Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi ei halua harrastaa?

Vierailija
10.08.2025 |

Eli lapseni ei halua harrastaa mitään. Ei ole ikinä halunnut ja on nyt 12v. En toki itsekään harrasta nykyään mitään mutta onko sillä nyt mitään väliä harrastaako lapsi jotain vai ei? Kaikki aina tuntuvat kysyvän ekana lapselta, että mitäs kaikkea sä harrastat. Ja vastaus on aina et pelaan tietokonetta, en tee muuta.

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisten lasten syndrooma tuo pelaaminen. Älkää ihmiset tehkö vain yhtä lasta. Tehkää 0 tai vähintään 2. Ja kasvattaja ne lapset. Älkää jättäkö yksin.

Ja tärkeänä viestinä vanhemmillesi: muistakaa puhua heille ehkäisystä!

terv. ainoa lapsi

Vierailija
202/209 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienemmät lapset eli kehittymässä olevat alle 13-vuotiaat tarvitsevat enemmän harrastuksia ja ohjattua toimintaa kun teinit. Teini-iässä on jo pidempiä koulupäiviä ja aika menee kavereiden kanssa ulkosalla pyörien ja monilla on jo omat mopot ja osataan käyttää julkisia, niin vanhempien ei tarvitse kuskailla koko ajan kaikkialle puistoihin leikkimään ja harrastustunneille. Teinit on jo ehtinyt harrastaa lukuisia lajeja ja osaavat jo kaikenlaista. 13-vuotiaat on jo itsenäisiä, mutta alakoululaiset tarvitsevat vielä vanhempia kuskaamaan harrastuksiin ja sinne uimarannalle.

Mitä ihmettä? Olen valmentanut junioriurheilijoita reilu parikymmentä vuotta ja kyllä edellisessäkin seurassa valmennusryhmäni 9-11 vuotiaat pojat tuli ihan itse treeneihin, yleensä pyörällä.

Sinun valmennusryhmäsi pelaajat varmaan asuivat jossain lähellä. Me asutaan syrjäseudulla ja ns. keskusta on 10km päässä, jossa myös melkein kaikki harrastukset. Lähin uimaranta 8km päässä ja kaupat 10km päässä. Lähin naapuri 700m päässä. En ajatellut, että 9-vuotias lapseni menee yksin pyörällä koulun jälkeen 10km päähän ja treenien jälkeen poikkeaa yksin tulomatkalla uimassa ja sieltä polkee vielä yksin kotiin. Kyllä se vielä tarttee kyytejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäkispotkupallohomot nyt vaa voi mennä keekkiö kattomaan.

Vierailija
204/209 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienemmät lapset eli kehittymässä olevat alle 13-vuotiaat tarvitsevat enemmän harrastuksia ja ohjattua toimintaa kun teinit. Teini-iässä on jo pidempiä koulupäiviä ja aika menee kavereiden kanssa ulkosalla pyörien ja monilla on jo omat mopot ja osataan käyttää julkisia, niin vanhempien ei tarvitse kuskailla koko ajan kaikkialle puistoihin leikkimään ja harrastustunneille. Teinit on jo ehtinyt harrastaa lukuisia lajeja ja osaavat jo kaikenlaista. 13-vuotiaat on jo itsenäisiä, mutta alakoululaiset tarvitsevat vielä vanhempia kuskaamaan harrastuksiin ja sinne uimarannalle.

Mitä ihmettä? Olen valmentanut junioriurheilijoita reilu parikymmentä vuotta ja kyllä edellisessäkin seurassa valmennusryhmäni 9-11 vuotiaat pojat tuli ihan itse treeneihin, yleensä pyörällä.

Sinun valmennusryhmäsi pelaajat varmaan asuiv

Tuollainen elämänmuoto on kyllä lastensuojelun asia. Ei kasvavan lapsen sosiaaliset suhteet voi riippua siitä jaksaako vanhemmat kuskata, sikäli kun ovat edes ajokunnossa. 

Vierailija
205/209 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun valmennusryhmäsi pelaajat varmaan asuiv

Osa toki asui lähellä, mutta osalla oli matkaa useita kilometrejä. Yksilöurheilijoista kyse, ehkä se sitten selittää asian.

Vierailija
206/209 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on oma ratsastustalli ja kaikki lapset harrastavat kilparatsastusta ihan omasta tahdostaan. Saavat kyydin keskustaan kun haluavat ja myös heidän kavereita kyyditään meille. Bussitkin kulkevat. Ei kaikkien tarvitse asua Itä-Helsingissä kerrostalossa, että narkkikaverit asuisi samassa talossa. Suosittelen hankkimaan elämään muutakin sisältöä. Ja ei, meillä ei ole peli- eikä alkoholiongelmaa. Paljon liikutaan kaikkialla, eikä istuta vain kotona.

Vierailija
207/209 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niissä vanhemmissa eroja. Jotkut vanhemmat pyörittää ratsastustallia ja kuskaa lapsiaan ja hevosia kisoihin ja muihin harrastuksiin ja kavereiden luokse. Sitten on näitä, jotka käskee lastaan vain pihalle, jotta saisi jotain aktiviteettia elämäänsä tietokoneen ohessa.

Harmittaa tosi paljon lasten puolesta, jotka ovat joutuneen saamaan välinpitämättömät ja laiskat vanhemmat. Luulisi lapsen olevan aina numero 1 kun kesää suunnitellaan. Ja että vanhempia kiinnostaisi olla mukana lapsen harrastuksissa ja yhteisissä vapaa-ajan tekemisissä. Taitaa tosiaan se kalja viedä voimat ja aivot. Eihän sitä kännissä tai lrapulassa voi tai jaksa tehdä mitään lapsen kanssa.

Vierailija
208/209 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa yheltä tutulta, jonka vanhemmat vain itsekin pelaavat pleikkaa ja katsovat telkkaria. Yleensä päihteitä mukana ja lapsi kuulokkeet päässä itse pelaa koko ajan. Miten se lapsi voisi oppia mitään harrastamaan jos vanhemmat on tolloja? On heistä tehty lasuja myös ja lapsi ei pärjää koulussakaan. Mutta he vain huutavat ihmisille, jotka yrittävät kannustaa, opastaa ja auttaa. Ei ole kunnon elämää tuollainen. Toisaalta ei heidänkään lapsuuskaan ollut normaalia, joten laitetaanpas sama vaan kiertämään. Lapsesta tulee varmaan yhtä hyvä vanhempi, kun tällainen oppi kulkee suvussa eikä ulkopuolisista aikuisista saa mitään apua kehitykseen, kun pitää sulkeutua vain omaan huoneeseen. Aivotonta meininkiä sanon minä.

Vierailija
209/209 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt pari lasua naapureista, joiden lapset kertoivat vain pelaavansa koko ajan ja käyttivät aivan liian pieniä vaatteita. Hyvä kun tein, lapset otettiin huostaan kun kävi ilmi, että asuvat likaisessa asunnossa, eli mm. likaisia pyykkejä kaikkialla, lapsen sängyssä ei ollut lakanoita ja roskat levällään kaikkialla ja tyhjiä kaljapullosäkkejä keittiö täynnä. Jääkaapissa vain eineksiä ja kaljaa.

Lapsella oli myös kouluvaikeuksia ja jäänyt jo kertaalleen luokalle. Ei harrastanut muuta kuin pelaamista eikä vanhempansa tehnyt ikinä lapsensa kanssa mitään. Kerran vuodessa vietiin Lintsille ja siinäpä se. Joku pyörä lapsella sentään oli mutta sekin oli jäänyt pieneksi ja kumit tyhjät eli ei ollut vanhemmat jaksanut edes pumpata ilmaa lapsen pyörän kumeihin.

Kannattaa siis puuttua vaikka ulkopuolisena asiaan jos lapsi ei saa elää normaalia elämää. Saatat pelastaa lapsen elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi