Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Vasectomian hinta yksityisellä tällä hetkellä on 550-1000 eur. Ei luulisi olevan työsskäyvälle ylenpalttinen rasite, mielestäni tässä vain tekosyy. Helpompaa antaa naisen hoitaa ehkäisy, näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
No sano sitä.
Maksetaan kaikki 50/50. Mies tienaa pari tonnia enemmän kuussa.
Niin rahoittaa 50% on ainoa virka. Myöhemmin toimii lastenvahtina kun haluat salille tai terassille. Ukko ei tosin vielä itse tuota tiedä
Jos et huomannut niin tässä skenaariossa nainen antaa myös tuon saman panoksen. :D
Ja se 50% rahoitus elätettävistä lapsista on muutenkin hoidettava, vaikkei yhdessä enää oltaisikaan.
Lisään tähän siis vielä, että tuo 50% koski ainoastaan talouden ja lapsen kuluja. Omat kulut (autot, omat vaatteet yms.) molemmat maksaa omilla rahoilla.
Siis oliko nyt niin, että Aplla ja vaimolla ei ole ehkäisyä käytössä ja lisäksi heillä on ennestään erityislapsi? En itse harrastaisi seksiä tuossa tilanteessa ollenkaan ennen kuin ehkäisy on käytössä.
Lisäksi ap sanoi ettei ole varaa vasektomiaan.
Miten teillä on sitten varaa uusiin lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vasectomian hinta yksityisellä tällä hetkellä on 550-1000 eur. Ei luulisi olevan työsskäyvälle ylenpalttinen rasite, mielestäni tässä vain tekosyy. Helpompaa antaa naisen hoitaa ehkäisy, näköjään.
Nainenhan hoitaa. Pidättäytymällä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Yli 20v. avioliitossa ja itse olen aina ollut halukkaampi osapuoli. Vaimolla traumaattinen menneisyys. Hän tarvitsee hellyyttä, mutta on vähän kuin lukossa.
Edellisestä seksikerrasta on ainakin vuosi. Yhteiselomme on etäisen sopuisaa. Läheisyys-haaveista en kuitenkaan luovu enkä ovia paisko. En myöskään ikinä etsisi seksiä avioliiton ulkopuolelta.
Jos yhtään lohduttaa, sitä voi olosuhteiden pakosta sopeutua haluttomamman puolison rytmiin, elätellen haaveita enemmästä.
No ei ne sinunkaan halusi ole kovin korkealla, jos viitsit tuollaista katsoa. "Läheisyys-haaveista".. anna mun kaikki kestää. Eli siis HAAVEILET olevasi lähellä vaimoasi, joka on kuitenkin puolisosi, ja ehkä luvannut rakastaa sinua myötä- ja vastoinkäymisissä.
Selvästi hän on sanonut jo irti oman osansa sitoutumisesta. Ja suosittelisin, että itse tekisit samoin.
Itse lähtisin tuollaisesta suhteesta jonakin päivänä "käymään kaupassa" enkä tulisi enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteeseen kuuluu erilaisia kausia, aika aikaansa kutakin.
Kun lapset ovat vielä pieniä, voi olla, että tilaa seksille on vaikea löytää. Itse en esimerkiksi halunnut seksiä juuri silloin, kun se olisi pikaisesti ollut mahdollista ilman, että yleisö tulee paikalle ihmettelemään ja sitten taas illalla lasten nukahdettua saattoi olla itsekin liian väsynyt. Sitten taas kun lapset ovat isompia, kiinnijäämisen riski on vielä suurempi ja pitää löytää hetki, jolloin kaikki ovat yhtä aikaa muualla kuin kotona. Nyt kun lapset lentävät jo pesästä, molemmilla on jonkunsortin vaihdevuodet menossa ja kiinnostus alkaa hommiin on pienempi molemmilla.
Onneksi seksi ei ole kaikki kaikessa ja fyysisyyttä voi harjoittaa muutoinkin, pussailemassa, halailemalla, silittämällä, hieromalla.
Kuulostat aika kurjalta puolisolta, ei käy kateeksi puolisoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Milloin ajattelit kertoa miehelle, että hän tässä projektissa pelkkä rahoittaja."
Mikä hiton rahoittaja?
No mitä muuta virkaa sillä sitten on? Ihan kauhea sika.
No sano sitä.
Maksetaan kaikki 50/50. Mies tienaa pari tonnia enemmän kuussa.
Niin rahoittaa 50% on ainoa virka. Myöhemmin toimii lastenvahtina kun haluat salille tai terassille. Ukko ei tosin vielä itse tuota tiedä
Jos et huomannut niin tässä skenaariossa nainen antaa myös tuon saman panoksen. :D
Ja se 50% rahoitus elätettävistä lapsista on muutenkin hoidettava, vaikkei yhdessä enää oltaisikaan.
Lisään tähän siis vielä, että tuo 50% koski ain
Huomasin kyllä, mutta en keksinyt yhtäkään hyvää syytä olla yhdessä.
Onneksi vaimo on mälliämpärini ja käy vielä vieraissakin. Kyltymätön.
Vierailija kirjoitti:
Löysin lähteen, josta nämä hinnat, mutta ei vakuuttanut luotettavalta lähteellä. Mehiläisen, Terveystalon ja Pihlajalinnan sivuilla ei ollut mitään. Naisen sterilisaatio oli melkein 5000€. Vuodelta 2024 oli vapaaehtoisesti lapsettomien sivuilla tieto 2000-3000€
-ap
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko nyt niin, että Aplla ja vaimolla ei ole ehkäisyä käytössä ja lisäksi heillä on ennestään erityislapsi? En itse harrastaisi seksiä tuossa tilanteessa ollenkaan ennen kuin ehkäisy on käytössä.
Vaimo on vähintään vaikeasti raskautuva. Nämä kaksi saatiin vuosien hoitojen jälkeen. Nyt käytössä ollut yhdessä sopien ns. varmat päivät, välillä riskillä tai keskeytetty yhdyntä. Joskus taas välissä kokeiltiin uudenlaista kumia, mutta hän pyysi jättämään pois, kun ei tuntunut hyvältä.
Tulella leikkimistä tämä on ollut jo pitkään. Ei mukavaa kummallekaan, kun lapsiluku on kummankin mukaan täynnä. Yhdyntäkerrat viimevuosina niin harvassa, että vahinkotärppi olisi ollut vähintään 6+lisänumero tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on vähintään vaikeasti raskautuva. Nämä kaksi saatiin vuosien hoitojen jälkeen. Nyt käytössä ollut yhdessä sopien ns. varmat päivät, välillä riskillä tai keskeytetty yhdyntä. Joskus taas välissä kokeiltiin uudenlaista kumia, mutta hän pyysi jättämään pois, kun ei tuntunut hyvältä.
Tulella leikkimistä tämä on ollut jo pitkään. Ei mukavaa kummallekaan, kun lapsiluku on kummankin mukaan täynnä. Yhdyntäkerrat viimevuosina niin harvassa, että vahinkotärppi olisi ollut vähintään 6+lisänumero tasoa.
Tämä -ap
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketjuhan tämä alkaa olla ja et ole lukenut kaikkia vastauksiani kysymyksiin. Taitaa olla myös omaa turhautumista.
Aloitus ja monta muuta viestiä on keskittynyt vain seksiin. Monessa viestissä on ollut paljon ajattelemisen aihetta siihen, miten parisuhdettamme ja minun käytöstäni yleisesti pitäisi parantaa ja lopputulemana olisi mahdollisesti hänen seksuaalisuutensa uudelleen herääminen minua kohtaan. Seksi ei ole elämän päätarkoitus, mutta minulle merkittävä osuus parisuhdetta, mutta vain jos hän oikeasti sitä haluaa ja on täysillä mukana. Muutamat miesoletettujen viestit, että mikseivät naiset tajua antaa 2min ja kaikki on hyvin, ovat hyvin kaukana omasta arvomaailmastani.
En rajoita hänen menojaan, harrastuksiaan yms. millään tavalla. Yksi harrastus uusi alkamassa juuri, joka vie ainakin alkuun 1-5h päivässä, jopa 2-3 kertaa viikossa. Jos hän menee, niin minä olen kotona.
Hoidan lapset kouluun silloin kun hän me
Tämä. Tunnistin ja aioin jo kysyä, mitä siskollesi kuuluu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin lähteen, josta nämä hinnat, mutta ei vakuuttanut luotettavalta lähteellä. Mehiläisen, Terveystalon ja Pihlajalinnan sivuilla ei ollut mitään. Naisen sterilisaatio oli melkein 5000€. Vuodelta 2024 oli vapaaehtoisesti lapsettomien sivuilla tieto 2000-3000€
-ap
Nytkö vasta sinä selvittelet hintoja? Eikö se olisi pitänyt tehdä soittokierroksella ja toisen lapsen syntymän jälkeen, jos lapsilukunne on täynnä? Kuitenkin "jostain" tiesit, että se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
303:lle
Kiitos, että huomioit muunkin kuin seksi osuuden. Tätä olen yrittänyt myöhemmässä viesteissäni ottaa esille.
Aloitukseni ei ollut provo, vaan elävästä elämästä, kuten sen omalta kannaltani näen. Vaimon kantaa on tullut selvitettyä monta kertaa aikaisemmin, mutta en ole selkeää vastausta saanut. Osallistumista arkisiin töihin hän haluaisi enemmän ja myös metatöihin, mutta kun tulehtuneella tilanteessa olen yrittänyt kysyä lisää, rupeavat superlatiivit lentämään, et koskaan, minä teen aina, yms. Jos yritän puhua, kun on rauhallisempaa, ei nyt, kun on ollut raskas päivä, täytyykö pilata minun kahvihetkeni, jne. Täytyy siis soljua päivästä toiseen. Minun näkemykseni mukaan.
Täytyy mennä vielä viikkoja eteenpäin, että voin edes kuvitella ottavani asiaa esille. Tällä monen ehdottama kirje on hyvä, sillä välillä asioista on voitu sopia viestitse ja siten on puolin ja toisin pyydetty anteeksi.
-ap
Minusta on silti aika outoa, ettei sinulla ole juuri ollenkaan hajua, mitä vaimosi ajattelee elämästänne ja suhteestanne ja omasta elämästään ylipäätään. Luulisi, että asioita tulisi esiin ja ilmi jo ihan tavallisessa arjessa varsinaisesti kysymättäkin, kun kiinnittää vähän huomiota.
Kuvauksesi mukaan osallitut arkeen täysipainoisesti kuitenkin, vaikka jotain voi toki tässäkin asiassa olla.
Millainen se sinun keskustelunavauksesi sitten yleensä on? Kerroit että tulee sanottua usein huonosti. Toki tähän panostaminen omalta osaltasi voisi auttaa avaaman puheyhteyttä. Enkä näe, miksi sinun pitäisi viikkoja odotella. Kysy hänen ajatuksiaan ensin elämästänne, mitä hän on mietä ja mitä hän toivoisi. Ei niin, että itse ensin nostat ärhäkästi esiin omat kokemasi epäkohdat. Johon hän näköjään voimakkaasti heti puolustautuu. Mikä toki sekään ei ole hyvä reagointitapa. Molemmilla varmasti siis olisi vähintäänkin kommunikoinissa paljon parantamisen varaa. Itse voit vaikuttaa vain omaan käytökseesi, mutta se sattaa hyvällä tuurilla sitten vaikuttaa siihen toiseenkin positiiviella tavalla. Huutoriidat ja paiskomiset eivät lasten kuullen ole ok.
Kyllähän se olisi kuitenkin oletettavaa, että tuntisit vaimosi ajatusmaailmaa kuitenkin aika hyvin noin pitkän yhdessäolon jälkeen. Oletko varma ettei viimevuosina todella ole mennyt sinulta jotain oleellista ohi ja huomaamatta, mitä vaimo on selvästi silloin aikoinaan ilmaissut?
Minusta ei ole normaalia, ettei asioista voi keskustella. Onko vaimosi irrottautunut jo teidän suhteestanne myös henkisesti (,ja sen myötä seksikin on loppunut)? Suhtautuu sinuun enää kuin yhteistyökumppaniin perheen suhteen, mutta parisuhteenne on jo loppu? Onko hän aiempina vuosina keskustellut, vai onko se ollut teille molemmille aina hankalaa? Kun puhuminen loppuu (naiselta) ja seksi loppuu, niin asiat ovat usein menneet jo (liian) pitkälle.
Tarvitset häneltä vastauksia. Ei täälläkään muuten oikein osaa sanoa juuta eikä jaata. En tiedä siis, mistä on kyse. Vaimosi tietää. Voit toki kokeilla sitäkin lähestymistä, että alat tosiaan vaan ottaa vaimoa enemmän huomioon ja muutenkin positiivisesti pienesti huomioida enemmän, ja katsoa, jos se johtaa johonkin positiiviseen kierteeseen ja lähentymiseenne. Siis henkiseen lähentymiseen ja muun läheisyyden palauttamiseen, puheyhteyden palautumiseen. Seksikin on tällaisen lähentymisen mahdollinen yksi seurauksista sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh! Jos mä unohdan joskus pillerin niin silloin ollaan 7 pv ilman yhdyntää, koska en ota minkäänlaista riskiä raskaaksi tulemiselle ja mies taas ei halua käyttää kumia. Sun vaimolla on varmaan kova stressi tuollaisesta. Se on kuitenkin hän joka joutuu olemaan 9 kk raskaana, kärsimään sunnytuksen jälkeiset vaivat ja pahimmassa tapauksessa hän hoitaa kaikki yöheräämiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Nytkö vasta sinä selvittelet hintoja? Eikö se olisi pitänyt tehdä soittokierroksella ja toisen lapsen syntymän jälkeen, jos lapsilukunne on täynnä? Kuitenkin "jostain" tiesit, että se on kallista.
Ja sanoi silti aiemmin, ettei siihen ole varaa....
Mitä teet, jos vaimo tulee kuitenkin yhdynnästä raskaaksi, eikä teillä rahat riitä edes vasektomiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Älä nyt sitä vaimon sterilisaatiota hae, se on vaikeampi ja riskialttiimpi. Sinunhan nyt piti hoitaa ehkäisy kuntoon.
Outoa että sanoit aiemmin että vasektomia on liian kallis, etkä sitten tiennyt hintaa. Eli ilmeisesti et ole alunperinkään yrittänyt tosissasi hoitaa.
Jos on ennestään lapsia ja säännöllinen seksi haaveena, ehkäisy täytyy hoitaa kuntoon, koska vaikka todennäköisyys olisi pieni, vuosien varrella se kasvaa seksikertojen myötä. Lapsen saaminen, jos sitä ei halua, on sellainen riski jota ei kannata ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulella leikkimistä tämä on ollut jo pitkään. Ei mukavaa kummallekaan, kun lapsiluku on kummankin mukaan täynnä. Yhdyntäkerrat viimevuosina niin harvassa, että vahinkotär
Kyllä mies tietää. 😄
Turhaan sä meitä huijaat. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Naisen sterkkaan rahat siis löytyisi? On edullisempi?
Eivätkö naiset sitten muista miestensä syntymäpäiviä?
Jos tässä nyt oli kyse siitä, että nainen tarjoaa säännöllisesti pillua, ruokaa naaman eteen ja lepoa. Niin mies sitten vastapalvelukseksi muistaa naista pienellä ostoksella?
Ts. Jos nainenkin muistaa miehen syntymäpäivän tuomalla vaikkapa mikropizzan tai kaljan, niin tasoissa ollaan.