Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aamiaisen väliin jättäminen lihottaa?

Vierailija
11.08.2025 |

Aamiaista sanotaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi, etenkin laihduttajille. Tutkimusten mukaan aamiaisen väliin jättäminen todella lihottaa, mutta mistä se johtuu? Sortuuko aamiaisen skipanneet syöpöttelemään enemmän illalla vai hidastaako ruuan puute aamulla aineenvaihduntaa tms. niin, että syömällä täsmälleen saman määrän samoja ruokia päivän aikana lihoo enemmän, jos aloittaa syömisen vasta lounasaikana? 

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihota. Ikinä en ole syönyt aamupalaa, tulee paha olo jos koittaa tunkea jotain sisälle heti herättyä. BMI 20 ollut koko aikuisiän. 

Vierailija
2/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lihota. Ikinä en ole syönyt aamupalaa, tulee paha olo jos koittaa tunkea jotain sisälle heti herättyä. BMI 20 ollut koko aikuisiän. 

Ja sinäpä olet tietysti kaikki statistiikka mitä voi tarvita. Unohtuipa vaan 0 tuon BMI:n lopusta, elikkä 200, kun älykkyysosamäärä varmaan tuo 20.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallintaan auttaa ainakin tuo, että syö aamiaisen ja tuolle yhdelle kommentoijalle, että minä mielestäni syön aamiaisen, vaikka en tungekaan sitä kitusiin heti herättyäni, vaan noin 1-2 tunnin kuluttua siitä kun olen herännyt. Ja olen ainakin itse laihtunut 15 kg viimeisen vuoden aikana, kun olen kiinnittänyt huomioita ns. ruokarytmiin, välillä vähän pakottanut syömään sen välipalan tms. jota ennen en syönyt. 

Minulle ainakin on käynyt niin, että syön pienempiä annoksia ja myös makean himo on kadonnut, kun keho saa tasaisesti energiaa. Ja päivän ruokarytmi lähtee nimenomaan aamupalasta.

Vierailija
4/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset laihduttavat pätkäpaastolla ja voivat jättää aamiaisen väliin. No toiset taas syö aiemmin päivällisen ja jättävät iltasyömiset pois. 

Vierailija
5/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo et lihottaa? Ei muualla mitään aamupaloja mätetä. Ranskassa hoikimmat ihmiset, nappaa croissantin hillolla tai jonkun keksin aamiaiseksi ja maitokahvia. Lounaat yleensä pitkiä sosiaalisia tapahtumis, illallakin syövät pitkään verrattain myöhään, yhdessä nauttien. 

Vierailija
6/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista en olekaan koskaan kuullut. En ole syönyt aamiaista 20 vuoteen. Olen vieläkin melko hoikka, ennen olin todella hoikka.

Vierailija
7/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihota. Lopetin jo teininä aamupalojen syömisen ja paino on pysynyt samana 25 vuotta. Aamulla ei maistu muu kuin kahvi koska illalla syön illallisen myöhään. 

Vierailija
8/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lisää iltasyömistä, joka lihottaa enemmän kuin aamusyöminen.

Mutta ei se kaikkia koske, itsekin olin normaalipainoinen viisikymppiseksi enkä syönyt koskaan aamiaista. Sitten kiloja alkoikin kertyå ja opettelin syömään aamiaista ja sain painon laskuun. Siinä tosiaan kävi niin, että iltapainotteinen syöminen lihotti. Illalla keho kuluttaa saamansa kalorit eri tavalla uneen liittyvien hormonien yms. takia.

Nykyisin en yleensä syö kuuden jälkeen mitään. Klo 15 mennessä pitäisi olla suurin osa päivän kaloreista syötynä eli ei todella ole samantekevää mihin aikaan syö. Illalla vain jotain kevyttä, jos on nälkä.

Vierailija
9/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinäpä olet tietysti kaikki statistiikka mitä voi tarvita. Unohtuipa vaan 0 tuon BMI:n lopusta, elikkä 200, kun älykkyysosamäärä varmaan tuo 20.

-Ap

Oletpa sinä vittttumainen ihminen. 

T. Toinen hoikka, joka ei syö aamulla 

Vierailija
10/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli Kelloggs-yhtiön mainos, mistä tuo "aamiainen on päivän tärkein ateria"-lause tuli alunperin.

Naurattaa. Suuryritysten mainokset muuttuvat terveysvalistukseksi, mutta näinhän se menee.

Aamiaisen väliinjättäminen laihduttaa, koska se pidentää paastoa. Laihtuminen tapahtuu kun keho on paastotilassa.

Vierailija
11/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta minäkin uskoin tämän väitteen ja ryhdyin syömään aamiaisen. Tämän johdosta painoni on noussut vuodessa kymmenisen kiloa.

Nyt lopetan taas turhan aamumussutuksen ja toivottavasti paino putoaa.

Vierailija
12/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin miehillä, naisilla aamun korkeat kortisolitasot eivät laske ilman syömistä. Miehille pätkäpaasto sopii, naisille ei.

Vierailija
13/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä joku saa lihaville uskoteltua, että jos syö enemmän ja useammin, niin sitten paino putoaa.

Vierailija
14/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Buuhuu, "niin hoikkia" varmastim olette kaikki.

-Ap

Vierailija
15/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lihota vaan se laihduttaa, mutta suomalainen lähiövalas syö kaikenlaista turhaa koko ajan ja se syö kahden-kolmen ihmisen edestä helpostikin. Se lihottaa.

Vierailija
16/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imut Sipoonlahden levarilla?

-winner-

Vierailija
17/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Buuhuu, "niin hoikkia" varmastim olette kaikki.

-Ap

Haista paska, läski. 

Vierailija
18/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli Kelloggs-yhtiön mainos, mistä tuo "aamiainen on päivän tärkein ateria"-lause tuli alunperin.

Itse teen erittäin ruumiillista työtä tai jos en mene töihin, niin teen aamulla sadan kilsankin pyörälenkkejä. Niitä ei pyhällä hengellä tehdä, vaan aamupalaksi menee kananmunia, rahkaa, hedelmää, näkkileipää. Iltaisin en syö mitään ellei tunnu jäytävä nälkä vatsassa. Eli tavallisesti olen syömättä n. klo 18-6, joka päivä. Ruokailuajat hieman vaihtelevat, mutta se 12 tuntia tulee joka päivä "paastoa".

Vierailija
19/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin kerran tutkimuksesta, missä kaksi ihmisryhmää söi päivittäin tietyn ruokarytmin mukaan saman verran kaloreita. Toinen ryhmä söi aamupainotteisesti, toinen iltapainotteisesti. Aamupainotteisesti syönyt ryhmä pystyi hallitsemaan painoaan / laihtumaan helpommin kuin iltapainotteisesti syövä.

Vierailija
20/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti syö illalla sitten paljon yli kun ei ole päivällä syönyt riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan