Eläkkeet leikkuriin, tulevaisuudessa oman eläkkeen joutuu säästämään itse
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011414923.html
Mitä mieltä? Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja en tiedä miten muhun vaikuttaisi. Yhtään ei jää ylimääräistä rahaa
Kommentit (207)
Jos poliittista tahtoa on, niin nykysysteemi voidaan muuttaa vaikka heti. Voidaan esimerkiksi päättää, että vuonna 2015 syntyneistä eteenpäin kaikki maksavat oman tulevan eläkkeensä itse, eikä heidän tarvitse maksaa sitä aiemmin työelämään siirtyneiden ikäluokkien eläkkeitä. 2014 ja aiemmin syntyneiden kanssa mennään nykysysteemillä loppuun asti niin kauan, kun viimeinenkin 2014 syntynyt kuolee pois.
Nuo iät ovat esimerkkejä ja niiden tilalle voi halutessaan vaihtaa muita ikäluokkia. Tämä vaatii politiikkaan uuden "Bernerin x10", joka voi uhrata oman poliittisen uransa ja ottaa missiokseen eläkejärjestelmän räjäyttämisen.
Kukaan järkevä nykyisin työelämässä oleva ei voi kuvitella, että pienenevät 2000-luvulla syntyneet ikäluokat maksaisi vielä reilun 20 vuoden kuluttua yhä vaan nousevia henkilökohtaisia eläkemaksuja. Eikä yrityksetkään siihen suostu omalta kohdaltaan. Tämän päivän nuoret on 20 vuoden kuluttua eduskunnassa päättämässä asioista ja vuoren varmasti eläkejärjestelmälle tehdään räjäytys.
On ihan hlvetin väärin, että viimeisen 40 vuoden ajan vastuussa olleet poliitikot eivät ole asialle tehneet tarvittavia toimenpiteitä, vaan siirtäneet vastuuta tuleville sukupolville.
Minä olen nyt 54-vuotias ja todella toivon, että lasteni sukupolvi on valmis tekemään todella radikaaleja toimenpiteitä, kun omakin sukupolveni on ollut niin munaton sitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vih on aina ensimmäisenä leikkaamassa eläkeläisiltä.Harjanne siinä hommassa aina esillä ajatuspajassaan.
Muut puolueet pelkää eläkeläisiä, varsinkin Kokoomus. Eivät uskalla, menettävät rikkaiden eläkeläisten äänet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä jos palkasta ei suoraan pidätettäisi eläkevakuutusmaksua vaan jokainen saisi laittaa summan sijoituksena mihin itse haluaa. Tosin urpot sössisi rahansa taivaan tuuliin, mut heitä varten pitäisi ottaa vala ettei ole vailla eläkettä yhteiskunnalta jos ei ole itse sitä säästänyt.
pitkälti samaa mieltä, mutta sitten sen takuueläkkeen pitäisi olla hyvin minimaalinen eikä summiin sidottu, vaan vaikka joku indeksipohjainen. Niin vähän, että ihminen itse tajuaisi, että sitten olisi hyvin minimaalista elämistä, jos nämä omat eläkerahani sössin.
sitten myös kunnollista koulutusta sijoittamiseen. Jotkut ihmiset pelkäävät sijoittamista hirveästi ja ovat ehkä menneisyytensä vankeja eivätkä siksi uskalla sijoittaa, joten pitäisi olla saatavilla sellaisia sijoitusinstrumentteja, jotka ovat erittäin vähäriskisiä, mutta joista saisi kuitenkin inflaatiota parempaa tuottoa. Siitä vain sitten eteenpäin. Kukin taitojensa mukaan
Itse ainakin olisin valmis sijoitttamaan omat eläkepottini, olen kuitenkin jo ehtinyt tutustua sijoittamisen maailmaan ja siksi se ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke heti pois! Miksi nainen jonka mies kuollut, saa koko loppuelämänsä ajan (vaikka menee uudelleen naimisiin) miehensä työeläkkeestä puolet. Tiedän, koska äitini saa yli 800e joka ikinen kuukausi elämänsä loppuun asti. Tuttavani jonka mies kuoli työelämässä ollessaan, varatuomari, vaimo työssä. Vaimo saa 1600e leskeneläkettä joka kuukausi vaikka meni uudelleen naimisiin. Jaa miksi ette tiedä asiasta, koska tämä on niin hyvä etu leskille, etteivät he sitä kylillä mainosta!
Vajakkikommunisti on menettänyt järkensä kokonaan.
Ei eläkemaksu ole vero, jonka saa hukata mihin huvittaa vaan siitä pitäisi olla jotain todistetta, että on säästetty jotain pääomaakin. Tämä pääoma ei kuulu sulle vaan sille leskelle. Tämän takia eläkejärjestelmä tulisi lakkauttaa kokonaan.
Peruseläkemaksu jolla katetaan vain minimieläkkeen ja
Kaikki kotona?
Vierailija kirjoitti:
On merkillistä, miten nykyeläkeläiset ja nimenomaan ne heistä, jotka ovat saaneet niitä suurimpia eläkkeitä eivät kykene myöntämään sitä tosiasiaa, että ovat saaneet enemmän ja paljon helpommalla kuin tällä hetkellä työelämässä olevat tulevat saamaan.
Kun asioita tuodaan selkeästi päivänvaloon ja nostetaan heidän saamansa edut keskusteluun nämä suuria eläkkeitä nauttivat asettautuvat hanakasti puolustuskannalle.
Tosiasiat puhuvat kuitenkin puolestaan ja faktat ovat kiistattomat. Aikaslailla eriarvoisessa asemassa eri sukupolvet ovat eläkejärjestelmässä.
Ai, että nykyeläkeläiset.
Puhutko mahdollisesti äitini sukupolvesta (synt. 1938), vai minusta (synt. 1960). Meidän eläkkeemme ovat määräytyneet hyvin eri tavalla, vaikka molemmat nykyeläkeläisiä olemmekin.Kumpikaan meistä ei päässyt nauttimaan superkarttumasta, eikä erityisen alhaisesta eläkeiästä. Äitini tosin 60-vuotiaana pääsi työttömyyseläkkeelle. Tästä syystä eläke jäi todella pieneksi.
Molemmat myös teimme töitä useita vuosia ennen kuin eläke edes lähti karttumaan. Minä olen maksanut työntekijän työeläkemaksua v. 1993 lähtien, kuten nuoremmatkin ja ehdin maksaa sitä 31 v.
Väitän, että minulle ei eläke ole karttunut yhtään sen paremmin kuin esim lapsilleni. Jos hekin tekevät saman 45 v töitä kuin minä, heidän eläkkeensä on luultavasti suurempi kuin minun.
Vanhusten eläkkeet jää nuoremmille sukupolville käyttöön. Sodan jälkeen oli puutetta kaikesta. Ei se elämä noilla ollut ruusuilla tanssimista.
Sveitsissä on systeemi jossa osa eläkkeestä kerätään valtion rahankeruun päälle. Rahastosta saa verovähennyksiä ja sen voi eläkkeelle mennessä ottaa kokonaisena itselleen.
Plussaa on se, että kaikki saavat saman peruseläkkeen ja tuo itse omasta tahdosta päälle säästetty raha tosiaan antaa sitä lisäeläkettä.
Ongelmana olivat ne, jotka hassasivat nämä rahat parissa vuodessa ja tarvitsivat sitten apuja. Tähän on tulossa joku muutos, en tiedä mikä.
On sitä eläkettä tähänkin asti saanut itse itselleen säästää. Jos on ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
"Poliitikot ovat aina lykänneet ongelman eteenpäin. Ensi vuonna syntyvät suomalaiset eivät saa vielä äänestää. He eivät myöskään tule saamaan eläkettä."
Varmasti eläkejärjestelmä tulee porskuttamaan eteenpäin ja jokainen tulevaisuudessakin saa eläkettä.
Kysymys on lähinnä siitä kuinka paljon eläkkeestään joutuu maksamaan ja miten suuri se eläke aikanaan tulee olemaan.
Nyt on vähän lipsahtanut siihen, että nykyiset eläkeläiset rohmuaa isomman palan kakkua kuin mihin olisivat oikeutettuja jos taakka jakautuisi tasapuolisesti sukupolvien välillä.
"Nykyiset eläkeläiset" kuulostaa saman eläkkeen saavalta laumalta. On isoja eläkkeitä ja pieniä eläkkeitä. Jos joku aiemmin pienipalkkainen köyhä pärjää 1400€ nettoeläkkeellä, niin miksei samalla summalla pärjäisi aiemmin suuripalkkainen, jolla kuitenkin on jo omaisuutta kerrytettynä riittävästi. Kukaan ei omaisuuksiaan hautaan mukanaan vie.
Säästämään, niistä poljetuista palkoista, jotka ei meinaa riittää edes välttämättömiin menoihin? Miten?!
"pitkälti samaa mieltä, mutta sitten sen takuueläkkeen pitäisi olla hyvin minimaalinen eikä summiin sidottu, vaan vaikka joku indeksipohjainen. Niin vähän, että ihminen itse tajuaisi, että sitten olisi hyvin minimaalista elämistä, jos nämä omat eläkerahani sössin. "
Takuueläke on 978,33 e/kk
Ei sitä voi ainakaan pienemmäksi enää rutistaa. Vaikea noin vähällä on kenenkään selvitä edes nyt.
Tuossahan kävisi, niin että köyhät eläkeläiset hommaisi itsensä vankilaan. Se on jo tilanne useammassa maassa. Suomenkin vankilasta taitaa löytyä näitä, ovat tuoneet huumeita ja jääneet kiinni. Joko saat onnistuessasi hyvät eläkerahat tai epäonnistuessasi katon pääsi päälle ja ruokaa vankilasta. Kyllä se kadulla asumisen ja kerjäämisen voittaa.
"Molemmat myös teimme töitä useita vuosia ennen kuin eläke edes lähti karttumaan. Minä olen maksanut työntekijän työeläkemaksua v. 1993 lähtien, kuten nuoremmatkin ja ehdin maksaa sitä 31 v.
