Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeet leikkuriin, tulevaisuudessa oman eläkkeen joutuu säästämään itse

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011414923.html

Mitä mieltä? Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja en tiedä miten muhun vaikuttaisi. Yhtään ei jää ylimääräistä rahaa

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon järkyttynyt miten vähän tietoa ihmisillä on eläkkeistä!

Olen kerryttänyt oman eläkkeeni, rahat ovat tallessa minua varten, palkastani pidätetään vain 7,15 % ja niin edelleen. 

Meillä on käsillä tosi iso ongelma ja iso osa nukkuu Ruususen unta. 

Vierailija
62/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sen edes säästäisi? Rahat riittävät hädin tuskin elämiseen, vaikka olen töissä ja saan lisäksi asumistukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeäkehän kertyy palkasta jo maksetusta tyelistä. Eläkkeitä on erilaisia.

Vierailija
64/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerryttänyt oman eläkkeeni, rahat ovat tallessa minua varten, palkastani pidätetään vain 7,15 % ja niin edelleen. 

Tämä. Todella moni tuntuu luulevan, että ne omat eläkemaksut ovat "omaa rahaa" jotka ovat jossain kivalla eläketilillä kasvamassa korkoa ja odottamassa muutaman vuosikymmenen että pääsevät käyttöön. Vielä useampi puhuu jostain eläkkeen kerryttämisestä.

Kukaan ei säästä tai kerrytä omaa eläkettään, vaan eläkemaksu tarkoittaa nykyisten eläkkeiden maksamista. Jos itse joskus pääset eläkkeelle, sinua ei odota mikään "itse säästetty" rahapotti vaan joukko vihaisia nuoria jotka tuskin haluavat maksaa sinulle eläkettä.

Vierailija
65/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa olla parikymppinen ja maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeistä itseni kipeäksi (yel) tietäen että mitään en tule saamaan itse takaisin. Hienon pyramidihuijauksen virittivät meille.

Samat ajatukset minullakin. Oikeudenmukaisinta olisi lopettaa eläkkeet ja eläkemaksut kokonaan, ja jakaa eläkerahastoista kaikille omansa takaisin.

Useimmat eläkeläiset ovat jo saaneet takaisin kaiken tai jopa enemmän mitä ovat itse aikanaan rahastoihin maksaneet, joten heille ei tarvitsisi jakaa enää mitään. 

Ei sieltä voi jakaa omia takaisin kun ne rahat on jo annettu eläkeläisille. Sehän tässä on ongelman ydin. Tämä tämmöinen "pyramidihuijaus" malli jossa nuorempi sukupolvi maksaa aina edellisen eläkkeet toimii tosi surkeasti syntyvyyden ollessa alhainen ja talouden mennessä ennemmin alaspäin kuin ylöspäin. Homma toimii hienosti jos väestö kasvaisi nopeasti ja koko ajan bruttokansantuote nousisi uusiin ennätyslukemiin. Vaan ei tää meidän pyramidi oikein jaksa kasvaa sillä tavalla. Talouskasvua ei ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen ja suomalaisten syntyvyys on miinusmerkkistä. Väestö supistuu ja köyhtyy. Silloin ei voi maksaa isoja eläkkeitä isolle määrälle eläkeläisiä. Nykyinen eläkeläisille maksettava eläkepotti on 39 miljardia euroa vuodessa ja taakka vain kasvaa koko ajan. Tämä on kestämätön tilanne.

Vierailija
66/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja tilittää isomman osan sun eläkekertymästä. Yhteensä menee neljäsosa eläkkeisiin jokaisesta palkasta.

Vierailija
67/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman eläkkeen joutuu säästämään itse? No, eläkemaksut on 25%:ia palkasta nykyisin. Hyvin niistä riittää rahaa , jos homma muuttuu niin, että jokainen säästää oman eläkkeensä tulevaisuudessa!

Kuinka nykyisten eläkeläisten eläkkeet sitten rahoitetaan? Jos palkansaajien eläkemaksut menisi omaan eläkesäästöön niin parissa vuodessa loppuisi 1 600 000 ihmisen osalta eläkkeenmaksu kokonaan kun ei ole rahaa millä maksaa.

Otetaan ne sieltä rahastoista. Me eläkeläiset kun olemme säästäneet omat eläkkeemme, joten ei meillä ole mitään hätää... Eihän?

Vierailija
68/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin joutuu säästämään oman työttömyys tukensa ja sairasmenonsa..

Verot on vain Tappiin asti hinkattu..

Suomella kun on näitä kansainvälisiämaksu ja muita velvoitteita joihin on sitouduttu jo lähes 100iljardin edestä

Tuo on totta. Suomessa työssäkäyvä maksaa itsensä kipeäksi jotta saadaan maksettua eläkkeet, työttömyysturva ja julkinen terveydenhuolto. Silti pitää itse hankkia yksityinen eläkevakuutus, yksityinen sairausvakuutus ja pärjätä omilla säästöillä jos työttömyys yllättää. Ai niin, ja omat vanhemmatkin pitäisi kohta hoitaa itse koska hyvinvointialueilla ei ole rahaa.

Mistä me oikein maksamme?

Ai mistäkö maksetaan??????

No vttu DEMARISYÖVÄSTÄ SAATANA!

Vierailija
69/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Todella moni tuntuu luulevan, että ne omat eläkemaksut ovat "omaa rahaa" jotka ovat jossain kivalla eläketilillä kasvamassa korkoa ja odottamassa muutaman vuosikymmenen että pääsevät käyttöön. Vielä useampi puhuu jostain eläkkeen kerryttämisestä.

Kukaan ei säästä tai kerrytä omaa eläkettään, vaan eläkemaksu tarkoittaa nykyisten eläkkeiden maksamista. Jos itse joskus pääset eläkkeelle, sinua ei odota mikään "itse säästetty" rahapotti vaan joukko vihaisia nuoria jotka tuskin haluavat maksaa sinulle eläkettä.

Eli eläkemaksu ei olekkaan eläkemaksu vaan vero.

Olisiko aika lopettaa eläkekusetus!

Vierailija
70/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä jos palkasta ei suoraan pidätettäisi eläkevakuutusmaksua vaan jokainen saisi laittaa summan sijoituksena mihin itse haluaa. Tosin urpot sössisi rahansa taivaan tuuliin, mut heitä varten pitäisi ottaa vala ettei ole vailla eläkettä yhteiskunnalta jos ei ole itse sitä säästänyt.

Vierailija
71/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko on harhaanjohtavaa pelottelua linkkiin verrattuna. Lisäksi tulevia eläkkeitä on jo nyt leikattu monin tavoin ja eläkeikää nostettu.

Sitäpaitsi eläkemaksut on jo nyt tavallaan oman eläkkeen pakkosäästämistä, jonka työnantaja hoitaa työntekijän puolesta.

Juuri noin. 5/5

Vierailija
72/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä jos palkasta ei suoraan pidätettäisi eläkevakuutusmaksua vaan jokainen saisi laittaa summan sijoituksena mihin itse haluaa. Tosin urpot sössisi rahansa taivaan tuuliin, mut heitä varten pitäisi ottaa vala ettei ole vailla eläkettä yhteiskunnalta jos ei ole itse sitä säästänyt.

Kiinteä prosentti, jolla katetaan vain takuueläkkeen verran eläkettä täyteen.

Eikä mitään kovapalkkaisia välistävetohimmeleitä nimeltä eläkekassat.

Vierailija
73/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja tilittää isomman osan sun eläkekertymästä. Yhteensä menee neljäsosa eläkkeisiin jokaisesta palkasta.

Kyllä, ja se menee suurelta osin nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Vain pieni osa rahastoidaan tulevaisuutta varten. Yrittäjien eläkkeestä ei rahastoida euroakaan, aivan kaikki menee nykyisiin eläkkeisiin. 

Vierailija
74/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eläkkeisiin vosii kyllä laittaa maksimikaton. Esimerkiksi maksimissaan 2500 euroa kuukaudessa. Jos haluaa enemmän, niin sitten sitä summaa voi nostaa itse sijoittamalla. 

Omaa eläkettä voi korottaa tekemällä ylivuosia. Itse tein 69-vuotiaaksi asti. Nautin palkasta, vuosilomista, vuosilomakorvauksista ja sittemmin korottamastani eläkkeestä.

Nykyään yli 55v saa yt:ssä kenkää eikä kukaan enää palkkaa, joten toi erittäin harvoin onnistuu.

Vierailija
75/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman eläkkeen joutuu säästämään itse? No, eläkemaksut on 25%:ia palkasta nykyisin. Hyvin niistä riittää rahaa , jos homma muuttuu niin, että jokainen säästää oman eläkkeensä tulevaisuudessa!

Joo, mut ne rahat menee nykyisille eläkeläisille, ei sinun (mahdollisesti maksettavaan) eläkkeeseesi. Kun TEL järjestelmä astui voimaan 1962 niin eläkemaksu oli vaivaiset 5 prossaa palkasta. Nyt sitten viisinkertainen.

Vierailija
76/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eläkkeisiin vosii kyllä laittaa maksimikaton. Esimerkiksi maksimissaan 2500 euroa kuukaudessa. Jos haluaa enemmän, niin sitten sitä summaa voi nostaa itse sijoittamalla. 

Omaa eläkettä voi korottaa tekemällä ylivuosia. Itse tein 69-vuotiaaksi asti. Nautin palkasta, vuosilomista, vuosilomakorvauksista ja sittemmin korottamastani eläkkeestä.

Nykyään yli 55v saa yt:ssä kenkää eikä kukaan enää palkkaa, joten toi erittäin harvoin onnistuu.

Ja nykysäännöillä viedään asunto alta, joten persaukisena vuokralaisena eläkkeelle ja rahat Zelenskylle Ukrainaan.

Vierailija
77/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa olla parikymppinen ja maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeistä itseni kipeäksi (yel) tietäen että mitään en tule saamaan itse takaisin. Hienon pyramidihuijauksen virittivät meille.

Samat ajatukset minullakin. Oikeudenmukaisinta olisi lopettaa eläkkeet ja eläkemaksut kokonaan, ja jakaa eläkerahastoista kaikille omansa takaisin.

Useimmat eläkeläiset ovat jo saaneet takaisin kaiken tai jopa enemmän mitä ovat itse aikanaan rahastoihin maksaneet, joten heille ei tarvitsisi jakaa enää mitään. 

Ei sieltä voi jakaa omia takaisin kun ne rahat on jo annettu eläkeläisille. Sehän tässä on ongelman ydin. Tämä tämmöinen "pyramidihuijaus" malli jossa nuorempi sukupolvi maksaa aina edellisen eläkkeet toimii tosi surkeasti syntyvyyden ollessa alhainen ja talouden mennessä ennemmin alaspäin kui

Oletko tehnyt lapsia? Joe et, niin turha itkeä.

Vierailija
78/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, mutta vien ne koulujen jälkeen täältä pois. Kielitaito niillä on jo enkä tarkoita pelkkää englantia.

Vierailija
79/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopisi hyvin, että eläkemaksuni sekä omasta palkasta että työnantajan eläkemaksut tulisivat jatkossa suoraan minulle, ja vastaisuudessa en itse saisi eläkettä. Mutta se ei passaa, että palkastani menee nyt 25% eläkemaksua (työnantajan maksu huomioituna), mutta lisäksi oletetaan, että säästän siihen päälle oman eläkkeeni.

T. 27-vuotias, joka on saanut palkasta, opintolainasta ja sijoitustuotoista säästöön jo yli 200 000 euroa. Joo, hirveästi ei ole tullut laitettua kulutukseen. Enkä laita tulevaisuudessakaan, niin kauan kuin en voi luottaa siihen, että minulla on muuta taloudellista turvaa kuin omat säästöni.

Vierailija
80/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, mutta vien ne koulujen jälkeen täältä pois. Kielitaito niillä on jo enkä tarkoita pelkkää englantia.

Vie ne kouluun ulkomaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme