Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Ap sinun vaimosi käyttää manipulaatiota välttääkseen keskustelun itse aiheesta (seksittömyys) alkaen väittää, että sinulla on henkisiä ongemia.
Itse erosin tuollaisesta kumppanista, jonka kanssa ei voinut puhua hänen päättämistään aiheista saati ratkoa parisuhteen ongelmia. Nykyisen kanssa on yllin kyllin paitsi seksiä myös avointa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Ap sinun vaimosi käyttää manipulaatiota välttääkseen keskustelun itse aiheesta (seksittömyys) alkaen väittää, että sinulla on henkisiä ongemia.
Itse erosin tuollaisesta kumppanista, jonka kanssa ei voinut puhua hänen päättämistään aiheista saati ratkoa parisuhteen ongelmia. Nykyisen kanssa on yllin kyllin paitsi seksiä myös avointa keskustelua.
Lisään, että hän ei välttämättä tee sitä tietoisesti, vaan se on ns. lapsenomainen keino vältellä hankalia aiheita. Ehkä hänelle asiaata sanominen voisi auttaa häntä havaitsemaan oman huonon reagointitapansa.
Koska teillä on lapsia, teidän kannattaa viimeiseen asti yrittää saada avoin keskusteluyhteys, vaimosi ymmärtämään mitä hån oikeastaan tekee kun keskustelun sijaan kääntyy sinua vastaan. Yrittäkää myös ulkopuolista keskusteluapua ellei omat keinot auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa."
Taidat olla kuitenkin aika ulkonäkökeskeinen. En ihmettele, jos nainen tuntee itsensä kanssasi epävarmaksi. Rinnat muuttuu ja joskus voi käydä niinkin, että toisesta tai molemmista joutuu luopumaan kokonaan.
Pidän vaimoni ulkonäöstä, olen aina pitänyt ja tulen pitämään. Paino on vaihdellut vuosien aikana ehkä 15-20%. Tavatessamme painoa oli enemmän, kuin nyt. Hän voi menettää vaikka toisen rinnan tai minä voin sokeutua, entä sitten?
Miksi rakastamansa ihmisen edessä pitäisi häpeillä? En ole koskaan ollut unelmavartaloinen ja en pidä ulkonäöstäni. En kuitenkaan häpeä vaimoni edessä vaikka itse en halua katsoa itseäni peilistä tai käy mielelläni rannalla tms. Huomenna nuorimmaisen toiveesta pitää mennä.
Mistä muusta hänessä pidät? Jos hän kokee, että olet hänelle vain lihanpala (vaikka kauniskin), niin voi tulla tunne, ettei hän ole sinulle mitään erityinen. Juuri hän. Hänen persoonansa. Aika monella muullakin naisella nimittäin on perse ja tissit, joten miksi olet juuri hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin vaimolle kauniisti, että hän menisi gynekologin kautta hormonitesteihin. Vaimollesi testosteronista voisi olla apua herättämään halut.
Ensin pitäis hemmotella vaimoa rakkaudella, turvalla ja hoivalla ja kumppanuudella ja kiinnostuksella jotta hän haluaa haluta.
Totta tuokin, mutta haluttomuuteen voi löytyä myös fyysinen syy.
Silloin kun hormoonit hyrrää niinkuin kuuluu, nainen haluaa seksiä myös vähän huonommillakin "seksitaidoilla" varustetulta mieheltä. Tässä tapauksessa tarkoitan juurikin niitä arjen pieniä eleitä.
Hormoneilla on oma roolinsa, mutta olen silti eri mieltä. Sellainen seksuaalinen tarve voi säilyä ja seksuaaliset mielikuvat, mutta se, että oikeasti haluaa antautua seksiin miehen kanssa vaatii sen, että mies tuntuu luotettavalta ja hänen kanssaan on turvallinen olo.
Minulle tämä tarkoittaa sitä, että voin luottaa siihen, että mies on minun tukenani ja turvanani myös vaikeina aikoina.
Ajattelen, että tämä on ihan biologiaa: luonnossakin monien lajien naaraat parittelevat vain niiden urosten kanssa, jotka osoittavat sitoutumiskykyä ja vaivannäköä. Naaraat eivät siis edes kiimassa parittele "huonojen urosten" kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette olleet yhdessä tämän uuden kanssa ja millainen suhteesi ex-vaimoosi oli aluksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa."
Taidat olla kuitenkin aika ulkonäkökeskeinen. En ihmettele, jos nainen tuntee itsensä kanssasi epävarmaksi. Rinnat muuttuu ja joskus voi käydä niinkin, että toisesta tai molemmista joutuu luopumaan kokonaan.
Pidän vaimoni ulkonäöstä, olen aina pitänyt ja tulen pitämään. Paino on vaihdellut vuosien aikana ehkä 15-20%. Tavatessamme painoa oli enemmän, kuin nyt. Hän voi menettää vaikka toisen rinnan tai minä voin sokeutua, entä sitten?
