Miksei kuivahiiva sämpylätaikina nouse? Miten saa sen veden sopivaksi kuivahiivaan jos ei ole vedenkeitintä joka näyttää lämpötilan
Kommentit (65)
Lopettaako mikään vedenkeitin 42 asteeseen?
Se on vähän kädenlämpöistä lämpimämpi.
Ja nousee kylmemmössäkin, vie vain enemmän aikaa.
Vastasinpa nyt siltä varalta että olet tosissasi
Lykkää käsi siihen veteen. Ei viileä, ei niin että polttaa. Lämpimälle tuntuu käteen. Kuivahiivaan asteen lämpimämpi vesi kuin tuorehiivalle. 39 astetta tuntuu jo tosi lämpimälle.
Veden kiehuessa keittimessä veden lämpötila on 100 astetta. Sekoittelen tuohon veteen noin puolet kylmää vettä. Kun vesi tuntuu kuumalta muttei polttavalta se on riittävän lämmintä, vaikkei se täsmällisesti juuri sitä 42 astetta olisikaan. Taikina on noussut ihan hyvin.
Vesi pitää olla käden lämpöistä, muistaakseni n 37 astetta. Laita vesi kattilaan ja annat sen hetken olla levyllä. Ei kuitenkaan kiuhumispisteeseen asti. Kokeile sormella koska neste on hiukan lämmin. Sen jälkeen laitat kuivahiivan sekaan. Jos vesi on liian kuumaa, niin taikina ei nouse
Vierailija kirjoitti:
Vastasinpa nyt siltä varalta että olet tosissasi
Yleensä vedenkeittimen katkaisumekanismi toimii vasta kun vesi kiehuu. En tiedä miksi.
Ei tarvi mitään keittimiä, hanasta tulee tarpeeksi lämmintä tuohon käyttöön.
Mä laiskimus vaan lasken sen veden lämminvesihanasta. Hyvä tulee!
Minä otan hanasta niin kuumaa vettä, kuin sieltä tulee. Periaatteessa se varmaan on liian kuumaa, mutta kun lyö siihen jauhot heti hiivan perään, ei ole ollut mitään ongelmaa vaan kuohkeita sämpylöitä ja pullia olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasinpa nyt siltä varalta että olet tosissasiYleensä vedenkeittimen katkaisumekanismi toimii vasta kun vesi kiehuu. En tiedä miksi.
Ai jaa. No sitten. Mä olen muka lukenut että joissain on joku säätö, voin toki olla väärässä. Mulla toki semmoinen halpa joka vain keittää.
Olet saanut hyviä ohjeita jo.
Joten mä vaan vinkkaan sulle, että voit testata hiivan elossa olemisen siten, että laitat kulhoon n. desin lämmintä vettä, teelusikallinen jauhoja ja sokeria + hiiva. Sekoita hyvin ja anna olla vedottomassa paikassa vartin. Jos neste alkaa kuplia, niin hiiva on käyttökelpoista ja herätetty valmiiksi.
Eikun siihen sitten lisäät nesteet ja loput aineet.
Kuivahiivan kanssa nesteen pitää olla hieman kättä lämpimämpää, että se herää. Muttei missään tapauksessa liian kuumaa, että kuolisi samantien pois.
Hyi h*** lämminvesihanasta. Te ootte Porvoosta kaikki?
Jos laittaa 42 ml 0 asteista vettä ja 58 ml 100 asteista vettä niin tulee 100 ml 42 asteista vettä? Eikö näin?
Kokeilkaapa laittaa se hiiva kylmään nesteeseen ja yöksi jääkaappiin, tai tunteja huoneenlämmössä. Ei tapahdu mitään?
Ja haalea neste myös. Herää vasta 42 asteessa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä pois keittiöstä.
Ei! Älytön ajatus.
Tietenkin kannattaa opetella. Olet tehnyt liian kylmään. Laitatko sinne sekaan jotain kylmää vai pysyykö se taikinan alku lämpimänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasinpa nyt siltä varalta että olet tosissasiYleensä vedenkeittimen katkaisumekanismi toimii vasta kun vesi kiehuu. En tiedä miksi.
Koska se on _keitin_.
Lämmintä hanavettä ei saisi käyttää ruuanlaitoon, siinä on putkista irtoavia myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa 42 ml 0 asteista vettä ja 58 ml 100 asteista vettä niin tulee 100 ml 42 asteista vettä? Eikö näin?
Heh.
Ota rennosti. Kyllä sä tunnet sen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä sitä nolla-asteista vettä saat?
Sopiva on kun on kädenlämpöistä lämpimämpi. Tuntuu siis käteen selvästi lämpimältä, mutta ei miltään kuumalta.