Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi: Autoilijoiden väistämiskulttuuri liittymissä on vaarallinen

Vierailija
07.08.2025 |

Väistätkö sinäkin moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle? Niin ei pitäisi tehdä.

Moottoritielle liittyvän väistäminen vasemmalle kaistalle on yleinen tapa, mutta se voi aiheuttaa vaaratilanteita ja opettaa vääränlaista ajotapaa.

Tieliikennelain mukaan moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja velvollisuus sopeuttaa nopeutensa muuhun liikenteeseen.

Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.

Kuvittele, että ajat moottori- tai moottoriliikennetien oikeanpuoleista kaistaa.

Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?

Suomen moottoriteillä vasemmalle kaistalle väistäminen on yleinen tapa. Väistämällä tehdään tilaa moottoritielle liittyvälle autoilijalle, kun oikeanpuoleinen kaista jää tyhjäksi.

Näin ei kuitenkaan tarvitse eikä pitäisi tehdä.

Tilan tekeminen kaistaa vaihtamalla on toki kohtelias liike, mutta kaistanvaihdolla voi olla vaarallisia vaikutuksia kovien nopeuksien liikennevirtaan.

Tieliikennelaki on tilanteessa yksiselitteinen: väistämisvelvollisuus on moottoritielle liittyvällä autoilijalla, jonka tulee sopeuttaa ajonopeutensa moottoritiellä jo ajavien ajonopeuteen.

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän jos on mahdollista. Niin tekee jokainen kokenut ja järkevä kuski. Sujuvoittaa liikennettä. Itse rampilta tullessa katson tietysti mahdunko, ja jos joku väistää se on kiva yllätys. 

Vierailija
42/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ne moottoritiellä ajajat, jotka hidastaa vauhtiaan liittymän kohdalla, kun itse on sopeuttanut nopeutensa niin, että pääsee sopivasti kyseisen auton taakse. Osaan kyllä kiihdyttää tarpeeksi vauhtia, jos haluan ehtiä eteen. 

Kaikki ei osaa. Sekin on typerää ja vaarallista että liittymässä hituroidaan ja ängetään sokkona juuri eteen kiihdyttämättä vaikka takana olisi tyhjää ja paljon parempi liittyä vaarantamatta muita. Mutta kai se ei kelpaa olla se viimeinen vaan täytyy ängetä. Ja samaa harrastetaan maanteillä että sivusta rynnätään juuri eteen vaikka takana ei tulisi ketään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voisi mennä siviilivaatteissa päivystämään sinne liittymän viereen ja antaa mielipiteensä kiilauskulttuurista. Väistämisvelvollisuus on nykyään niin vieras termi että jotkut vetävät vaikka kylkeen jos tilaa ei anneta. Ja totta kai torvi huutaa koska MINÄ ITSE sieltä tuli ja muiden olisi pitänyt ymmärtää antaa tietä.

Vierailija
44/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi asia on pyhä. Sulkuviiva. Oli kyse sitten traktorin ohituksesta tai kääntymisestä oikealle, viivoja tiessä kunnioitetaan. Jooa niin paljon, että 25 kmh ajavan traktorin perässä ajetaan 100 kmh alueella vaikka 6 km, mutta sitä viivaa ei ylitetä, vaikka ketään ei tulisi vastaan. 

Ja näin sen pitää ollakin. Toinen asia mikä autoilijoille on pyhä on oikealta ohittaminen. Muuten sikaillaan ihan miten sattuu, mutta odotas jos joku ohittaa oikealta niin jo on video Iltalehdessä.

Yleensä tuossa on vielä joku, joka itse varaa motarilla vasenta kaistaa täysin tarpeettomasti ja joutuu sitten ohitetuksi oikealta. 

Vierailija
45/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ne moottoritiellä ajajat, jotka hidastaa vauhtiaan liittymän kohdalla, kun itse on sopeuttanut nopeutensa niin, että pääsee sopivasti kyseisen auton taakse. Osaan kyllä kiihdyttää tarpeeksi vauhtia, jos haluan ehtiä eteen. 

Mistä hitosta se moottoritietä ajava tietää mitä juuri SINÄ haluat tehdä? Ihan autokoulussakin ohjeistetaan että kannattaa hieman hidastaa jos liittymästä on joku tulossa. 

Vierailija
46/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi asia on pyhä. Sulkuviiva. Oli kyse sitten traktorin ohituksesta tai kääntymisestä oikealle, viivoja tiessä kunnioitetaan. Jooa niin paljon, että 25 kmh ajavan traktorin perässä ajetaan 100 kmh alueella vaikka 6 km, mutta sitä viivaa ei ylitetä, vaikka ketään ei tulisi vastaan. 

Ja näin sen pitää ollakin. Toinen asia mikä autoilijoille on pyhä on oikealta ohittaminen. Muuten sikaillaan ihan miten sattuu, mutta odotas jos joku ohittaa oikealta niin jo on video Iltalehdessä.

Ihan hyvä että noudattavat. Itse kun menen aina surutta ohi niin pääsen samalla näistä nussuttelijoistakin sitten eroon. Hömelöt siellä sitten kykkivät.

Vierailija
47/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sieltä tulee Toyota niin pitää ottaa huomioon että kyseessä on mitään näkemätön rollaattori-ikäinen vanhus joka ponnahtaa pompannappinsa kanssa keskelle vasenta kaistaa 80 km/h nopeudella. Sellaista kannattaa aina väistää vaikka valmiiksi.

Vierailija
48/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kanssa aivan käsittämätön ilmiö! Minulle on pari kertaa käynyt niin, että kun hidastan päästäkseni toisen taakse niin hän hidastaa myös pysähtymiseen asti! WTF! Siis toinen kohteliaisuuttaan PYSÄHTYY päästämään minut rampilta - vaikka oikeasti toki ESTI minun liittymiseni.

Vierailija
49/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa tilanne on monesti mahdoton liittymäkaistalta tulijan kannalta. Varsinkin rekoille jotka vaativat paljon tilaa ja ovat hitaita kiihtymään. Jokainen ymmärtää todellisuuden ja lain olevan nyt ristiriidassa.

Tavallisesti liittymät ovat liian lyhyitä ja mutka liian jyrkkä henkilöautollekin. Talvella tien ollessa jäässä on nastoillakin työ pysyä edes tiellä. Liittymien mallia on matkittu Amerikasta mutta ei ole toteutettu niin kuin siellä. Eikä siellä ole mitään etuajo oikeutta liittyjään nähden.

Poliisi siirtää kuten aina Suomessa valtion virheitä yksityisen vastuulle. Tämä on ollut näkyvissä koko ajan. Ihmettelen myös miten liittymää vaihtavan kaistavaihto joka on normaali liikennetilanne vaarantaa mitään.

Toiminta ei ole mitään muuta kuin uhrittomien rikosten eli mitättömien ylinopeuksien kyttäämistä ja milloin minkäkin keksityn uhkakuvan kyttäämistä. Yleensä poliisin toiminta on hyvin agressiivista tavallisen kansan uhrittomia rikkeitä kohtaan

Poliisi ei tarvitse lisärahaa tai oikeuksia vaan määrärahojen ja valtuuksien leikkauksia. Lisävirkojen sijaan niiden lakkauttamista. Liikenneturvan saa lakkauttaa kokonaan. Ilman sen jaykuvia propaganda uutisia tullaan hyvin toimeen.

Vierailija
50/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hitosta se moottoritietä ajava tietää mitä juuri SINÄ haluat tehdä? Ihan autokoulussakin ohjeistetaan että kannattaa hieman hidastaa jos liittymästä on joku tulossa. 

Jotkut hidastavat samaa tahtia kuin sinä ja lopulta estävät kokonaan sinun liittymisesi, koska eivät vain voi jatkaa omaa matkaansa.

Vierailija
51/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyvät autoilijat voivat olla vatipäitä, jotka tunkevat liian pieneen rakoon - samoja tyyppejä, jotka tunkevat turvaväleihin. Parempi väistää kuin kolaroida.

Kerro toki miten liittyjän pitäisi toimia kun ei saa ajaa rakoon eikä turvaväliin. Minusta välit ja raot ovat niitä mihin juuri pitää ajaa, eikä auton kylkeen. 

Vierailija
52/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän, jos mahdollista on. Useammastakin syystä: se oikealta tuleva ajaa todnäk hiljempaa kuin minä joten mä joutuisin jarruttamaan hänen takiaan. Kun se oikean puoleinen kaista on tyhjempi siihen on kivempi ja helpompi liittyä. Mutta tietenkin varmistan ennen kaistanvaihtoa, että se on mahdollista turvallisesti.  

Kun sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus, sekä myös velvollisuus opetella sovittamaan oma nopeutensa siihen moottoritien liikenteen nopeuteen. Sitten kun siinä meneekin minä, joka en väistä koskaan, niin tuleeko tämä väistäviin autoihin tottunut minun kylkeeni

Rekoille annan tietä, koska joutuisin kuitenkin ne ohittamaan, niin sama mennä heti sille ohituskaistalle. Henkilöautoille en anna tilaa 

Vierailija
53/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väistä motarille liittyjää, ei ole minun murheeni jos vauhtinsa ei sovi liikennevirtaan. Kun itse liityn motarille on vauhtia senverran että kaasulla tai jarrulla rako löytyy !

Että sinun paniikkijaarutuksesi on sitten turvallisempi kuin väistäminen toiselle kaistalle, kun se edellä menevä liittyykin vähän liian hiljaisella vauhdilla motarille eikä kiihdytä kuten oletit. Ja suostut sitten myös jarruttelemaan rekkojen vauhtiin kun ne liittyvät?

?? Kyllähän motarilla liikkuu jatkuvasti autoja, jotka kulkevat muuta liikennettä hitaammin.

Edelleen: liittymästä tuleva jarruttaa jos tarvitsee. Liittymästä tuleva joutuu väistämään. Liittymästä tulevalla on väistämisvelvollisuus aivan kuin olisi ilman kiihdytyskaistaakin.

Pääteillä ajavan pitäisi normaalisti lain tarkoittamalla tavalla ajaa omaa nopeuttaan liittymistä välittämättä ja liittymästä tulijan pitää osata ajaa autoa niin hyvin, että pääsee tielle.

Vierailija
54/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän väistämisen olevan kiellettyä, ja yleensä pysynkin oikealla kaistalla, mutta joskus rampilta tuleva auto yksinkertaisesti lähtee väkisin kiilaamaan kylkeä kohti, jolloin mieluummin väistän kuin jään rekan alle.

Vierailija
55/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohtaa, että nykyinen tieliikennelaki velvoittaa ennakoimaan vaaratilanteita. Itse olen kerran joutunut jarruttamaan voimakkaasti kun olin jo liittynyt rampille ja rekka tunki väkisin eteen. Oli kolari kyllä aika lähellä. 

Vierailija
56/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyvät autoilijat voivat olla vatipäitä, jotka tunkevat liian pieneen rakoon - samoja tyyppejä, jotka tunkevat turvaväleihin. Parempi väistää kuin kolaroida.

Kerro toki miten liittyjän pitäisi toimia kun ei saa ajaa rakoon eikä turvaväliin. Minusta välit ja raot ovat niitä mihin juuri pitää ajaa, eikä auton kylkeen. 

Jep, nämä turvavälit ovat niitä, jotka sitten venytetään uudelleen, vaikka kauheaa onkin kun tulee uusia autoja tielle.

Vierailija
57/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on kun ajaessa aina pysyy kartalla missä muut lähellä olevat autoilijat ovat. Ei tule yllätyksenä että joku on lähtenyt ohittamaan sinua. Eikä tule yllätyksenä että joku tulee liittymästä eteen. Tarkkailen aina peileistä missä muut menee ja katson hyvissä ajoin tuleeko liittymistä ketään ja miten he mahdollisesti mahtuvat liittymään helpoiten. Aika vaarallista ajaa puoliunessa niin että vain katsoo omaa kaistaansa ja havahtuu sitten yhtäkkiä sihen että pitää tehdä äkkinäisiä liikkeitä olematta kartalla muusta liikenteestä.

Vierailija
58/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että moottoritielle liittyjän kuuluu väistää.

Vierailija
59/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkku päällä liittyvällä on etuajo-oikeus. Mitä kauempaa aloittaa vilkuttamisen, sitä enemmän on oikeus.

Ei ole vaikeaa. 

Vierailija
60/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kanssa aivan käsittämätön ilmiö! Minulle on pari kertaa käynyt niin, että kun hidastan päästäkseni toisen taakse niin hän hidastaa myös pysähtymiseen asti! WTF! Siis toinen kohteliaisuuttaan PYSÄHTYY päästämään minut rampilta - vaikka oikeasti toki ESTI minun liittymiseni.

Olen myös törmännyt samaan ilmiöön. Tyhmäähän tuo on, osaan kyllä liittyä moottoritielle ja yleensä painan tuossa vaiheessa kaasua ja menen sen jarruttajan eteen. En vaan ymmärrä miksi kukaan tekee tuota