Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aamiaisen väliin jättäminen lihottaa?

Vierailija
11.08.2025 |

Aamiaista sanotaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi, etenkin laihduttajille. Tutkimusten mukaan aamiaisen väliin jättäminen todella lihottaa, mutta mistä se johtuu? Sortuuko aamiaisen skipanneet syöpöttelemään enemmän illalla vai hidastaako ruuan puute aamulla aineenvaihduntaa tms. niin, että syömällä täsmälleen saman määrän samoja ruokia päivän aikana lihoo enemmän, jos aloittaa syömisen vasta lounasaikana? 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo et lihottaa? Ei muualla mitään aamupaloja mätetä. Ranskassa hoikimmat ihmiset, nappaa croissantin hillolla tai jonkun keksin aamiaiseksi ja maitokahvia. Lounaat yleensä pitkiä sosiaalisia tapahtumis, illallakin syövät pitkään verrattain myöhään, yhdessä nauttien. 

Siinäpä se, kun he illalla syövät myöhään, ei ole aamulla nälkä!

Ite syön myöhään ja aamulla syön vain voileivän kahvin kanssa! Ei jaksa!

Vierailija
22/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laihtunut yli 10kg (nyt bmi normaalipainon keskitasolla) jättämällä aamupalan pois ja pätkäpaastoamalla 16h. Olen toki myös lisännyt liikuntaa, mutta syömisellähän se lihominen ja laihtuminen tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihtunut yli 10kg (nyt bmi normaalipainon keskitasolla) jättämällä aamupalan pois ja pätkäpaastoamalla 16h. Olen toki myös lisännyt liikuntaa, mutta syömisellähän se lihominen ja laihtuminen tapahtuu.

Lisään, että lopetan jo illalla syömisen klo19.

Toki jos on jokin iltameno, niin siellä syön normaalisti mitä muutkin. Mutta niitä on harvoin.

Vierailija
24/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lihota. Ikinä en ole syönyt aamupalaa, tulee paha olo jos koittaa tunkea jotain sisälle heti herättyä. BMI 20 ollut koko aikuisiän. 

Ja sinäpä olet tietysti kaikki statistiikka mitä voi tarvita. Unohtuipa vaan 0 tuon BMI:n lopusta, elikkä 200, kun älykkyysosamäärä varmaan tuo 20.

-Ap

Oletpa sinä vittttumainen ihminen. 

T. Toinen hoikka, joka ei syö aamulla 

Buuhuu, "niin hoikkia" varmastim olette kaikki.

-Ap

Oletko terapiassa? Eri

Vierailija
25/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo et lihottaa? Ei muualla mitään aamupaloja mätetä. Ranskassa hoikimmat ihmiset, nappaa croissantin hillolla tai jonkun keksin aamiaiseksi ja maitokahvia. Lounaat yleensä pitkiä sosiaalisia tapahtumis, illallakin syövät pitkään verrattain myöhään, yhdessä nauttien. 

Siinäpä se, kun he illalla syövät myöhään, ei ole aamulla nälkä!

Ite syön myöhään ja aamulla syön vain voileivän kahvin kanssa! Ei jaksa!

Tuohan on aamiainen. En ymmärrä.

Vierailija
26/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina syönyt aamupalan. En voi lähteä liikkeelle nälkäisenä. Aamulla on hyvä syödä jotakin mutta jokainen tekee mitä haluaa. 

Vierailija
27/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lihota. Ikinä en ole syönyt aamupalaa, tulee paha olo jos koittaa tunkea jotain sisälle heti herättyä. BMI 20 ollut koko aikuisiän. 

Ja sinäpä olet tietysti kaikki statistiikka mitä voi tarvita. Unohtuipa vaan 0 tuon BMI:n lopusta, elikkä 200, kun älykkyysosamäärä varmaan tuo 20.

-Ap

Oletpa sinä vittttumainen ihminen. 

T. Toinen hoikka, joka ei syö aamulla 

Buuhuu, "niin hoikkia" varmastim olette kaikki.

-Ap

Haista paska, läski. 

Juu, minähän se läski olen eikä nämä "laihimmat" palstamammat xD

Ihan varmaan sinullakin BMI 12 tai jotain, vit*t

-Ap

Vierailija
28/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lihota. Minä nimenomaan aloin laihtua, kun jätin aamupalan kokonaan pois, kun mulla ei kerran ollut aamulla nälkä, ja siirsin päivän tukevimman aterian iltaan. Riippunee paljon ihmisen luontaisesta rytmistä, itse olen aina ollut "yökyöpeli", mun elimistö on puoleenpäivään asti ihan unessa silti, vaikka kropan olisin pakottanut töitä varten hereille jo klo 7. Eli mun ratkaisu iltanälkään oli siirtää tukevin ateria sinne, toimi loistavasti.

Vierailija
29/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote]Sortuuko aamiaisen skipanneet syöpöttelemään enemmän illalla[/quote]

Kyllä. Ihmiselimistö on sillä tavoin kehittynyt, että jos sitä pitää nälässä, se luulee elävänsä nälänhädässä ja herää vaistomainen tarve haalia kitusiin mahdollisimman paljon ruokaa. Siksi paino-ongelmaisten kannattaa syödä aamupala yön syömättömyyden päätteeksi ja ylipäätään syödä mahdollisimman säännöllisesti aina samoihin aikoihin päivästä, jolloin elimistö tottuu saamaan ruokaa noihin aikoihin eikä ala panikoida.

Ihmisyksilöiden välillä on eroja siinä, miten herkkä tämä mekanismi on, kuten muissakin aineenvaihdunta-asioissa. Jos jollakulla ei ole ikinä ollut ongelmia painon kanssa, niin todennäköisesti hänen elimistönsä kestää hänen noudattamiaan elintapoja, vaikka ne eivät olisikaan ihanteelliset. Mutta jos itsellä on paino-ongelmia, niin ei voi vain päättää, että minun pitää pystyä elämään samalla lailla kuin tuo toinen.

Vierailija
30/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku saa lihaville uskoteltua, että jos syö enemmän ja useammin, niin sitten paino putoaa.

Miten ihmeessä sinä kuvittelet, että aamiaisen syömisen tarkoituksena olisi lisätä kalorimäärää? Ideanahan on vähentää päivän aikana syötyjen kalorien määrää, kun nälkä pysyy terveellisen aamiaisen avulla kurissa. 

Vierailija
31/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina syönyt aamupalan. En voi lähteä liikkeelle nälkäisenä. Aamulla on hyvä syödä jotakin mutta jokainen tekee mitä haluaa. 

No, sulla on aamulla nälkä, joten tietty syöt. Aika monella ei kuitenkaan ole nälkä aamulla.

Vierailija
32/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku saa lihaville uskoteltua, että jos syö enemmän ja useammin, niin sitten paino putoaa.

Miten ihmeessä sinä kuvittelet, että aamiaisen syömisen tarkoituksena olisi lisätä kalorimäärää? Ideanahan on vähentää päivän aikana syötyjen kalorien määrää, kun nälkä pysyy terveellisen aamiaisen avulla kurissa. 

Juuri näin. Lihavan tulisi syödä enemmän ja useammin. Laihat eivät tiedä mitään laihdutuksesta.

Vierailija
33/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kivahan se olisi jos niin kävisi, mutta todellisuudessa kalorimäärää voi vähentää vain laskemalla kalorit ja syömällä niitä vähemmän, eikä mutuilemalla itselleen lisää aterioita. 

Vierailija
34/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Lihavan tulisi syödä enemmän ja useammin. Laihat eivät tiedä mitään laihdutuksesta.

Palstamammat hyökkäää, näinlaihdutetaan tottakai

-Ap

Vierailija
35/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosta myös joku tutkimus että ei lihottaisi. Vaan päin vastoin pudottaa painoa. Jos siis ei kompensoi aamupalaansa syömällä tuplasti lounaalla tms.

Se on sinänsä ihan loogista että ei lihota. Jos siis syö normaalisti muuten päivän aikana. Aineenvaihdunta ei siitä merkittävästä muutu jos paastoaa aamusta muutamat tunnit sinne lounaaseen. Vettä olisi varmaan hyvä juoda kuitenkin, koska yön aikana nestetttä on lähtenyt kropasta liikkeelle hikenä ja pissana. 

Välillä työkiireiden takia tai jonkun päikkyvienti kriisin takia on jäänyt aamupala välistä. Ei ole mikään katastrofi. Hyvin riittää energiat sinne 12.30 jolloin on ruokatunti. 

Tottumuskysymys myös

Vierailija
36/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä kahvi aamulla lihota vaan ihan muut jutut. Joku totuus voi olla siinä että keho tarvitsee yön jälkeen ruokaa ja ruoansulatus käynnistyy. Varmaan useimmille aikuisille sopii parhaiten että syö kolmesti päivässä, aamulla, päivällä ja illalla mutta poikkeuksiakin on. Ainakin minusta tuntuu siltä että ylipainoiset meuhkaavat ruokarytmistä eniten, pitää syödä aamulla ja pitää syödä päivällä mutta illalla ei saa syödä mitään. Jos he elävät kuten opettavat niin miksi he ovat ylipainoisia vuosia tai jopa vuosikymmeniä? 

Vierailija
37/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pitäisi ihmisten opetella sitä, että pikkunälkä ei ole mikään nälänhätä johon tarvitsisi mitenkään reagoida. Laihduttaminen ilman minkäänlaista näläntunnetta / sen sietämistä ei todennäköisesti laihduta ollenkaan.

Syö sitten kun seuraavan kerran on aika syödä. Ja syö normaalisti. Ei santsaa. 

Vierailija
38/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan sama ja aina olen ollut alipainoinen. kun ei vaan pysty syömään viideltä aamulla. 

Vierailija
39/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta minäkin uskoin tämän väitteen ja ryhdyin syömään aamiaisen. Tämän johdosta painoni on noussut vuodessa kymmenisen kiloa.

Nyt lopetan taas turhan aamumussutuksen ja toivottavasti paino putoaa.

Asiantuntija: moni yllättyy, miten paljon pitää syödä

Ruokarytmillä on uskomattomat vaikutukset kehon ja mielen hyvinvointiin. Kun alkaa syödä säännöllisesti 36 kertaa päivässä, muutos näkyy nopeasti jaksamisessa ja mielialassa. Myös painonhallinta helpottuu.

Moni meistä on totuttanut kehonsa pitkiin, yli viiden tunnin ateriaväleihin. Vähintään yhtä yleistä on jatkuva napostelu ilman selkeitä aterioita.

Ravitsemusterapeutti Niina Hämäläinen Diabetesliitosta törmää työssään usein samaan ongelmaan täydellisesti epäkunnossa olevaan ruokarytmiin: joko ateriavälit ovat aivan liian pitkiä tai kunnon aterioita ei syödä ollenkaan.

Yli 5 tunnin väli sopii vain harvoille

Tilannetta kannattaa lähteä korjaamaan askel kerrallaan.

Jos on syönyt vain kaksi ateriaa päivässä, päivään lisätään aluksi kolmas ateria, esimerkiksi aamupala tai lounas. Sekin jo auttaa. Tavoitteena on 35 tunnin ateriaväli sekä 4, 5 tai 6 päivittäistä ateriaa, joista 1 tai 2 on välipaloja.

Yli 5 tunnin ateriaväli toimii Hämäläisen mukaan vain harvoilla ihmisillä. Sen sijaan 35 tuntia sopii useimmille.

Jos painonhallintaa tai tasaisempia verensokereita tavoittelevalla diabeetikolla on ateriarytmi kokonaan hukassa, yleensä ensiksi laitetaan kuntoon ateriarytmi ja vasta sitten katsotaan mitä lautasella on. Tämä sama toimii myös ei-diabeetikoilla.

Tulokset ovat hämmästyttäviä.

Moni on paininut ylipainon kanssa vuosia ja kokeillut erilaisia laihdutuskuureja. Kun ateriarytmi pannaan kuntoon, heille on aikamoinen yllätys huomata, miten usein ja miten paljon oikeasti saa syödä, vaikka haluaisi pudottaa painoa.

Ilmiö selittyy sillä, että kun keho saa ravintoa tasaisesti, aineenvaihdunta alkaa toimia paremmin.

Keho uskaltaa pitää aineenvaihdunnan käynnissä, kun se tottuu siihen, että ruokaa tulee tasaisesti, eikä tarvitse pitää kiinni energiavarastoista ja odottaa seuraavaa nälänhätää.

Vierailija
40/61 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä mulle ei ole ongelma syödä ns. hotelliaamiaisella sen verran, että ei tarvii syödä kuin illallinen seuraavalla kerralla. Tai sitten olla syömättä lounaaseen asti.

Yleisempää miehillä. Siedetään tutkitusti enemmän verensokerin vaihtelua ilman että se merkittävästi vaikuttaa mielialoihin tai suorituskykyyn. 

Tai sitten mä olen lisko. Joskus on mennyt tyyliin yhdelläkin aterialla päivässä...  :D Tarjottimellinen ruokaa kerralla, niin ei tarvii taas tunnin päästä syödä. Ok ei ehkä järkevin tapa, mutta ihan mahdollinen sekin itselleni on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme