Jos lapsi ei halua harrastaa?
Eli lapseni ei halua harrastaa mitään. Ei ole ikinä halunnut ja on nyt 12v. En toki itsekään harrasta nykyään mitään mutta onko sillä nyt mitään väliä harrastaako lapsi jotain vai ei? Kaikki aina tuntuvat kysyvän ekana lapselta, että mitäs kaikkea sä harrastat. Ja vastaus on aina et pelaan tietokonetta, en tee muuta.
Kommentit (209)
Mun 11v harrastaa miekkailua ja klarinetin soittoa, 7v tanssia ja huilun soittoa. Ei kumpikaan haluais koskaan harjoitella tai mennä tunneille, mutta me käsketään menemään. Ei kai lapset tee mitään vapaaehtoisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Mun 11v harrastaa miekkailua ja klarinetin soittoa, 7v tanssia ja huilun soittoa. Ei kumpikaan haluais koskaan harjoitella tai mennä tunneille, mutta me käsketään menemään. Ei kai lapset tee mitään vapaaehtoisesti :D
Provohan tuo, mutta ei se miekkailu ole edes vaihtoehto sille Rymättylän teineille. Paini ja pesäpallo, siitä valitset.
Meidän 12v. ei harrasta mitään ohjattua, tietyllä kellonlyömällä tapahtumaa lajia. Mieluista lajia ei sellaisista löytynyt. On arjessa aktiivinen muuten. Meillä ei autolla kyyditä kuin poikkeustapauksissa (sairastuminen tms.). Uiminen, pyöräily, sulkis, liikuntapuistot.. ne riittää meille.
Itse pelasin tietokoneella ja konsoleilla koko lapsuuden. Saattoi mennä helposti 12h päivässä. Rakensin omat koneet, ostin niihin haluamani osat ja pidin niistä huolta. Opiskelin korkeakoulutuksen ja työskentelen edelleen tietokoneella ja tienaan niin hyvin että voin tehdä mitän haluan ja ostaa mitä haluan. Onneksi ei kukaan pakottanut muuhun, minulle tämä on täyttä kympin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 12v. ei harrasta mitään ohjattua, tietyllä kellonlyömällä tapahtumaa lajia. Mieluista lajia ei sellaisista löytynyt. On arjessa aktiivinen muuten. Meillä ei autolla kyyditä kuin poikkeustapauksissa (sairastuminen tms.). Uiminen, pyöräily, sulkis, liikuntapuistot.. ne riittää meille.
No onhan tossa jo monta aktiivista harrastusta, sulkapalloa ja muuta. Ei sekään ole ilmaista. Kaikki urheiluvälineet maksaa, vaikka niillä vain kotona ja koulunkentällä pelaisi. Myös vanhempi isoveli tai äiti/isä voi opettaa pelaamaan pallopelejä ja olla mukana harrastuskaverina. Ihan niin kuin uimisessa. Harvalla vaan on pyörämatkan päässä uimaranta, niin sen aikuisen on vähän pakko viedä sinne uimaan ja olla siellä valvomassa ja tuoda kotiin.
Vanhempien ei ole tarkoitus jättää lapsia itsekseen jotain harrastamaan, vaan heidän pitää tukea niitä harrastuksia ja olla kiinnostunut ja mukana niissä myös. Vaikka lapsi 5v. rakastaisi uida, ei hän osaa itse ilmoittautua sinne uimakouluun syksyllä ja maksaa sitä. Se on vanhemman tehtävä ilmoittaa lapsi kurssille, ostaa tarvittavat välineet ja viedä/hakea treeneihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse pelasin tietokoneella ja konsoleilla koko lapsuuden. Saattoi mennä helposti 12h päivässä. Rakensin omat koneet, ostin niihin haluamani osat ja pidin niistä huolta. Opiskelin korkeakoulutuksen ja työskentelen edelleen tietokoneella ja tienaan niin hyvin että voin tehdä mitän haluan ja ostaa mitä haluan. Onneksi ei kukaan pakottanut muuhun, minulle tämä on täyttä kympin elämää.
Trollihan tämä viesti on, mutta minulle elämässä tärkeintä ei ole työ tai raha. Tärkeintä on minulle ihanat lapsuusmuistot, todella rakkaat välit vanhempiini ja sisaruksiini, ihanat sukulaissuhteet sekä ystävät. Olen toki myös menestynyt ja voin tehdä mitä haluan ja ostaa mitä haluan, olen siirtänyt yritykseni jo muiden käsiin eli aikaakin on eikä virallisia työtunteja ole vaikka palkkaa nostan ja omaisuutta on, mutta tärkeintä minulle on rahan sijaan ihanat muistot ja läheiset ihmiset. Ei siis työ, tietokone tai televisio.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se upeaa, että pitää todistella että on käynyt korkeakoulun. Minä en pelannut lapsuudessani ollenkaan, tai sanotaan nyt vaikka 2 tuntia vuodessa. Lukio jäi kesken mutta töitä löytyi. Muutaman vuoden työvuoden jälkeen menin asumaan maailmalle 3 vuodeksi säästöillä ja työkkärirahoilla. Oli ihanaa elämää vain juhlia ja nauttia eri maista ja kaupungeista ja bileet joka päivä uusien ystävien kanssa. No, palasin Suomeen tekemään muutamaksi vuodeksi etätöitä 4300€-kuukausipalkalla ja nyt sääatössä taas 120k kun asun käytännössä ilmaiseksi mökilläni. Nyt irtisanouduin taas ja työttömänä reissaan maailmalla taas pari vuotta ainakin.
Olisinkohan uskaltanut elää parasta elämääni, jos olisin vain pelannut tietokoneella ja hankkinut rahaa että voin ostaa jotain? En tiedä. Toisaalta olen todella sosiaalinen ja tällainen myös haluan olla. Ihmiset rakastavat olla seurassani, ja minä heidän.
Miksi pitäisikään? Ei mullakaan mitään virallisia harrastuksia ollut. Kävin kirjastosta lainaamassa kirjoja ja luin. Kesällä kävin ongella. Hengailin parin kaverin kanssa, pyöräiltiin, käytiin uimassa, kiipeiltiin puihin, jauhettiin paskaa. Siinä mun harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi harrastaa? Joku lätkä ja pään lyöminen taklauksissa pleksiin ei tuo mitään lisäarvoa.
Yhtä lukuunottamatta kaikki tuntemani jäkikset on ihan hiton ylimielisiä kusipäitä. Miksi haluaisi tehdä lapsesta samanlaisen nuuskan käyttäjän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tuo, mutta ei se miekkailu ole edes vaihtoehto sille Rymättylän teineille. Paini ja pesäpallo, siitä valitset.
Mulla oli lapsena varmasti yli 15 erilaista harrastusta. Erilaisia urheilulajeja mm. baletti, pesäpallo, street-tanssi, jalkapallo, uinti, ratsastus ja lumilautailu, temppukouluja ja -leirejä, eläimiin liittyviä harrastuksia kuten agility ja koiranäyttelyt, oli maalauskursseja ja taideleiriä. Ei tietenkään ollut kuin pari harrastusta kerrallaan per viikko. Tuossa siis oli lueteltuna vain osa harrastuksinani 5-12-vuotiaana. Sitten harrastukset jäi kun teininä nyt mikään ei kiinnosta paitsi kaverit. Ainoastaan viulun soittoon niin vanhemmat joutuivat pakottaa minua harjoittelemaan ja menemään joka viikko kauden loppuun, koska siitä oli etukäteen maksettu kallis kausimaksu, jota ei saanut takaisin. Lopulta harrastin kuitenkin viulun soittoa 2,5 vuotta.
Mielestäni ei olekaan mielekästä harrastaa vain 1-2 lajia elämänsä aikana. Parastahan nimenomaan vaihdella lajeja ja oppia koko ajan uutta ja innostua aina uudestaan. Jos lapsi harrastaa pelkkää tietokoneella pelailua niin rajattaisiin peliaikaa rajusti, vaikka 1h per päivä, niin jää sitä luppoaikaa muuhunkin. Ehkäpä sitten alkaa innostua niistä muistakin harrastuksista kun kotona on vaan niin tylsää olla tekemättä mitään? Ja lapsella tosiaan saa olla myös tylsää kotona, jolloin pitää itse keksiä tekemistä tai pyytää vaikka vanhempaa pelaamaan korttia yhdessä sohvalle. Ei voi olla vain tietokoneella jatkuvasti ja kerran päivässä käydä pakotetusti nopeasti pihalla, että pääsee taas pelaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisikään? Ei mullakaan mitään virallisia harrastuksia ollut. Kävin kirjastosta lainaamassa kirjoja ja luin. Kesällä kävin ongella. Hengailin parin kaverin kanssa, pyöräiltiin, käytiin uimassa, kiipeiltiin puihin, jauhettiin paskaa. Siinä mun harrastukset.
Onhan tossa harrastuksina lukeminen, onkiminen, pyöräily ja uinti. Ei kaikkia harrastuksia voikaan tehdä 24/7h ympäri vuoden. Esimerkiksi onkiminen ja pilkkiminen ovat erilaisia harrastuksia erilaisine välineineen. Kaikilla perheillä ei ole myöskään varaa talvella käydä uimahalleissa, mutta kesällä uiminen on ilmaista ja viilentävää hellepäivänä. Ja epäilemättä 99% kaikkien lasten suosikkiharrastuksia kesällä.
Koulus joutuu kuitenkin harrastaa liikunta tunnil ja kerhois
Tää on vähän siinä ja siinä, että mikä on harrastus. Tai mikä on vapaa-aikaa tai aktiviteettiä.
Jos pelaat kotona tietokonetta koko päivän niin eikös se ole sinun vapaa-aikaasi? Jonka nyt käytät joka päivä vain samalla tavalla, koska et keksi muutakaan tekemistä. Jos sinulla ei siis ole tavoitteita siinä esimerkiksi tähdätä e-sportin SM-kisoihin ja se on syy harjoitella? Jos isä vie kesällä Puuhamaahan niin mielestäni se on aktiviteetti.
Riippuvuudet ei ole harrastuksia, koska niihin on pakonomainen tarve, eli joillakin tietokoneella pelaaminen tai joillain vaikka kaljan juominen joka päivä. Mutta lukemisen katsoisin jo harrastukseksi koska se on vapaaehtoista ja toistuvaa, mutta sitä ei tarvitse tehdä pakonomaisesti joka päivä.
Se että selailee työpaikalla Hesarin otsikot läpi ei ole lukemis-harrastusta taas vaan vapaa-aikaa, eli kun et keksi siinä taukotilanteessa parempaakaan tekemistä. Mutta jos varta vasten menet sinne kirjastoon lainaamaan kirjan ja keskityt siihen odottaen sitä niin se voi olla jo lukemis-harrastus.
Harrastuksen ei tarvitse olla mitään ohjattua toimintaa. Voi harrastaa vaikka lukemista, ulkoilua, pelaamista tai virkkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tossa harrastuksina lukeminen, onkiminen, pyöräily ja uinti. Ei kaikkia harrastuksia voikaan tehdä 24/7h ympäri vuoden. Esimerkiksi onkiminen ja pilkkiminen ovat erilaisia harrastuksia erilaisine välineineen. Kaikilla perheillä ei ole myöskään varaa talvella käydä uimahalleissa, mutta kesällä uiminen on ilmaista ja viilentävää hellepäivänä. Ja epäilemättä 99% kaikkien lasten suosikkiharrastuksia kesällä.
