Eläkkeet leikkuriin, tulevaisuudessa oman eläkkeen joutuu säästämään itse
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011414923.html
Mitä mieltä? Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja en tiedä miten muhun vaikuttaisi. Yhtään ei jää ylimääräistä rahaa
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin joutuu säästämään oman työttömyys tukensa ja sairasmenonsa..
Verot on vain Tappiin asti hinkattu..
Suomella kun on näitä kansainvälisiämaksu ja muita velvoitteita joihin on sitouduttu jo lähes 100iljardin edestä
Tuo on totta. Suomessa työssäkäyvä maksaa itsensä kipeäksi jotta saadaan maksettua eläkkeet, työttömyysturva ja julkinen terveydenhuolto. Silti pitää itse hankkia yksityinen eläkevakuutus, yksityinen sairausvakuutus ja pärjätä omilla säästöillä jos työttömyys yllättää. Ai niin, ja omat vanhemmatkin pitäisi kohta hoitaa itse koska hyvinvointialueilla ei ole rahaa.
Mistä me oikein maksamme?
Maksetaanhan niitä veroja me kaikki niin työssäkäyvät kuin eläkkeensä jo pitkän työuran aikana ansainneetkin, samoin sitä veroa peritään ihan kaikista ostoksista ja hankinnoista. Peritään kiinteistöveroja, lahjaveroja jne jne.
Ettäkö pistettäisiin nyt sileäksi kaikki eläkevakuutusyhtiöihin ja kansaneläkelaitoksessa olevat rahat ja jaettaisiin niille, jotka olisivat sitä maksaneet. Hahah.
Entä ne, jotka eivät vielä ole työelämään ehtineet jätettäisiinkö heidätkin ilman.
Tyhjän päälle?
Kukaan ei täällä ole omia eläkkeitään vielä maksanut työeläkkeinä, kuin työssä käyneet nekin kovin vihan kohteena olevat työeläkekäiset.
Meitä vanhuksia kuoleekin 50 000 vuosivauhtia, ettei näin pieni kansa kauaa vanhene teidän haittona.
Sitä paitsi kukaan tässäkin ketjussa katkeroitettu kakskymppinen ei käsitä, että tämä valitus ja ne muutokset tulee koskemaan heidän joskus ansaittuja omia eläkkeitään.
Ei valtiovallalla ole mahtia ottaa vakuutusyhtiöiltä, eikä niitä kenellekään jaettaisi kuitenkaan ilmaiseksi, kun ne nyt vaan ovat meidän itse sinne maksamiamme palkkoja.
Eläkkeitä maksetaan nykyisin myös Kelasta ihan kaikille, jotka ovat tulleet tänne hyvän hyvyyttään paikkaamaan E.k.n ilmoittamaa 'työvoimapulaa'.
Tämä vanhusviha on muuten sitten sitä pietarista johdettua hybridisotaa, jota pöljimmät lähtevät toteuttamaan. Tarkoitus on tuhota luottamus tulevaisuuteen ja pilata elämänhalu nuorilta.
Samaa sontaa ja probaa on naisviha ja kaikki muukin provoaminen.
Kyllä kaikki vielä järjestyy. Tsemppiä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi hyvin, että eläkemaksuni sekä omasta palkasta että työnantajan eläkemaksut tulisivat jatkossa suoraan minulle, ja vastaisuudessa en itse saisi eläkettä. Mutta se ei passaa, että palkastani menee nyt 25% eläkemaksua (työnantajan maksu huomioituna), mutta lisäksi oletetaan, että säästän siihen päälle oman eläkkeeni.
T. 27-vuotias, joka on saanut palkasta, opintolainasta ja sijoitustuotoista säästöön jo yli 200 000 euroa. Joo, hirveästi ei ole tullut laitettua kulutukseen. Enkä laita tulevaisuudessakaan, niin kauan kuin en voi luottaa siihen, että minulla on muuta taloudellista turvaa kuin omat säästöni.
Tämä systeemi on kuitenkin mahdollistsnut aiempien polvien nuoremmille tarjoamat palvelut. Ei unohdeta sitä.
Muutenkin kai itsekin toivoisit, että sitten jahka olet tehnyt pietisi noin 40vuotta täyteen, että saisit hyvällä omalla tunnolla olla eläkkeelläkin ilman nuorempien syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan kovin huolissaan pian 200 miljardin euron suuruisesta valtion velasta. Tosiasiassa myös nykyiset eläkkeet pitäisi nähdä velkana. Meillä on yli 700 miljardia enemmän eläkevastuita kuin rahastoihin kerrytettyjä eläkevaroja. Tämä johtuu siitä että suuret ikäluokat eivät maksaneet lähimaillekaan tarpeeksi suuria eläkemaksuja vaikka väestöpyramidin ongelmat olivat tiedossa ja näkyvillä jo 1970 luvun lopulla. Meillä on siis pian 1000 miljardia tosiasiallista velkaa + julkisen infran alati kasvava korjausvelka, koko ajan pienenevä joukko maksajia, euroopan toiseksi suurin työttömyys, puoli miljoonaa maksuhäiriömerkintää ja ennätyslukemiin velkaannutetut kotitaloudet. Niin ja Venäjä joka virittelee sotakalustoaan itärajan takana. Ja vielä joku miettii miksei nykynuoret perusta perheitä.
Tarpeetonta tuolla tavalla maalailla mielikuvia. Ei millään maailman kansalla ole tulevaisuuden vuosikymmenille valmiiksi säästettynä kaikkia eläkkeitä! Eikä tarvitse ollakaan.
Jokainen sukupolvi vuorollaa ottaa soihdun kantaakseen. Huolehtii vanhuksista, lapsista ja kaikista apua tarvitsevista. Näin sukupolvien ketju jatkuu kuin helminauha.
Eläkejärjestelmän pitää kuitenkin olla reilu. Jokaisen sukupolven pitää osallistua jotta tämä ketju kestää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan kovin huolissaan pian 200 miljardin euron suuruisesta valtion velasta. Tosiasiassa myös nykyiset eläkkeet pitäisi nähdä velkana. Meillä on yli 700 miljardia enemmän eläkevastuita kuin rahastoihin kerrytettyjä eläkevaroja. Tämä johtuu siitä että suuret ikäluokat eivät maksaneet lähimaillekaan tarpeeksi suuria eläkemaksuja vaikka väestöpyramidin ongelmat olivat tiedossa ja näkyvillä jo 1970 luvun lopulla. Meillä on siis pian 1000 miljardia tosiasiallista velkaa + julkisen infran alati kasvava korjausvelka, koko ajan pienenevä joukko maksajia, euroopan toiseksi suurin työttömyys, puoli miljoonaa maksuhäiriömerkintää ja ennätyslukemiin velkaannutetut kotitaloudet. Niin ja Venäjä joka virittelee sotakalustoaan itärajan takana. Ja vielä joku miettii miksei nykynuoret perusta perheitä.
Niin, kun silloiset asioista päättävät olettivat seuraavienkin sukupolvien tekevän yhtä paljon lapsia, kuin aiemmatkin.
Suurin ikäluokka tänä päivänä on muuten jo kahdeksankymmentäluvulla syntyneet.
E pillerit mahdollistivat sen perhesuunnittelun ja noitten eläkehimelien suunnitteliboitten olisi pitänt olla hereillä muutoksessa. Emme kai me nyt voi syyllistää itse eläkkeensaajia systeemistä?
Suomessa ne työeläkkeetkin ovat kohtalaisen pieniä.
Ne alkup. Boomerit alkavat jo puskea koiranputkea. Kovasti tekivät töitä ja kehittivät meille tätä yhteiskuntaa. Kaikki kunnia heille ja kiitos myös itsenäisyydestämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä jos palkasta ei suoraan pidätettäisi eläkevakuutusmaksua vaan jokainen saisi laittaa summan sijoituksena mihin itse haluaa. Tosin urpot sössisi rahansa taivaan tuuliin, mut heitä varten pitäisi ottaa vala ettei ole vailla eläkettä yhteiskunnalta jos ei ole itse sitä säästänyt.
Kuka sitten maksaisi nykyisten eläkkeet?
Jos työssäkäyvät säästäisi omaa eläkettään niin mistään ei tulisi rahaa jolla maksaa nykyisella 1,6 miljoonalle eläkeläiselle heidän eläkkeitään. Eläkerahastoista toki hetkellisesti, mutta niissä on noin 700 miljardia euroa liian vähän rahaa jotta rahastot pelkästään riittäisi.
Kuka maksaisi kela eläkkeet? Paljonko on Suomeen tullut uutta tuottamatonta väkeä perheenyhdistämisineen. Kaikki eivät käy töissä eivätkä kaikki ole terveitä.
Todellisuus tulee vastaan, kun 1950 luvun jälkeensyntyneet ovat poistuneet maksamasta kaikkia yhteiskunnan määräämiä maksuja ja veroja työeläkkeistään. Sitten olisi tulokkaitten jo syytä olla kovasti mukana veroja maksamassa työpanoksestaan, että systeemi pysyy koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi hyvin, että eläkemaksuni sekä omasta palkasta että työnantajan eläkemaksut tulisivat jatkossa suoraan minulle, ja vastaisuudessa en itse saisi eläkettä. Mutta se ei passaa, että palkastani menee nyt 25% eläkemaksua (työnantajan maksu huomioituna), mutta lisäksi oletetaan, että säästän siihen päälle oman eläkkeeni.
T. 27-vuotias, joka on saanut palkasta, opintolainasta ja sijoitustuotoista säästöön jo yli 200 000 euroa. Joo, hirveästi ei ole tullut laitettua kulutukseen. Enkä laita tulevaisuudessakaan, niin kauan kuin en voi luottaa siihen, että minulla on muuta taloudellista turvaa kuin omat säästöni.
Tämä systeemi on kuitenkin mahdollistsnut aiempien polvien nuoremmille tarjoamat palvelut. Ei unohdeta sitä.
Muutenkin kai itsekin toivoisit, että sitten jahka olet tehnyt pi
EI kai nyt hyvänen aika kukaan "nykyeläkeläinen" naureskele. Oletko ihan viisas?
Tottakai kaikki ovat olleet tekemässä tätä yhteiskuntaa omille jälkeläisilleen mahdollisimman hyväksi ja helpoksi elää.
Koen kyllä henk.kohtaisesti loukkaavana tuollaiset oletukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun silloiset asioista päättävät olettivat seuraavienkin sukupolvien
Suomi siirtyi alhaisen syntyvyyden aikaan jo 1970 luvun alussa. Väestötietelijät varoittelivat jo 1970 luvun lopulla juuri siitä mitä tänään on realisoitunut. 1980 luvulla käytiin jo paljon keskustelua rahastoivasta eläkejärjestelmästä joka saatiin 1990 luvulla kehitettyä. Rahastoinnin aste jäi vain todella alhaiseksi koska eläkemaksut haluttiin pitää matalina (lue: lykätä maksut nuoremmille ikäluokille). Syntyvyys on romahtanut kunnolla 2010 luvulla mutta ollut sitä ennen yli 40 vuotta niin alhaisella tasolla että yhteiskunnan rahoitusta ei pystytä järjestämään. On täysin höpöjuttuja että tämä kaikki olisi tullut nykyisille eläkeläisille jonain yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä jos palkasta ei suoraan pidätettäisi eläkevakuutusmaksua vaan jokainen saisi laittaa summan sijoituksena mihin itse haluaa. Tosin urpot sössisi rahansa taivaan tuuliin, mut heitä varten pitäisi ottaa vala ettei ole vailla eläkettä yhteiskunnalta jos ei ole itse sitä säästänyt.
Jos työssäkäyvät säästäisi omaa eläkettään niin mistään ei tulisi rahaa jolla maksaa nykyisella 1,6 miljoonalle eläkeläiselle heidän eläkkeitään. Eläkerahastoista toki hetkellisesti, mutta niissä on noin 700 miljardia euroa liian vähän rahaa jotta rahastot pelkästään riittäisi.
Kuka maksaisi kela eläkkeet? Paljonko on Suomeen tullut uutta tuottamatonta väkeä perheenyhdistämisineen. Kaikki eivät käy töissä eivätkä kaikki ole terveitä.
Todellisuus tulee vastaan, kun 1950 luvun jälkeensyntyneet ovat poistuneet maksamasta kaikkia yhteiskunnan määräämiä maksuja ja veroja työeläkkeistään. Sitten olisi tulokkaitten jo syytä olla kovasti mukana veroja maksamassa työpanoksestaan, että systeemi pysyy koossa.
Eläkkeitä maksetaan tänä vuonna noin 39 miljardia euroa.
Jos minun pitää tulevaisuudesaa elää sen toivossa, että Suomeen muuttaneet tulokkaat ovat innoissaan maksamassa suomalaisten eläkeläisten eläkkeet niin aika huonolta näyttää. Mitä jos tämä joukko toteaakin siinä vaiheessa, että ei nyt oikein huvittaisi maksaa. Jos minä muuttaisin jonnekin niin en tasan varmasti maksaisi tuntemattomien eläkkeitä vaan pistäisin rahaa omaan säästöön.
Meidän kolmi-nelikymppisten kohtalo vaikuttaa kyllä karulta. Maksetaan eläkemaksuja aika paljon, itse ei tulla mitään saamaan. Lisäksi tullaan elättämään ja hoitamaan vanhempamme. Samalla pitäisi käydä töissä, kouluttaa itseään työajan ulkopuolella omalla kustannuksella ja itsestäkin pitäisi pitää huolta. Ei aikaa jää kyllä unelle eikä itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin kai itsekin toivoisit, että sitten jahka olet tehnyt pietisi noin 40vuotta täyteen, että saisit hyvällä
Nykyisellä palkallani tarvisin 10v riittävän eläkevarallisuuden kerryttämiseen, mikäli saisin sijoittaa eläkemaksujeni verran rahaa, jotta saisin nauttia eläkettä pääomatuloista. (Eläkemaksamalla tarvitsen 30v.)
Silloin saisin nauttia hyvällä omallatunnolla eläkkeestä, kun niitä ei tarvisi ryöstää nuoremmilta ja se PÄÄOMA jäisi lapsilleni.
Tämä systeemi mahdollistaa törkeän verotuksen, koska eläkemaksuthan ei ole muka verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun silloiset asiois
VAi niin no mitenhän sitä meikäläinen olisi päättänyt pienipalkkaisena siivoojana, että nytpö pittääki ottaa ja muuttaa tuota eläkemaksusysteemiä, että eivät sitte syytä eläkelsenä.
Ei kuule ole meidän päätettävissämme ollut.
Vaikka ilimiselevä itätrollihan sä olet
"EI kai nyt hyvänen aika kukaan "nykyeläkeläinen" naureskele. Oletko ihan viisas?
Tottakai kaikki ovat olleet tekemässä tätä yhteiskuntaa omille jälkeläisilleen mahdollisimman hyväksi ja helpoksi elää.
Koen kyllä henk.kohtaisesti loukkaavana tuollaiset oletukset. "
Se on hyvä, että koet tämän loukkaavan - koska se on loukkaus teitä kohtaa. Eläkejärjestelmän ongelmat on olleet tiedossa vuosikymmenten ajan, mutta koska kärsiväksi jäävä osapuoli oli vasta lapsia silloin niin poliittista tahtoa korjata järjestelmää ei löytynyt. Nyt nämä tehdyt virheet tuottavat hedelmää. On hyvin mahdollista, että koko eläkejärjestelmä kaatuu näiden virheiden johdosta.
Minusta on ihan oikein, että joku tuntee piston sydämessään. Ei tämän näin olisi pitänyt mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeetonta tuolla tavalla maalailla mielikuvia. Ei millään maailman kansalla ole tulevaisuuden vuosikymmenille valmiiksi säästettynä kaikkia eläkkeitä! Eikä tarvitse ollakaan.
Jokainen sukupolvi vuorollaa ottaa soihdun kantaakseen. Huolehtii vanhuksista, lapsista ja kaikista apua tarvitsevista. Näin sukupolvien ketju jatkuu kuin helminauha.
Eläkejärjestelmän pitää kuitenkin olla reilu. Jokaisen sukupolven pitää osallistua jotta tämä ketju kestää.
Tyrkytät sammunutta soihtua?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmi-nelikymppisten kohtalo vaikuttaa kyllä karulta. Maksetaan eläkemaksuja aika paljon, itse ei tulla mitään saamaan. Lisäksi tullaan elättämään ja hoitamaan vanhempamme. Samalla pitäisi käydä töissä, kouluttaa itseään työajan ulkopuolella omalla kustannuksella ja itsestäkin pitäisi pitää huolta. Ei aikaa jää kyllä unelle eikä itselle.
Kyllä tuo yhtälö vielä onnistuu. Mutta lapset jätän kyllä hankkimatta ja kulutankin saman verran kuin pula aikana kasvanut mummoni.
Vierailija kirjoitti:
No tuo ei ole kuitenkaan koko totuus.
Aina täällä on osattu asiat luovia.
Se nyt vaan ottaa tulta tuo itävaikuttaminen joka vaatii luovuttamsan ilman taistelua.
Koko ajan on tullut muutoksia.
Tässäkin ketjussa yksi ja sama suomivihaaja nostaa verenpaineita ja kerää aineistoa tekoälyltä.
Emme saisi provosoitua. Iigor vttuun suomesta!
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisten kohtalo on vielä karumpi. Tuleva IMF defaultti vie työt ja varallisuuden, inflaatio vie eläkkeen ostovoiman ja persaukisena vuokralaisena ei ole kivaa viettää loppuelämää vuokraläävässä minimitoimeentulorajalla.
Kolmi-nelikymppinen ehtii vielä defaultin jälkeen tehdä jotain eläkkeensä eteen, mutta viisikymppinen on kuin hidastetussa junaturmassa, josta ei ole ulospääsyä.
Huomioiden tämä surullinen kehitys johon demarivetoinen Suomi on mennyt tulisi ihmisten herätä ja lähteä joukolla äänestämään Perussuomalaiset suurimmaksi puouleeksi. Vasemmistolinjaan ei ole enää varaa.
Mulla ei ole mitään Igor-sympatioita ja pidän eläkeyhtälöä tosi ongelmallisena. Kuten pitää moni laskutaitoinen poliitikkokin. Aika laiskaa kuitata tämä Igorin propagandaksi.