Poliisi: Autoilijoiden väistämiskulttuuri liittymissä on vaarallinen
Väistätkö sinäkin moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle? Niin ei pitäisi tehdä.
Moottoritielle liittyvän väistäminen vasemmalle kaistalle on yleinen tapa, mutta se voi aiheuttaa vaaratilanteita ja opettaa vääränlaista ajotapaa.
Tieliikennelain mukaan moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja velvollisuus sopeuttaa nopeutensa muuhun liikenteeseen.
Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.
Kuvittele, että ajat moottori- tai moottoriliikennetien oikeanpuoleista kaistaa.
Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?
Suomen moottoriteillä vasemmalle kaistalle väistäminen on yleinen tapa. Väistämällä tehdään tilaa moottoritielle liittyvälle autoilijalle, kun oikeanpuoleinen kaista jää tyhjäksi.
Näin ei kuitenkaan tarvitse eikä pitäisi tehdä.
Tilan tekeminen kaistaa vaihtamalla on toki kohtelias liike, mutta kaistanvaihdolla voi olla vaarallisia vaikutuksia kovien nopeuksien liikennevirtaan.
Tieliikennelaki on tilanteessa yksiselitteinen: väistämisvelvollisuus on moottoritielle liittyvällä autoilijalla, jonka tulee sopeuttaa ajonopeutensa moottoritiellä jo ajavien ajonopeuteen.
Kommentit (324)
En väistä, mutta välillä on pakko, kun änkeävät eteen. Mitä poliisi siihen neuvoo? Kolari ja kuolema?
Vierailija kirjoitti:
En väistä motarille liittyjää, ei ole minun murheeni jos vauhtinsa ei sovi liikennevirtaan. Kun itse liityn motarille on vauhtia senverran että kaasulla tai jarrulla rako löytyy !
.. kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.
Vierailija kirjoitti:
En väistä motarille liittyjää, ei ole minun murheeni jos vauhtinsa ei sovi liikennevirtaan. Kun itse liityn motarille on vauhtia senverran että kaasulla tai jarrulla rako löytyy !
Että sinun paniikkijaarutuksesi on sitten turvallisempi kuin väistäminen toiselle kaistalle, kun se edellä menevä liittyykin vähän liian hiljaisella vauhdilla motarille eikä kiihdytä kuten oletit. Ja suostut sitten myös jarruttelemaan rekkojen vauhtiin kun ne liittyvät?
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan väistä vasemmalle kaistalle jos siellä on autoja.
Kyllä väistää, eli tässähän puhutaan juuri siitä että joku tunkee yllättäen sivuun vaikka hyvin hidasta vauhtia, tai unohtaa varmistaa onko siellä tilaa. Sehän se vaara on.
Vai etkö ole koskaan ollut tilanteessa, jossa syntyy ruuhka ja vaaratilanteita kun oikean kaistan autot alkavat väistelemään? Minä olen lukemattomia kertoja, mutta olenkin ajanut aika kauan ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
En väistä, mutta välillä on pakko, kun änkeävät eteen. Mitä poliisi siihen neuvoo? Kolari ja kuolema?
.. kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.
Viimeksi kun motarilla ajoin niin oli pakko väistää koska rampilta tulija olisi muuten tullut päälle. Ei ole mukavaa jos 120 nopeudessa joku tulee sokkona kylki edellä auton etukulmaan.
Minua ärsyttää ne moottoritiellä ajajat, jotka hidastaa vauhtiaan liittymän kohdalla, kun itse on sopeuttanut nopeutensa niin, että pääsee sopivasti kyseisen auton taakse. Osaan kyllä kiihdyttää tarpeeksi vauhtia, jos haluan ehtiä eteen.
Liittyvät autoilijat voivat olla vatipäitä, jotka tunkevat liian pieneen rakoon - samoja tyyppejä, jotka tunkevat turvaväleihin. Parempi väistää kuin kolaroida.
Poliisi ja tieliikennelakihan ei ole olemassa jotta liikenne olis sujuvaa, päin vastoin.
Toimisi jos se liittyjä älyäisi ajoissa sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen ja tulisi reippaasti mukaan. Eikä ryömisi tunkien johonkin väliin kun ei liittymään voi seisomaankaan jäädä. Poikkeuksena raskasliikenne joka ei pääse samaa tahtia. Niitä väistän jos se on turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalle väistäessä on selvä riskinpaikka, että väistäjä ei huomaakaan kunnolla katsoa onko vasenta kaistaa ajamassa joku ja miten lujaa.
