IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…
Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.
Esikoinen on 19v ja kuopus 1v
Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.
Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?
Kommentit (753)
En kuitenkaan ymmärtä tätä talousvaikeuksissa olevien lasten hankkimista. Viimeiset kaksi vuotta kamppailut ravintolan kanssa, silti nuorin lapsi 1 v.
Elämä ja talous mättää, yrityskin konkurssikypsä, mutta hei ainahan sitä voidaan panna paljaaltaan menemään jotta tulis lisää lapsia.
V.2027 viimeistään on 10.pulla uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Somessa liikkuu kaiken maailman kommentteja, mutta tietääkö joku paljonko oikeasti saa Kelan tukia vastaava maahanmuuttajaperhe?
ei yhtään sen enempää kuin vastaava suomalainen perhe. Tuet perustuvat laissa määrättyihin ehtoihin, ei kenenkään alkuperä vaikuta niiden saamiseen, kunhan vain kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tossa videossahan on paljon eineksiä ja mm. valmiiksi viipaloitua juustoa, joka ei todella ole se halvin vaihtoehto?
Ts. jos oikeasti rahasta tiukkaa, niin halvemmallakin pääsee.
Nivelreuma voi tehdä sen, että juuston viipalointi tai kasvisten pilkkominen on hiukkasen hankalampaa kuin keskivertoihmisellä, saati sitten jos sitä täytyy tehdä myös yhdeksälle lapselle.
Eikä Lapset tietenkään voi auttaa ja viipaloida?
Tai mies?
Muistan perheen siitä jostakin realitystä, se oli ruotsinkielinen raskausohjelma. Mun mielestä oli tosi lämpimän oloinen äiti, joka vaan oli jäänyt jotenkin kiinni vauvojen tekemiseen. En sitä ihmettele sinänsä, itsekin nautin paljon raskaanaolosta ja vauvoista. Mutta itsellä on sitten realiteetit painaneet niin ettei lapsia ole kuin kolme.
En yhtään jaksaisi moralisoida sitäkään, jos saavat nyt osan elannostaan somen ansiosta. Niinhän moni muukin saa, tavalla tai toisella. En itse osallistu siihen, en somettajana enkä lahjoittaja mut ei ole mitenkään multa pois. Hyvä jos jollain tavalla saavat ruokaa pöytään.
Tukiaisten toivossahan näitä pentuja on pukattu. Isovanhempansa ovat varmaan väsyneitä ruokkimaan ja hoitamaan näitä pen tuja. Olisivat ansainneet rauhalliset eläkepäivät. Olen mieltä jos huolettomasti paneskeltu ilman ehkäisyä, myös itse ne hoitakoot eikä kuormita vanhempiaan. Ei ole isovanhempien valinta.
Vierailija kirjoitti:
Tukiaisten toivossahan näitä pentuja on pukattu. Isovanhempansa ovat varmaan väsyneitä ruokkimaan ja hoitamaan näitä pen tuja. Olisivat ansainneet rauhalliset eläkepäivät. Olen mieltä jos huolettomasti paneskeltu ilman ehkäisyä, myös itse ne hoitakoot eikä kuormita vanhempiaan. Ei ole isovanhempien valinta.
Säälittää nuo isovanhemmat, eivät näytä kovin hyväkuntoisilta ja tuo lapsilauma on heillä joka päivä aamusta iltamyöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa liikkuu kaiken maailman kommentteja, mutta tietääkö joku paljonko oikeasti saa Kelan tukia vastaava maahanmuuttajaperhe?
ei yhtään sen enempää kuin vastaava suomalainen perhe. Tuet perustuvat laissa määrättyihin ehtoihin, ei kenenkään alkuperä vaikuta niiden saamiseen, kunhan vain kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin.
Älä viitsi valehdella. Itse tiedän kyllä asiat läheltä työhöni liittyen, heille ostetaan astianpesukoneet, pyykkikoneet, lapselle uudet polkupyörät ym.ym. joita kantasuomalaiset eivät saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella. Itse tiedän kyllä asiat läheltä työhöni liittyen, heille ostetaan astianpesukoneet, pyykkikoneet, lapselle uudet polkupyörät ym.ym. joita kantasuomalaiset eivät saa.
Kyllä kantasuomalaiset niitä saa maksusitoumuksilla. Olen itsekin niitä käsitellyt työssäni jonkun verran.
Meillä on lähipiirissä muutama suurperhe ja sitä elämää on tullut nähtyä. Ei ole helppoa, varsinkaan silloin, kun toinen vanhemmista menehtyy ennenaikaisesti. En olisi itse ikinä uskaltanut hankkia suurperhettä, pari lasta riittää hyvin ja heille on pystytty tarjoamaan hyvät elämän edellytykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Mitä tarkoitat? Perheen isä tekee töitä hierojayrittäjänä . Hän on tuossa kuvassa. NÄKEE HETI ETTÄ MIES ON SAAMATON NYSVERÖ. JOS EI KYKENE EDES RUOKAA HANKKIMAAN LAPSILLEEN, EI NIITÄ PIDÄ TEHTAILLA VUODEN VÄLEIN.
Ensinnäkin, ei tarvitse huutaa, se osoittaa vain huonoa käytöstä ja tuossa kuvassa ei todellakaan ole perheen isä vaan vanhin lapsista, isä on oikein hyvännäköinen mies, löytyy somesta hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan perheen siitä jostakin realitystä, se oli ruotsinkielinen raskausohjelma. Mun mielestä oli tosi lämpimän oloinen äiti, joka vaan oli jäänyt jotenkin kiinni vauvojen tekemiseen. En sitä ihmettele sinänsä, itsekin nautin paljon raskaanaolosta ja vauvoista. Mutta itsellä on sitten realiteetit painaneet niin ettei lapsia ole kuin kolme.
En yhtään jaksaisi moralisoida sitäkään, jos saavat nyt osan elannostaan somen ansiosta. Niinhän moni muukin saa, tavalla tai toisella. En itse osallistu siihen, en somettajana enkä lahjoittaja mut ei ole mitenkään multa pois. Hyvä jos jollain tavalla saavat ruokaa pöytään.
Sometuloissa ei mitään moitittavaa, mutta lasten ei pitäisi olla siellä kauppatavaraa / säälipisteitä keräämässä.
Kuvasta päätellen uskoisin lapsilla olevan ainakin 3 eri isää. Muutama lapsista on aika tummia (tämä on vaan toteamus), että heidän isänsä ehkä vierasperäinen.
Vastuutonta touhua kaikkinensa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvasta päätellen uskoisin lapsilla olevan ainakin 3 eri isää. Muutama lapsista on aika tummia (tämä on vaan toteamus), että heidän isänsä ehkä vierasperäinen.
2 isää.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on käynyt Mahmud. Milläpä lapsilisiä maksaa kun on itsekin suomen verorahoilla elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sometuloissa ei mitään moitittavaa, mutta lasten ei pitäisi olla siellä kauppatavaraa / säälipisteitä keräämässä.
Olen kyllä samaa mieltä periaatteessa. Somessa vaan on miljoona perhettä jotka keräävät tenavillaan jotain krääsää tai tavoittelevat korkeampaa elintasoa. Niin jotenkin siihen nähden tämän perheen somessaolo, selvitytymiskeinona, ei ole musta paha. Jospa se olisi väliaikaista. Itse käyn tavallisissa töissä ja elätän sillä lapseni, mutta en ole toisaalta koskaan vielä joutunutkaan kovin pahaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä näen hiukan eroa siinä, että saako somettaja elantonsa jostain kaupallisista yhteistöistä vai laittaako pystyyn keräyksen jolla säälin kautta kerjätään rahaa. Toki jokaisen oma valinta että lahjoittaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa muuhun kuin IL otsikkoon, jutussa sanotaan, että "Janina ja hänen 9 laitaan..." hassusti ohitetaan lasten isä, eikös hänkin menettänyt kotinsa jne, mainitaan Janinan puoliso niinkuin olisi tilanteen ulkopuolinen henkilö, eikö pidä puhua vanhemmat ja 9 lastaan tmv, juttu antaa ymmärtää, että äiti on yksin vastuussa 9 lapsestaan.
Hyvä väittää ÄIDIN tulevan 70€:n viikkobudjetilla toimeen, kun samaan aikaan saa kassikaupalla ruokalahjoituksia, vanhempien tuki, auton katsastuksia, festarilippuja sun muuta ohi budjetin.
Ovela veto. Rikastua brändäämällä itsensä köyhäksi. Jotta tämä olisi mahdollista, on uhrattava lasten yksityisyys.
Janina "perästä kuuluu" Peräsalo on ilmeisesti Vauvatalkoot nimisen yrityksen toiminimiyrittäjä.