Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottapuhuen aivan sama. Ei kiinnosta nyt mitkään keskiaikalarppausproosat yhtään.
Pointtina se että lapsettomuus on luonnollista, kaikki eivät halua lapsia ja osa ei saa.
Lapsettomuus on toki aina ollut luonnollista yksinelävillä ja sellaisilla, jotka eivät terveytensä vuoksi kykene lastensaantiin. Heteroparisuhteissa elävillä terveillä ihmisillä se ei ole ollut millään tavalla luonnollista, ei ennen eikä nyt.
Johtuu ihan siitä, ettei ennen muinoin ollut ehkäisyä. Lapsia tuli, vaikkei nainen olisi halunnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"
"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."
Valitse toinen.
Ei se ole paheksumista, että mainitsee havainnon. Kyllä lasten saaminen kasvattaa ihmistä henkisesti. Vanhemmuus on iso murroskohta omassa elämässä ja identiteetissä. Pitää osata luopua omasta ensisijaisuudestaan ja priorisoida avuttomasta lapsesta huolehtiminen.
Ne tietävät, jotka ovat sen kokeneet. Jos tämä vaihe ja kehityshyppäys jää väliin, ihmisessä on tiettyä lapsellisuutta, jonka vanhemmuuteen sopeutuneet kyllä huomaavat.
Aika huolestuttavaa että jos tavoitteena on oma henkinen kypsyminen ja kasvaminen, ensimmäinen lääke siihen on lapsen hankkiminen.
Eikö omat traumat ja henkiset ongelmat tulisi hoitaa terapiassa? Lapsi ei ole kenenkään terapeutti eikä henkisen kasvun ponnahduslauta. Todella itsekästä laittaa viatonta lasta sellaiseen rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottapuhuen aivan sama. Ei kiinnosta nyt mitkään keskiaikalarppausproosat yhtään.
Pointtina se että lapsettomuus on luonnollista, kaikki eivät halua lapsia ja osa ei saa.
Lapsettomuus on toki aina ollut luonnollista yksinelävillä ja sellaisilla, jotka eivät terveytensä vuoksi kykene lastensaantiin. Heteroparisuhteissa elävillä terveillä ihmisillä se ei ole ollut millään tavalla luonnollista, ei ennen eikä nyt.
Johtuu ihan siitä, ettei ennen muinoin ollut ehkäisyä. Lapsia tuli, vaikkei nainen olisi halunnutkaan.
Niin ja se oli luonnollista. Ehkäisyhän on täysin keinotekoinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on avioliittokin.
Rakennukset, internet, ruoka, yritykset, autot... kaikki ovat luonnotonta?
Paluu kivikaudelle on ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."
Valitse toinen.
Aika tosi paska koko aloitus (provo?). Kaikki ei ole omista "valinnoista" kiinni. Joku on saattanut vaikka itse kokea traumaattinen lapsuuden, jonka takia ei ole kyennyt perustamaan perhettä. Monet eivät voi fyysisistä syistä saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton työkaverini hoiti ensin vaikeasti sairaan äitinsä hautaan (kesti useamman vuoden) ja sen jälkeen anoppinsa.
Mutta hyysää sinä niitä itse omasta halustasi monistamiasi geenejä ja onanoi ajatukselle epäitsekkyydestä.
Se on mielenkiintoista, kun lapsettomille tuntuu usein tulevan tällaisia lisätaakkoja. Ken tietää, ehkä nuo isovanhemmat olisi eläneet pidempään, jos olisivat saaneet nähdä lapsenlapsiaan? Monille isovanhemmille lapsenlapset tuo piristystä. Esimerkiksi oma mummini sanoi, että haluaisi elää siihen asti, kun menen naimisiin. Tavallaan tuollainen ajattelu voi edistää vanhuksen halua pysyä aktiivisena ja sitä kautta terveempänä, jolloin elinikäkin voi pidentyä.
Olipa mauton kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on avioliittokin.
Avioliitto on ollu olemassa ihmiskunnan alusta saakka. En sanoisi sitä kovinkaan keinotekoiseksi.
Ensin pitää kohdata ihana sitoutumishaluinen mies, jonka kanssa tunteet molemminpuolisia. Kaikki ei näitä kohtaa. Sitten jää vaihtoehdoksi hankkia lapsi yksin. Elämässä voi luulla, että kun opiskelee, niin heti löytyy hyvä työpaikka ja mies, mutta näin ei välttämättä käy kaikilla. Huonossa tilanteessa moni nainen jättää lapset hankkimatta. Elämässä ei välttämättä käy ollenkaan niin kuin oli ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että aloitustekstin sisältyi lopulta provoksi, mutta onhan se ihmeellistä miten paljon lapsettomia nykyään on. Meille syntyi alkuvuodesta vauva ja olemme kolmekymppisinä korkeasti kouluttautuneita lähes ainoita tuttavistamme keillä on lapsi. Meille vauvaperhe-elämä on ollut ihanaa ja tuntuu v-mäiseltä sanoa näin, mutta en nyt lapsen saaneena pysty ymmärtämään miten paljosta olisin jäänyt paitsi ilman tätä kokemusta. Perhe-elämä ei varmastikaan ole kaikille, mutta lapsen myötä olen huomannut itsessäni rajattomia ajatuksia koskien juuri sitä miten lapsettomat ihmiset eivät tiedä mistä jäävät paitsi. En siis pidä tällaisia ajatuksia ollenkaan arvossa, mutta nämä ovat rehellisiä ajatuksia mitä en kehtaisi oikeassa elämässä sanoa ääneen.
Kaikki eivät halua lapsia eivätkä he koe jäävänsä yhtään mistään paitsi. Tätä sinun on varmasti tuoreena äitinä vaikea ymmärtää. Kaikki eivät ole sinä. Tahattomasti lapsettomat varmasti kokevat jäävänsä paljosta paitsi ja s on surullista.
Nyky-yhteiskunta on täysin minä-keskeinen. Silloin ei synny lapsia. Eikä pidemmän päälle mitään muutakaan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on av
Mistä ihmeestä olet saanut tällaisen käsityksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse toinen.
Ei se ole paheksumista, että mainitsee havainnon. Kyllä lasten saaminen kasvattaa ihmistä henkisesti. Vanhemmuus on iso murroskohta omassa elämässä ja identiteetissä. Pitää osata luopua omasta ensisijaisuudestaan ja priorisoida avuttomasta lapsesta huolehtiminen.
Ne tietävät, jotka ovat sen kokeneet. Jos tämä vaihe ja kehityshyppäys jää väliin, ihmisessä on tiettyä lapsellisuutta, jonka vanhemmuuteen sopeutuneet kyllä huomaavat.
Aika huolestuttavaa että jos tavoitteena on oma henkinen kypsyminen ja kasvaminen, ensimmäinen lää
Heeei, älä nyt pilaa hyvää sukupolvista traumansiirtoa..!
"mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet" "Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja."
Lasten pykääminen ei ole mikään suuri saavutus. Imbesillikin siihen pystyy. Mene töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
"mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet" "Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja."
Lasten pykääminen ei ole mikään suuri saavutus. Imbesillikin siihen pystyy. Mene töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Totta. Bakteerit, rotat ja sokerioukatkin lisääntyvät, siihen pystyy kehitysvammainenkin. Mikään saavutus se e todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton työkaverini hoiti ensin vaikeasti sairaan äitinsä hautaan (kesti useamman vuoden) ja sen jälkeen anoppinsa.
Mutta hyysää sinä niitä itse omasta halustasi monistamiasi geenejä ja onanoi ajatukselle epäitsekkyydestä.
Se on mielenkiintoista, kun lapsettomille tuntuu usein tulevan tällaisia lisätaakkoja. Ken tietää, ehkä nuo isovanhemmat olisi eläneet pidempään, jos olisivat saaneet nähdä lapsenlapsiaan? Monille isovanhemmille lapsenlapset tuo piristystä. Esimerkiksi oma mummini sanoi, että haluaisi elää siihen asti, kun menen naimisiin. Tavallaan tuollainen ajattelu voi edistää vanhuksen halua pysyä aktiivisena ja sitä kautta terveempänä, jolloin elinikäkin voi pidentyä.
Olipa mauton kommentti.
Eli lapsia pitää tehdä, että joku random ihminen pysyy virkeänä?
Ihan oikeasti....? 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse toinen.
Aika tosi paska koko aloitus (provo?). Kaikki ei ole omista "valinnoista" kiinni. Joku on saattanut vaikka itse kokea traumaattinen lapsuuden, jonka takia ei ole kyennyt perustamaan perhettä. Monet eivät voi fyysisistä syistä saada lapsia.
Tämä ei itsensä ylentänyttä aloittajaa kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Nyky-yhteiskunta on täysin minä-keskeinen. Silloin ei synny lapsia. Eikä pidemmän päälle mitään muutakaan hyvää.
Minäminä-ajattelu näkyy hyvin erityisesti siinä kun vaaditaan muita lisääntymään jotta saisi itse turvatun eläkkeen ja vanhuuden hoivan toisten veronmaksajien maksamana. Lisäksi vaaditaan/oletetaan että omien lasten pitää olla ilmaisia lähihoitajia itselleen vanhuuden päivinä. Sitten kun joku vastustaa sitä, ja uhkaa omia etuja, näitä ihmisiä haukutaan jotta he tekisivät kuten itse haluaa. Maailman pitää pyöriä oman pillin tahtiin koska omat edut on turvattava.
Onneksi nykyajan lapsivapaat nuoret aikuiset eivät ole enää niin itsekkäitä, kuten yllä kuvattiin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Balille pitää päästä ja onlyfansista pitää tienata rahat reissuihin. Siinä on lapset vaan häiriöksi.
Voi sitä aikuistua muutenkin.
t: kolmen äiti