Miksi rakastamansa ihmisen edessä pitäisi häpeillä? En ole koskaan ollut unelmavartaloinen ja en pidä ulkonäöstäni. En kuitenkaan häpeä vaimoni edessä vaikka itse en halua katsoa itseäni peilistä tai käy mielelläni rannalla tms. Huomenna nuorimmaisen toiveesta pitää mennä.
Niin koska miehissä nähdään muitakin ominaisuuksia, kuin ulkonäkö. Miehet taas näkevät naisen ensijaisesti tämän ulkonäön kautta, kuten sinäkin näytät tekevän.
Se aiheuttaa valtavasti paineita olla tietynlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette olleet yhdessä tämän uuden kanssa ja millainen suhteesi ex-vaimoosi oli aluksi?
.. tai ex-mieheesi, voi olla kumpi tahansa. :)
Sama
No ota sinä ap se ensimmäinen askel. Niele ylpeytesi ja ala sinä antaa taas niitä hyvänyönsuukkoja ja toivottaa hyvää yötä. Ehkä alat jossain vaiheessa saada jtn vastakaikua. Aloita siitä ja jossain vaiheessa voit pikkuhiljaa ottaa puheeksi, että vaimosi on mielestäsi upea ihminen kaikin puolin, haluaisit pitää kiinni parisuhteestanne ja haluaisit yrittää lisätä siinä läheisyyttä ja yhteyttä. Älä puhu seksistä tai sen puutteesta vaan läheisyydestä. Naisille pelkkä seksi pitkässä parisuhteessa ei merkkaa mitään, tärkeintä on läheisyys ja lämmin henkinen yhteys, seksi on ikään kuin vain mauste ja lisäripaus siihen päälle. Kysy vaimoltasi mitä hänen mielestä sinä voisit omalta osaltasi tehdä lisätäksesi suhteenne läheisyyttä ja yhteyttä. Jätetään vaimon tekemättömyyksien syyttely pois. Vika ei todellakaan ole yksin sinussa ap, vaan vaimossasi yhtä lailla, mutta voit muuttaa vain itseäsi ja vaikuttaa vain omaan käytökseesi. Aloita suhteen korjaaminen itsestäsi ja voit vaan toivoa, että vaimosi omalta osaltaan lähtee siihen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No ota sinä ap se ensimmäinen askel. Niele ylpeytesi ja ala sinä antaa taas niitä hyvänyönsuukkoja ja toivottaa hyvää yötä. Ehkä alat jossain vaiheessa saada jtn vastakaikua. Aloita siitä ja jossain vaiheessa voit pikkuhiljaa ottaa puheeksi, että vaimosi on mielestäsi upea ihminen kaikin puolin, haluaisit pitää kiinni parisuhteestanne ja haluaisit yrittää lisätä siinä läheisyyttä ja yhteyttä. Älä puhu seksistä tai sen puutteesta vaan läheisyydestä. Naisille pelkkä seksi pitkässä parisuhteessa ei merkkaa mitään, tärkeintä on läheisyys ja lämmin henkinen yhteys, seksi on ikään kuin vain mauste ja lisäripaus siihen päälle. Kysy vaimoltasi mitä hänen mielestä sinä voisit omalta osaltasi tehdä lisätäksesi suhteenne läheisyyttä ja yhteyttä. Jätetään vaimon tekemättömyyksien syyttely pois. Vika ei todellakaan ole yksin sinussa ap, vaan vaimossasi yhtä lailla, mutta voit muuttaa vain itseäsi ja vaikuttaa vain omaan käytökseesi. A
Mä aloittaisin kuuntelemisella. Sillä, että olisin kiinnostunut mitä toinen ajattelee ja mitä hän tuntee. Eikä mitään pelkkiä arkisia keskusteluja, vaan sinne syvään päätyyn.
Nyt pitäisi olla kiinnostunut siitä, mikä on vaimon rakkaudenkieli. Miten hän kokee tulleensa nähdyksi ja kohdatuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen kanssa kymmenkunta vuotta.
Edellisen kommunikointitapa oli samanlainen aina. Nuorempana ei osannut analysoida miten isosta ongelmasta on kyse, jos toinen ulkoistaa itsensä vaikeista asioista eikä suostu keskustelemaan ja hakemaan yhdessä ratkaisua.
Kyse on opitusta ja sisäistetystä mekanismista torjua omia puutteita tai ongemia. Käytännössä se näyttäytyy pyrkimyksenä hallita tilannetta manipuloimalla toista luulemaan, että aiheen pitäminen ongelmana tai sen esille ottaminen on sairasta. Englanniksi puhutaan gaslightingista, kun toinen väistää tärkeän aiheen koittaen kääntää keskustelun toisen osapuolen epätasapainoisuuteen tms. Seksin haluaminen parisuhteessa on normaalia ja tärkeä osa suhdetta ja jos sen puutteesta ei suostu keskustelemaan, ovat suhteen perusteet aika lailla murentumassa.
Vierailija kirjoitti:
No ota sinä ap se ensimmäinen askel. Niele ylpeytesi ja ala sinä antaa taas niitä hyvänyönsuukkoja ja toivottaa hyvää yötä. Ehkä alat jossain vaiheessa saada jtn vastakaikua. Aloita siitä ja jossain vaiheessa voit pikkuhiljaa ottaa puheeksi, että vaimosi on mielestäsi upea ihminen kaikin puolin, haluaisit pitää kiinni parisuhteestanne ja haluaisit yrittää lisätä siinä läheisyyttä ja yhteyttä. Älä puhu seksistä tai sen puutteesta vaan läheisyydestä. Naisille pelkkä seksi pitkässä parisuhteessa ei merkkaa mitään, tärkeintä on läheisyys ja lämmin henkinen yhteys, seksi on ikään kuin vain mauste ja lisäripaus siihen päälle. Kysy vaimoltasi mitä hänen mielestä sinä voisit omalta osaltasi tehdä lisätäksesi suhteenne läheisyyttä ja yhteyttä. Jätetään vaimon tekemättömyyksien syyttely pois. Vika ei todellakaan ole yksin sinussa ap, vaan vaimossasi yhtä lailla, mutta voit muuttaa vain itseäsi ja vaikuttaa vain omaan käytökseesi. A
Muuten täysin samaa mieltä, mutta kyllä naisillekin seksi merkkaa mitään.
Typerä nainen jos ei tajua mitä on menettämässä. Sitten näitä yh naisia on tinder täynnä ja kaduttaa kun mies löysikin jo nuoremman joka haluaa seksiä ja lapsia.
Naisen tulisi haluta sinua, näyttää kuinka hän palvoo siitintäsi. Nyt nainen ei arvosta sua pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Viisas nainen antaa sen 2 minuuttia tyydyttääkseen miehensä, sillä mies tyytyyy vähään keskimäärin eli riittäväruoka, lepo ja seksuaalinen tyytyväisyys. Kun nämä toeutuvat, mies kohtelee naistaan kuin prinsessaa.
Nykyaikaa valitettavasti leimaa itsekkyys ja vain omien tarpeiden esiin nostaminen, se näkyy tässäkin keskustelussa jossa äärifeministit yrittävät kääntää tilanteen niin päin, että mies on jonkinlainen väärintekijä ja nainen "uhri" vaikka aloittaja on vuosia selvästi tehnyt kaiken palvellakseen naista hoitaen kotityöstä, lapsista jne lähtien vastuun hienosti. Ja silti tulos on mököttävä kiukkuinen pihtari vaimona. Neuvonu on, jos ei nainen muutu itsekkäästä minä ja minun napa-tapauksesta lämpimäksi vaimoksesi myös sängyssä, niin eroa. On myös ihania naisia maailma täynnä. Toki lasten takia kannattaa yrittää ensin kaikkensa, naisesi vaikuttaa vaan kovalta tap
... ja mitäs tämä prinsessakohtelu pitää sisällään?
Vierailija kirjoitti:
Typerä nainen jos ei tajua mitä on menettämässä. Sitten näitä yh naisia on tinder täynnä ja kaduttaa kun mies löysikin jo nuoremman joka haluaa seksiä ja lapsia.
Naisen tulisi haluta sinua, näyttää kuinka hän palvoo siitintäsi. Nyt nainen ei arvosta sua pätkääkään.
Niinno jos elämä ilman miestä on parempaa, kuin kenenkään siitintä palvoessa ja paijatessa. Vastapainoksi itse saa siitä.. niin mitä siitä saa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsiako tässä lisää haluttiinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno jos elämä ilman miestä on parempaa, kuin kenenkään siitintä palvoessa ja paijatessa. Vastapainoksi itse saa siitä.. niin mitä siitä saa?
Ei ainakaan sitä mitä luonto tarkoitti eli perheen ja lapsia. Saa katkeroituneen vanhan piian joka tajuaa 4-kymppisenä, että mahdollisuus siihen tärkeimpään johon luonto tarkoitti (katso eläinkuntaa, selviytyminen ja lisääntyminen on kaikki mihin luomakunta tähtää) meni jo ex mies elää onnellisena nuorikin ja uuden perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sitä mitä luonto tarkoitti eli perheen ja lapsia. Saa katkeroituneen vanhan piian joka tajuaa 4-kymppisenä, että mahdollisuus siihen tärkeimpään johon luonto tarkoitti (katso eläinkuntaa, selviytyminen ja lisääntyminen on kaikki mihin luomakunta tähtää) meni jo ex mies elää onnellisena nuorikin ja uuden perheensä kanssa.
Mulla on lapsi. Eikä kiinnosta miten luonto on mitäkin tarkoittanut (lue: miten sun mielestä kuuluu elää). Olo on vaan paljon kevyempi, kun ei tarvi olla koko ajan täyttämässä jonkun toisen tarpeita.