Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
No sano sitä.
Maksetaan kaikki 50/50. Mies tienaa pari tonnia enemmän kuussa.
Jos olette molemmat kokopäivätöissä, pitäisi siitä riittää yhteen vasectomiaan yksityisellä. Se tehdään paikallispuudutuksessa niin ei tule mitään anestesiakuluja. Kannattaa tsekata lääkäriasemien hinnastot, löytyy ihan netistä.
Toinen asia, pitkässä liitossa nyt vain tulee sellaisia toiseen kyllästymisen kausia. Jos arki muuten sujuu, kannattaa antaa ajan kulua. Kun lapset kasvavat, jää sellaista rauhallista aikaa enemmän ja ehkäpä ne halutkin sitten palailee, ehkä.
Lisäksi kyllä nainenkin arvostaa jos mies on pitänyt itsestään huolta fyysisesti, jos olet pallomahainen, hampaat huonossa kunnossa, tai muuten vastenmielisen oloinen , niin ei sellainenkaan ilmestys laita naista haluamaan, sori vaan siitä.
Ja sitten vielä se että kyllä se rakkauskin voi valitettavasti lopahtaa yksipuolisesti ajan kanssa, ja jos rakkaus on kulunut loppuun , niin ei se valitettavasti siitä enää uudelleen leimahda, mutta sellaista tämä elämä on. Yleensä aina se toinen rakastaa tai on rakastanut enemmän kuin toinen, tämä on syynä niin isoon eroprosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette molemmat kokopäivätöissä, pitäisi siitä riittää yhteen vasectomiaan yksityisellä. Se tehdään paikallispuudutuksessa niin ei tule mitään anestesiakuluja. Kannattaa tsekata lääkäriasemien hinnastot, löytyy ihan netistä.
Toinen asia, pitkässä liitossa nyt vain tulee sellaisia toiseen kyllästymisen kausia. Jos arki muuten sujuu, kannattaa antaa ajan kulua. Kun lapset kasvavat, jää sellaista rauhallista aikaa enemmän ja ehkäpä ne halutkin sitten palailee, ehkä.
Lisäksi kyllä nainenkin arvostaa jos mies on pitänyt itsestään huolta fyysisesti, jos olet pallomahainen, hampaat huonossa kunnossa, tai muuten vastenmielisen oloinen , niin ei sellainenkaan ilmestys laita naista haluamaan, sori vaan siitä.
Ja sitten vielä se että kyllä se rakkauskin voi valitettavasti lopahtaa yksipuolisesti ajan kanssa, ja jos rakkaus on kulunut loppuun , niin ei se valitettavasti siitä enää uudelleen leimahda, mutta sell
Kyllä mä olen lopettanut rakastamasta ja uudelleen rakastunut monet kerrat meidän 26 v suhteen aikana. Aina se on vaatinut sitä, että vietetään enemmän aikaa yhdessä, esim. ennen lapsia mentiin rantalomalle, nyt lasten ollessa kuvioissa jutellaan iltaisin kahdestaan entistä enemmän jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin onhan mies saanut nauttia koko ikänsä luonnollisesti toimivasta kehostaan eikä ole kantanut yleensä vastuuta ehkäisystä. "
Siitä ei nyt puhuttu mitä mies on tehnyt vaan siitä että ensin olit sitä vastaan että naisen keho tehdään toimimattomaksi mutta miehen kohdalla et edes ajatellut vasektomian olevan vastaava asia. Tai oikeastaan vielä radikaalimmin sellainen koska se on pysyvä.
No jos haittavaikutukset omassa sterilisaatiossa olis yhtä pienet, kuin miehen niin menisin kyllä, kun kaikissa muissa on helvetilliset haittavaikutukset. Mutta valitettavasti näin ei ole.
Silti pointti on edelleen se että miehen vasektomia kajoaa miehen kehon toimintaan ihan yhtä lailla kuin ne muuta mainitsemasi naisen kehoon.
Ja siksipä miehen kehon toimintaan ei saa kajota koko tämän elämän aikana, vaan naisen kehon toimintaan pitää kajota koko naisen elämä. Selvä homma.
Vierailija kirjoitti:
Erektio eri asia, naisen tarvitseen vain avata haarat tai suu. Mies tulee hetkessä, ei ole iso työ naiselta. Kertoo miten vähän nainen valmis tekemään miehen ja parisuhteen eteen. Naista ei selvästi kiinnosta pelastaa perhettään, mies taas on valmis tekemään kaiken. Todella ikävää miehen puolesta, naisen itsekkyys tuhoaa suhteen ja perheen. Hyvin tyypillinen tarina. Ennen wanhaan ei naisilla ollut tällaista itsekkyyttä ja perheet pysyivät yhdessä ja vanhukset onnellisina lähtöönsä asti.
Useimmiten se perheenrikkoja on tilastojen mukaan nainen, 70% erohakemuksista naisten tekemiä.
Todella oksettavaa miten puhut naisen seksuaalisuudesta. Tai siis et arvosta sitä laisinkaan, etkä ota huomioon. Pekkää reikää sun näkökulmasta, hyi helv.
Nainen, pelkkä oman tyydytyksen käyttöväline. Trollaatko täysillä vai onko ajatusmaailmasi noin oksettava ja läheisten ihmisten (naisen) huomioimisen kykysi todella miinusmerkkinen? Itsekeskeisen hyväksikäyttäjän ajatusmaailma.
Naisen omanarvontunto ja itsensä arvostus tuhoaa sinun maailmasi, hyväksikäyttäjän maailman, niinhän se tietenkin on.
Pitkä ketjuhan tämä alkaa olla ja et ole lukenut kaikkia vastauksiani kysymyksiin. Taitaa olla myös omaa turhautumista.
Aloitus ja monta muuta viestiä on keskittynyt vain seksiin. Monessa viestissä on ollut paljon ajattelemisen aihetta siihen, miten parisuhdettamme ja minun käytöstäni yleisesti pitäisi parantaa ja lopputulemana olisi mahdollisesti hänen seksuaalisuutensa uudelleen herääminen minua kohtaan. Seksi ei ole elämän päätarkoitus, mutta minulle merkittävä osuus parisuhdetta, mutta vain jos hän oikeasti sitä haluaa ja on täysillä mukana. Muutamat miesoletettujen viestit, että mikseivät naiset tajua antaa 2min ja kaikki on hyvin, ovat hyvin kaukana omasta arvomaailmastani.
En rajoita hänen menojaan, harrastuksiaan yms. millään tavalla. Yksi harrastus uusi alkamassa juuri, joka vie ainakin alkuun 1-5h päivässä, jopa 2-3 kertaa viikossa. Jos hän menee, niin minä olen kotona.
Hoidan lapset kouluun silloin kun hän menee aamuvuoroon ja viikonloppuisin kun on töissä. Hoidan myös mm. nukkumaanmenot, jotta hän saa omaa aikaa. Ruoka ja pyykkihuolto ovat pääosin hänellä, minä hoidan imuroinnit, vanhemman harrastukset ja pääosin nuoremman kanssa esim. puistoilut.
-ap
Ensinnäkin: Onneksi olkoon, olet kehittynyt kirjailijana.
Mutta: Vaikka osaat jo jättää pois sen kauniin, hoikan ja seksikkään siskon pois kirjoituksistasi (kun muut alkoivat huomautella insestistä), nämä lisäilyt paljastavat sinut samaksi satuilijaksi.
Jatkossa: Osaat jo jättää pois myös sivulta 5, että "vaimo" on alkoholisti ja hänellä on mielenterveysongelmia ja sivulta 10 sen, että hän myös pahoinpitelee lapsia. Mutta edelleen tiputtelet näitä "vaimon" huonoja ominaisuuksia pitkin ketjua, muiden kommentteja mukaelle. Jotta jatkossa olisit uskottavampi, kirjoita kaikki jo aloitukseen.
Lisäksi: Olen ollut aivan liikaa palstalla, kun tunnistan ap:n.
Ja tämän aloituksen tavoitehan ei ole saada neuvoja (huom. jokaisen hyvän neuvon jälkeen "vaimolle" tulee lisää huonoja ominaisuuksia, jolloin neuvot eivät onnistu), vaan ihan rehellisen reippasti päästä haukkumaan naisia.
Ap:n pitäisi selvittää ensin mitä vaimo ajattelee asioista ja parisuhteesta ja sen tilasta. Mitä hän haluaa, missä hänen mielstän on ongelmia, mikä on hyvin, niin parisuhteessa kuin yleisemmin elämässä.
Eli oman näkökulman lisäksi vaimon näkökulma tietoon, jotta saadaan kokonaiskuva tilanteesta pöydälle. Siitä lähtökohdasta sitten eteenpäin elämässä, suhteessa ja asioiden käsittelyssä ja tominnan muuttamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketjuhan tämä alkaa olla ja et ole lukenut kaikkia vastauksiani kysymyksiin. Taitaa olla myös omaa turhautumista.
Aloitus ja monta muuta viestiä on keskittynyt vain seksiin. Monessa viestissä on ollut paljon ajattelemisen aihetta siihen, miten parisuhdettamme ja minun käytöstäni yleisesti pitäisi parantaa ja lopputulemana olisi mahdollisesti hänen seksuaalisuutensa uudelleen herääminen minua kohtaan. Seksi ei ole elämän päätarkoitus, mutta minulle merkittävä osuus parisuhdetta, mutta vain jos hän oikeasti sitä haluaa ja on täysillä mukana. Muutamat miesoletettujen viestit, että mikseivät naiset tajua antaa 2min ja kaikki on hyvin, ovat hyvin kaukana omasta arvomaailmastani.
En rajoita hänen menojaan, harrastuksiaan yms. millään tavalla. Yksi harrastus uusi alkamassa juuri, joka vie ainakin alkuun 1-5h päivässä, jopa 2-3 kertaa viikossa. Jos hän menee, niin minä olen kotona.
Hoidan lapset kouluun silloin kun hän me
Oletetaan kuitenkin, että ap:n kertomus on tosi... Niin emmehän me voi vaimoa tässä neuvoa, koska hän ei ole täällä pyytämässä neuvoa. Siksi ainoa, jota voi neuvoa on ap.
303:lle
Kiitos, että huomioit muunkin kuin seksi osuuden. Tätä olen yrittänyt myöhemmässä viesteissäni ottaa esille.
Aloitukseni ei ollut provo, vaan elävästä elämästä, kuten sen omalta kannaltani näen. Vaimon kantaa on tullut selvitettyä monta kertaa aikaisemmin, mutta en ole selkeää vastausta saanut. Osallistumista arkisiin töihin hän haluaisi enemmän ja myös metatöihin, mutta kun tulehtuneella tilanteessa olen yrittänyt kysyä lisää, rupeavat superlatiivit lentämään, et koskaan, minä teen aina, yms. Jos yritän puhua, kun on rauhallisempaa, ei nyt, kun on ollut raskas päivä, täytyykö pilata minun kahvihetkeni, jne. Täytyy siis soljua päivästä toiseen. Minun näkemykseni mukaan.
Täytyy mennä vielä viikkoja eteenpäin, että voin edes kuvitella ottavani asiaa esille. Tällä monen ehdottama kirje on hyvä, sillä välillä asioista on voitu sopia viestitse ja siten on puolin ja toisin pyydetty anteeksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan kaunis Hänninen
?
hänelle kävi lyöntivirhe tai tekstinsyöttö. älkää takertuko lillukanvarsiin.
ihmiselle tapahtuu ihan vaan kyllästyminen toiseen . entäs vaihdevuodet..ne onkin oma vaikea lukunsa. paluuta ihan entiseen ei ole,mutta joillakin palautumistakin ,mutta ei entiseen terään. huipennukset ovat vain ohuempia ja heikompia seksuaalisesti-eli ei tunnu varpaissa asti,laimea laukeaminen vrt nuoruuteen.
mutta joskus vaan arki ja sama naama kyllästyttää. se rakastuminenhan on loppunut jo siinä 3v kohdalla ja muuttunut jos muuttuakseen rakastamiseksi ja sekin voi hiipua.
ihmisellä on se noin kolme rakkautta elämässään ,,ei niitä yhden yön suhteita lasketa.
vaan eka nuori kuuma huuma, sitten avio-perhe-työ triangeli, sitten erosotku tai ei sotkua jos fiksuja, no sitten tulloo se vanhuuden sulostuttaja-seesteisyyssuhde,lapset jo alkaa olla isoja-oma elämä. sitten mennään noilla ilta-aurinkoon.
hyvää jatkoa sinulle-kestämisiin.
328:lle.
Valitettavasti et nyt osunut oikeaan henkilöön. Satunnaisesti saatan olla täällä muutamia päiviä putkeen, mutta tulee myös kuukausien taukoja. Saatat täällä tosiaan viettää hieman liikaa aikaa, itse en tunnista kuin p uppa jutut, jotka kai menivät bändiin jossain vaiheessa ja jonkun joka jauhaa siittämisestä, kuin lapsi joka on oppinut uuden tuhman sanan ja saa sillä huomiota.
Sisko jutusta en tiedä mitään. Vaimo ei ole alkoholisti, nykyään ei voi juoda paria lasia lukuunottamatta ilman seuraavan päivän migreeniä. Lapsia kohtaan meistä kumpikaan ei osoita väkivaltaa.
En tiedä miksi alunperin kirjoituksen tein, mutta asiallisista vastauksista on monta hyvää pointtia mieleen itse reflektointiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä tasolla kuulostaa tutulta. Toiseen lapsen jälkeen itselläni alkoi roikkumaan kaikki paikat, jonka takia seksiä harrastettiin pimeässä. Kävi myös niin että muutaman vuoden ajan origamit ei oikein tuntunut missään. Ehkä kannattaa jutella vaimon kanssa ihan rauhallisesti ja kysyä että mitä sille kuuluu niin kuin oikeasti. Ja jos se on avoimena ajatukselle, sovitte että voitte halailla ja kosketella ilman seksiä. Joskus naisia voi ahdistaa se, että joka kerta kun mies koskettaa, mies tekee sen saadakseen seksiä. Viattoman koskettelun myötä vaimon halut voisi palaa takaisin. Ja kyllä, sun pitää kantaa vastuu omasta käytöksestäsi. Hae apua itsellesi tai harjoita itsehillintää. Ette ikinä saa korjattua teidän suhdetta, jos olet huonotuulinen kaiken aikaa.
Mulla estrogeenia sisältävät ehkäisypillerit teki sen, että alakerta meni jollain tavalla tunnottomaksi. Siis klitoriksessa ei enää ollut tunto yhtä herkällä ja nuo origamitkin (hih) olivat työn ja tuskan takana tai jäivät saamatta kokonaan. Tai sitten olivat pliisuja. Mulla meni vuosia, ennen kuin hiffasin yhteyden ehkäisypillereihin. En ollut koskaan kuullutkaan sellaisesta haittavaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kannustaisin sinua kirjoittamaan vaimolle kirjeen.
Kerrot että kaipaat vaimoasi sekä seksuaalisesti mutta ennenkaikkea juttelua, kädestä pitämistä, halailua jne. Kerro vaimosi kauneudesta kuten kirjoitit aloitukseen.
Pyydä anteeksi sitä että olet ollut kiukkuinen ym. Lupaa että koetat parantaa käytöstäsi. Ehdota että voisitteko mennä parisuhdeterapiaan tai yrittää yhdessä rakentaa parisuhdetta paremmaksi. Kysy mitä vaimosi toivoisi tilanteessa.
Ja kuten joku tuossa ehdottikin niin voisi olla hyvä sopia alkuun aika jolloin seksiä ei harrasteta mutta koetetaan huolehtia että läheisyyttä olisi. Se voisi auttaa toisellakin halujen heräämistä. Ja hoitele sinä itse itsesi niin että kykenet käyttäytymään asiallisesti ym.
Toivottavasti löydätte tavan parantaa tilannetta. Jos ei muuta niin rupea sinä toivottamaan hyvää yötä vaimollesi vaikka hän ei vastaisi. Tehkää va
En suosittele lähtemään tällaiseen ylettömään mielistelyyn ja paapomiseen. Vaimo menettää viimeisetkin kunnioituksen rippeet miestä kohtaan. Parisuhde on kahden kauppa. Ei se voi mennä niin että toinen täytyy lahjomalla ja valehtelemalla saada tyytyväiseksi. Jos vaimo on etäällä henkisesti niin tommonen saattaa vain vahvistaa sitä kuilua koska sitten mies on kaiken muun lisäksi lapatossu ja kynnysmatto joka hoitaa kaiken hymyillen.
"Aijoo unohdin, että käytte merkkipäivinä hakemassa työmatkan varrelta nopeasti kimpun Pirkka-ruusuja tai suklaalevyn. Huh, onhan siinä jo vaivannäköä"
Muistaminen on onnistunut jos se kohde ilahtuu. Se voi olla pieni kimppu Pirkka ruusuja tai sitten sadan ruusun kimppu hinoimmasta kukkakaupasta. Ihan riippuen siitä mistä se kohde ilahtuu. Sitä ei voi kukaan muu määritellä.
Minä ainakin ilahdun jos vain saan kukkia. Ei tarvitse olla niin hienoja. Joku muu ei sitten ilahdu. Ja kumpikin on omalta osaltaa oikeassa.
"Ja siksipä miehen kehon toimintaan ei saa kajota koko tämän elämän aikana, vaan naisen kehon toimintaan pitää kajota koko naisen elämä. Selvä homma."
Älä nyt vedä hernettä nenään. En ole missään sanonut että miehen kehon toimintaa ei saisi puuttua. Huomautin vain että sinun aikanaan tekemäsi vertauks ontui hieman kun et rinnastanut miehen vasektomiaa naisen kehon toimintaan puuttumiseen vaikka ne ovat kyllä täysin rinnasteisia.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö? Me muistetaan sua Jouluna, syntymäpäivänä, nimipäivänä, ystävänpäivänä, tapaamisen vuosipäivänä, hääpäivänä ja aina välillä ihan muuten vaan antamisen ilosta pientä hymyä vastaan. Ehkä me ei vaan todella osata yhtään."
Aijoo unohdin, että käytte merkkipäivinä hakemassa työmatkan varrelta nopeasti kimpun Pirkka-ruusuja tai suklaalevyn. Huh, onhan siinä jo vaivannäköä ja onhan se inhimillistä, että sekin unohtuu joka toinen kerta.
Ps. Luettelit kyllä ihan liian ison määrän päiviä / vuosi. Hyvä jos se syntymäpäivä muistetaan.
Kiva kun arvostatte... ja te muistatte miestänne milloin kun se täyttää pyöreitä kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
No sano sitä.
Maksetaan kaikki 50/50. Mies tienaa pari tonnia enemmän kuussa.
Niin rahoittaa 50% on ainoa virka. Myöhemmin toimii lastenvahtina kun haluat salille tai terassille. Ukko ei tosin vielä itse tuota tiedä
Vasektomiassa siittiöiden tuotanto kiveksissä jatkuu normaalisti, mutta siittiöt eivät pääse kulkeutumaan siemennesteeseen, koska siemenjohtimet on katkaistu. Toimenpide ei vaikuta hormonituotantoon tai seksuaaliseen toimintaan.
Vasektomia on tehokas ehkäisymenetelmä, jossa siemenjohtimet (vas deferens) katkaistaan ja suljetaan, jotta siittiöt eivät pääse kulkeutumaan siemennesteeseen. Toimenpiteen jälkeen siemennestettä muodostuu edelleen, mutta se ei sisällä siittiöitä.
Naisella taas lähes kaikki ehkäisymenetelmät vaikuttavat systeemisesti koko kehoon.
Hormonaaliset etenkin, joiden vaikutus ulottuu aivoihin, kuten vaikkapa ehkäisypillerit: niiden tarkoitus on lamata sukupuolihormoneita piiskaavan hormonin tuotanto aivolisäkkeessä, ne eivät siis suinkaan vaikuta vain munasarjoihin. Vaikutus tulee aivojen kautta.
Pillerit eivät "iskuannoksena" lamauta munasarjoja suoraan.
Ne toimivat hormonaalisessa komentoketjussa ylhäältä päin, jolloin munasarjat eivät saa aivoista käskyä kypsyttää munasolua.
Estrogeenilla ja progesteronilla (sekä niiden synteettisillä muodoilla pillerissä) on reseptoreita aivojen alueilla, jotka liittyvät tunteisiin, muistiin ja päätöksentekoon, kuten hippokampus, mantelitumake ja prefrontaalinen aivokuori.
Naisen sterilisaatiosta vielä, seuraava riski on epätodennäköinen, mutta hengenvaarallinen:
Jos raskaus silti alkaa sterilisaation jälkeen (esim. munanjohtimen kiinnitysklipsi löystyy, syntyy ohituskanava tai katkaisukohta paranee osittain), silloin sikiö päätyy selvästi todennäköisemmin munanjohtimeen kuin kohtuun.
Lisäksi:
Munasarjan ja kohdun välillä myös paikallisia signaalireittejä munajohtimien ja niitä ympäröivien kudosten kautta.
Munasarjasta vapautuu myös prostaglandiineja, kasvutekijöitä ja sytokiineja, jotka eivät ehdi merkittävästi laimentua verenkiertoon ennen kuin ne vaikuttavat lähialueen kudoksiin.
Kun munajohtimet ovat tallella, niiden lähellä kulkevat laskimot ja valtimot voivat vaihtaa hormoneja ja muita viestiaineita paikallisesti vähän kuin lyhyen matkan pikakuljetus ennen kuin aineet päätyvät yleiseen verenkiertoon. Katkaisun myötä tämä "paikallinen pikaviestintä" katoaa, ja kohdun säätely riippuu pelkästään verenkierron mukana tulevista, jo laimentuneista signaaleista.
Tämä voisi vaikuttaa esimerkiksi:
kohdun limakalvon kypsymiseen
supistusherkkyyteen
jopa kuukautisvuodon määrään tai rytmiin joillakin naisilla.
Naisen sterilisaatio ei ole tae, että pääsee ehkäisyn aiheuttamista riesoista eroon. Lisäksi kun otetaan huomioon, että naisen sterkka pitää tehdä anestesiassa vatsan läpi, riskit ovat paljon suuremmat, kuin miehen sterkassa.
Nainen ei ole seksiväline. Eikä välineiden kanssa voi luoda todellisia vastavuoroisia tunneyhteyksiä tai parisuhdetta.
Että ihan alkeellinen lähtökohta on kohdella toista edes ihmisenä.
Puhutaan sen jälkeen muista asioista, kun tämä on ensin sisäistetty.