Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi: Autoilijoiden väistämiskulttuuri liittymissä on vaarallinen

Vierailija
07.08.2025 |

Väistätkö sinäkin moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle? Niin ei pitäisi tehdä.

Moottoritielle liittyvän väistäminen vasemmalle kaistalle on yleinen tapa, mutta se voi aiheuttaa vaaratilanteita ja opettaa vääränlaista ajotapaa.

Tieliikennelain mukaan moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja velvollisuus sopeuttaa nopeutensa muuhun liikenteeseen.

Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.

Kuvittele, että ajat moottori- tai moottoriliikennetien oikeanpuoleista kaistaa.

Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?

Suomen moottoriteillä vasemmalle kaistalle väistäminen on yleinen tapa. Väistämällä tehdään tilaa moottoritielle liittyvälle autoilijalle, kun oikeanpuoleinen kaista jää tyhjäksi.

Näin ei kuitenkaan tarvitse eikä pitäisi tehdä.

Tilan tekeminen kaistaa vaihtamalla on toki kohtelias liike, mutta kaistanvaihdolla voi olla vaarallisia vaikutuksia kovien nopeuksien liikennevirtaan.

Tieliikennelaki on tilanteessa yksiselitteinen: väistämisvelvollisuus on moottoritielle liittyvällä autoilijalla, jonka tulee sopeuttaa ajonopeutensa moottoritiellä jo ajavien ajonopeuteen.

Kommentit (324)

Vierailija
61/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi asia on pyhä. Sulkuviiva. Oli kyse sitten traktorin ohituksesta tai kääntymisestä oikealle, viivoja tiessä kunnioitetaan. Jooa niin paljon, että 25 kmh ajavan traktorin perässä ajetaan 100 kmh alueella vaikka 6 km, mutta sitä viivaa ei ylitetä, vaikka ketään ei tulisi vastaan. 

Ja näin sen pitää ollakin. Toinen asia mikä autoilijoille on pyhä on oikealta ohittaminen. Muuten sikaillaan ihan miten sattuu, mutta odotas jos joku ohittaa oikealta niin jo on video Iltalehdessä.

Sulkuviivat on syystä maalattu. Niiden kohdalla ohittaminen ei ole turvallista koska vastaan voi tulla ajoneuvo, jota ei näe riittävän ajoissa. Se on siis aidosti vaarallista toimintaa. Ja kaikista kusipäisyyden muodoista korkein ja ihmiselämää kunnioittamattomin liikennehäiriökäyttäytyminen on oikealta ohittaminen. Sellaisesta saisi lätkäistä suoraan ehdottoman vankilatuomion, sillä se vastaa melkein aina käytännössä vähintään mur han yritystä.

Vierailija
62/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkku päällä liittyvällä on etuajo-oikeus. Mitä kauempaa aloittaa vilkuttamisen, sitä enemmän on oikeus.

Ei ole vaikeaa. 

Näyttää olevan, koska olet väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään liittymisongelmaa ei olisi, jos kaikki pitäisi motarilla kunnon turvavälit ja liittymältä tuleva ajaa reipasta vauhtia mukaan, siihen kunnon turvaväliin. 

Vierailija
64/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkku päällä liittyvällä on etuajo-oikeus. Mitä kauempaa aloittaa vilkuttamisen, sitä enemmän on oikeus.

Ei ole vaikeaa. 

Tämän kun kaikki autoilijat vihdoin oppisivat. 

Vierailija
65/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ne moottoritiellä ajajat, jotka hidastaa vauhtiaan liittymän kohdalla, kun itse on sopeuttanut nopeutensa niin, että pääsee sopivasti kyseisen auton taakse. Osaan kyllä kiihdyttää tarpeeksi vauhtia, jos haluan ehtiä eteen. 

Tuo on kanssa aivan käsittämätön ilmiö! Minulle on pari kertaa käynyt niin, että kun hidastan päästäkseni toisen taakse niin hän hidastaa myös pysähtymiseen asti! WTF! Siis toinen kohteliaisuuttaan PYSÄHTYY päästämään minut rampilta - vaikka oikeasti toki ESTI minun liittymiseni.

Olen myös törmännyt samaan ilmiöön. Tyhmäähän tuo on, osaan kyllä liittyä moottoritielle ja yleensä painan tuossa vaiheessa kaasua ja menen sen jarruttajan eteen. En vaan ymmärrä miksi kukaan tekee tuota 

Jonkinlainen aivopieru siinä pysähtyjälle käy. Minulle myös pyöriteltiin päätä vielä lisäksi sitten kun liittymiseni oli ensin estetty. Kiitos, mutta osaan ajaa ihan itse!

Vierailija
66/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa. 

Liittyjällä on väitämisvelvollisuus. Vilkku taas on lain asettama velvoite, ei mikään valinta tai vapaalippu. Ilman vilkkua ei saa liittyä vaan on ajettava pöpelikköön.

Vierailija
67/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on ajaa johdonmukaisesti tasaista vauhtia omalla kaistalla. Silloin mottoritielle liittyvän on kaikkein helpointa sovittaa oma vauhti sopivaksi ja liittyä mukaan.

Moottoritielle liityttäessä pitäisi ajatella, minkä auton taakse liittyy eikä ajatella minkä eteen menee, niin liittyminen on paljon helpompaa. Auton taakse voi mennä hyvin lyhyellä turvavälillä ja päästää sen jälkeen rauhallisesti väli pidemmäksi. Jos sen sijaan ajattelee menevänsä jonkun eteen, tulee helposti mentyä liian lähelle eteen. Pieni muutos ajattelutavassa helpottaa selvästi.

Kaikkein pahimpia ovat ne, jotka väistävät vasemmalle kaistalle nopeammin ajavien eteen tai jotka tulevat liittymästä väkisin moottoritielle olettaen, että moottoritiellä ajava väistää.

Vierailija
68/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ne moottoritiellä ajajat, jotka hidastaa vauhtiaan liittymän kohdalla, kun itse on sopeuttanut nopeutensa niin, että pääsee sopivasti kyseisen auton taakse. Osaan kyllä kiihdyttää tarpeeksi vauhtia, jos haluan ehtiä eteen. 

Mistä hitosta se moottoritietä ajava tietää mitä juuri SINÄ haluat tehdä? Ihan autokoulussakin ohjeistetaan että kannattaa hieman hidastaa jos liittymästä on joku tulossa. 

Jos minun tarvitsee hidastaa jonkun liittymästä tulevan takia niin minä tulen ohittamaan sen jokatapauksessa.

.ohis

Vierailija
69/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyvät autoilijat voivat olla vatipäitä, jotka tunkevat liian pieneen rakoon - samoja tyyppejä, jotka tunkevat turvaväleihin. Parempi väistää kuin kolaroida.

Kerro toki miten liittyjän pitäisi toimia kun ei saa ajaa rakoon eikä turvaväliin. Minusta välit ja raot ovat niitä mihin juuri pitää ajaa, eikä auton kylkeen. 

Edellinen kirjoittaja tarkoitti sitä, että kun hän ajaa turvavälin umpeen ettei kukaan ajaisi hänen korkeutensa eteen, niin se on jotenkin väärin. Sitten se tyhmänä huudattaa torvea, kun joku menee vaan siihen eteen. 

Pöllö ei tajua, että siellä on tuhansia autoja hänen edessään ja joku jossain kaukana taatusti liittyy edelle vaikka hän ei sitä juuri näekään :DD

Vierailija
70/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja voi. Jos tädillä olisi munat, se olisi setä. Kaistanvaihtoon tietysti pätee normaalit säännöt eli katsotaan peileihin ja varmistetaan, että se on turvallista. 

Vierailija
71/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa. 

Näyttää olevan, koska olet väärässä.

Joo selkeästi parempi väistää jo ennakkoon vasemmalle jos on edellisen kaltaisia pöpejä tulossa rampista.

Vierailija
72/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalle väistäessä on selvä riskinpaikka, että väistäjä ei huomaakaan kunnolla katsoa onko vasenta kaistaa ajamassa joku ja miten lujaa.

Tottakai on, jos ajaja ratin takana ei osaa katsoa peileistä, ei kääntää päätään ja selvittää kunnolla, onko viereisellä kaistalla ketään. Ei siihen mene montaa kymmentä sekunttia, että tämäkin arvoitus ratkeaa, jos vain käyttää niitä silmiä ja peilejä hyödykseen. 

Vierailija
73/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kanssa aivan käsittämätön ilmiö! Minulle on pari kertaa käynyt niin, että kun hidastan päästäkseni toisen taakse niin hän hidastaa myös pysähtymiseen asti! WTF! Siis toinen kohteliaisuuttaan PYSÄHTYY päästämään minut rampilta - vaikka oikeasti toki ESTI minun liittymiseni.

Tai sitten jää siihen rinnalle ajamaan.  Toki tuosta pääsee helposti sitten sen auton eteen, mutta sujuvampaa olisi kun se toinen ajaisi tasaista nopeutta ja itse pääsisi sen taakse. 

Vierailija
74/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ajaa tasaista vauhtia että liittyvän on helppo ennakoida ja sovittaa oma nopeutensa, tai sitten hiljennät/kiihdytät hyvissä ajoin ennen liittymää niin että hän voi suoraan liittyä vapaaseen tilaan. Mutta se on virhe että toinen on vierellä, yrittää liittyä ja molemmat painetta kaasua tai jarrua. Joskus niinkin käynyt että siinä synkassa sekä kaasutellaan että jarrutellaan kunnes kaista loppuu.

Vierailija
75/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi asia on pyhä. Sulkuviiva. Oli kyse sitten traktorin ohituksesta tai kääntymisestä oikealle, viivoja tiessä kunnioitetaan. Jooa niin paljon, että 25 kmh ajavan traktorin perässä ajetaan 100 kmh alueella vaikka 6 km, mutta sitä viivaa ei ylitetä, vaikka ketään ei tulisi vastaan. 

Ja näin sen pitää ollakin. Toinen asia mikä autoilijoille on pyhä on oikealta ohittaminen. Muuten sikaillaan ihan miten sattuu, mutta odotas jos joku ohittaa oikealta niin jo on video Iltalehdessä.

Sulkuviivat on syystä maalattu. Niiden kohdalla ohittaminen ei ole turvallista koska vastaan voi tulla ajoneuvo, jota ei näe riittävän ajoissa. Se on siis aidosti vaarallista toimintaa. Ja kaikista kusipäisyyden muodoista korkein ja ihmiselämää kunnioittamattomin liikennehäiriökäyttäytyminen on oikealta ohittaminen. Se

Oikealta on laillista mennä ohi, jos liikenne kulkee oikealla kaistalla nopeampaa kuin vasemmalla. Se ei ole silloin varsinainen ohitustilanne, vaan liikennevirta nyt vaan sattuu kulkemaan kovempaa 

Vierailija
76/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään liittymisongelmaa ei olisi, jos kaikki pitäisi motarilla kunnon turvavälit ja liittymältä tuleva ajaa reipasta vauhtia mukaan, siihen kunnon turvaväliin. 

Siltikin sieltä liittymästä tulee reippaasti muuta liikennettä hitaampia kuten rekat. Aina annan rekalle tilaa tulla rauhassa tielle väistäen vasemmalle kun kuitenkin menen ohi.

Vierailija
77/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voisi keskittyä enempi lukupiireihin, liikenne tuntuu olevan liian vaikea asia käsitellä. 😁

Vierailija
78/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa. 

Onko myös risteävälle tielle ajavalla etuajo-oikeus kolmion takaa jos laittaa vilkun päälle? 

Vierailija
79/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa. 

Onko myös risteävälle tielle ajavalla etuajo-oikeus kolmion takaa jos laittaa vilkun päälle? 

Tietysti on. Eikö sinulla ole ajokorttia?

Vierailija
80/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalle väistäessä on selvä riskinpaikka, että väistäjä ei huomaakaan kunnolla katsoa onko vasenta kaistaa ajamassa joku ja miten lujaa.

Jos tämän perusteella kielletään väistö vasemmalle kaistalle, miksi koko vasen kaista on edes olemassa?