Satunnainen kesäuinti ei ole harrastus. Tai paikasta A paikkaan B pyöräily. En ainakaan itse koe harrastavani kävelyä, vaikka ihan kohta kävelen ruokakauppaan. Ja moniko sanoo harrastavansa autoilua, koska kulkee autolla työmatkat?
Lapsesi ei halua harrastaa mitään jos saa pelata niin paljon kuin haluaa. Vähän sama että joisitko ikinä vettä jos sinulla on lupa juoda mehua niin paljon kuin huvittaa?
Nyt kasvatuskirjat esille ja vähän järkeä tuohon kasvatukseen. Lapselle asetetaan rajat ja velvollisuudet. Pelkkä koulussa käynti ja pelaaminen ei riitä. Peliaika max. 2h per päivä niin jää aikaa myös harrastaa ja tehdä muuta. Lapsi voi käydä testaamassa aluksi vaikka 3 erilaista harrastusta, kaikkiin saa syksyllä käydä ilmaiseksi tutustumassa 1 kerran. Hope järjestö ja diakoni myös maksaa vähävaraisten harrastuksia jos rahasta kiinni, ettei lapsi voi käydä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena varmasti yli 15 erilaista harrastusta. Erilaisia urheilulajeja mm. baletti, pesäpallo, street-tanssi, jalkapallo, uinti, ratsastus ja lumilautailu, temppukouluja ja -leirejä, eläimiin liittyviä harrastuksia kuten agility ja koiranäyttelyt, oli maalauskursseja ja taideleiriä. Ei tietenkään ollut kuin pari harrastusta kerrallaan per viikko. Tuossa siis oli lueteltuna vain osa harrastuksinani 5-12-vuotiaana. Sitten harrastukset jäi kun teininä nyt mikään ei
Ymmärräthän, että kaikilla ei ole taloudellisen tilanteen tai asuinpaikan takia mahdollista vaihtaa harrastusta viikottain? Kittilässä ei järjestetä balettitunteja.
Ei kukaan pelaa "tietokonetta" :D kuinka pihalla voi olla pelaamisen maailmasta, jos käyttää tällaista ilmausta.
Tietokoneella voi pelata aika monenlaisia asioita, ja toiset peleistä ovat erittäin kehittäviä. Kuten Minecraft. En tiedä, onko se vielä "in" mutta miten voi 2020-luvulla vielä olla ihmisiä, joiden mielestä on olemassa
"tietokoneen pelaamista" :o
Ei varmaan ole tullut ikinä itse siis tutustuttua minkäänlaiseen peliin. Auta armias, ois vielä voinut pitää siitä.
Onpa harmi jos Kittilässä ei voi harrastaa balettia. Voisiko sitten ottaa selville, että saako tukirahan että edes kesälomilla lapsi pääsisi tanssileirille toiselle paikkakuntaan. Alkuun voi harjoitella balettia ihan vaikka YouTubesta katsomalla. Meillä lapset jumppaavat telkkarin välityksellä myös, on olemassa ilmaisia, ohjattuja oppitunteja, joita voi harjoitella omaan tahtiin.
Toisaalta laitoin Googleen hakusanaksi lapsi+harrastus+kittilä+baletti, niin Kittilän kotisivuilla lukee selvästi, että Revontuliopistolla järjestetään taas nyt syksyllä alkaen erilaisia tanssikursseja kaiken ikäisille. Esim. 6-10-vuotiaiden baletti alkaa 15.9.-20.4. Ja hinta koko tuolta ajalta on 37€.
Avutonta jos aikuinen ei osaa etsiä lapselleen harrastuksia.
On niitä edullisiakin harrastuksia ja kerhojakin, opistot jne. puoli vuotta on juurikin hyvä aika kokeilla. Oppii myös pitkäjänteisyyttä ettei aina vaan kerrasta poikki luovuta. Myös kotona voi harrastaa, pensseleitä ja maaleja vaan! Parempi myös aloittaa pienestä määrästä vaihtoehtoja, muuten turhauttaa ja vitkuttaa aloittamista.