Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme 30 vuotta avoliitossa oleva vela-pariskunta. Mielenkiinnosta kysyn mitä hyötyjä otamme irti yhteiskunnasta?
Hyödynnätte nykyistä järjestelmää, jonka toimivuus perustuu siihen, että tulevia sukupolvia on yhtä paljon kuin menneitä. Esimerkiksi eläkejärjestelmämme perustuu täysin tuohon. Te olette osa tätä hedelmättömyysongelmaa, joka on Suomessa pahempi kuin 1800-luvulla tällä hetkellä ja jonka vuoksi nykyinen järjestelmä tulee romahtamaan jossakin kohtaa.
Ja se on erittäin hyvä asia, sillä nykyinen järjestelmä perustuu luonnon riistämiseen.
Ei perustu. Järjestelmä ei riistä luontoa, vaan ihmiset tekee sen ihan itse omilla valinnoillaan. Nykyinen järjestelmä mahdollistaa myös ympäristöystä
Jos ihmiset alkaisivat nyt massoittain elää ympäristöystävällisesti, talousjärjestelmämme romahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"
"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."
Valitse toinen.
Ei se ole paheksumista, että mainitsee havainnon. Kyllä lasten saaminen kasvattaa ihmistä henkisesti. Vanhemmuus on iso murroskohta omassa elämässä ja identiteetissä. Pitää osata luopua omasta ensisijaisuudestaan ja priorisoida avuttomasta lapsesta huolehtiminen.
Ne tietävät, jotka ovat sen kokeneet. Jos tämä vaihe ja kehityshyppäys jää väliin, ihmisessä on tiettyä lapsellisuutta, jonka vanhemmuuteen sopeutuneet kyllä huomaavat.
No jaa, ainakaan minun vanhemmat eivät kasvaneet henkisesti, vaikka lapsia oli 3. Ihan samanlaisia kiukkuisia änkyröitä ovat olleet aina ja jäävät jankkaavat kuin 5-vuotiaat edelleen - myös sille 5v lapselle.
Vilja-Erikan vanhemmat olivat kanssa hyvin kehittyneitä ja henkisesti kasvaneita lasten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton työkaverini hoiti ensin vaikeasti sairaan äitinsä hautaan (kesti useamman vuoden) ja sen jälkeen anoppinsa.
Mutta hyysää sinä niitä itse omasta halustasi monistamiasi geenejä ja onanoi ajatukselle epäitsekkyydestä.
Se on mielenkiintoista, kun lapsettomille tuntuu usein tulevan tällaisia lisätaakkoja. Ken tietää, ehkä nuo isovanhemmat olisi eläneet pidempään, jos olisivat saaneet nähdä lapsenlapsiaan? Monille isovanhemmille lapsenlapset tuo piristystä. Esimerkiksi oma mummini sanoi, että haluaisi elää siihen asti, kun menen naimisiin. Tavallaan tuollainen ajattelu voi edistää vanhuksen halua pysyä aktiivisena ja sitä kautta terveempänä, jolloin elinikäkin voi pidentyä.
Molemmilla vanhuksilla oli lapsenlapsia. Eivät ne syöpää kuitenkaan paranna.
Kylläpä on aikuismaisia ja perhe-elämän jalostamia keskustelijoita täällä taas..
No tyhmähän ei ikinä ymmärrä olevansa tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa ihmetyttää nämä ainaiset aloitukset lapsettomuudesta. Lapsen tehneet jaksavat taivastella toisten lapsettomuutta ja jankata sitä kuinka paljosta lapseton jää paitsi.
Tietenkin lapseton jää paitsi vanhemmuuden kokemuksesta, rakkaudesta omaan lapseen, lapsen kehityksen seurannasta, jne. Tuntuu, että lapsen saaminen aiheuttaa jonkin korjaantumattoman aivovaurion, kun lapsen tehneet jaksavat tätä taivastella.
