Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasectomian hinta yksityisellä tällä hetkellä on 550-1000 eur. Ei luulisi olevan työsskäyvälle ylenpalttinen rasite, mielestäni tässä vain tekosyy. Helpompaa antaa naisen hoitaa ehkäisy, näköjään.
Löysin lähteen, josta nämä hinnat, mutta ei vakuuttanut luotettavalta lähteellä. Mehiläisen, Terveystalon ja Pihlajalinnan sivuilla ei ollut mitään. Naisen sterilisaatio oli melkein 5000€. Vuodelta 2024 oli vapaaehtoisesti lapsettomien sivuilla tieto 2000-3000€
-ap
Lääkäriltä tyly viesti miehille, jotka jonottavat sterilisaatiota jopa vuosia: Ehkäisyvälineet yleensä maksetaan itse
Vierailija kirjoitti:
Vasectomian hinta yksityisellä tällä hetkellä on 550-1000 eur. Ei luulisi olevan työsskäyvälle ylenpalttinen rasite, mielestäni tässä vain tekosyy. Helpompaa antaa naisen hoitaa ehkäisy, näköjään.
Miehen sterilisaatio (vasektomia) paikallispuudutuksessa
alk. 850,00 € , Kela-korvauksen jälkeen alk. 850,00 €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin onhan mies saanut nauttia koko ikänsä luonnollisesti toimivasta kehostaan eikä ole kantanut yleensä vastuuta ehkäisystä. "
Siitä ei nyt puhuttu mitä mies on tehnyt vaan siitä että ensin olit sitä vastaan että naisen keho tehdään toimimattomaksi mutta miehen kohdalla et edes ajatellut vasektomian olevan vastaava asia. Tai oikeastaan vielä radikaalimmin sellainen koska se on pysyvä.
No jos haittavaikutukset omassa sterilisaatiossa olis yhtä pienet, kuin miehen niin menisin kyllä, kun kaikissa muissa on helvetilliset haittavaikutukset. Mutta valitettavasti näin ei ole.
Silti pointti on edelleen se että miehen vasektomia kajoaa miehen kehon toimintaan ihan yhtä lailla kuin ne muuta mainitsemasi naisen kehoon.
"Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan. "
Tässä tämä minun kommentti, jossa väität minun kirjoittaneen, ettei vasektomia tee miehen kehoa toimimattomaksi. Kun en huomaa, "että on sama asia miehellä kuin naisella". Oli oikein pakko kaivaa, että mitenkä minä sen nyt sitten kirjoitin, kun noin ymmärsit, ja ei tuossa kyllä siitä mitään sellaista lue.
Siinä lukee vain, että sen sijaan, että mies yrittäisin etsiä sopivaa vaihtoehtoa itselleen, hän etsii sitä naiselle. Siis tilanteessa jossa nainen on hoitanut sen jo toista vuosikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin lähteen, josta nämä hinnat, mutta ei vakuuttanut luotettavalta lähteellä. Mehiläisen, Terveystalon ja Pihlajalinnan sivuilla ei ollut mitään. Naisen sterilisaatio oli melkein 5000€. Vuodelta 2024 oli vapaaehtoisesti lapsettomien sivuilla tieto 2000-3000€
-ap
Naisen sterkkaan rahat siis löytyisi? On edullisempi?
Tässä hyvä esimerkki siitä, että en saa haluamaani perille. Ainoa tieto miehen sterkasta on 2-3000€ ja naiselle se olisi n. 5000€.
Vaimon sterilisaatio ehkäisykeinona ei ole vaihtoehto.
-ap
"Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti."
Ei tuo vaimosi käytös minusta kyllä nyt ihan nomaalilta kuulosta. Voimakasta syyllistämistä ja sun hiljentämistä kun haluat puhua suhteenne tärkeistä asioista. Jo monen vuoden ajan. Ja suhteenne on kuivunut kasaan kaikilla osa-alueilla. Arjen pyöritätte.
Ehkä hän todella on ulkoistanut jo itsensä suhteestanne? Voisiko hänellä olla ollut pidempään jo joku toinenkin? En pitäisi tuollaisilla spekseillä mahdottomana sitäkään.
Voit ainakin itse jo aika huonosti, niin taitaa olla aika keskittyä ehkäpä ensisijaisesti omaan hyvinvointiin, mutta myös saada vastauksia ja jotain muutosta tilanteeseen, joka saa voimaan noin huonosti. Ero voisi olla itsellesi ihan hyvä vaihtoehto, jos asioista puhuminen ei kertakaikkiaan onnistu, eikä vaimo suostu parisuhdeterapiaankaan, eikä mitään muutosta tilanteeseen tule. Tilanne on jatkunut pitkään jo tuollaisena.
Sinuna lukisin myös henkisestä väkivallasta, ja tarkastelisin luetun perusteella, onko suhteessanne sellaista. Jotain viitteitä on, vaikka suoraan kirjoittamastasi sitä ei voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tässä hyvä esimerkki siitä, että en saa haluamaani perille. Ainoa tieto miehen sterkasta on 2-3000€ ja naiselle se olisi n. 5000€.
Vaimon sterilisaatio ehkäisykeinona ei ole vaihtoehto.
Ks. Terveystalon hinta. 😊
Alle tonnin kertamaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
No sano sitä.
Maksetaan kaikki 50/50. Mies tienaa pari tonnia enemmän kuussa.
Niin rahoittaa 50% on ainoa virka. Myöhemmin toimii lastenvahtina kun haluat salille tai terassille. Ukko ei tosin vielä itse tuota tiedä
Vanhempi toimii lastenvahtina ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ehkäisy muuten? Kuka siitä on vastuussa? Hormonaalinen ehkäisy voi viedä halut, mulle ainakin tekee sen..
Tämä on yksi haaste. Hyvää ehkäisykeinoa ei ole käytössä. Oikeanlaista kondomia ei ole löytynyt. Kummatkaan ei tykätä kokeiltujen tuntumasta, varsinkin vaimo ei tykkää. Hormonaalisia ehkäisyä ei ole ollut yli 15 vuoteen. Olen ehdottanut, esim. kierukkaa, mutta ei halua sellaista. Ja olen niistä lukenut paljon huonoja kokemuksia varsinkin sen laitosta. Vasektomiaa ei tällä hyvinvointialueella saa helposti ja yksityinen ei ole vaihtoehto, kun ei kieriskellä rahassa.
-ap
OK. Ei siis kunnon ehkäisyä käytössä. Tämä on oikeasti aivan valtavan kokoinen ongelma teillä. Ja se että siihen ei ole haluttu oikeasti7 löytää ratkaisua kertoo paljon. Syyt "ei halua kierukkaa ja vasektomiaa ei o
Mihin ehkäisyä tarvii, kun ei ole seksiäkään?
Jos se vaimo olisi halukas, se olisi aktiivisesti etsinyt miehen kanssa ehkäisy vaihtoehtoa. Nyt vaimo ei tee niin, koska sitten pitäisi sitä seksiäkin harrastaa
Vierailija kirjoitti:
"Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan. "
Jos viittaat vasektomiaan niin kyllähän sekin tekee miehen kehon toimimattomaksi, ja vielä ihan pysyvästi.
Naisena mun on pakko tähän kommentoida, että mulle miehen vasektomia on ihan ehdoton ei. Se vie halut. Koko mies alkaa ajatuksenakin tuntua vastenmieliseltä.
Tiedän, että se on ihan järjetöntä mutta niin vain on.
Minullakin on aina ollut ongelmia sopivan ehkäisyn kanssa, hormonit ei käy koska vie halut ja kumi on vastenmielinen. Päädyin sitten kuparikierukkaan, vaikka on todella runsaat kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Nytkö vasta sinä selvittelet hintoja? Eikö se olisi pitänyt tehdä soittokierroksella ja toisen lapsen syntymän jälkeen, jos lapsilukunne on täynnä? Kuitenkin "jostain" tiesit, että se on kallista.
Tuollainen saamattomuus miehessä on kyll
Eikös tässä olisi tavoitteena, että kaksi ihmistä haluaa seksiä ja yhdessä päättää sopivan ehkäisykeinon? Minun sterilisaationi on omasta mielestäni vahvoilla, lukuunottamatta hintaa. Sinä ja moni muu syytätte tässä minua vastuuttomuudesta ja se että vastuu on yksinomaan minulla. Ja jos tässä ollaan vastuuttomia, niin kyllä siihen tarvitaan kaksi ihmistä.
Ei tämä sterilisaatio ole ensimmäistä kertaa mielessä, joten jonkinlainen käsitys hintatasosta on ollut olemassa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Vaimon s
No nyt löytyi, kun riittävästi selasi. Alkaen 850€ vaikuttaa kohtuulliselta.
-ap
Peppuseksin harrastaminen voisi auttaa. Nyt sitten illalla anus panokuntoon.
"kun tulehtuneella tilanteessa olen yrittänyt kysyä lisää, rupeavat superlatiivit lentämään, et koskaan, minä teen aina, yms"
No siinähän sitä asiaa sitten tulee. Ei ehkä nätissä paketissa ja ehkä vähän liioitellen, mutta siinä sitä vaimon kokemusta tulee. Pystytkö kuulemaan sen asian sieltä ahdistuksen ja vihan alta? Että mitä hän kaipaa? Vai menetkö vaan itse puolustuskannalle korvat kiinni? Entä jos pystyisitkin kuulemaan ja vastaamaan jostain toisesta moodista käsin.
Kuinkahan kauan tätä tilannetta on jatkunut ja onkohan vaimo jossain vaiheessa turhaan yrittänyt sitä omilla keinoillaan ratkaista? Kommunikaatio, kommunikaatio...
Hienoa, että kirjoitit tänne ja toivottavasti olet saanut keskustelusta apua.
Puhut alusta lähtien mitä sinä kaipaat ja mikä on sinun rakkauden kielesi. Mutta mitä vaimosi kaipaa ja mikä on hänen rakkauden kielensä? Sinun pitäisi puhua hänelle sillä kielellä, jota hän ymmärtää, jotta hän tuntee olonsa rakastetuksi ja alkaa puhua myös sinun kielelläsi.
En tiedä onko vaimosi ulkoistanut itsensä kuviosta jo pysyvästi. Hänen tarpeensa ovat jääneet sivuun rakkaussuhteessanne, ja hän on alkanut tyydyttää omia tarpeitaan muussa elämässä (ei välttämättä sivusuhteella).
Sen sijaan, että yrittäisit puhua, yritä kuunnella. Ota asiaksesi selvittää, mistä vaimosi pitää, mitä hän tarvitsee. Sitten pyrit antamaan sitä. Se on ainoa tie saada hänet henkisesti ja vasta sitten on mahdollista saada fyysisesti takaisin. Kyllä, naiset nyt vaan yleensä toimivat niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kauanko olet ollut julkisella jonossa? Kannattaa soittaa perään, me saatiin maksusitoumus yksityiselle julkisen kautta.
Vaikka raskaaksi tuleminen on ollut vaikeaa, niin ehkäisyn puute voi silti olla todella ahdistava asia. Järki ei aina toimi tilastojen mukaan tässä. Varsinkin kun lapsi, joka saatiin, on erityislapsi. Seksi voi yhdistyä alitajunnassa vahvasti lapsen tekoon, ja jos ei halua lisää lapsia, kammoaa jopa ajatusta, voi kammota seksiäkin. Mutta pelkästään ehkäisyllä sekään solmu tuskin aukeaa.
"Eikös tässä olisi tavoitteena, että kaksi ihmistä haluaa seksiä ja yhdessä päättää sopivan ehkäisykeinon? Minun sterilisaationi on omasta mielestäni vahvoilla, lukuunottamatta hintaa. Sinä ja moni muu syytätte tässä minua vastuuttomuudesta ja se että vastuu on yksinomaan minulla. Ja jos tässä ollaan vastuuttomia, niin kyllä siihen tarvitaan kaksi ihmistä.
Ei tämä sterilisaatio ole ensimmäistä kertaa mielessä, joten jonkinlainen käsitys hintatasosta on ollut olemassa.
-ap"
No eipä ollut käsitystä hintatasosta, jos heitit miehen sterilisaation maksavan 2000-3000 € ja se maksaakin 850 €. Ja tämä vasta NYT selvitit.
Pian 20 sivua ja kaikki myötätuntoni on kääntynyt ap:n vaimon puolelle. En v*ttu jaksaisi päivääkään tuollaista "miestä".
Tuollainen saamattomuus miehessä on kyllä niin totaalinen turn off, että itsellä menisi seksihalut siitä. Jos aikuinen ihminen haluaa seksiä, on perusasia hoitaa ehkäisy aikuisen ihmisen tasolla kuntoon. Jos ei tuota saa aikaiseksi ja ole valmis ehkäisyn kustannuksiin, ei ole kyllä riittävän kypsä harrastamaan toisen ihmisen kanssa seksiä.