Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sisarukset voivat harmaantua eri tahtiin?

Vierailija
18.07.2026 |

Eikö se harmaantuminen mene jotenkin geeneihin koodattuna?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla siksi että eivät ole klooneja toinen toisistaan? Mitäs lottoot?

Vierailija
2/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole samoja geenejä. Hiusten väri ym voi olla piilevänä sukupolvia ja sitten tupsahtaa näkyviin. Ei silmien värikään ole aina sisaruksilla sama tai pituus ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta nuoremmalla on jokapuolella harmaita, kun toisella on vain neljä harmaata hiusta per ohimo.

Eikö mene geeneissä pitkälti ja sisarukset jakavat pitkälti samat geenit, eikö.

Vierailija
4/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sisarusten hiustenlaatukin olla ihan erilainen. Mun veljellä on paksu karkea hius ja on jo jkv harmaata ohimoilla. Mun tukka on hento, harva ja ohut liru mutta ei ole harmaita. 

Vierailija
5/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä sisaruksista on kahdella vaaleat hiukset ja siniharmaat silmät, ja kahdella ruskeat silmät ja tumma tukka. Ihan samalla lailla harmaantuminen voi sisaruksilla olla täysin erilaista ja tapahtua eri iässä. 

Vierailija
6/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sisarukset voivat olla jopa eri sukupuolta joten eiköhän ne hiuksetkin voi olla erilaiset.

Vierailija
7/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pelkästään harmaantuminen, vaan myös kaljuuntuminen/hiusten pysyminen on veljilläni ihan eri lajia!

Vierailija
8/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onko sisaruksilla muka samat geenit?

Vierailija
9/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset on blondeja, minulla on punainen tukka. Minulla on harmaita hiuksia, sisaruksilla ei ole ainakaan näkyviä, jos ne harmaantuu niin ei se vaaleassa tukassa niin erotu. 

Meillä on samat vanhemmat, mutta ei se meinaa, että oltaisiin peritty juuri ne samat geenit mitkä määrittää hiusten väriä tai harmaantumista.

Jotkut saatta ihan värjätä hiuksia niin sekin voi selittää asiaa.

Vierailija
10/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen luullut, että harmaantuminen on jollain tavalla geeneissä. Esim se että harmaantuu jo alle 30 vuotiaana tai sitten poikkeuksellisen myöhään. Olin ajatellut että totttakai sisaruksilla voi olla joitain vuosia eroja harmaantumisessa tai perii sen toisen vanhemman geenit tästä, mutta geenit vaikuttaisi.

Piti nyt tarkistaa tekoälyltä ja vastaus oli että on paljon perimästä kiinni.

Vierailija
11/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen luullut, että harmaantuminen on jollain tavalla geeneissä. Esim se että harmaantuu jo alle 30 vuotiaana tai sitten poikkeuksellisen myöhään. Olin ajatellut että totttakai sisaruksilla voi olla joitain vuosia eroja harmaantumisessa tai perii sen toisen vanhemman geenit tästä, mutta geenit vaikuttaisi.

Piti nyt tarkistaa tekoälyltä ja vastaus oli että on paljon perimästä kiinni.

Toki on geeneissä, mutta eihän sisaruksilla samat geenit ole, elleivät ole identtisiä kaksosia. 

Vierailija
12/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin jo 25-vuotiaana ensimmäiset harmaat. En tiedä kenelläkään koko suvusta olleen niin aikaisin harmaita. 

Vierailija
13/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni isälle tuli ensimmäiset harmaat hiukset 25 vuotiaana. Minulle tuli ensimmäiset harmaat hiukset 40 vuotiaana.

Mitä veikkaat, minkä ikäisenä meidän lapsillemme tulee harmaat hiukset? Kumman geenit ovat ne, jotka määräävät?

Vierailija
14/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntapa,syömiset  ja juomiset...

Vierailija
15/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää seleeni-lisää. Estää hiusten ja parran harmaantumista.

Vierailija
16/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole teillä poloisilla jäänyt koulun biologian tunneista yhtään mitään päihin. Osa sisaruksista perii enemmän äidin puolen hiusgeenejä ja osa isän puolen. Näin ainakin meillä täysblondeilla on mennyt harmaantuminen täysin eri tahtiin ja eri tavoin. Hiusten laatukin on ollut erilainen alusta asti.

Vierailija
17/17 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää seleeni-lisää. Estää hiusten ja parran harmaantumista.

Vaarallista nykyään, eli älä jauha sontaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan