IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…
Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.
Esikoinen on 19v ja kuopus 1v
Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.
Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ja terve perhe.
Samaa mieltä, olen itse mies ja en voi kuin ihmetellä tätä ihmisten, todennäköisesti pääasiassa naisten, katkeraa kommentointia tästä äidistä, joka ilmiselvästi pitää huolta lapsistaan ja kodistaan, vanhemmat eivät ole huumehörhöjä tai muiden aineiden väärinkäyttäjiä vaan pelkästään vähävaraisia ja tästä tehdään valtava ongelma. Tässä maassa on valitettavasti lapsia, ei tosin ehkä noin monta, myös sellaisilla ihmisillä, joilla niitä ei pitäisi laisinkaan olla, kun he eivät kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan ja lapset joutuvat kärsimään, mutta tämä perhe kantaa selvästi vastuun lapsistaan, vaikka perheen taloudellinen tilanne onkin haastava ja minusta äidillä on hyvin järkeviä ajatuksia siitä, miten perheessä toimitaan ja mitä lasten kanssa voidaan kuitenkin yhdessä tehdä niukoillakin resursseilla. Ripsien pidennys e
Hyvä fyysinen kunto kun äidillä valtava ylipaino ja reuma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa on suojaosuudet, ja lapsilisiäkin tulee noille aika reippaasti. Onko tuo 70 e /viikko joku perheen oma tavoitebudjetti?
Se on varmaan se raha joka jää laskujen jälkeen elämiseen. Tosin raha ei ollut riittänyt kaikkiin puhelinlaskuihinkaan.
Taas näitä epämääräisiä laskuja! Jokin ei nyt täsmää tässä jutussa.
Isän käteen jäävä palkka noin 1800 euroa menisi vaikka asumisen kuluihin, jää vielä nämä lapsilisät (melkein 2000 euroa). Mihin tämä raha katoaa?
Isän palkasta eikä lapsilisistä ei vie vouti mitään.
Tuskinpa isän palkka on 1800e kun janina kertoi että heidän nettotulot on yhteensä 2000e. Pelkästään lapsista tulee 1500e.
Sitten ostetaan kilohinnaltaan huomattavasti kalliimpia kirsikkatomaatteja tavallisten sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ja terve perhe.
Samaa mieltä, olen itse mies ja en voi kuin ihmetellä tätä ihmisten, todennäköisesti pääasiassa naisten, katkeraa kommentointia tästä äidistä, joka ilmiselvästi pitää huolta lapsistaan ja kodistaan, vanhemmat eivät ole huumehörhöjä tai muiden aineiden väärinkäyttäjiä vaan pelkästään vähävaraisia ja tästä tehdään valtava ongelma. Tässä maassa on valitettavasti lapsia, ei tosin ehkä noin monta, myös sellaisilla ihmisillä, joilla niitä ei pitäisi laisinkaan olla, kun he eivät kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan ja lapset joutuvat kärsimään, mutta tämä perhe kantaa selvästi vastuun lapsistaan, vaikka perheen taloudellinen tilanne onkin haastava ja minusta äidillä on hyvin järkeviä ajatuksia siitä, miten perheessä toimitaan ja mitä lasten kanssa voidaan kuitenkin yhdessä tehdä niukoillakin resursseilla. Ripsien pidennys e
Ripsipidennykset on itsestään huolta pitämistä?
Jutun yksi pointeista on, että kyseinen naishenkilö on ilmeisen työkyvytön ja sairas?
Minä nostan hattua kyseiselle perheelle. Kaikesta näkee miten paljon perheessä välitetään toisistaan. Jo pelkästään lasten ulkoinen habitus kertoo, että asiat ovat kunnossa paremmin kuin monessa vähälapsisemmassa perheessä. Lapset ovat terveen näköisiä, perheessä on terveelliset ruokatottumukset (ei kenelläkään ylipainoa), elekieli kertoo paljon onnellisesta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä nostan hattua kyseiselle perheelle. Kaikesta näkee miten paljon perheessä välitetään toisistaan. Jo pelkästään lasten ulkoinen habitus kertoo, että asiat ovat kunnossa paremmin kuin monessa vähälapsisemmassa perheessä. Lapset ovat terveen näköisiä, perheessä on terveelliset ruokatottumukset (ei kenelläkään ylipainoa), elekieli kertoo paljon onnellisesta perheestä.
Terveelliset ruokatottumukset eikä kenelläkään ylipainoa? Lapset saivat päivän aikana makkarakeittoa, yhden leivän ja muutaman kirsikkatomaatin. Taatusti oli nälkä. Äidin ylipainosta en edes aloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ja terve perhe.
Samaa mieltä, olen itse mies ja en voi kuin ihmetellä tätä ihmisten, todennäköisesti pääasiassa naisten, katkeraa kommentointia tästä äidistä, joka ilmiselvästi pitää huolta lapsistaan ja kodistaan, vanhemmat eivät ole huumehörhöjä tai muiden aineiden väärinkäyttäjiä vaan pelkästään vähävaraisia ja tästä tehdään valtava ongelma. Tässä maassa on valitettavasti lapsia, ei tosin ehkä noin monta, myös sellaisilla ihmisillä, joilla niitä ei pitäisi laisinkaan olla, kun he eivät kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan ja lapset joutuvat kärsimään, mutta tämä perhe kantaa selvästi vastuun lapsistaan, vaikka perheen taloudellinen tilanne onkin haastava ja minusta äidillä on hyvin järkeviä ajatuksia siitä, miten perheessä toimitaan ja mitä lasten kanssa voidaan kuitenkin yhdessä
Ei ole mitään ylipainoa. Olet ilmeisesti katsonut kuvia, joissa perheen äiti on raskaana. Aika vähän naisen anatomiasta tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ja terve perhe.
Samaa mieltä, olen itse mies ja en voi kuin ihmetellä tätä ihmisten, todennäköisesti pääasiassa naisten, katkeraa kommentointia tästä äidistä, joka ilmiselvästi pitää huolta lapsistaan ja kodistaan, vanhemmat eivät ole huumehörhöjä tai muiden aineiden väärinkäyttäjiä vaan pelkästään vähävaraisia ja tästä tehdään valtava ongelma. Tässä maassa on valitettavasti lapsia, ei tosin ehkä noin monta, myös sellaisilla ihmisillä, joilla niitä ei pitäisi laisinkaan olla, kun he eivät kykene kantamaan vastuuta jälkikasvustaan ja lapset joutuvat kärsimään, mutta tämä perhe kantaa selvästi vastuun lapsistaan, vaikka perheen taloudellinen tilanne onkin haastava ja minusta äidillä on hyvin järkeviä ajatuksia siitä, miten perheessä toimitaa
Ihan ilman raskauttakin on ylipainoinen. Mutta enhän minä perheenäiti tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveelliset ruokatottumukset eikä kenelläkään ylipainoa? Lapset saivat päivän aikana makkarakeittoa, yhden leivän ja muutaman kirsikkatomaatin. Taatusti oli nälkä. Äidin ylipainosta en edes aloita.
Se oli YKSI päivä. Ei tarkoita sitä, että joka päivä syödään samalla tavalla. Vai syötkö sinä aina samaa ruokaa joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Perhe on tyyliin ruoka-avun piirissä, mutta hienoa, ettei ole ylipainoa 😆
Äidillä on kyllä siitä huolimatta ylipainoa. Olen itse saman kokoinen, niin tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli YKSI päivä. Ei tarkoita sitä, että joka päivä syödään samalla tavalla. Vai syötkö sinä aina samaa ruokaa joka päivä?
Meillä ei edes yhtenä päivänä pidetä lapsia nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 1960-70-luvulla oli paljon isoja perheitä, ainakin täällä maalla. Jos perheessä oli 9 lasta niin ei sitä pidetty mitenkään erikoisena. Ihmettelen vaan, että miten ihmeessä ennen isot perheet pärjäsivät ja yleensä perheiden lapsista tuli kunnollisia ihmisiä ja hyviä veronmaksajia.
Kaikki lapset ajettiin maailmalle heti, kun joku otti töihin. Mukaan sai omat vaatteet ja sitä ennen elämästä oli luksus kaukana noissa suurperheissä. Vanhemmat yleensä köyhiä talonpoikia. Ei mitään ihailtavaa ko. elämäntavassa.
Ei se mikään elämäntapa ollut. Sehän oli Suomessa nopean väestönkasvun aikaa. Kaikilla oli silloin paljon lapsia, jos henkiin jäivät. Suurinpiirtein jokainen maa maailmassa on käynyt tuon vaiheen läpi.
Vierailija kirjoitti:
On maailmaiihme että on naimisissa ja sama sukunimi kuin ukolla. Vielä suurempi ihme olisi jos kaikilla pennuilla olisi sama isä...
Onko sinun pennuillasi sama isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kamera ole kuvaamassa jokaista suupalaa?! Siinä videolla syötiin nyt noin ja jos se oli lounas niin päivällisellä söivät sitten jotakin muuta lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On maailmaiihme että on naimisissa ja sama sukunimi kuin ukolla. Vielä suurempi ihme olisi jos kaikilla pennuilla olisi sama isä...
Onko sinun pennuillasi sama isä?
On.
Vierailija kirjoitti:
Siis tossa videossahan on paljon eineksiä ja mm. valmiiksi viipaloitua juustoa, joka ei todella ole se halvin vaihtoehto?
Ts. jos oikeasti rahasta tiukkaa, niin halvemmallakin pääsee.
Nivelreuma voi tehdä sen, että juuston viipalointi tai kasvisten pilkkominen on hiukkasen hankalampaa kuin keskivertoihmisellä, saati sitten jos sitä täytyy tehdä myös yhdeksälle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Lopetti yritystoimintansa ja ajatteli, että velkoja ei tarvitse maksaa. Toki mietin, miten paljon on ehtinyt panostamaan yritykseen, kun lapsia on tuollainen määrä. Tuntemani ravintolayrittäjät tekevät 12-tuntisia työpäiviä.
Toiminimi yrittäjän veloista vastaat, kuin omista veloista. Tunnen myös ravintolayrittäjiä. 12-tunnin työpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tossa videossahan on paljon eineksiä ja mm. valmiiksi viipaloitua juustoa, joka ei todella ole se halvin vaihtoehto?
Nivelreuma voi tehdä sen, että juuston viipalointi tai kasvisten pilkkominen on hiukkasen hankalampaa kuin keskivertoihmisellä, saati sitten jos sitä täytyy tehdä myös yhdeksälle lapselle.
Eikä Lapset tietenkään voi auttaa ja viipaloida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on aika monta teini-ikäistä pyörimässä, joilta kimpassa kyllä varmaan luonnistuisi kasvisten pilkkominen tai juustohöylän käyttö?
Taas näitä epämääräisiä laskuja! Jokin ei nyt täsmää tässä jutussa.
Isän käteen jäävä palkka noin 1800 euroa menisi vaikka asumisen kuluihin, jää vielä nämä lapsilisät (melkein 2000 euroa). Mihin tämä raha katoaa?
Isän palkasta eikä lapsilisistä ei vie vouti mitään.