Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

Kommentit (198)

Vierailija
61/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun kerran olin tätini kanssa reissussa. Sanoi että maksan tämän niin maksa sitten huomenna. Voi vee, itse laskin senttejä ja otin listalta halvimman, täti veti pääruuat ja jälkiruuat ja viskiä.

En tosiaankaan ala maksamaan kenenkään toisen syömisiä ja juomisia. Minun pitää tietää kuluttamani rahat ihan sentilleen enkä kustanna yhtään mitään kellekään muulle

En siis tosiaankaan suostunut tätini idioottimaiseen ehdotukseen. Maksakoon itse ruokansa, syön ja juon oman budjettini mukaan 

Vierailija
62/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilijoiden ei tarvitse enää Suomessa puhua suomea, eikä kohta ilmeisesti tarvitse osata ala-astetason matematiikkaakaan.

Boikotoikaa tällaisia junttipaikkoja! Missään muualla maailmassa ei väheksytä näin maan omaa äidinkieltä. 

Persun turha itkeä kun itse halveksutte Suomen lakia, tapoja, kieltä ja kulttuuria.

Etkä sinä edes käy kahviloissa ja ravintoloissa, koska kelatilisi ja rohkeutesi ei riitä.

Ilmoitat tilausta tehdessä, että jokainen laskutetaan erikseen, niin ei ole ongelmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää voi olla suomalaisille niin vaikeaa. Hirveää säätämistä. Ihan normi tapa ollut muualla jo pitkään että yksi maksaa laskun ja pöytäseurue itse sumplii jälkipyykin ja maksaa osuutensa laskun maksaneelle. Tarvittaessa senttiä myöten. 

Ollaan usein kaveriporukan kanssa reissussa maksettu vaan vuorotellen tai jätti lasku tasan kaikkien kesken. Tuskin kukaan on kauheita tappioita kärsinyt.

Erään kaverin kanssa reissussa meni siihen että jokainen sentti punnittiin ja jopa 1.20 maksanut kahvikuppi piti maksaa takaisin (olisin mielelläni tarjonnut).

Vierailija
64/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut syömässä n. 30 asiakkaan ryhmässä, jossa jokainen maksaa omat laskunsa. Ei ole ollut mikään ongelma. On yleensä  istuttu 2 pöydässä. Joissakin paikoissa on tuotu rajoitettu lista, joissakin on saanut ottaa ravintolan normaalilta listalta mitä haluaa. Ainoa mitä ovat toivoneet, että jokainen pysyy omalla paikallaan että voivat kohdentaa oikein. Joissakin paikoissa on ollut ryhmämenu, mutta jos on ollut ruokarajoitteita, on saanut vaihtaa. Itse en oikein näistä valmiista ryhmämenuista "kaikille samaa" tykkää, sillä pienikokoisena en jaksa syödä kolmea ruokalajia enkä yleensä pidä ravintolan jälkiruuista. Ruokarajoitteita ei ole paljoa muuten muuta kuin että refluksitauti ja pieni koko niin jo kahdesta ruokalajista olen täynnä. 

Vierailija
65/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa tilanne voi olla toinen, mutta Suomessa kyse on varmaan isojen seurueiden laskuista. Ap kirjoittaa, että miten laskun jakaminen kahteen osaan voi olla vaikeaa, ei se olekaan ja siitä ei varmaan ole tässä kyse.

Oman kokemuksen mukaan, kun ollaan oltu pienellä porukalla (2-4 hlö), kun on tullut aika maksaa, tarjoilija on aina kysynyt, että tuonko omat laskut vai maksatteko samasta. Toki olemme aina myös tehneet kukin itse omat tilauksemme, ei niin, että yksi olisi tilannut kaikkien puolesta.

Jonkun yhteisen viinipullon jos haluaa tilata pöytään, se kannattaa toki suosiolla tehdä niin kuin jo mainittukin, että yksi ottaa sen omalle laskulleen ja muut maksavat sitten osuutensa hänelle. Toki helpointa on tilata viini laseittain, niin jokainen saa omansa omalle laskulleen.

Ison seurueen kanssa kun mennään ravintolaan, on suositeltavaa tehdä tilaukset etukäteen, niin että seurueen yhteyshenkilö hoitaa tilaukset ja sopii kaiken ravintolan kanssa. Silloin ravintolat eivät erillisiin laskuihin aina suostu ja siitä olen samaa mieltä muiden kanssa, että se on kyllä erittäin tylsää jonkun kuitata yksinään iso lasku ja sitten sumplia ja jakaa porukan kesken itse. Pahimmassa tapauksessa laskun ravintolaan maksanut jää itse tappiolle..

Vierailija
66/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikea tarjota tai kinuta maksua naiseltavaikka mobile paylla?

"Yhyy olen köyhä anna rahaa ja pimpukkaa"

Vierailija
67/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on mielenkiintoinen. Eri ravintoloilla voi olla omia käytäntöjä.

Jos piheys on seurueelle elintärkeä juttu niin sitten pyytää kuitin ja laskee oman puhelimen laskimella, paljonko oli seuralaisen osuus.

Vierailija
68/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa käytössä on jonkinlaiset digitaaliset laitteet, joihin tilaukset kirjataan, laskun saa kätevästi erikseen tai pöytäkunnittain yhdelle laskulle. Ei ole minkäänlainen ongelma, vaikka jokainen haluaa oman laskun. Viinipullo kirjataan sille, joka pullollisen tilaa.

Miksi Suomessa ei muka voi laskuttaa jokaista erikseen, mikä ihme virhekirjaus laskutussysteemin koodissa tuon estää? Kun heti ilmoittaa, että maksamme erikseen, niin ei luulisi olevan vaikeaa.

Vierailija
69/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sekään ole vaikeaa jos jokainen tilaa ja maksaa omat syötävänsä ja juomansa tai sovitasn etukäteen, että yksi hoitaa koko laskun ja muut maksavat hänelle osuutensa (netissä on laskin jos oma päässälaskutaito ei riitä laskun jakamiseen). Taas tehdään olemattomasta iso ongelmasta! 

Vierailija
70/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää tämä että verrataan muihin maihin. Muualla joitain asioita pidetään hankalina, kait meilläkin saa omat tapamme olla.

Ravintolassa toivoisin

saavani palvelun suomen kielellä

maksaa laskun miten haluan, käteisellä tai kortilla, osissa tai yhdessä

Maksamatta typeriä lisämaksuja, tarjoilija saa palkan, tehköön töitä sen eteen

olla maksamatta tippiä

saavani hyvää palvelua

saavani hyvää ruokaa

Taitaa olla jopa Välimäelle liian vaativa lista.

Vierailija
71/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prisman jonossa kassa sanoi, että ei hän jaksa jokaista erikseen rahastaa, kaikkien ostokset vaan hihnalle ja takimmainen maksaa.

😁

Vierailija
72/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ehdotetut keinot, että jaetaan tasan tai maksetaan vuorotellen jne. tekisi hankalaksi asian, koska sitten miettisi koko ajan, että tilaa suunnilleen saman hintaisia kuin muut. En esim. kehtaisi ottaa kalleimpia annoksia, vaikka itse oman annokseni maksaessa voisin sellaisen ottaa.

Vierailija
73/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset etuoikeutetut valkoiset heteromiehet tekevät ravintolalaskustakin rasistisen hyökkäyksen tarjoilijaa kohtaan. Kuka olisi uskonut?

Vierailija
74/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisin kohta jutussa oli siinä lopussa. On tulossa EU:lta laki, että jokaisen yrittäjän on EU-alueella hyväksyttävä maksuvälineeksi käteinen. Eli jatkossa yksikään yritys Suomessa ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan käteistä rahaa maksuvälineenä. 

Vierailija
75/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tilaukset on selkeät ja yksi maksaa tilaamansa, homma on selkeä. Mutta esim. kun kuuden hengen pöytään tulee viinipullo ja se jaetaan kolmen kesken, kuplavesipullo taas kahdelle,tämä alkupala noille ja tuo alkupala taas joillekin toisille, on sekoilu valmis. Käyttäkää Mobilepayn tai jonkun muun apin jakosysteemiä tai laittakaa lasku littiin kaikkien kesken.

Meidän porukka jättää maksamatta. Helpointa kaikille😁

Vierailija
76/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ulkomailla, varsinkin latinomaissa käytännössä aina yksi maksaa laskun. Pöytäseurue järjestelee sitten asiansa keskenään miten järjestelee.

Jos on kuusi henkeä pöydässä ja itse kukin tilaa jotain lisää pitkin iltaa, kortit käytössä jne. niin kyllä siinä aikamoinen kirjanpitäjä saa ollakin että lasku menee oikein. Kaksi pizzaa ja kaksi ruokajuomaa menee jo helpommin.

Vierailija
77/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos asiakas sanoo, että me emme ole samaa seuruetta. Olemme tässä kolme erillistä asiakasta. Minä maksan sen mitä itse tilaan. En minä ala naapuripöytienkään tilaamisia tässä maksamaan.

Noin voi tehdä ja samalla sitten ottaa riskin siihen että erillisiä tilauksiaan käsitellään keittiössä erillisinä eli saatte ruokanne eri aikaan.

Vierailija
78/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein ulkomailla, varsinkin latinomaissa käytännössä aina yksi maksaa laskun. Pöytäseurue järjestelee sitten asiansa keskenään miten järjestelee.

Jos on kuusi henkeä pöydässä ja itse kukin tilaa jotain lisää pitkin iltaa, kortit käytössä jne. niin kyllä siinä aikamoinen kirjanpitäjä saa ollakin että lasku menee oikein. Kaksi pizzaa ja kaksi ruokajuomaa menee jo helpommin.

Kuuluu tarjoilijan työhön tehdä esim. paperille pöytäkartta, johon kirjataan kunkin tilaukset.

Vierailija
79/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman huonoa käytöstä, jos asiakas ei saa maksaa omaa ruokaansa itse. Sitten alkaa se veivaus seurueen kesken, siis vaivaa asiakkaille ja noloja tilanteita. Tilinumeroja jakoon tai tasarahasdteli/kolikkorumbaa. Järjetöntä. Kuka muka haluaa tililtään maksaa kaikkien ruuat ja alkaa sitten karhuta niitä itselleen. Koiran virka. Pilaa illan.

Miten voi ravintola nyrpistellä asiasta, kun jokainen maksaa omansa. En ymmärrä yhtään!

Niin. Tämä kannattaa ainakin Suomessa ilmoittaa heti alkuunsa, että omalle laskulle EIKÄ ruveta siihen tyypilliseen tapaan jakamaan, että Maija otti yhden viinilasin pullosta, Riina ei ottanut yhtään, Terttu otti 2 lasia, Kerttu taisi ottaa 1.5 lasia ja sitä ja tätä ja tuota ja pilko mahdollisimman moneen osaan se muutamankympin lasku, kun kenelläkään nyt ei satu tilillä sellaista summaa muka olemaan ja on niin vaivalloista laittaa niitä tilinumeroita jakoon. Tämä on oikeasti aika tuttu tyyli monelta suomalaiselta naiselta. Miksi näin? Sama koskee vaikka polttareiden järjestelyjä. Miehillä harvemmin on näin monimutkaista pihistelyä.

Vierailija
80/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt sattumanvarasesti onnistuu laskutus pöytätasolla, voi jatkossa jokaisen pstumapaikan laittaa omaksi pöydäkseen ja lyödä ostokset sille, pysyy  järjestyksessä. Tästä nyt on tehty käsittämätön ongelma. Jospa palkattaisiin ammattitaitoisia suomea puhuvia tarjoilijoita niin homma toimii, latinomaissa toimikoon miten haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi