Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa yksi solmussa oleva avioliitto.
Mutta erona ap:n tapaukseen on, että vaikka kaikki muu kusee, niin seksi luistaa. Ei ehkä niin usein kuin suhteen alkuaikoina, mutta kerran pari viikossa yleensä.
Kommunikointi on katkolla, sellaista kohtaamista ja läheisyyttä ei ole, mutta raaka seksi menee. En tiedä sitten, mikä siinä on se juttu, miten näin voi olla? Jotenkin osataan tyydyttää toistemme fyysiset tarpeet (vähän kuin masturbointia yhdessä), mutta henkinen puoli sakkaa pahemman kerran.
Ei juuri puhuta muusta, kuin arjen askareista. Ei ole yhteisiä suunnitelmia tai haaveita.
Meillä vähän sama. Lopetin meidän seksielämän joitakin kuukausia sitten kun ärsyttää niin paljon. Mies ei kuulemma "voi sille mitään" ettei häntä kiinnosta tunteet ja syvälliset asiat. No nyt minä en voi sille mitään, etten halua seksiä.
Arjen asiat meillä sujuu tosi hyvin ja olen raskaana, joten ero ei senkään vuoksi tule kyseeseen. Mies on toistaiseksi hyväksynyt seksittömyyden ihan hyvin mutta saa nähdä mikä on tilanne lasten (kaksoset) syntymän jälkeen.
"Jos nainen ei halua seksiä seksin antaminen on kyllä ERITTÄIN "iso työ"."
Oikea lause kuuluu "jos nainen ei halua enää ilahduttaa kumppaniaan niin seksin anataminen on erittäin iso työ".
Oikeastaan kaikki kumppanin elämää parantava katoaa kun katoaa halu ilahduttaa sitä kumppania. Seksi, kosketukset, kehumiset, muistamiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan. "
No ihan riippumatta siitä kenessä se isoin ongelma on, tilanne on se että kompromissia ei ole löydetty. Sellaisia kuitenkin olisi löydettävissä jos aitoa tahtoa molemmin puolin on.
Onko asiassa olemassa kompromissia? Mikä sellainen voisi olla? Ns. Puolitie?
No esim. jos vasektomiaan on pitkät jonot niin sovitaan että nainen laitattaa vaikka kierukan odotusajaksi ja sitten kun mies pääsee vasektomiaan niin kierukka voidaan poistaa. Näin molemmat tekevät jotain uhrauksia asian eteen.
"Niin onhan mies saanut nauttia koko ikänsä luonnollisesti toimivasta kehostaan eikä ole kantanut yleensä vastuuta ehkäisystä. "
Siitä ei nyt puhuttu mitä mies on tehnyt vaan siitä että ensin olit sitä vastaan että naisen keho tehdään toimimattomaksi mutta miehen kohdalla et edes ajatellut vasektomian olevan vastaava asia. Tai oikeastaan vielä radikaalimmin sellainen koska se on pysyvä.
"Miehet itse aiheuttaa ongelmat miksi seksiä ei saa."
Joskus aihuttavat, joskus eivät. Kumpaakin esiintyy.
Kyllä joiltain naisilta vain loppuvat ne halut vaikka mies ei ole tehnyt mitään väärin. Joskus ne loppuvat kun kumpikin on tehnyt asioita väärin ja joskus kun mies on tehnyt asioita väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ulkoistaa seksi muualle, vaimo on itse sen valinnan tehnyt.
Kaupan päälle saatat löytää uuden vaimon, jonka kanssa eläminen on kevyempää.
Jestas mikä miesvihaketju ja sitten vielä ihmetellään miksi miehet eivät avaudu ja puhu tuntemuksistaan. Tässä on se syy miksi puremme hammasta ja olemme hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ehkäisy muuten? Kuka siitä on vastuussa? Hormonaalinen ehkäisy voi viedä halut, mulle ainakin tekee sen..
Tämä on yksi haaste. Hyvää ehkäisykeinoa ei ole käytössä. Oikeanlaista kondomia ei ole löytynyt. Kummatkaan ei tykätä kokeiltujen tuntumasta, varsinkin vaimo ei tykkää. Hormonaalisia ehkäisyä ei ole ollut yli 15 vuoteen. Olen ehdottanut, esim. kierukkaa, mutta ei halua sellaista. Ja olen niistä lukenut paljon huonoja kokemuksia varsinkin sen laitosta. Vasektomiaa ei tällä hyvinvointialueella saa helposti ja yksityinen ei ole vaihtoehto, kun ei kieriskellä rahassa.
-ap
OK. Ei siis kunnon ehkäisyä käytössä. Tämä on oikeasti aivan valtavan kokoinen ongelma teillä. Ja se että siihen ei ole haluttu oikeasti löytää ratkaisua kertoo paljon. Syyt "ei halua kierukkaa ja vasektomiaa ei o
Se jos ei halua kierukkaa, ei mielestäni ole mikään tekosyy. Itse olen kieltäytynyt hormoneiden pumppaamisesta kehooni sillä olen tehnyt tutkimusta niiden vaikutuksista. Ainut kerta kun olen käyttänyt hormoneita on jälkiehkäisy sen jälkeen kun kortsu hajosi - ja siitä puolen vuoden sisään minulla kasvoi voimakkaasti kohdun sisäinen myooma, joka jouduttiin poistamaan. Myoomat on hormonien vaikutuksesta kasvavia ja kuihtuvia hyvälaatuisia lihaskasvaimia. Minulle tuli myös iho-ongelmia, mitä minulla ei ollut edes teininä. Nämä haihtuivat onneksi n. 2 vuoden sisään.
ÄLKÄÄ ANTAKO MIESTEN PAINOSTAA TEITÄ KÄYTTÄMÄÄN HORMONEITA! Jos itse haluaa käyttää, se eri asia. Kuitenkin näillä hormoneilla on monelle merkittäviä sivuvaikutuksia ja niistä EI ole pakko kärsiä miesten seksuaalisen nautinnon vuoksi.
Meillä ulosveto sekä varmat päivät (kalenterimetodi) yhdistelmänä oli hyvin tehokas ehkäisykeino. Mies ei tosin tullut sisääni edes ns. turvallisina päivinä. Ovulaation aikaan käytimme kortsua tai teimme jotakin muuta (mies inhoaa kortsuja). Tosin suosittelen tätä vain vakaaseen parisuhteeseen, jossa luottamus kunnossa. Täysin varmaa ehkäisykeinoa ei ole olemassakaan. Meillä kuitenkin 4 vuotta ilman vahinkoa ja heti kun yritettiin lasta niin ensimmäisestä pamahdin paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ulkoistaa seksi muualle, vaimo on itse sen valinnan tehnyt.
Kaupan päälle saatat löytää uuden vaimon, jonka kanssa eläminen on kevyempää.
Kevyempää sen aikaa kunnes uusikin vaimo huomaa miten saamaton mies on ja hänelläkin lopahtaa halut täysin kun kaikki asiat jää vaimon hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erektio eri asia, naisen tarvitseen vain avata haarat tai suu. Mies tulee hetkessä, ei ole iso työ naiselta. Kertoo miten vähän nainen valmis tekemään miehen ja parisuhteen eteen. Naista ei selvästi kiinnosta pelastaa perhettään, mies taas on valmis tekemään kaiken. Todella ikävää miehen puolesta, naisen itsekkyys tuhoaa suhteen ja perheen. Hyvin tyypillinen tarina. Ennen wanhaan ei naisilla ollut tällaista itsekkyyttä ja perheet pysyivät yhdessä ja vanhukset onnellisina lähtöönsä asti.
Useimmiten se perheenrikkoja on tilastojen mukaan nainen, 70% erohakemuksista naisten tekemiä.
Jos nainen ei halua seksiä seksin antaminen on kyllä ERITTÄIN "iso työ".
Ihan kuin homokaveris sanois, että:"Erektio eri asia, sun tarvitsee vain pyllistää tai avata suu. Mies tulee hetkessä, ei ole iso työ kaverilta. antaa seksiä".
Suostuisitko?
Sillä erotuksella, että mies ei voi tulla raskaaksi. Eli riskit olis vielä pienemmät, AIVAN silkkaa itsekkyyttä siis kieltäytyä homokaverin ehdotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Oikea lause kuuluu "jos nainen ei halua enää ilahduttaa kumppaniaan niin seksin anataminen on erittäin iso työ".
Oikeastaan kaikki kumppanin elämää parantava katoaa kun katoaa halu ilahduttaa sitä kumppania. Seksi, kosketukset, kehumiset, muistamiset jne.
Miehet ei yleensä ole kovin hyviä tekemään asioita, jotka ilahduttaisivat kumppania. Minä toivoisin, että voisimme saada tunneasiat puhuttua läpi ja mies voisi olla vähän hienotunteisempi mutta kuulemma "hän ei voi sille mitään" ettei häntä kiinnosta sellaiset asiat.
Voi voi. No kun minäkään en sitten voi mitään sille kun minua ei seksit kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Siis aina, ihan aina kun mies puhuu parisuhde ongelmista niin ainoastaan ongelma minkä hän näkee on seksi. En voi v**tu ymmärtää.
Nyyh nyyh kun ei saa seksiä niin kiukuttaa.
Miehet itse aiheuttaa ongelmat miksi seksiä ei saa.
Mieti ap paljonko autat kotitöissä, paljonko lasten hoidossa? Paljonko huomioit naistasi MUUTEN kuin seksi mielessä?
Kun on lapsia niin sitä työtä on paljon ja aina suurin osa ellei kaikki jää naiselle. Mies saa mennä ja harrastaa naisen pitää anella lupaa. Kuka tekee aamupalat ja hoitaa hoito/eskari/koulu asiat? Nainen. Pahimmillaan vielä kuuntelee miehen ruikutusta sohvalta kun töissä oli raskasta sillä aikaa kun nainen on käynyt töissä, hoitanut kodin ja lapset.
Mutta ei miehet tätä näe. Sitten vaan itketään kun ei saa seksiä automaattisesti tekemättä mitään sen eteen. Kaiken jälkeen naisen pitäisi jaksaa vielä tyydyttää mies niin mies jaksaisi taas iloisena harr
"Mutku määä haluuun!!!!" *Polkee jalkaa ja paiskoo ovia*
"Se jos ei halua kierukkaa, ei mielestäni ole mikään tekosyy."
On se jos sitä (tai jotain muuta ehkäisyä) ei ole valmis edes kokeilemaan vaikkapa väliaikaisena ratkaisuna siihen saakka että saadaan jotain toimivampaa.
Jos jokainen vaihtoehto suljetaan jo valmiiksi pois niin on aika hankala löytää mitään hyviä ratkaisuja.
"Itse olen kieltäytynyt hormoneiden pumppaamisesta kehooni sillä olen tehnyt tutkimusta niiden vaikutuksista."
No vaikkapa kuparikierukka ei sisällä hormoneja.
Olin jo sanomassa myös, että vaimo on lopen uupunut. Kunnes tuli esiin ulkomaan matkat ja vaimon muut omat menot.
Hän on henkisesti sinkku tai jossain muualla.
Vaikka teet mitä, ei tilanne korjaannu. Teidän molempien pitää löytää tahtotila elvyttää parisuhde. Ja siihen tarvitaan myös syvä keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei yleensä ole kovin hyviä tekemään asioita, jotka ilahduttaisivat kumppania. Minä toivoisin, että voisimme saada tunneasiat puhuttua läpi ja mies voisi olla vähän hienotunteisempi mutta kuulemma "hän ei voi sille mitään" ettei häntä kiinnosta sellaiset asiat.
Voi voi. No kun minäkään en sitten voi mitään sille kun minua ei seksit kiinnosta.
Eikö? Me muistetaan sua Jouluna, syntymäpäivänä, nimipäivänä, ystävänpäivänä, tapaamisen vuosipäivänä, hääpäivänä ja aina välillä ihan muuten vaan antamisen ilosta pientä hymyä vastaan. Ehkä me ei vaan todella osata yhtään.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kommentoinut teidän tilannettanne vaan sitä että yleensä seksi toimii ja sitä halutaan silloin kun kumpikin osapuoli haluaa toiselle hyvää ja epäitsekkäästi haluaa tuottaa toiselle nautintoa. Ja saa itsekin iloa siitä nautinnon tuottamisesta.
Jätä se 🐷
Mitä sitä väkisin, jos itse kaipaa läheisyyttä ja kumppania kiinnostaa vain lasten koulunkäynti ja sukan kutominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta erona ap:n tapaukseen on, että vaikka kaikki muu kusee, niin seksi luistaa. Ei ehkä niin usein kuin suhteen alkuaikoina, mutta kerran pari viikossa yleensä.
Kommunikointi on katkolla, sellaista kohtaamista ja läheisyyttä ei ole, mutta raaka seksi menee. En tiedä sitten, mikä siinä on se juttu, miten näin voi olla? Jotenkin osataan tyydyttää toistemme fyysiset tarpeet (vähän kuin masturbointia yhdessä), mutta henkinen puoli sakkaa pahemman kerran.
Ei juuri puhuta muusta, kuin arjen askareista. Ei ole yhteisiä suunnitelmia tai haaveita.
Meillä vähän sama. Lopetin meidän seksielämän joitakin kuukausia sitten kun ärsyttää niin paljon. Mies ei kuulemma "voi sille mitään" ettei häntä kiinnosta tunteet ja syvälliset asiat. No nyt minä en voi sille mitään, etten halua seksiä.
Mulle on käynyt mielessä sama.. Miksi mun pitäis olla kiinnostunut miehen fyysisistä tarpeista, jos hänkään ei ole kiinnostunut minun tarpeistani?
Vuositolkulla on jo niitä miehen tarpeita täytetty (ja aiemmin tein sen ihan mielelläni, nautin hänen nautinnosta), nyt parisuhdekriisien ja yhteyden katkeamisen myötä mulla on vahva tarve yhteyden ja kommunikaation palauttamiseen, mutta miestä ei kiinnosta, koska "mä en vaan ole sellanen"?!!??
On vähän niinkun paskan maku suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja.
Siis aina, ihan aina kun mies puhuu parisuhde ongelmista niin ainoastaan ongelma minkä hän näkee on seksi. En voi v**tu ymmärtää.
Nyyh nyyh kun ei saa seksiä niin kiukuttaa.
Miehet itse aiheuttaa ongelmat miksi seksiä ei saa.
Mieti ap paljonko autat kotitöissä, paljonko lasten hoidossa? Paljonko huomioit naistasi MUUTEN kuin seksi mielessä?
Kun on lapsia niin sitä työtä on paljon ja aina suurin osa ellei kaikki jää naiselle. Mies saa mennä ja harrastaa naisen pitää anella lupaa. Kuka tekee aamupalat ja hoitaa hoito/eskari/koulu asiat? Nainen. Pahimmillaan vielä kuuntelee miehen ruikutusta sohvalta kun töissä oli raskasta sillä aikaa kun nainen on käynyt töissä, hoitanut kodin ja lapset.
Mutta ei miehet tätä näe. Sitten vaan itketään kun ei saa seksiä automaattisesti tekemättä mitään sen eteen. Kaiken jälkeen naisen pitäisi jaksaa vielä tyydyttää mies niin mies jaksaisi taas iloisena harrastaa omia rentouttavia juttujaan.
Ehkä pahimmillaan mies sitten saattaa laittaa kerran astiat koneeseen ja odottaa siitä viikon verran ylistystä ja ajattelee että nyt oli niin uroteko että varmasti naiselta irtoaa. Not.
Ota jumalauta vastuuta arjesta, lopeta ruikutus, näe se työnmäärä siinä perheessä ja hoida omat osuutesi. Sen jälkeen saatat huomata että naiselle alkaa jäämään voimia myös sinne sängyn puolelle. Se ei tapahdu välttämättä viikossa, vaan sitten kun nainen huomaa että oikeasti saa apua eikä se auttaminen ole vaan esitystä että saisi hänet sänkyyn.
Ja kyllä on katkera kirjoitus omista kokemuksista ja miten seurannut tällaisia parisuhteita vierestä. Itsellä lähtee mies kävelemään heti jos arki menee tähän kuvailemaani tilanteeseen. En tarvitse aikuista ruikuttamaan ja kerjäämään jos ei osaa kantaa vastuuta saman vertaa kuin toinen aikuinen.