Millaisia käytäntöjä teidän lasten kouluissa on puhelinkiellosta?
Nyt kun koulu on alkanut, kiinnostaa, että millaisia käytäntöjä kouluissa oikeasti on. Paljon oli palstalla möyhäämistä etukäteen, että kaikilta kerätään puhelimet ja kellot pois. Mikä on todellisuus kouluissa nyt oikeasti?
Kommentit (50)
Puhelimen pitää olla repussa tai kaapissa koko päivän. Ei siis kerätä pois, mutta ei saa käyttää. Välitunneista en tiedä, kun viestissä niistä ei mainittu. Oletan ettei saisi käyttää, mutta ehtiikö tuota vahtimaan joku. Omalle lapselle olen sanonut, että puhelinta ei saa käyttää, ja että jos kuulen muuta niin puhelin jää kotiin.
T. Helsinkiläisen 6.-luokkalaisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö meni kutoselle. Ainoa muutos edelliseen oli ohjeistus, että älykello pitää olla koulupäivätilassa tai muuten lukossa päivän. Puhelimet nyt eivät ole muutenkaan olleet sallittuja tähän mennessä.
Olen kyllä iloinen, että laki tuli. Ja että tuli ennen kuin oma meni yläkouluun. Tässä vuodessa ehtii varmasti käytännöt hioutua toimiviksi ja ennen kaikkea työrauha paranee (toivottavasti) myös yläkoulussa. Alkuun laki aivan varmasti aiheuttaa säätöä ja vastarintaa. Vuoden päästä kaikki on jo tottuneet.
Tuoreen 6-luokkaisen vanhempi täälläkin. Samat ajatukset oli itsellä, että mitkä tahansa ne käytännöt ovatkaan yläkoulussa, onneksi niitä harjoitellaan ja hiotaan vuosi ennen kuin oma lapsi menee. Koska esim. puhelimen kerääminen ei välttämättä ole niin yksinkertainen asia kuin osa täällä väittää, vaan se voi vaatia muutaman kierroksen yrityksiä ennen kuin toimiva ja järkevä käytäntö löytyy. Siinä pitää kuitenkin ottaa huomioon se, ettei kenenkään puhelin hajoa tai varasteta siinä samalla.
Mietityttää myös, että kun koulut on muutenkin tiukalla budjetilla. Niin mistä budjetista esim. ne lokerikot maksetaan? Ja onko kouluilla sen varalle vakuutukset, jos puhelin hajoaa näissä keräysoperaatioissa. Ihan sama minkä hintainen puhelin. Varsinkin köyhemmille perheille voi olla aika iso kolaus, jos puhelin hajoaa tuosta syystä eikä kukaan ole korvausvelvollinen.
Mitenhän kaikki puhelimet sitten saadaan palautettua oikeille omistajille? Monilla voi olla saman merkkinen puhelin, pitääkö niihin alkaa laittamaan nimi?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän kaikki puhelimet sitten saadaan palautettua oikeille omistajille? Monilla voi olla saman merkkinen puhelin, pitääkö niihin alkaa laittamaan nimi?
Aika epätodennäköistä, että useammalla olisi sama puhelin JA samanlaiset kuoret JA sama taustakuva. Eiköhän ne eroteta toisistaan.
Täällä on ollut aina puhelimet tunnilla ns.parkissa eli ei muuttunut mihinkään.
Näin 55 v. boomerina vähän naurattaakin nää pohdiskelut. Minun nuoruudessa oli vain lankapuhelin kotona. Surullista, kuinka riippuvainen tämä yhteiskunta on puhelimista.
Vierailija kirjoitti:
Näin 55 v. boomerina vähän naurattaakin nää pohdiskelut. Minun nuoruudessa oli vain lankapuhelin kotona. Surullista, kuinka riippuvainen tämä yhteiskunta on puhelimista.
Mikä naurattaa. Se, että pysytään kehityksessä mukana mutta pyritään silti koulussa takaamaan kaikille hyvät mahdollisuudet oppia? Varmaan on moni muukin asia koulussa muuttunut sitten sinun kouluaikojen. Sitä kutsutaan kehitykseksi. Suomi seuraa samaa linjaa brittien ja Ranskan kanssa.
Minusta on älytöntä, jos ihmisellä on mitään kantaa tähän asiaan ilman mitään kosketuspintaa nykyiseen koulumaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä naurattaa. Se, että pysytään kehityksessä mukana mutta pyritään silti koulussa takaamaan kaikille hyvät mahdollisuudet oppia? Varmaan on moni muukin asia koulussa muuttunut sitten sinun kouluaikojen. Sitä kutsutaan kehitykseksi. Suomi seuraa samaa linjaa brittien ja Ranskan kanssa.
Minusta on älytöntä, jos ihmisellä on mitään kantaa tähän asiaan ilman mitään kosketuspintaa nykyiseen koulumaailmaan.
Et tainnut ymmärtää. Huvittaa, kuinka isoksi asiaksi tämä puhelinasia on noussut. Oppiminen on varmaan samalla tasolla nyt kuin nuoruudessani, koska ei ole tunnilla puhelimet häiritsemässä. Oletko muuten itse kuinka paljon puhelimella päivässä? Pystytkö olemaan ilman puhelinta esim 5 h? Ja nyt tarkoitan viihde mielessä. Ymmärrän kyllä, että työssä sitä tarvitaan. En ole niin seniili kuin luulet. Tiedän paremmin kuin sinä kuinka keskittymiskyky on parempi ilman kännykkää. Usko pois hyvä lapsi.
Ei kai ollut kuin raamit. Kunnat ja koulut saavat päättää toteutuksen itse. Esim. puhelimien keräämistä ei ole kirjattu lakiin.