Asia on lapsettomalle täysin selvä ja jokainen on asiaa pohtinut ja varmasti ymmärtänyt. Silti ainoa joka ei ymmärrä on lapsen tehnyt jankkaaja.
Lapsettomuus lisääntyy ja on NORMAALI trendi kaikissa länsimaissa. Väkirikkaimmissa, köyhissä maissa sama tulee tapahtumaan kun tietty elintaso on saavutettu.
Yritä siis ap ymmärtää että lapsettomuus on luonnollista. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Ainostaan sinä ja kaltaisesi jankkaajat eivät käsitä. Kaikki muut on tajunneet jo.
No ei se kyllä luonnollista ole. Eläimet ei käytä ehkäisyä. Aina kun naaras ja koiras yhtyy luonnossa, siitä syntyy jälkeläinen. Ihmisillä tämä on mennyt eri tavalla 1960-luvun jälkeen, kun ehkäisy keksittiin. Ennen vanhaan miehen ja naisen välisestä kanssakäymisestä syntyi käytännössä aina lapsi. Nykyään ei enää käy näin ehkäisyn takia ja se on luonnotonta. Lisääntymisvietti on kuitenkin ihmisellä edelleen hyvin voimakas. Siksi esimerkiksi vastakkaisen sukupuolen edustajakin näyttää viehättävältä ja seksi tuntuu tosi hyvältä. Lapsettomuus kuitenkin turhauttaa ihmistä, koska se on luontoa vastaan. Siksi moni on nykyää. onneton parisuhteissaan ja erojakin tulee entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"
"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."
Valitse toinen.
Ei se ole paheksumista, että mainitsee havainnon. Kyllä lasten saaminen kasvattaa ihmistä henkisesti. Vanhemmuus on iso murroskohta omassa elämässä ja identiteetissä. Pitää osata luopua omasta ensisijaisuudestaan ja priorisoida avuttomasta lapsesta huolehtiminen.
Ne tietävät, jotka ovat sen kokeneet. Jos tämä vaihe ja kehityshyppäys jää väliin, ihmisessä on tiettyä lapsellisuutta, jonka vanhemmuuteen sopeutuneet kyllä huomaavat.
No jaa, ainakaan minun vanhemmat eivät kasvaneet henkisesti, vaikka lapsia oli 3. Ihan samanlaisia kiukkuisia änkyrö
Ehkä olisivat olleet vielä pahempia ilman lapsia. Toisaalta myös yksinäisempiä, niin siitä ei olisi kukaan ehkä kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa ihmetyttää nämä ainaiset aloitukset lapsettomuudesta. Lapsen tehneet jaksavat taivastella toisten lapsettomuutta ja jankata sitä kuinka paljosta lapseton jää paitsi.
Tietenkin lapseton jää paitsi vanhemmuuden kokemuksesta, rakkaudesta omaan lapseen, lapsen kehityksen seurannasta, jne. Tuntuu, että lapsen saaminen aiheuttaa jonkin korjaantumattoman aivovaurion, kun lapsen tehneet jaksavat tätä taivastella.
Asia on lapsettomalle täysin selvä ja jokainen on asiaa pohtinut ja varmasti ymmärtänyt. Silti ainoa joka ei ymmärrä on lapsen tehnyt jankkaaja.
Lapsettomuus lisääntyy ja on NORMAALI trendi kaikissa länsimaissa. Väkirikkaimmissa, köyhissä maissa sama tulee tapahtumaan kun tietty elintaso on saavutettu.
Yritä siis ap ymmärtää että lapsettomuus on luonnollista. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Ainostaan sinä ja kaltaisesi jankkaajat eivät
Kyse on seksivietistä, ei lisääntymisvietistä. Minä rakastan seksiä mutta ampuisin itseni jos saisin lapsen.
Tiesitkö mikä on se aika kun parisuhteissa erotaan eniten? Vauvavuosi.
