Kuinka sujuvaa sinun englatisi on, noin 50 -60v
Itse olen 55v, ailoitin peruskoulun v 76 ja vasta kolmannella tulioppiaineeksin englanti, siis jos noin oli valinnut.
Opiskelin lukion kuten muutkin aikalaiset ilman nettiä ylioppilaaksi. Sen kummemmin en enkkua tarvinnut. Vietun toki vuoden vaihdossa briteissä, jäädäkin olisin voinut mutta martyyrimutsi pakotti ja palasin.
Maassa on kaikki niin paljon huonommin. Ja mun aikuinen lapsi pilkkaa minua, kun en osaa täydellista englantia enää. Hävettää, tämäkin vielä.
Kommentit (100)
Erittain sujuvaa. Olen asunut yhtajaksoisesti ulkomailla yli 30 vuotta, ja puhun joka paiva englantia.
Työkieli, kohtalaisen sujuva.
M58
Puhun / kirjoitan työssäni päivittäin: kiitos kun on kieli käytössä niin se pysyy.
En suostu lukemaan tuollaista kirjainsaastaa.
Kar vas kuud put reis vas päd.
Olin ihan paska englannissa koulussa. Huonoimmillaan vitonen kympin asteikolla. Arvosanat paranivat vähitellen. Lopulta aikuisena oli pakko opetella ekassa työpaikassa englanti kun työkaveri ei muuta puhunut. Kävin huvikseni lukion muutama vuosi sitten, sain yo kirjoituksissa c:n. Kirjoitus ja lukutaito hyvä, kielioppi edelleen paikoin huonompaa. Puhuminen sujuu engantilaisten kanssa rallienglantina ok eli aina saan asian kerrottua. Sanavarasto vahva
N50, sujuvaa on. Olen tehnyt suurimman osan työurastani englanniksi, nykyisin tosin vain suomeksi. Luen päivittäin kirjoja enkuksi. Pariin vuoteen en ole kummemmin puhunut, mutta äkkiähän se taito löytyy tarvittaessa.
Puhun sujuvasti. Myös kirjoittaminen menee, ja puhuminen. Ei ongelmia englannin kanssa. N55.
50 tänä vuonna. Mielestäni puhun ja kirjoitan sujuvasti, olen käyttänyt englantia työssäni vuodesta 1998 lähtein.
Melko sujuvaa. Työurani olen tehnyt pääosin suomeksi, mutta opiskeluaikoihin olin kahteen otteeseen vuoden ulkomailla, joista toisen englanninkielisessä maassa. Muutenkin opiskeluissa tuli käytettyä englantia.
Vaikka työelämässä en tarvitse englantia kuin satunnaisesti, vapaa-ajalla sille on satunnaista käyttöä. Jos on ollut pidempi tauko käytössä, alkuun on vähän hakemista, mutta noin vuorokaudessa parissa tilanne yleensä korjaantuu.
Olen myös 55v. Hoituu kaikki samat asiat englanniksi kuin suomeksikin. Suullisesti ja kirjallisesti. Koulussa oli englannin arvosana aina 9 paitsi AMK:ssa täysi 5. Projekteissa on välillä työkielenä ja matkustellut olen paljon jolloin englanti on käytössä aina. Paitsi Ruotsissa.
Suunnilleen yhtä hyvää kuin sinun suomi.
Somalitaustainen
Osaan aika hyvin lukea, kirjoittaa ja puhua. Englantia oli peruskoulun kolmannesta luokasta lähtien. En käynyt lukiota.
55v.
Sujuvasti puhun ja luen kirjoja/lehtiä. Kirjoittaminen sujuu, mutta lähinnä tekstiviestejä kirjoittelen. Aikanaan vaihdossa vuosi USAssa, missä tuli taito ajatella englanniksi. Työssä joutunut käyttämään ja nyt myös miesystävän kanssa lähes päivittäin puhun englantia. En ole enää niin tarkka kieliopista, kuhan tulen ymmärretyksi. N58
Ap jatkaa; työurani , akateemin jos sillä on väliä, päätyökieli on sumi. Ja juuri tuo toisena vastannut tiivisti asian aika hyvin. Ymmärän kieltä,p uhiminen pahasti ontuu. Kun vielä näin kesällä pitäisi brittejä viihdyttä ja pitää yllä sosiaalista keskustelua. Kieleen tulee joku tankero. Ja kun aikuinen lapsi vielä kommentoi, tulee olo että miksi edes yrittää
Nuorena reissasin paljon, välillä montakin kuukautta Euroopassa. Silloin pärjäsin hyvin englannilla, saksaa, ranskaa ja italiaa osasin jonkun verran. Nyt 60v en pärjää enää missään ilman puhelimen kääntäjää...
On sujuvaa, 9/10 (oma arvio). Olen aina ollut hyvä kielissä, kymppejä tai ysejä oli koulussa, ja ällät kaikista tietysti. Vahinko vaan että muut kun englanti (saksa, ruotsi ja ranska) ovat unohtuneet pitkälti matkan varrelle käyttämättömyyden takia.
Olen 50, kirjoitin L:n ylioppilaskirjoituksissa englannista. Olen opiskellut myös yliopistossa ja sielläkin moni tenttikirjoista oli englanniksi. Eli teoriassa osaan englantia, eli osaan lukea sitä oikein hyvin. Kirjoittaakin jonkun verran hyvin, vaikka välillä joku prepositio tms. voikin väärin mennä. Mutta auta armias jos pitäisi PUHUA englantia. Tö pöt. Mii spiik tankero inklis. Tis länkvits impasipöl tu pronauns. Välttelen siis kaikkia tilanteita joissa englantia voi joutua puhumaan. Onneksi työelämässä ei tarvi, enkä matkustelekaan.