Väitän, että minulle ei eläke ole karttunut yhtään sen paremmin kuin esim lapsilleni. Jos hekin tekevät saman 45 v töitä kuin minä, heidän eläkkeensä on luultavasti suurempi kuin minun."
90-luvun alussa eläkemaksu on ollut noin 15 % palkasta kun nykyisin se on 25 %. Sinä olet maksanut huomattavasti vähemmän eläkemaksuja kuin nykyisin työssä olevat joutuvat maksamaan.
Tämä 25 % on välttämätön koska meillä on 1,6 miljoonaa eläkeläistä ja heidän eläkkeisiin tarvitaan 38 miljardia euroa vuodessa.
Jos olisit maksanut yhtä paljon eläkemaksuja kuin mitä nykyisin joutuu maksamaan niin tätä rahaa voisi olla rahastoituna sinun eläkettäsi varten. Nyt se tulee lähes kokonaan nuorempien eläkemaksuista.
Vierailija kirjoitti:
"pitkälti samaa mieltä, mutta sitten sen takuueläkkeen pitäisi olla hyvin minimaalinen eikä summiin sidottu, vaan vaikka joku indeksipohjainen. Niin vähän, että ihminen itse tajuaisi, että sitten olisi hyvin minimaalista elämistä, jos nämä omat eläkerahani sössin. "
Takuueläke on 978,33 e/kk
Ei sitä voi ainakaan pienemmäksi enää rutistaa. Vaikea noin vähällä on kenenkään selvitä edes nyt.
Tämä. Varsinkin, kun monella eläkeläisellä on sairauksia ja iän mukanaan tuomia vaivoja, joihin menee rahaa. Tarvitaan ehkä siivous- ja ateriapalveluita jne.
Amerikan mallia pukkaa. Verot pienet,ne säästää jotka työtä tekevät. Koulutus,terveydenhoito ja eläkkeet jokaisen omalla vastuulla. Yrittäjyys kunniaan ilman turhaa byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te nuoret olette nyt väärässä. Ette maksa meidän eläkkeitämme. Olen ainakin oman eläkkeeni maksanut 45- vuotiaan tuöuraniaikana. Se on sijoitettu ja nyt maksetaan minulle takaisin omia rahojani. Säästäkää tekin omia eläkkeitänne vaan.
Ei pidä paikkaansa. 40-luvulla syntyneet saavat eläkemaksunsa takaisin noin kuusinkertaisina. 2000-luvulla syntyneet tulevat saamaan noin kaksinkertaisena. Se on todella surkea tuotto.
Ei pidä tuokaan paikkaansa. Kukaan tuskin saa edes sitä takaisin, mitä on maksanut. Toki jos jätätte mukaan laskematta sen 25%:n osuuden, joka ei näy palkkakuitissasi. Mutta sekin on eläkemaksu, jonka työntekijä työllään saa aikaiseksi, ei se ole työnantajan maksu.
Työeläkkeistä maksetaan miljardien verot vuodessa, mitä veroja siis korotetaan jotta nuo 10 miljardia katetaan kunnallis-ja valtionveroissa,työn verotusta ja alveja?
Lisäksi eläkkeillä ostetaan palveluja ja tavaroita toisella 10 miljardilla
Jotka nyt töissä maksavat tämänhetkisten eläkeläisten eläkkeet. Nyt esitetään, että he maksaisivat myös oman eläkkeensä. Lisäksi vilautettu mahdollisuutta, että nyt töissä olevat maksaisivat omien iäkkäiden vanhempiensa hoidon.
Kuinkahan iso palkan pitäis olla, että näistä velvoitteista selviäis itsensä ja perheensä elättämisen lisäksi? Voisko palkan vaikka tuplata ens alkuun?
Vierailija kirjoitti:
On merkillistä, miten nykyeläkeläiset ja nimenomaan ne heistä, jotka ovat saaneet niitä suurimpia eläkkeitä eivät kykene myöntämään sitä tosiasiaa, että ovat saaneet enemmän ja paljon helpommalla kuin tällä hetkellä työelämässä olevat tulevat saamaan.
Kun asioita tuodaan selkeästi päivänvaloon ja nostetaan heidän saamansa edut keskusteluun nämä suuria eläkkeitä nauttivat asettautuvat hanakasti puolustuskannalle.
Tosiasiat puhuvat kuitenkin puolestaan ja faktat ovat kiistattomat. Aikaslailla eriarvoisessa asemassa eri sukupolvet ovat eläkejärjestelmässä.
Tietääkseni eläkkeen kertyminen on sidoksissa tuloihin, mikä siinä on väärin ?
Kahden järjestelmän päällekkäisyys usean sukupolven ajan väistämättä loisi tehottomuutta. Lisäksi tästä tulisi tosi sekava kokonaisuus kenellekään ymmärtää. Ehkä muutos silti on välttämätöntä. Näiden ongelmien takia tätä on viimeiset parikymmentä vuotta yritetty vain lakaista maton alle. Ongelmat ei vaan ole mihinkään kadonneet. Nyt ne on vaan jonkun muun ongelmia.