Parisuhde solmussa
Olen huono sanoittamaan tunteitani ja se mitä suustani tulee ulos, ei ole sitä mitä haluaisin sanoa, sanon sen väärään paikkaan tai väärällä äänensävyllä. Näin ollen en saa sanottua mitä haluan ja toivon ilman järjetöntä riitaa ja olen vain tottunut nielemään pahan oloni.
Olemme olleet yhdessä yli 20v. Lapsia saimme vuosien yrittämisen ja hoitojen jälkeen kaksi ja he ovat alakouluikäisiä. Olen aina ollut se, joka haluaa enemmän läheisyyttä, kosketuksia, hymyjä, kädessä kävelyä julkisilla paikoilla ja seksiä. Rakkauden kieleni ja sen osoittaminen on fyysinen.
Jo suhteen alkuvuosina tästä oli riitoja ja olin jo eroamassa ja hankkimassa kimppakämppää parin kaverin kanssa. Jäimme kuitenkin yhteen ja seuraavat vuodet menivät mukavasti kaikilla elämän osa-alueilla.
Vaimoni on ollut aina epävarma ulkonäöstään. Vaikka puolueellinen olenkin, niin hänen kasvonsa ovat kauniit, hymy hurmaava ja vartalo tiimalasimainen. Hänninen myös sitä sorttia, joka kaunistuu ikääntyessään. Epävarmuudet johtuvat mahdollisesti teini-iän tapahtumista. Sukulaismies oli jossain juhlissa verrannut häntä Pamela Anderssoniin tämä on johtanut siihen, että hän on aina peitellyt rintojaan vaatetuksella, alussa myös minulta seksin yhteydessä. Tämä oli tissimiehelle kauheaa. Onneksi välissä oli n. 10v. jakso, jolloin hän nautti seksistä ja ratsastaessa päälläni, olin taivaassa. Raskauksien yrittämisen aika oli hienoa aikaa, kun silloin ei tarvinnut miettiä onko nyt soveliasta halata, koskettaa, puhua läheisyydestä, puristaa pyllystä. Raskausaikana läheisyyttä ja seksiä oli paljon aivan loppuun asti.
Toisen lapsemme jälkeen tämä, ainakin minulle tärkeä osa parisuhdetta ja elämää on lähtenyt alamäkeen ja rajusti. Muutama vuosi sitten kosketukset vähenivät, seksistä ei saanut puhua ollenkaan, kerran kuussa illalla pimeässä alkoi olla vakiotahti. Nyt edellisen kerran olemme harrastaneet seksiä lokakuussa 2024. Tämä alkaa käydä psyyken päälle.
Kun olen asiaa yrittänyt ottaa puheeksi useiden vuosien aikana, hän on noussut samantien takajaloilleen, ajattelen vain seksiä jne. kummatkin hermostuvat, lapset ovat joutuneet todistamaan huutoa ja ovien paiskomista ja en saa sanottua mitä olen halunnut sanoa. Enää emme anna edes iltasuudelmaa tai toivota toisillemme hyvää yötä. Emme keskustele muuta kuin lapsista ja elämän arkisista asioista. Se että en voi hyvin henkisesti, näkyy käytösestäni, olen ärtynyt, väsynyt, kiukkuinen, puran pahaa oloani muihin, unohtelen asioita, jätän asioita tekemättä, työt kärsivät, ainoa ystävyyssuhde kärsii.
Saan vain kehotuksen hoitaa itseni kuntoon, mennä vihanhallintakurssille yms. Hän on jotenkin onnistunut ulkoistamaan itsensä ulos tästä tilanteesta. Elämä on lyhyt ja olen jo useasti miettinyt olemmeko ylittäneet jo sen rajan, josta ei ole enää paluuta. Kauanko tätä enää jaksaa.
En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kiitos jos luit loppuun asti.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka teillä huolehtii ns. näkymättömästä työstä? Organisoi, suunnittelee, järjestää, huolehtii lasten lääkäriajat, koulun/päiväkodin, lasten harrastukset, joulun vieton ymv. Menevätkö nämä tasan vai vetääkö vaimo tiimiä?
Lisäksi teidän aikataulut kuulostavat aivan järkyttävän uuvuttaville. Missä vaiheessa teille kenellekään jää aikaa ihan vaan palautua? Ei eläimiäkään saa piiskata tekemään töitä 24/7 ilman palautumista, siinä on eläinsuojelijat heti kimpussa kiinni. Eikä firmoissa saa työllistää ketään 24/7 ilman taukoja, se on ihmiskauppaa.
Metatyö on ollut isolta osin vaimon harteilla. Tänä vuonna rupesimne laittamaan omia, lasten ja yhteisiä menoja yhteiseen kalenteriin. Lisäksi muistutuksia hoidettavista asioista, niin kaikki ei ol
Eikö vaimo ole kertonut, tai eikö ap ole kuunnellut, mikä tarve vaimolla kenties on täyttymättä? Se voi olla jopa jokin tarvehierarkian kriittisimmistä esim. lepo. Silloin toissijaisille tarpeille ei ole resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Aivot tosiaan ovat ihmisen tärkein sukupuolielin ja ratkaisu tuohon tilanteeseen löytyy niitä hoitamalla.
Sanat. Puhuminen. Keskusteleminen. Huumori. Sylissäpito. Lusikassa nukkuminen. Ilta- ja aamuhalit ja kaula- ja niskasuudelmat vievät helposti fyysisyyteen. Suuteleminen. Läheisyys. Seksi.
Ihan kuten alussa. Sama polku.
Naiselle pitää sanoa, että häntä halutaan ja rakastetaan. Naisen täytyy kuulla, että on rakastettu. Estot häviää. Estot ja möykyt voidaan ylittää ja sulattaa. Alta voi paljastua, kuoriutua esiin suorasukainen nautiskelija. Se puoli pitää kaivaa esille. Se on miehen tehtävä. Uroksen tehtävä. Seksiin nainen voi vapautua turvallisesti ja haluttuna oman miehensä kanssa. Eri asia on, onko mies naisen oma. Hmm.
Mies, pyydä läheisyyttä. Pyydä ottamaan suuhun tai koskettelemaan itseäsi ja kerro miten. Sano, että haluat naista. Jos sinulla on erektio, sano se. Näytä se. Vaikka monta kertaa päivässä.
Olisi aivan ihanaa. Hrrr.
Taidankin etsiä miehen itselleni näin syksyn alkaessa.
T.nainen
"Jos luit aloituksen, vaimolla on ollut estoja tai jotain ongelmia alusta asti. Ehkä hän on halunnut seksiä vain lapset saadakseen ja nyt kun ne on tehty, ei mistä tarvita. Niinhän tälläkin palstalla moni kertoo ajattelevansa. Että seksi on vain välttämätön paha."
Mä en kyllä ole törmännyt tällaiseen vaikka olen tällä palstalla roikkunut liikaakin.. Tai olen, mutta vain miesoletettujen teksteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ehkäisy muuten? Kuka siitä on vastuussa? Hormonaalinen ehkäisy voi viedä halut, mulle ainakin tekee sen..
Tämä on yksi haaste. Hyvää ehkäisykeinoa ei ole käytössä. Oikeanlaista kondomia ei ole löytynyt. Kummatkaan ei tykätä kokeiltujen tuntumasta, varsinkin vaimo ei tykkää. Hormonaalisia ehkäisyä ei ole ollut yli 15 vuoteen. Olen ehdottanut, esim. kierukkaa, mutta ei halua sellaista. Ja olen niistä lukenut paljon huonoja kokemuksia varsinkin sen laitosta. Vasektomiaa ei tällä hyvinvointialueella saa helposti ja yksityinen ei ole vaihtoehto, kun ei kieriskellä rahassa.
-ap
Sanotaanko vaikka nyt näin...
Mulla myös takana pitkä liitto, lapsiluku täynnä. Pari olen puskenut kehostani ulos.
Koko liiton ajan minä olen huolehtinut ehkäisystä: tuutannut itseeni hormoneja, rampannut gynellä asennuttamassa ja poistattamassa kierukkaa, kärsinyt elämänlaatua heikentävistä haittavaikutuksista.
Nyt n. 15 vuoden jälkeen mun mitta alkaa olla täynnä sen osalta. En halua syöttää tai tunkea kehooni mitään ylimääräistä, vaan nauttia sen luonnollisesta rytmistä ja halusta, joka syttyy kun ei ole synteettisiä steroideja sekoittamassa pakkaa. Kondomin kanssa sählääminenkin kyllästyttää toisinaan ja mitäs jos se hajoaa...
Eräänä iltana kysyin sitten mieheltä, että haluaako tämä vielä lapsia. Sain hyvin yksiselitteisen vastauksen, että ei todellakaan yhtään enää. Ehdotin sitten varovasti, josko mies voisi vuorostaan harkita vasektomiaa. Sitten alkoi venkoilu: "Entä jos se sattuu? Mitä jos kuitenkin joku nainen haluaa kanssani lapsia vaikka 10v päästä, sitten minua harmittaa, että olen kyvytön niitä tekemään!"
En sanonut ääneen, mutta ensimmäinen ajatus mielessäni oli, että "vedä käteen". Mä olen melkein 20 vuotta laittanut kroppani likoon, mutta hän ei edes harkitse ottavansa pieniä riskejä omalle kontolleen.
Mies 37, minä 34.
Vierailija kirjoitti:
"Jos luit aloituksen, vaimolla on ollut estoja tai jotain ongelmia alusta asti. Ehkä hän on halunnut seksiä vain lapset saadakseen ja nyt kun ne on tehty, ei mistä tarvita. Niinhän tälläkin palstalla moni kertoo ajattelevansa. Että seksi on vain välttämätön paha."
Mä en kyllä ole törmännyt tällaiseen vaikka olen tällä palstalla roikkunut liikaakin.. Tai olen, mutta vain miesoletettujen teksteissä.
Jos vaimo on nääntymässä työhön ja metatyöhön siinä ei paljoa seksiajatukset tule mieleen. Ja varsinkin, kun mies ei osaa puhua kauniisti, saati sitten näyttää tunteitaan (positiivisia sellaisia), vaimo saattaa tuntea olevansa vain kulissi ja kodinkone. Eroonhan tuo johtaa, miten satuttavaan siihen vaikuttaa, miten kipeä työ on repäistä itsensä irti toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ehkäisy muuten? Kuka siitä on vastuussa? Hormonaalinen ehkäisy voi viedä halut, mulle ainakin tekee sen..
Tämä on yksi haaste. Hyvää ehkäisykeinoa ei ole käytössä. Oikeanlaista kondomia ei ole löytynyt. Kummatkaan ei tykätä kokeiltujen tuntumasta, varsinkin vaimo ei tykkää. Hormonaalisia ehkäisyä ei ole ollut yli 15 vuoteen. Olen ehdottanut, esim. kierukkaa, mutta ei halua sellaista. Ja olen niistä lukenut paljon huonoja kokemuksia varsinkin sen laitosta. Vasektomiaa ei tällä hyvinvointialueella saa helposti ja yksityinen ei ole vaihtoehto, kun ei kieriskellä rahassa.
-ap
OK. Ei siis kunnon ehkäisyä käytössä. Tämä on oikeasti aivan valtavan kokoinen ongelma teillä. Ja se että siihen ei ole haluttu oikeasti löytää ratkaisua kertoo paljon. Syyt "ei halua kierukkaa ja vasektomiaa ei ole helppo saada" ovat, anteeksi nyt vain, tekosyitä. Jos halua ratkaista ongelma olisi niin se olisi jo ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
OK. Ei siis kunnon ehkäisyä käytössä. Tämä on oikeasti aivan valtavan kokoinen ongelma teillä. Ja se että siihen ei ole haluttu oikeasti löytää ratkaisua kertoo paljon. Syyt "ei halua kierukkaa ja vasektomiaa ei o
Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan.
Ehdottaisin hänelle parisuhde terapiaa ja ottaisin asian siellä puheeksi. Seksi on kuitenkin iso osa parisuhdetta ja jos kerrot siellä rehellisesti että kerta vuodessa ei riitä niin voi olla että hän ymmärtää että tämänhetkinen tilanne ei ole normaali.
"Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan. "
No ihan riippumatta siitä kenessä se isoin ongelma on, tilanne on se että kompromissia ei ole löydetty. Sellaisia kuitenkin olisi löydettävissä jos aitoa tahtoa molemmin puolin on.
"Jos tilanne on se, että mies etsii ratkaisua, miten naisen keho saataisiin toimimattomaksi (pillerit, kierukat), sen sijaan, että etsisi oikeasti toimivaa ratkaisua itselleen niin metsässä ollaan. "
Jos viittaat vasektomiaan niin kyllähän sekin tekee miehen kehon toimimattomaksi, ja vielä ihan pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Erektio eri asia, naisen tarvitseen vain avata haarat tai suu. Mies tulee hetkessä, ei ole iso työ naiselta. Kertoo miten vähän nainen valmis tekemään miehen ja parisuhteen eteen. Naista ei selvästi kiinnosta pelastaa perhettään, mies taas on valmis tekemään kaiken. Todella ikävää miehen puolesta, naisen itsekkyys tuhoaa suhteen ja perheen. Hyvin tyypillinen tarina. Ennen wanhaan ei naisilla ollut tällaista itsekkyyttä ja perheet pysyivät yhdessä ja vanhukset onnellisina lähtöönsä asti.
Useimmiten se perheenrikkoja on tilastojen mukaan nainen, 70% erohakemuksista naisten tekemiä.
Jos nainen ei halua seksiä seksin antaminen on kyllä ERITTÄIN "iso työ".
Ihan kuin homokaveris sanois, että:"Erektio eri asia, sun tarvitsee vain pyllistää tai avata suu. Mies tulee hetkessä, ei ole iso työ kaverilta. antaa seksiä".
Suostuisitko?
Mun mielestä toi on verrattavissa pakottamiseen seksuaaliseen tekoon.
Jätä se eukko tai hae seksiä muualta. Älä hukkaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Älä tuhoa johtoja AP, ennen lapsia oli 5-12 kpl, nykyään saa lapsilisät jne joten kuulostaa taas naisen itsekkyydeltä. Live laugh love travelling menee ohi elämän suuren merkityksen eli lasten? Taitaa vaimosi somettaa, on sitten ihan irti oikeasta maailmasta ja voimaannutaan siellä fomo viini travel videoita katsellen? Hän ei tajua, että lapseton vanha nainen on katkera aina. Elämä jäi elämättä..
Miehelle kaikessa on kyse vain rahasta ja seksistä.. Ihan oikeasti meinaat, että nainen haluaa kantaa, synnyttää ja kasvattaa lasta 18 vuotta, koska saa siitä vähän karkkirahaa vaivan palkaksi?
Vierailija kirjoitti:
Älä tuhoa johtoja AP, ennen lapsia oli 5-12 kpl, nykyään saa lapsilisät jne joten kuulostaa taas naisen itsekkyydeltä. Live laugh love travelling menee ohi elämän suuren merkityksen eli lasten? Taitaa vaimosi somettaa, on sitten ihan irti oikeasta maailmasta ja voimaannutaan siellä fomo viini travel videoita katsellen? Hän ei tajua, että lapseton vanha nainen on katkera aina. Elämä jäi elämättä..
Niin siis miestä ei ne lapset kiinnosta ja Kela maksaa elarit, mutta juuri nainen olisi katkera, jos lapsia tuli vain kaksi?? Kaiken sen yksin näkemänsä vaivan jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ompa itsekästä, että ei halua laittaa 12 kertaa omaa henkeään peliin. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa itsekästä, että ei halua laittaa 12 kertaa omaa henkeään peliin. 😊
Voi tosiaan kirjaimellisesti käydä niin, että elämä jää elämättä..
Vierailija kirjoitti:
No ihan riippumatta siitä kenessä se isoin ongelma on, tilanne on se että kompromissia ei ole löydetty. Sellaisia kuitenkin olisi löydettävissä jos aitoa tahtoa molemmin puolin on.
Onko asiassa olemassa kompromissia? Mikä sellainen voisi olla? Ns. Puolitie?
Vierailija kirjoitti:
Jos viittaat vasektomiaan niin kyllähän sekin tekee miehen kehon toimimattomaksi, ja vielä ihan pysyvästi.
Niin onhan mies saanut nauttia koko ikänsä luonnollisesti toimivasta kehostaan eikä ole kantanut yleensä vastuuta ehkäisystä. Ikääkin ehkä alkaa olla jo sen verran, että sen lisäksi, ettei haluaisi enempää lapsia, alkavat todennäköisyydet sairaan lapsen saamiselle kasvaa.
Mutta edelleen vaan pitäis toimivia siittiöitä saada tuutata, vaikka ei lapsia halua eikä varsinkaan niistä vastuuta kantaa? Puhumattakaan siitä erityisestä tai vammaisesta lapsesta...
Riskit ovat isommat, hintalappu vielä isompi ja vaimo lienee hoitanut ehkäisyn tähän saakka pitkässä liitossa. Olisko miehen vuoro kantaa vastuuta?