oikeasti pieniä.

Vierailija
42/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä lihota. Minä nimenomaan aloin laihtua, kun jätin aamupalan kokonaan pois, kun mulla ei kerran ollut aamulla nälkä, ja siirsin päivän tukevimman aterian iltaan. Riippunee paljon ihmisen luontaisesta rytmistä, itse olen aina ollut "yökyöpeli", mun elimistö on puoleenpäivään asti ihan unessa silti, vaikka kropan olisin pakottanut töitä varten hereille jo klo 7. Eli mun ratkaisu iltanälkään oli siirtää tukevin ateria sinne, toimi loistavasti.

Olen tullut samaan päätelmään. Ruumiintoimintoni heräävät hitaasti. En ole syönyt aamupalaa aikuisiällä ollenkaan. "Iltapalaksi" syön ihan kunnon iltaruuan ja menen siitä parin tunnin kuluttua nukkumaan. Muutenkin syön nälän enkä kellon mukaan.

Paino-ongelmia ei ole ollut koskaan tai muutakaan huonovointisuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä lihota. Minä nimenomaan aloin laihtua, kun jätin aamupalan kokonaan pois, kun mulla ei kerran ollut aamulla nälkä, ja siirsin päivän tukevimman aterian iltaan. Riippunee paljon ihmisen luontaisesta rytmistä, itse olen aina ollut "yökyöpeli", mun elimistö on puoleenpäivään asti ihan unessa silti, vaikka kropan olisin pakottanut töitä varten hereille jo klo 7. Eli mun ratkaisu iltanälkään oli siirtää tukevin ateria sinne, toimi loistavasti.

Olen tullut samaan päätelmään. Ruumiintoimintoni heräävät hitaasti. En ole syönyt aamupalaa aikuisiällä ollenkaan. "Iltapalaksi" syön ihan kunnon iltaruuan ja menen siitä parin tunnin kuluttua nukkumaan. Muutenkin syön nälän enkä kellon mukaan.

Sinullakin varmaan BMI 70, vaimitä palstamamma?? -Ap

Vierailija
44/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullakin varmaan BMI 70, v

Jos menisit vaikka syömään jotain, kun olet noin kauhean huonolla tuulella? 

Vierailija
45/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku saa lihaville uskoteltua, että jos syö enemmän ja useammin, niin sitten paino putoaa.

Miten ihmeessä sinä kuvittelet, että aamiaisen syömisen tarkoituksena olisi lisätä kalorimäärää? Ideanahan on vähentää päivän aikana syötyjen kalorien määrää, kun nälkä pysyy terveellisen aamiaisen avulla kurissa. 

Juuri näin. Lihavan tulisi syödä enemmän ja useammin. Laihat eivät tiedä mitään laihdutuksesta.

Ainakin osa ihmisistä syö enemmän ja sortuu helposti mässäilemään lihottavilla herkuilla, jos nälkää pääsee yltymään kovaksi esim. aamupalan jäätyä väliin. Mutta minähän en voi tietää mistään mitään - en edes omista kokemuksistani - koska olen laihdutuksessa ja sen jälkeisessä painonhallinnassa onnistunut entinen lihava. 

Vierailija
46/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku saa lihaville uskoteltua, että jos syö enemmän ja useammin, niin sitten paino putoaa.

Miten ihmeessä sinä kuvittelet, että aamiaisen syömisen tarkoituksena olisi lisätä kalorimäärää? Ideanahan on vähentää päivän aikana syötyjen kalorien määrää, kun nälkä pysyy terveellisen aamiaisen avulla kurissa. 

No kivahan se olisi jos niin kävisi, mutta todellisuudessa kalorimäärää voi vähentää vain laskemalla kalorit ja syömällä niitä vähemmän, eikä mutuilemalla itselleen lisää aterioita. 

Miksi kuvittelet, että syödäkseen vähemmän täytyisi laskea kaloreita? Tutkimusten mukaan kalorimäärä vähenee ihan itsestään mm. silloin, kun syö pienemmältä lautaselta ja ottaa ruokaa sellaisesta astiasta jossa on vähemmän ruokaa tarjolla. 

Vierailija
47/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkkä kahvi aamulla lihota vaan ihan muut jutut. Joku totuus voi olla siinä että keho tarvitsee yön jälkeen ruokaa ja ruoansulatus käynnistyy. Varmaan useimmille aikuisille sopii parhaiten että syö kolmesti päivässä, aamulla, päivällä ja illalla mutta poikkeuksiakin on. Ainakin minusta tuntuu siltä että ylipainoiset meuhkaavat ruokarytmistä eniten, pitää syödä aamulla ja pitää syödä päivällä mutta illalla ei saa syödä mitään. Jos he elävät kuten opettavat niin miksi he ovat ylipainoisia vuosia tai jopa vuosikymmeniä? 

Lihavuuteen liittyviä geenejä on löydetty n. 100. Lisäksi tieteellisin tutkimuksin on todettu, että lapsuudessa omaksutut ruokailutottumukset vaikuttaa syömiseen myös aikuisena. Jos on esim. lapsena oppinut siihen, että lautanen täytyy syödä tyhjäksi, suhde ruokaan on aikuisena häiriintynyt selvästi todennäköisemmin kuin muilla. 

Vaikka joidenkin tuntuu olevan mahdoton ymmärtää asiaa, kaikki ei todellakaan ole saanut samanlaisia eväitä painonhallintaan. Joidenkin onnekkaiden on helppo pysyä normaalipainoisina, kun taas joillekin muille se voi tuottaa jopa ylipääsemättömän suuria vaikeuksia. 

Vierailija
48/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku ja mua ainakin lihottaa, jos syön mitään liian aikaisin. Ruoan kokonaismäärä nousee silloin liian suureksi, koska illalla en voi olla syömättä. 

Aamupalan syön, mutta myöhemmin kuin suutin osa ihmisistä. 

Vierailija
49/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin mullakin. Olen iltavirkku. Aamutöissä kun olen ollut ja syönyt sen mukaan klo 7.00, klo 11.00 jne. paino on aina kääntynyt radikaalisti nousuun. Ei sovi mulle toi. 

Vierailija
50/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iltavirkku ja mua ainakin lihottaa, jos syön mitään liian aikaisin. Ruoan kokonaismäärä nousee silloin liian suureksi, koska illalla en voi olla syömättä. 

Aamupalan syön, mutta myöhemmin kuin suutin osa ihmisistä. 

Ei aamuisin taas saa mitään syödä, niin?? -Ap

Vierailija
51/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset ja ranskalaiset ovat Euroopan hoikimpia. Eivät juur syö aamiaista, mutta illalla hyvin. Britit vetää munia ja pekonia aamulla ja on Euroopan lihavimpien joukoissa. Samoin suomalaiset, joille toitotetaan aamiaisen merkitystä,

Vierailija
52/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaiset ja ranskalaiset ovat Euroopan hoikimpia. Eivät juur syö aamiaista, mutta illalla hyvin. Britit vetää munia ja pekonia aamulla ja on Euroopan lihavimpien joukoissa. Samoin suomalaiset, joille toitotetaan aamiaisen merkitystä,

Totta. Ihan äsken julkaistiin tilastoja.

Vierailija
53/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko munat ja pekoni mielestäsi suositusten mukainen aamupala? Jos (siis JOS) aamiainen on päivän tärkein ateria, eiköhän myös sillä ole paljon merkitystä mitä silloin syö.

Vierailija
54/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millaista aamiaista italialaiset ja ranskalaiset keskimäärin syö? Entä suomalaiset?

Aamupalan merkityksestä tuskin toitotettaisiin niin paljon, jos sitä syötäisiin suositusten mukaan. Yleensä niistä asioista pidetään eniten ääntä, joista löytyy eniten petrattavaa. 

Ja kuten joku jo aiemmin sanoikin, se mitä aamiaisella syö on vähintään yhtä tärkeää kuin se syökö lainkaan aamiaista.

Vierailija
55/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lihota. Ikinä en ole syönyt aamupalaa, tulee paha olo jos koittaa tunkea jotain sisälle heti herättyä. BMI 20 ollut koko aikuisiän. 

Ja sinäpä olet tietysti kaikki statistiikka mitä voi tarvita. Unohtuipa vaan 0 tuon BMI:n lopusta, elikkä 200, kun älykkyysosamäärä varmaan tuo 20.

-Ap

Oletpa sinä vittttumainen ihminen. 

T. Toinen hoikka, joka ei syö aamulla 

Buuhuu, "niin hoikkia" varmastim olette kaikki.

-Ap

Sinä läski kateuksissasi vittuilet

-eri

Vierailija
56/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan maiden asukkaat onkin geeneiltään ja elintavoiltaan tismalleen samanlaisia aamiaistottumuksia lukuunottamatta... 

Vierailija
57/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on puhdasta mutua, mutta uskon syyn olevan ainakin osittain siinä mitä mihinkin kellonaikaan syödään. Iltaisin moni mässyttää mahansa täyteen rasvaista pikaruokaa, sipsejä ja suklaata, kun taas aamulla syödään keskimäärin terveellisemmin. Illalla ei ole niin kova nälkä eikä erilaisia mielitekojakaan tule niin helposti, jos on aamusta asti tankannut kunnolla ruokaa sisäänsä. 

Vierailija
58/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on puhdasta mutua, mutta uskon syyn olevan ainakin osittain siinä mitä mihinkin kellonaikaan syödään. Iltaisin moni mässyttää mahansa täyteen rasvaista pikaruokaa, sipsejä ja suklaata, kun taas aamulla syödään keskimäärin terveellisemmin. Illalla ei ole niin kova nälkä eikä erilaisia mielitekojakaan tule niin helposti, jos on aamusta asti tankannut kunnolla ruokaa sisäänsä. 

Todellakin. Aamupuuro täyttää vatsan paljon vähemmillä kaloreilla kuin pizza ja sipsit.

Vierailija
59/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin kerran tutkimuksesta, missä kaksi ihmisryhmää söi päivittäin tietyn ruokarytmin mukaan saman verran kaloreita. Toinen ryhmä söi aamupainotteisesti, toinen iltapainotteisesti. Aamupainotteisesti syönyt ryhmä pystyi hallitsemaan painoaan / laihtumaan helpommin kuin iltapainotteisesti syövä.

Mutta jännä kyllä, erittäin iltapainotteisesti syövät Välimeren kansat on yleensä hoikempia keskimäärin kuin pohjoisemman aamupainotteisesti syövät.

Vierailija
60/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko munat ja pekoni mielestäsi suositusten mukainen aamupala? Jos (siis JOS) aamiainen on päivän tärkein ateria, eiköhän myös sillä ole paljon merkitystä mitä silloin syö.

Ensinnäkin aamiainen ei ole sen tärkeämpi ateria kuin muutkaan. Olis jo aika unohtaa se mainoslause.

Munat ja pekoni eivät tietenkään ole suomalaisten suositusten mukaista ruokaa. Suosituksesta huolimatta munat ja liha on hyvää ja ravitsevaa. Britit tosin syövät noiden lisäksi paljon muutakin, mitkä ei sitten niin tervettä olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi