Ihmiset ei osta mitään eikä hanki lapsia - poliitikot aivan ulalla mistä kyse
Rahat lopussa kansalaisilta ja tulevaisuudenusko 0%. Siinähän ihmetellään.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän nämä poliitikot itsekään kuluta. Esimerkiksi Ruis Rockin liput saatu ilmaiseksi, samoin siellä saadut tarjottavat: euroakaan ei ole tarvinnut kuluttaa. Ehkä taksi sinne ja takaisin, thäts it. Samoin jo ensimmäiset hallitusneuvottelut vai mikä tunnustelu olikaan, ne jotka oli vaikeat: ei purran ja muiden iilimatojen tarvinnut ostaa mitään eväitä töihin, kun niiden neuvotteluiden kulut oli ihan huikean korkeat hienoine lounaineen. Paskapuhetta, että ilmaisia lounaita ei ole. Osalle on ja tämä kansanosa EI kuluta. Orpo liittyi lamatalkoisiin ja peruutti tilauksesta limsat vai mikä olikaan energiajuomat yms turha juoma. Vastatkaa heti kenellä on tämmöiset puitteet töissä? Ainoastaan yhden yrityksen Tampereelta tiedän, joilla on ilmaiset välipalapatukat ja herkut, se josta on isosti uutisoitu.
Me, siis me, sinä ja minä, hyväksytään tämä, että nämä syö meidän verorahoista koko ajan. Kukaan muu ei syö kuormasta, kuin tämä p
Sänet tainnut kysellä Marinin ilmaisten viinojen perään, vaikka Marin on koko velkahässäkän suurin syyllinen?
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän voi voi jos nämä vaikeudet tulee yllätyksenä eikä ole mitenkään valmistautunut.
Tämä kehitys on ollut nähtävissä jo 20 vuotta. Mitä olet sen ajan tehnyt? Ajatellut että yhteiskunta kyllä elättää minua nyt ja aina?
Ei, en ole ajatellut niin.
Olen ajatellut, että kyllä työnteolla pystyn itseni elättämään, ja työttömyysjaksot tulisivat kohdallani olemaan vain lyhyitä pätkiä, löytäisin aina jostakin uuden työn. Ja olen ajatellut, että saan tukea yhteiskunnalta niinä aikoina, jolloin en töitä yksinkertaisesti löydä.
Nyt en voi luottaa siihen, että työni jatkuu. En voi luottaa siihenkään, että löydän uutta työtä. Enkä voi luottaa siihenkään, että saan yhteiskunnalta tukea joutuessani työttömäksi, tai vaikka sairastuessani.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuului boomer-sukupolveen.
Hänen - ja monen muunkin elämässä - inflaatio oli siunauksellista.
Isä aloitti hyvin nuorena maanviljelijänä, työtaakka oli valtavan suuri, mutta hänet auttoi alkuun halpakorkoinen laina, jota myönnettiin (muistaakseni Maataloushallituksen puollosta?) maatilojen sukupolvenvaihdoksiin. 60-luvun lopulla inflaatio huiteli 5-6 prosentissa, ja aluksi huiman suurelta tuntunut laina sulikin nopeasti pois. Isäni ehti saada lainan (miljoonalaina, taivastelivat kyläläiset!) ennen vuoden 1963 rahanuudistusta, jolloin lainasta otettiin kaksi nollaa pois.
Eli miljoonalainasta tuli kymppitonnilaina.
Sen jälkeen hän myi osan maistaan, ja alkoi päätoimiseksi yrittäjäksi, talonrakentajaksi. Isoihin kaupunkeihin ja niiden ympäristökuntiin muutettiin tiheään tahtiin, ja juuri niihin ympäristökuntiin hän rakensi omalla riskillään omakoti-, pari- ja rivitaloja. Asunnot menivät useimmiten hyvin kaupaksi
Täällä taas menevät uudet ok- talot kaupaksi melkein heti kun ne valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän sitä rahaa löytyisi jaettaviksi? Jos jätetään toisten säästöjen varastaminen pois keinoista, niin mikä olisi se salainen rahanlähde? Kun ei ole mistä jakaa on vain 25 vuotta velaksi jaetun rahan korkoja maksettaviksi.
Nekin leikkaukset ovat aika vähäisiä, ei ole kukaan päässyt laihtumaan, päin vastoin.
Mitä jakaa? Lue aloitus: kulutus on tyrehtynyt hallituksen toimien takia ja firmoja mennyt ennätystahtiin konkurssiin. Yrittäminen ei kannata ollenkaan eikä kuluttaminenkaan.
Vaan kun se vika ei ole sen hallituksen, joka koettaa korjata taloustilanteen, vaan sen, joka AIHEUTTI ÖKYVELAT..
Perusta oma ketju Marinin hallituksen mollaamiseen. Sitä paitsi Suomi oli konkurssissa jo 2011.
Aina sanotaan että pitäisi olla aina tilillä piskurirahaa monen kuukauden palkan verran. Sitten kun on, niin ne pitäisikin kuluttaa.
Mikään ei ole hyvä.
Nro 228: "Syömävelkaa otettiin vasta viime hallituksen aikana, silloin ei oltu köyhiä eikä kipeitetä. Toki tarhaa on mennyt nyt jonkunverran itäisen isännän järjstämiin menihin, ne vain on maksettava, mieli asua itsenäisessä maassa.
Kyllähän nyt on uutisoitu vähän valoisampia uutisia taloudesta. Tärkein asia olisi luoda suhteita ulkomaille, että saataisiin tilauksia ja töitä ihmisille. Sieltä sitä verorahaa kertyy jaettavaksi, mutta tusin kannattaa odottaa ruhtinaallisia tuloja lähiaikoina.
Täytyy vain yrittää elää säästäväisesti, jos ei ole töitä"
Olet osittain oikeassa syömävelan kanssa. Meillä kuitenkin useampikin hallitus jo sitä ennen oli valmis myymään lypsävät lehmät ja kultamunia munivat hanhet yksityistämällä yhteiskunnalle kuuluvia velvoitteita. Ja kun yksityistetään, sitten ei mene kovinkaan kauaa, kun nekin on ulkomaalaisomistuksessa. Olen itsekin ollut töissä paikassa, joka alunperin oli pääkaupunkisudun kuntien omistama, sitten yksityistettiin, myytiin yhdelle suomalaiselle firmalle ja nyt on jo pitkään ollut kanadalainen. Pääkonttorikin on jo Kanadassa enkä ole seurannut, maksaako siinä firmassa muut kuin Suomessa työskentelevät työntekijät enää verojakaan Suomeen. Hoivajätit on ihan omaa luokkaansa. Yks vanhus 5000 e/kk. 20 vanhusta 100 000 €/kk. 200 vanhusta 1 000 000 €/kk. Harva suomalainen vanhus maksaa itse edes puolia tuosta hänen hoivastaan veloitetusta summasta. Tuleeko tämä nykyinen yksityinen systeemi muka ihan oikeasti veronmaksajille edullisemmaksi kuin jos nämäkin palvelut tuotettaisiin julkisella itse?
En mä itsekään kaipaa Kekkosen aikaa ja Neuvostosuomea. Mutta ei tämäkään nyt oikein hyvältä näytä, että suomalaisia lähihoitajia on työttöminä ja itse soitat 20 kertaa omaisesi hoivakotiin ennenkuin siellä puhelimeen vastaa joku, joka ymmärtää yhtään mitään siitä, mitä sanot.
Tuosta viennistä ihan samaa mieltä kanssasi. Olin yllättynyt, kun kuulin, että jo 60% BKT:stä syntyy kotimaisesta kulutuksesta. WTF? Ollaan maantieteellisesti iso maa, mutta väestöä alle 6 miljoonaa. Harvaan asuttu maa. Olen aiemminkin palstalla kirjoittanut, että ei tämä yhteiskunta pyöri niin, että mä pesen sun paidat ja sä keität mulle kahvia. Me tarvittaisiin just vientiä, mutta kun eletään kvartaalitaloudessa, niin pistetään mieluummin ulos firmasta tai vähintään lomautetuksi työntekijöitä sen sijaan, että ajna, kun ei ole tilauksia, voisivat hankkia lisäkoulutusta ja/tai kehittää jotain uutta.
Mä päätin nyt kesällä jättää hyväpalkkaisen työni nuoremmille. Pari viikkoa enää ja heittäydyn nollatuloille. Ei tuloja eikä tartte maksella verojakaan enää tämän kuun jälkeen. No vuoden päästä taas, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Osaan elää erittäin nuukasti ja sitten, kun mitään muuta ei olekaan niin paljon kuin aikaa, voin alkaa vuosikymmenten tauon jälkeen ompelemaan vaatteenikin itse.
Meillä on yli 700000 puhasta rahaa vaimon kanssa .. ja 20v vanha corolla tallissa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tää on että nykyisin väitetään ettei ihmiset osta mitään? Tonne prismaan kun menee nyt niin siellä on ruuhkaa ja kaikilla ostoskärryt ruokaa tai ihan mihin vaan kun menee niin ihmiset siellä on tuhlaamassa rahojaan.
Lapsia tänne ei nyt kukaan järkevä halua koska suomi on mennyt koko 2000 luvun alaspäin.
Kauppojen, ravintoloiden, kahvioiden, autokauppojen jne. myynti on laskenut rajusti. Asunto- ja autokauppa pysähtynyt jne. joka taas lisää konkursseja esim. joulukuussa v2024 yhdessä kuukausessa meno konkurssiin yrityksiä kuin edellisessä 3v yhteensä. Joka taas lisää työttömyyttä. Uusia autoja ei myydä, sama asunnoissa. Tämä tarkoittaa, ettei ihmiset osta ja laita rahaa kulutukseen, vaan säästävät ja valtiolta jää verotulot saamatta.
Samaan aikaan, juuri eilen uutisoitiin, kuinka suomalaisilla yksityisellä henk
En ymmärrä puhetta pankeissa makaavista isoista rahamääristä. Itselläni ei ole sellaisia. Hyvä, jos ennen seuraavaa rahapäivää löytyy pari sataa euroa. Se kuluu laskuihin ja niukkoihin ruokaostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin tästä aika hauskan sarjakuvan. Suomalaiset muuttavat muualle, ja kiintiöpakolaiset tulevat tilalle. Ovat huolissaan kun elättäjät lähtee maasta. Mutta tää vitsi voi muuttua ihan todeksi.
Elättäjien tilalle saattaisi tulla vähän toisenlaiset isännät ja toisenlainen komento. No jätetään se nyt ajatuksen tasolle. Toivottavasti niin ei käy.
"Eläkkeiden indeksikorotukset nostivat vanhempien ikäluokkien säästöjä.
Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä aloitti hyvin nuorena maanviljelijänä, työtaakka oli valtavan suuri, mutta hänet auttoi alkuun halpakorkoinen laina, jota myönnettiin (muistaakseni Maataloushallituksen puollosta?) maatilojen sukupolvenvaihdoksiin. 60-luvun lopulla inflaatio huiteli 5-6 prosentissa, ja aluksi huiman suurelta tuntunut laina sulikin nopeasti pois. Isäni ehti saada lainan (miljoonalaina, taivastelivat kyläläiset!) ennen vuoden 1963 rahanuudistusta, jolloin lainasta otettiin kaksi nollaa pois.
Sen jälkeen hän myi osan maistaan, ja alkoi päätoimiseksi yrittäjäksi, talonrakentajaksi. Isoihin kaupunkeihin ja niiden ympäristökuntiin muutettiin tiheään tahtiin, ja juuri niihin ympäristökuntiin hän rakensi omalla riskillään omakoti-, pari- ja ri
Varmaan lottovoittajia.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. Niin tuskin tavikset uusia taloja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
"Joka neljäs uuden auton ostaja on yli 70 - vuotias."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joka-neljannen-uuden-auton-ostaa-yl…
Eihän tuo ole mikään ihme, kun 20 % väestöstä on täyttänyt 70 vuotta.
Nro 250: "En ymmärrä puhetta pankeissa makaavista isoista rahamääristä. Itselläni ei ole sellaisia. Hyvä, jos ennen seuraavaa rahapäivää löytyy pari sataa euroa. Se kuluu laskuihin ja niukkoihin ruokaostoksiin."
No mä taas ymmärrän. Ei läheskään kaikki suomalaiset elä kädestä suuhun. On kuitenkin vain hyvin pieni määrä suomalaisia, jotka voisi kuukausittain humpata kymmeniä tuhansia menemään kaikkeen turhaankin. Ja nekin, jotka voi, humppaavat ne rahansa jonnekin muualle kuin Suomeen. Sitten on kohtuullisen iso määrä ihmisiä, joilla olisi varaa kuluttaa, mutta ei joko tarvetta tai ei toimintakykyä kuluttaa. Tuota edellistä porukkaa olen minä ja tuota jälkimmäistä taas mun 95v isäni. Mihin nyt isä kuluttaisi, kun ei pääse ilman apua edes asunnostaan ulos? Ravintoloihin, teattereihin, uusin autoihin, uusiin huonekaluihin vai mihin? Mä taas en tartte muuta kuin ruokaa, pesuaineita ja vessapaperia. Pitäiskö mun kulutusta lisätäkseni ostaa auto, vaikkei mulla ole edes ajokorttiakaan? Tai mennä katsomaan jotain jesarilla seinään teipattua banaania johonkin taidenäyttelyyn? Jos mä haluan nähdä "nykytaidetta", mä voin tarjota jätskit läheisen päiväkodin lapsille ja mä saan heiltä nykytaiteen tasoisia teoksia jo 50 kappaletta.
Sitten on se yhä suuremmaksi kasvava joukko suomalaisia, jotka taiteilee laskujensa ja peruselämiseen kuuluvien elinkustannusten kanssa. Mietitään, ostetaanko ruokaa vai lääkkeet. Moni saa ehkä vielä ne molemmat, mutta ei sitten juurikaan mitään sen lisäksi. Keskituloisetkin joutuvat laittamaan rahaa säästöön, koska heidänkin tulevaisuutensa alkaa olla epävarma. Varsinkin, jos ovat erehtyneet ottamaan asuntolainaa ja hankkimaan lapsia.
Mua muuten OP alkoi hätyyttelemään kuukauden välein sen jälkeen, kun äidin perintörahat tuli mun tilille. Juu, mietin vielä, mihin sijoitan, mutta ainakaan en ala humppaamaan niitä mihinkän turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän nämä poliitikot itsekään kuluta. Esimerkiksi Ruis Rockin liput saatu ilmaiseksi, samoin siellä saadut tarjottavat: euroakaan ei ole tarvinnut kuluttaa. Ehkä taksi sinne ja takaisin, thäts it. Samoin jo ensimmäiset hallitusneuvottelut vai mikä tunnustelu olikaan, ne jotka oli vaikeat: ei purran ja muiden iilimatojen tarvinnut ostaa mitään eväitä töihin, kun niiden neuvotteluiden kulut oli ihan huikean korkeat hienoine lounaineen. Paskapuhetta, että ilmaisia lounaita ei ole. Osalle on ja tämä kansanosa EI kuluta. Orpo liittyi lamatalkoisiin ja peruutti tilauksesta limsat vai mikä olikaan energiajuomat yms turha juoma. Vastatkaa heti kenellä on tämmöiset puitteet töissä? Ainoastaan yhden yrityksen Tampereelta tiedän, joilla on ilmaiset välipalapatukat ja herkut, se josta on isosti uutisoitu.
Me, siis me, sinä ja minä, hyväksytään tämä, että nämä syö meidän verorahoista ko
Sänet tainnut kysellä Marinin ilmaisten viinojen perään, vaikka Marin on koko velkahässäkän suurin syyllinen?
Vinkuvonku mutkunmutkunMarin. Mahtaa se elämä olla vaikeaa, jos näkee pikkupikkusannuleita joka kulmalla.
Sekoomus on ollut hallituksessa viimeiset yli 20 vuotta kahta kautta lukuun ottamatta joko pääministerinä tai valtiovarainministeripuolueena. Siellä se syypää Suomen surkeaan talousmenestykseen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun on kurjistettu tarpeeksi, eivätkä ihmiset pysty enää ruokaa ostamaan, alkavat isot ongelmat. Sitäkö hallitus haluaa? Sille on syynsä miksi tuloerot on haluttu pitää mahdollisimman pieninä.
Ei vaan hallitus ajattelee, että se lisää yritteliäisyyttä. Syntyy suuria liikeideoita ja ihmiset keksivät erilaisia tapoja työllistää itse itsensä. Innovaatioita syntyy.
Saattaa ajatellakin, koska ovat niin vtn urpoja, etteivät tajua, että innovaation toteuttamiseenkin tarvitaan rahaa. Idea ei pääse käytännön tasolle, jollei keksijällä ole varaa a) kehittää prototyyppiä (jos kyse fyysisestä tuotteesta, laitteesta tms.) b) perustaa yritystä (Suomessa pelkkä yel-maksu on niin korkea, että siihen tyssää moni itsensätyöllistämissuunnitelma) c) markkinoida, markkinoida, markkinoida.
Se, että niiltä, jotka ovat tähänkin saakka eläneet kädestä suuhun, viedään loputkin rahat, lisää kuolleisuutta (oman käden kautta) ja rikollisuutta, ei suinkaan innovaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kysykö mitä yhteiskunta voi tehdä hyväksesi vaan mitä sinä voit tehdä yhteiskuntasi hyväksi!
Ei yksilön kuulu marttyyreilla omaa elämäänsä yhteiskunnan yhteisen hyvän eteen. Yksilön vastuu on omassa elämässään ja yhteiskunta toimii silloin kun jokainen yksilö saa tasapuoliset mahdollisuudet ja tuen kannatella itseään omassa elämässään. Yhteiskunnan taas ei kuulu roikkua ja vapaamatkustaa yksittäisissä ihmisissä.
Teen töitä ja matkoineen kuluu 11 h päivässä, joten en jaksa enää juuri muuta, kun keskipalkkainen joutuu lisäksi tekemään kaikki remontit sun muut kotona itse.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen hän myi osan maistaan, ja alkoi päätoimiseksi yrittäjäksi, talonrakentajaksi. Isoihin kaupunkeihin ja niiden ympäristökuntiin muutettiin tiheään tahtiin, ja juuri niihin ympäristökuntiin hän rakensi omalla riskillään omakoti-, pari- ja rivitaloja. Asunnot menivät useimmiten hyvin kaupaksi
Melkein sama tarina omilla vanhemmilla, tosin pari vuosikymmentä myöhemmin. 80-90-luvullakin onnistui vielä tuollainen ihan tavalliselta pientilalliselta.
Nykyään yrityksen perustaminen on helppoa, kyllä, mutta myös törkeän kallista. Se summa, jonka yrittäjä saa tienata ALV- ja YEL-vapaasti, on naurettavan pieni ja nykyään YEL-maksun minimikin on niin jäätävä, ettei mitään pientä yritystä kannata perustaa, koska itselle ei jää rahaa elämiseen kaikkien maksujen jälkeen ollenkaan. Ison yrityksen perustaminen vaatii ison alkupääoman. Kuka uskaltaa ottaa lainaa sellaiseen näinä aikoina, vaikka saisikin? Moni ei edes saa, kun ei ole mitään vakuuksia, eikä välttämättä mitään työtäkään.
No jaa, tänään olen tehnyt jo kaksikin ostosta. Lokakuulle reissun Madridiin ja marraskuulle reissun Ho Chi Minh Cityyn. Rahaa paloi näihin melkein kuusi tonnia.
Kyllä mä edelleen kulutan, mutta en vain kuluta kotimaassa oikeastaan muuta kuin pakolliset ruoka ostokset. Mun rahani hyödyttää enemmän matkailumaideni yrittäjiä.