Kaistan vaihdon yhteydessä katsotaan tietenkin ettei ajeta kenenkään kylkeen tai liian lähelle takaa tulevan eteen. Jos jostakin suhahtaa perääni jarrutamaan vasemmalla kaistalla hillitöntä ylinopeutta ajanut niin hänelläkin on autossaan jarrut.
Vierailija kirjoitti:
Liittyvät autoilijat voivat olla vatipäitä, jotka tunkevat liian pieneen rakoon - samoja tyyppejä, jotka tunkevat turvaväleihin. Parempi väistää kuin kolaroida.
Jos edessäsi on liian pieni rako edelläajavaan autoon, se on sinun syysi, ei siihen ryhmittyvän liittyjän. Liittyjä ei voi valita liikennevirran rakoja sillä hetkellä, kun on liittymässä. Lähinnä voi säätää joitakin kymmeniä metrejä liittymiskohtaansa virtaan.
Liittymisen jälkeen tietysti välit pitää tasata uudelleen niin, että turvavälit täyttyvät
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun motarilla ajoin niin oli pakko väistää koska rampilta tulija olisi muuten tullut päälle. Ei ole mukavaa jos 120 nopeudessa joku tulee sokkona kylki edellä auton etukulmaan.
Vierailija kirjoitti:
Välillä se on pakko väistää kun ne tulee sieltä kylkeen tai kiilaa ihan eteen.
Oppineet siis että näitä aina väistetään...
M-1965 kirjoitti:
Oletan että muut autoilijat voivat tehdä virheitä. Siksi mieluummin väistän toiselle kaistalle kuin aloitan ihmettelyn siitä kiihdyttääkö vaiko hidastaako liittymästä tuleva auto jos se nykyistä nopeuttaan jatkamalla olisi minun rinnallani.
Se että kouluttaisin liittymästä tulijaa ajamaan oikein kuullostaa vaaralliselta. Se että itse etuajo-oikeutettuna hidastaisin tarkoittaisi että luovun oikeudestani. Ja se että kiihdyttäisin ei ole mahdollista kun ajan nopeusrajoituksen mukaan.
Juuri näin. Kannattaa aina miettiä mikä on kussakin tilanteessa turvallisinta, joskus sääntöjen noudattaminen ei olekaan se paras tapa.
Hei mitä muutakaan lakia suomalaiset nyt noudattaisivat? Kaikki kyllä määkyy, että en minä riko lakia vaan ne muut... Silti kaikki ajaa ylinopeutta, etenkin taajamissa. Suojateillä ei anneta jalankulkijoille tietä, kolmio taas tarkoittaa etuajo-oikeutta, jonka takaa tullessa laitetaan päätietä ajava jarruttamaan.
Mutta yksi asia on pyhä. Sulkuviiva. Oli kyse sitten traktorin ohituksesta tai kääntymisestä oikealle, viivoja tiessä kunnioitetaan. Jooa niin paljon, että 25 kmh ajavan traktorin perässä ajetaan 100 kmh alueella vaikka 6 km, mutta sitä viivaa ei ylitetä, vaikka ketään ei tulisi vastaan.
Minua ärsyttää ne, jotka eivät ymmärrä ramppien nopeusrajoituksia. Tampereella kun Teiskontieltä mennään rappia motarille länteen niin siinä on 60 km/h kyltti ja se on voimassa siihen asti kun tulee 100 km/h varsinaisen suoran alussa. Ei ole mitään "taajama päättyy" -kylttiä (silloin olisi 80 km/h). Erikseen on vielä kyltit "vaarallisia liittymiä", koska ramppiin liittyy toinen ramppi. Nämä sitten sielä tulevat jo reikä päässä 200 km/h tähän ramppien yhdistymiskohtaan, joka on periaatteessa risteys. Viimeksi meinasi joku motoristi ajaa perään.
Minä en väistä vaan OHITAN tielle selvästi hitaammin liittyvät ajoneuvot, kuten rekat ja micramummot.
Vierailija kirjoitti:
Mutta yksi asia on pyhä. Sulkuviiva. Oli kyse sitten traktorin ohituksesta tai kääntymisestä oikealle, viivoja tiessä kunnioitetaan. Jooa niin paljon, että 25 kmh ajavan traktorin perässä ajetaan 100 kmh alueella vaikka 6 km, mutta sitä viivaa ei ylitetä, vaikka ketään ei tulisi vastaan.
Ja näin sen pitää ollakin. Toinen asia mikä autoilijoille on pyhä on oikealta ohittaminen. Muuten sikaillaan ihan miten sattuu, mutta odotas jos joku ohittaa oikealta niin jo on video Iltalehdessä.