IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…
Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.
Esikoinen on 19v ja kuopus 1v
Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.
Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenäidille tiedoksi. Tuoreet vihannekset tulevat suurperheelle edullisemmiksi nyt, kuin pakastevihannekset.
Itse juuri pakastin ylimääräisen kukkakaalin, joka ei mennyt tälle aterialle.
No tämä. Ostaa halpoja kasviksia, pilkkoo ne ja pakastaa osan.
En yhtään ihmettele että miksi rahat on loppu kun tämä äitihän ostaa valmissalaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä varmasti paljon helpottaa tässä tapauksessa suurperheen äitiä on se, että sekä äidin että lasten isän vanhemmat asuvat alle puolenkilometrin päässä tästä perheestä, joten tukiverkko on erinomaisen hyvä ja sitä varmasti tarvitaan. Kaksi lapsista on jo täysikäisiä ja hyvin jo päässeet etenemään elämässään; on opiskelupaikat ja kohta myös töitä. Lapset vaikuttavat omatoimisilta ja perheellä näyttää muuten menevät hyvin. Tuo taloudellinen ahdinko, jossa nyt ovat, siihen voi joutua kuka tahansa meistä.
Ei joudu kun ei tee 9 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä varmasti paljon helpottaa tässä tapauksessa suurperheen äitiä on se, että sekä äidin että lasten isän vanhemmat asuvat alle puolenkilometrin päässä tästä perheestä, joten tukiverkko on erinomaisen hyvä ja sitä varmasti tarvitaan. Kaksi lapsista on jo täysikäisiä ja hyvin jo päässeet etenemään elämässään; on opiskelupaikat ja kohta myös töitä. Lapset vaikuttavat omatoimisilta ja perheellä näyttää muuten menevät hyvin. Tuo taloudellinen ahdinko, jossa nyt ovat, siihen voi joutua kuka tahansa meistä.
Taloudelliseen ahdinkoon voi joutua, vaikkei olisi yhtään lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen tietää, että toiminimellä ei saa velkaantua, yritys pitää lopettaa heti, kun miinusmerkki ilmestyy. Miksi tämä äiti ei ole mennyt ulkopuoliselle töihin, yritys loppui jo viime vuonna. Lisäksi isä normaaliin päivätyöhön ja hierojan hommia iltaisin ja viikonloppuisin. Ja oma kulutus minimiin, kyllä lapsilisillä osan ruuasta ostaa. Ja vuokra-asuntoon saa asumistukea. Vaatteet kirppiksiltä. Meillä on vain totuttu johonkin ihme elintasoon ja ajatellaan, että kaikki lapsiperheet kuluttavat tuhansia euroja joka kk. Suurin osa elää todella pienellä eikä siitä mitään numeroa tehdä.
Yritä itse mennä yhdeksän lapsen kanssa päivätöihin. Ei onnistu.
Mutta yrittäjänä onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenäidille tiedoksi. Tuoreet vihannekset tulevat suurperheelle edullisemmiksi nyt, kuin pakastevihannekset.
En yhtään ihmettele että miksi rahat on loppu kun tämä äitihän ostaa valmissalaatteja.
Mistä sinä tiedät ovatko ne valmissalaatteja. On todennäköisesti ihan itse ne tehnyt. Se, ettet sinä osaa tai viitsi pilkkoa vihanneksia ei tarkoita sitä, että muut ostaisivat valmissalaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei kuulu sulle millään lailla!
"miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!" Sanassakin sanotaan:" Lapsi tuo leivän tullessaan"
Kela tuo leivän tullessaan.
Tullessaan mihin?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 1960-70-luvulla oli paljon isoja perheitä, ainakin täällä maalla. Jos perheessä oli 9 lasta niin ei sitä pidetty mitenkään erikoisena. Ihmettelen vaan, että miten ihmeessä ennen isot perheet pärjäsivät ja yleensä perheiden lapsista tuli kunnollisia ihmisiä ja hyviä veronmaksajia.
Kaikki lapset ajettiin maailmalle heti, kun joku otti töihin. Mukaan sai omat vaatteet ja sitä ennen elämästä oli luksus kaukana noissa suurperheissä. Vanhemmat yleensä köyhiä talonpoikia. Ei mitään ihailtavaa ko. elämäntavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen tietää, että toiminimellä ei saa velkaantua, yritys pitää lopettaa heti, kun miinusmerkki ilmestyy. Miksi tämä äiti ei ole mennyt ulkopuoliselle töihin, yritys loppui jo viime vuonna. Lisäksi isä normaaliin päivätyöhön ja hierojan hommia iltaisin ja viikonloppuisin. Ja oma kulutus minimiin, kyllä lapsilisillä osan ruuasta ostaa. Ja vuokra-asuntoon saa asumistukea. Vaatteet kirppiksiltä. Meillä on vain totuttu johonkin ihme elintasoon ja ajatellaan, että kaikki lapsiperheet kuluttavat tuhansia euroja joka kk. Suurin osa elää todella pienellä eikä siitä mitään numeroa tehdä.
Yritä itse mennä yhdeksän lapsen kanssa päivätöihin. Ei onnistu.
Et ole päiväkodista kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudelliseen ahdinkoon voi joutua, vaikkei olisi yhtään lasta.
Onhan siinä aika iso että elätätkö vain itseäsi vai 9 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät ovatko ne valmissalaatteja. On todennäköisesti ihan itse ne tehnyt. Se, ettet sinä osaa tai viitsi pilkkoa vihanneksia ei tarkoita sitä, että muut ostaisivat valmissalaatteja.
Mistäkö tiedän? No katsoin sen videon missä ne valmissalaattipakkaukset oli. Missä muuten sanoin etten osaa pilkkoa vihanneksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäkö tiedän? No katsoin sen videon missä ne valmissalaattipakkaukset o
Mitähän videota olet katsellut? Ei sielä mitään valmissalaattipakkauksia ollut vaan pikkutomaatit myydään tuollaisissa rasioissa. Et ilmeisesti osta tai syö vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Yle areenasta voi katsoa sarjaa Raskaana. Siinä on kyseinen henkilö mukana.
Montako kertaa tämä pitää kertoa?
Siis tossa videossahan on paljon eineksiä ja mm. valmiiksi viipaloitua juustoa, joka ei todella ole se halvin vaihtoehto?
Ts. jos oikeasti rahasta tiukkaa, niin halvemmallakin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäkö tiedän? No kat
Siinä yhdessä videossa oli pöydällä valmissalaattipakkauksia. Minun vihannesten syönti ei liity tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Geneerinen 2020-luvun pissis-look naisella. Tatuoinnit, irtoripset, palkkikulmakarvat ja markettivärillä värjätty musta tukka. Kynsiä ei näy kuvissa, mutta olisko raatelukynnet ajan hengen mukaisesti?
Onkohan niiden tummahiuksisten lastenkin hiukset värjätty? Kamalaa!!! 😬
Vierailija kirjoitti:
Siis tossa videossahan on paljon eineksiä ja mm. valmiiksi viipaloitua juustoa, joka ei todella ole se halvin vaihtoehto?
Ruoka-avusta saa usein eineksiä ja just noita viipalejuustoja
Somessa liikkuu kaiken maailman kommentteja, mutta tietääkö joku paljonko oikeasti saa Kelan tukia vastaava maahanmuuttajaperhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-avusta saa usein eineksiä ja just noita viipalejuustoja
Noi viipalejuustot on ostoskärryssä, eli on ihan itse ostanut ne kaupasta. Katsoitko tota videota edes?
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ja terve perhe.
Samaa mieltä, olen itse mies ja en voi kuin ihmetellä tätä ihmisten, todennäköisesti pääasiassa naisten, katkeraa kommentointia tästä äidistä, joka ilmiselvästi pitää huolta lapsistaan ja kodistaan, vanhemmat eivät ole huumehörhöjä tai muiden aineiden väärinkäyttäjiä vaan pelkästään vähävaraisia ja tästä tehdään valtava ongelma. Tässä maassa on valitettavasti lapsia, ei tosin ehkä noin monta, myös sellaisilla ihmisillä, joilla niitä ei pitäisi laisinkaan olla, kun he eivät kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan ja lapset joutuvat kärsimään, mutta tämä perhe kantaa selvästi vastuun lapsistaan, vaikka perheen taloudellinen tilanne onkin haastava ja minusta äidillä on hyvin järkeviä ajatuksia siitä, miten perheessä toimitaan ja mitä lasten kanssa voidaan kuitenkin yhdessä tehdä niukoillakin resursseilla. Ripsien pidennys ei todellakaan ole se juttu tässä vaan päin vastoin, nostan hattua äidille, joka on onnistunut pitämään itsensä hyvässä fyysisessä kunnossa suuresta lapsikatraasta huolimatta ja ymmärrän hyvin, että löytyy myös niitä ihmisiä, jotka vilpittömästi haluavat auttaa taloudellisesti tätä perhettä tässä vaikeassa tilanteessa, tämän perheen viimeiset eurot eivät kuitenkaan mene paikalliseen pubiin, eikä lapsia jätetä heitteille, konkurssin on niin moni muukin tehnyt.
Erik, 42
Jos hankkii 9 lasta on oltava säästöjä ettei tarvitse iltalehdessä itkeä tai instassa kerjätä ruoka-apua.