Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään haluaisi seksiä miehen kanssa, joka ei pysty minulle edes puhumaan ilman että sanoo pahasti. Korjatkaa tunneyhteys, niin seksuaalinen yhteys voi vielä parantua. Seksin puute ei ole teidän ensisijainen ongelma vaan oire.
Miksi poimit kirjoituksestani vain seksin? Ei koskettaminen, läheisyys tarkoita vain seksiä. Ei ainakaan minulle, mitä yritin tuossa kertoa.
-ap
Uskoisin hänen poiminen pelkän seksin, koska koko aloituksesi nimesi vain tämän ongelmaksi. Tämän muun sitten kiskaisit kommenttien perusteella näyttääksesi itsesi paremmassa valossa. Parisuhde on aina kahden yhteinen matka ja kaikista vastauksista päätellen olet ulkoistanut itsesi täysin paitsi siitä niin myös omasta käytöksestäsi. Kiukuttelusi ja muut johtuvat kirjoittamasi perusteella vaimosta, hänen pitäisi tulla vastaan, sinä välttelet konfliktia (ja sen kumoten kuitenkin huudat ja raivoat), vaimon vika kun ei jaksa keskustella juuri silloin kun sinulle sopii ja tietenkin, sinua ei terapia auta.
Näiden vastauksiesi perusteella olet täysin sokea omalle osuudellesi ja niin kauan kun elät oman näkokenttäsi sokeassa pisteessä, ei mikään ongelma voi korjautua sinun ja vaimosi välillä.
Aloituksesta: "Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen."
"Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista."
Kyllä ap on puhunut alusta pitäen koko romanttisen suhteen, yhteyden ja läheisyyden katkeamisesta. Se, että mies on maininnut myös seksin, ei pyyhi kaikkea muuta mainittua pois.
Lisäksi ongelmina on mainittu pahat riidat (momminpuolista). Nainen suhtautuu keskusteluyrityksiin hyvin torjuvasti ja mies ei osaa sanoa mitä oikeasti tarkoittaa ja asiat tulee suusta ulos huonosti. Nainen ei halua pariterapiaan, kun pelkää että häntä syyllistettäsiin siellä. Luulen kyllä, että tietää siis omankin toimintansa suhteessa olevan kurjaa joltain osin ainakin.
(Jos aloitus siis ei ole provo. Oli jotenkin kuitenkin niin stereotyyppisiä palikoita pyöritetty, eikä jotenkin kuulostanut ihan aidolta.)
Ja eikö tosiaan mitään järkevää keskustelua suhteen tilasta ja ongelmista ole käyty? Jos ei tedella ole, niin kyllä vaimonkin kommunikoinnissa (tai muussa asiassa; asenteessa, käytösmalleissa), sitten on jotain isommin pielessä, jos torjuu kaikki keskusteluyritykset kategorisesti, ja keskusteluyrityksistä reaktiona on aina suuttumus ja asioiden käsittelyn torjuminen. Ja kiinnostaako tosiaan aloituksen miestä todella kuulla ja kuunnella vaimonsa näkökulma?
Miehen erityisherkkyys ei nyt oikein vakuuta, sellaiseen kun liittyy tavallisesti nimenomaan muiden ihmisten hyvä lukeminen ja tulkisteminen, ja joskus liikaakin toisten katsantokantojen huomioiminen ja niistä stressaaminen. Aloittajalla sen sijaan ei tunnu olevan hajuajaan vaimonsa todellisista mietteistä, tunteista ja miksi tai mitä hän haluaisi.
Pariterapia olisi varmastikin hyvä osoite tuossa tilanteessa.
Kysy vaimolta ap suoraan, että haluaako hän korjata ylipäätään teidän suhdettanne ja parantaa yhteiselämäänne, ja eikö hän koe näissä olevan isompia ongelmia?Jos halua ja motivaatiota koittaa korjata asioita ja nähdä vaivaa asian eteen ei ole, eikä synny mitään järkevää kommunikointiyhteyttä, niin aika hankalalta kyllä sitten kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
"Se jos ei halua kierukkaa, ei mielestäni ole mikään tekosyy."
On se jos sitä (tai jotain muuta ehkäisyä) ei ole valmis edes kokeilemaan vaikkapa väliaikaisena ratkaisuna siihen saakka että saadaan jotain toimivampaa.
Jos jokainen vaihtoehto suljetaan jo valmiiksi pois niin on aika hankala löytää mitään hyviä ratkaisuja.
"Itse olen kieltäytynyt hormoneiden pumppaamisesta kehooni sillä olen tehnyt tutkimusta niiden vaikutuksista."
No vaikkapa kuparikierukka ei sisällä hormoneja.
Mä olen käyttänyt e-pillereitä sekä minipillereitä useita vuosia. Kierukkaa en kuitenkaan ikinä laittaisi. Uskon, että se on äärimmäisen kivuliasta. Esim. kävin gynellä kerran poistattamassa jonkun harmittoman jutun, joka vuosi verta. Se tehtiin ilman puudutusta ja lääkäri ihmetteli että miten se nyt noin sattuu kun tärisin kivusta. Myös kierukat laitetaan ainakin julkisella sektorilla ilman puudutusta. Yksi kaverini menee aina kierukan vaihtoon ihan sairaan peloissaan, koska se sattuu. Mitens vasektomia? Tehdäänkö sekin ilman puudutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ulkoistaa seksi muualle, vaimo on itse sen valinnan tehnyt.
Kaupan päälle saatat löytää uuden vaimon, jonka kanssa eläminen on kevyempää.
Kevyempää sen aikaa kunnes uusikin vaimo huomaa miten saamaton mies on ja hänelläkin lopahtaa halut täysin kun kaikki asiat jää vaimon hoidettavaksi.
Yksinkin on elämä kevyempää kuin liitossa kaiken energian vievän vihamielisen luonnonvoiman kanssa. Miksi haluaisit kotiisi ankeuttajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa yksi solmussa oleva avioliitto.
Mutta erona ap:n tapaukseen on, että vaikka kaikki muu kusee, niin seksi luistaa. Ei ehkä niin usein kuin suhteen alkuaikoina, mutta kerran pari viikossa yleensä.
Kommunikointi on katkolla, sellaista kohtaamista ja läheisyyttä ei ole, mutta raaka seksi menee. En tiedä sitten, mikä siinä on se juttu, miten näin voi olla? Jotenkin osataan tyydyttää toistemme fyysiset tarpeet (vähän kuin masturbointia yhdessä), mutta henkinen puoli sakkaa pahemman kerran.
Ei juuri puhuta muusta, kuin arjen askareista. Ei ole yhteisiä suunnitelmia tai haaveita.
Meillä vähän sama. Lopetin meidän seksielämän joitakin kuukausia sitten kun ärsyttää niin paljon. Mies ei kuulemma "voi sille mitään" ettei häntä kiinnosta tunteet ja syvälliset asiat. No nyt minä en
Jos mies haluaa seksiä, hänellä on keinot saada sitä. Kaivaa päänsä perseestään ja alkaa kiinnostumaan minua koskettavista asioista.
Ja pelkkä rahoittaja, pfft. Minä maksan palkkojemme mukaisesti 44% kotitaloutemme kuluista (ruuat, vastikkeet, sähkö, lasten tarvikkeet). Maksan kaikki omat kuluni ja puolet asunnon lyhennyksistä. Koska teen lyhyempää työpäivää, teen enemmän kotitöitä kuin mieheni. Ja huomioitakoon myös se, että työnnän pian keilapallon alapääni läpi niin että parhaimmassa tapauksessa väliliha repeää koko matkan anukseen asti.
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
Vierailija kirjoitti:
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan. "
No ihan riippumatta siitä kenessä se isoin ongelma on, tilanne on se että kompromissia ei ole löydetty. Sellaisia kuitenkin olisi löydettävissä jos aitoa tahtoa molemmin puolin on.
Onko asiassa olemassa kompromissia? Mikä sellainen voisi olla? Ns. Puolitie?
No esim. jos vasektomiaan on pitkät jonot niin sovitaan että nainen laitattaa vaikka kierukan odotusajaksi ja sitten kun mies pääsee vasektomiaan niin kierukka voidaan poistaa. Näin molemmat tekevät jotain uhrauksia asian eteen.
"Juu ei sinne vielä päässytkään, menikin taas muutamalla kuukaudella eteenpäin. On kyllä kauheat jonot!"
Vierailija kirjoitti:
"Niin onhan mies saanut nauttia koko ikänsä luonnollisesti toimivasta kehostaan eikä ole kantanut yleensä vastuuta ehkäisystä. "
Siitä ei nyt puhuttu mitä mies on tehnyt vaan siitä että ensin olit sitä vastaan että naisen keho tehdään toimimattomaksi mutta miehen kohdalla et edes ajatellut vasektomian olevan vastaava asia. Tai oikeastaan vielä radikaalimmin sellainen koska se on pysyvä.
No jos haittavaikutukset omassa sterilisaatiossa olis yhtä pienet, kuin miehen niin menisin kyllä, kun kaikissa muissa on helvetilliset haittavaikutukset. Mutta valitettavasti näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Siis aina, ihan aina kun mies puhuu parisuhde ongelmista niin ainoastaan ongelma minkä hän näkee on seksi. En voi v**tu ymmärtää.
Nyyh nyyh kun ei saa seksiä niin kiukuttaa.
Miehet itse aiheuttaa ongelmat miksi seksiä ei saa.
Mieti ap paljonko autat kotitöissä, paljonko lasten hoidossa? Paljonko huomioit naistasi MUUTEN kuin seksi mielessä?
Kun on lapsia niin sitä työtä on paljon ja aina suurin osa ellei kaikki jää naiselle. Mies saa mennä ja harrastaa naisen pitää anella lupaa. Kuka tekee aamupalat ja hoitaa hoito/eskari/koulu asiat? Nainen. Pahimmillaan vielä kuuntelee miehen ruikutusta sohvalta kun töissä oli raskasta sillä aikaa kun nainen on käynyt töissä, hoitanut kodin ja lapset.
Mutta ei miehet tätä näe. Sitten vaan itketään kun ei saa seksiä automaattisesti tekemättä mitään sen eteen. Kaiken jälkeen naisen pitäisi jaksaa vielä tyydyttää mies niin mies jaksaisi taas iloisena harr
Pitkä ketjuhan tämä alkaa olla ja et ole lukenut kaikkia vastauksiani kysymyksiin. Taitaa olla myös omaa turhautumista.
Aloitus ja monta muuta viestiä on keskittynyt vain seksiin. Monessa viestissä on ollut paljon ajattelemisen aihetta siihen, miten parisuhdettamme ja minun käytöstäni yleisesti pitäisi parantaa ja lopputulemana olisi mahdollisesti hänen seksuaalisuutensa uudelleen herääminen minua kohtaan. Seksi ei ole elämän päätarkoitus, mutta minulle merkittävä osuus parisuhdetta, mutta vain jos hän oikeasti sitä haluaa ja on täysillä mukana. Muutamat miesoletettujen viestit, että mikseivät naiset tajua antaa 2min ja kaikki on hyvin, ovat hyvin kaukana omasta arvomaailmastani.
En rajoita hänen menojaan, harrastuksiaan yms. millään tavalla. Yksi harrastus uusi alkamassa juuri, joka vie ainakin alkuun 1-5h päivässä, jopa 2-3 kertaa viikossa. Jos hän menee, niin minä olen kotona.
Hoidan lapset kouluun silloin kun hän menee aamuvuoroon ja viikonloppuisin kun on töissä. Hoidan myös mm. nukkumaanmenot, jotta hän saa omaa aikaa. Ruoka ja pyykkihuolto ovat pääosin hänellä, minä hoidan imuroinnit, vanhemman harrastukset ja pääosin nuoremman kanssa esim. puistoilut.
-ap
"Kierukkaa en kuitenkaan ikinä laittaisi. Uskon, että se on äärimmäisen kivuliasta. Esim. kävin gynellä kerran poistattamassa jonkun harmittoman jutun, joka vuosi verta. Se tehtiin ilman puudutusta ja lääkäri ihmetteli että miten se nyt noin sattuu kun tärisin kivusta. Myös kierukat laitetaan ainakin julkisella sektorilla ilman puudutusta. "
No yksityisellä saat taatusti puudutuksen jos siitä maksat. Toki voit pyytää miestä maksamaan yksityisen gynen jos asia hyödyttää paljon myös miestä.
""Juu ei sinne vielä päässytkään, menikin taas muutamalla kuukaudella eteenpäin. On kyllä kauheat jonot!""
No jos mies on valehteleva liero niin se on ihan eri ongelma. Nyt puhuttiin ihmisistä jotka oikeasti pitävät sanansa ja kykenevät kompromisseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin onhan mies saanut nauttia koko ikänsä luonnollisesti toimivasta kehostaan eikä ole kantanut yleensä vastuuta ehkäisystä. "
Siitä ei nyt puhuttu mitä mies on tehnyt vaan siitä että ensin olit sitä vastaan että naisen keho tehdään toimimattomaksi mutta miehen kohdalla et edes ajatellut vasektomian olevan vastaava asia. Tai oikeastaan vielä radikaalimmin sellainen koska se on pysyvä.
No jos haittavaikutukset omassa sterilisaatiossa olis yhtä pienet, kuin miehen niin menisin kyllä, kun kaikissa muissa on helvetilliset haittavaikutukset. Mutta valitettavasti näin ei ole.
Silti pointti on edelleen se että miehen vasektomia kajoaa miehen kehon toimintaan ihan yhtä lailla kuin ne muuta mainitsemasi naisen kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis aina, ihan aina kun mies puhuu parisuhde ongelmista niin ainoastaan ongelma minkä hän näkee on seksi. En voi v**tu ymmärtää.
Nyyh nyyh kun ei saa seksiä niin kiukuttaa.
Miehet itse aiheuttaa ongelmat miksi seksiä ei saa.
Mieti ap paljonko autat kotitöissä, paljonko lasten hoidossa? Paljonko huomioit naistasi MUUTEN kuin seksi mielessä?
Kun on lapsia niin sitä työtä on paljon ja aina suurin osa ellei kaikki jää naiselle. Mies saa mennä ja harrastaa naisen pitää anella lupaa. Kuka tekee aamupalat ja hoitaa hoito/eskari/koulu asiat? Nainen. Pahimmillaan vielä kuuntelee miehen ruikutusta sohvalta kun töissä oli raskasta sillä aikaa kun nainen on käynyt töissä, hoitanut kodin ja lapset.
Mutta ei miehet tätä näe. Sitten vaan itketään kun ei saa seksiä automaattisesti tekemättä mitään sen eteen. Kaiken jälkeen naisen pitäisi jaksaa vielä ty
Täytyy kyllä sanoa että te molemmat harrastatte liikaa, ottaen huomioon sen, ettette harrasta yhdessä. Lapseton voi hyvin harrastaa 3 krt viikossa, ja silti jää aikaa parisuhteelle, mutta sitten kun on lapsia, menee aikaa heidän kanssa ja kuten sanoit, jokainen tarvitsee myös sitä omaa aikaa, jolloin lukee vaikka uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
Rahoittaja, mahdollistaja, lastenhoitaja, kotitalouskone? Kai sille miehelle joku rooli on kun kerran pidät yhä nurkissa pyörimässä. Mies taas on takuulla niin tyhmä, että kuvittelee lasten vain syventävän teidän kahden välistä rakkautta. Tulee taas ihan puun takaa, että rakkaus on kuollut jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti pointti on edelleen se että miehen vasektomia kajoaa miehen kehon toimintaan ihan yhtä lailla kuin ne muuta mainitsemasi naisen kehoon.
Vasektomia on kyllä todella nopea, kivuton ja riskitön toimenpide verrattuna synnytyksene ja raskauteen, joita ap:n vaimo on joutunut kärsimään jo kahdesti, että ap:kin saa lapsia. Lisäksi vaimo on sietänyt todella monta vuotta eri ehkäisykeinojen haittoja, mutta silti vaimon pitäisi kärsiä lisää lisää lisää, eikä miehen tarvitse taaskaan tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vaimosi on hyvä äiti mutta huono aviovaimo. Hyvä vaimo pitää miehen tarpeet tyydytettynä. Se ei paljon vaadi, pari minuuttia ja ruoka pöytään sekä unet.
Tuollaiset käsitykset vaimosta ja hyvästä parisuhteesta on kyllä miesten tunnemaailman, kehittyneisyyden ja älykkyyden valtavaa aliarvioimista. Luojan kiitos kaikki miehet eivät ole tuollaisia älykääpiöitä. Mikä karhunpalvelus taas muille miehille sinulta tuollaisella noin typerällä kommentillasi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap koskaan esim yksin lasten kanssa koko viikonlopun, ilman että vaimo on tavoitettavissa?
Kysyn tätä koska ymmärtäisit ehkä häntä paremmin jos kokisit mitä hän ehkä kokee.
Oletatko siis jostain syystä, että näin olisi toisipäin? Mieshän kuulosti osallistuvan perhe-elämäänsä ihan kunnolla ja aika yhtäläisellä panoksella kuin vaimokin. Miksi lapsiperheessä, jossa on vieläpä erityislapi, kumpikaan vanhempi olisi pari päivää kokonaan tavoittamattomissa?
Vierailija kirjoitti:
"Se jos ei halua kierukkaa, ei mielestäni ole mikään tekosyy."
On se jos sitä (tai jotain muuta ehkäisyä) ei ole valmis edes kokeilemaan vaikkapa väliaikaisena ratkaisuna siihen saakka että saadaan jotain toimivampaa.
Jos jokainen vaihtoehto suljetaan jo valmiiksi pois niin on aika hankala löytää mitään hyviä ratkaisuja.
"Itse olen kieltäytynyt hormoneiden pumppaamisesta kehooni sillä olen tehnyt tutkimusta niiden vaikutuksista."
No vaikkapa kuparikierukka ei sisällä hormoneja.
Mä kokeilin sen 15 vuoden aikana kaikki mahdolliset pillerit ja kierukat. Kuparikierukassa ei tosiaan ollut hormoneja, mutta kuukautisista tuli aivan järkyttävät. Kuljin sitten housut polviin asti veressä ja hemoglobiini alkoi laskea. Toinen minkä kaikki kierukat ovat tehneet, on yhdyntäkipu. Yhdynnät tuntuivat siltä, kuin puukolla olisi isketty sisälle alavatsaan.
Joten kaiken tämän minun näkemän vaivan ja kärsimyksen miehen nautinnon eteen odottaisin hänen ottavan koppia omalta osaltaan sitten, kun lapsia ei enää toivota.
"Eikö? Me muistetaan sua Jouluna, syntymäpäivänä, nimipäivänä, ystävänpäivänä, tapaamisen vuosipäivänä, hääpäivänä ja aina välillä ihan muuten vaan antamisen ilosta pientä hymyä vastaan. Ehkä me ei vaan todella osata yhtään."
Aijoo unohdin, että käytte merkkipäivinä hakemassa työmatkan varrelta nopeasti kimpun Pirkka-ruusuja tai suklaalevyn. Huh, onhan siinä jo vaivannäköä ja onhan se inhimillistä, että sekin unohtuu joka toinen kerta.
Ps. Luettelit kyllä ihan liian ison määrän päiviä / vuosi. Hyvä jos se syntymäpäivä muistetaan.
Olen harkinnut kuparikierukkaa mutta niitä terveydenhuollossa ei oikein haluta edes asentaa kun kuulemma lisäävät verenvuotoa niin paljon. Itse olen kärsinyt raudanpuutteesta muutenkin koko aikuisiän ja runsaista vuodoista, joten minulle sitä ei varmaan annettaisi vaikka pyytäisin.
Kaikista vähiten oireita aiheuttava ehkäisykeino on kortsu. Sillä ei ole mitään pitkäaikaisia vaikutuksia kummankaan terveyteen.