Miten paljon onkaan MONGLOIDEJA kromosomi lapsia !!!
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset alkaisivat nyt massoittain elää ympäristöystävällisesti, talousjärjestelmämme romahtaisi.
Ei romahtaisi. Yritysten pitäisi vaan mukautua ja alkaa tarjota ihmisille enemmän ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Kapitalismissa käy myös luonnostaan noin. Tarjonta mukautuu aina kysynnän mukaan. Jos ihmiset haluaa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluja, niin silloin yritykset alkaa myös tarjoamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei romahtaisi. Yritysten pitäisi vaan mukautua ja alkaa tarjota ihmisille enemmän ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Kapitalismissa käy myös luonnostaan noin. Tarjonta mukautuu aina kysynnän mukaan. Jos ihmiset haluaa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluja, niin silloin yritykset alkaa myös tarjoamaan niitä.
Koska niitä sitten aletaan haluta? Kiire on jo.
Vierailija kirjoitti:
Olemme 30 vuotta avoliitossa oleva vela-pariskunta. Mielenkiinnosta kysyn mitä hyötyjä otamme irti yhteiskunnasta?
Eläkkeet, joille ei ole olemassa maksajaa.
Muita typeriä kommentteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton työkaverini hoiti ensin vaikeasti sairaan äitinsä hautaan (kesti useamman vuoden) ja sen jälkeen anoppinsa.
Mutta hyysää sinä niitä itse omasta halustasi monistamiasi geenejä ja onanoi ajatukselle epäitsekkyydestä.
Se on mielenkiintoista, kun lapsettomille tuntuu usein tulevan tällaisia lisätaakkoja. Ken tietää, ehkä nuo isovanhemmat olisi eläneet pidempään, jos olisivat saaneet nähdä lapsenlapsiaan? Monille isovanhemmille lapsenlapset tuo piristystä. Esimerkiksi oma mummini sanoi, että haluaisi elää siihen asti, kun menen naimisiin. Tavallaan tuollainen ajattelu voi edistää vanhuksen halua pysyä aktiivisena ja sitä kautta terveempänä, jolloin elinikäkin voi pidentyä.
Molemmilla vanhuksilla oli lapsenlapsia. Eivät ne syöpää kuitenkaan paranna.
Ei toki aina ja ihmisiä voi kuolla milloin mihinkin jo nuorena. Ei kukaan lopulta tiedä elinpäiviensä määrää. Joskus voi toki olla niin, että isovanhempi elää terveempänä, koska hänellä on lapsenlapsia. Ei se poissuljettua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla vanhuksilla oli lapsenlapsia
Selvä. Mutta pointti nyt kuitenkin oli se, että lapsettomalla voi hyvinkin olla erilaisia isojakin vastuita elämässään. Vieläpä paljon epäitsekkäämpiä kuin lisääntyneillä.
Eli sinäkään et ymmärrä...lapsettomuus on luonnollista. Jos ihminen ei lopeta lisääntymistä sillä tahdilla, millä se on sitä tehnyt, kuolee ihminen sukupuuttoon. 99,9% tällä pallolla eläneistä lajeista on kuollut sukupuuttoon ja näin käy meillekin jos syntyvyys ei vähene.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden (talous, jossa asuu vähintään yksi alle 18 vuotias) osuus kotitalouksista on alle 14% kaikista kotitalouksista. Silti tätä vähemmistöä hyysätään ja tuetaan kaikin mahdollisin tukimuodoin ja verohelpotuksin.
Ilmeisesti liian vähän, koska koko yhteiskunta on syöksymässä hallitsemattomaan romahdukseen liian alhaisen syntyvyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on seksivietistä, ei lisääntymisvietistä. Minä rakastan seksiä mutta ampuisin itseni jos saisin lapsen.
Seksivietti johtuu suoraan siitä, että ihminen haluaa lisääntyä. Lisääntyminen on elintärkeää ihmiskunnan säilymisen kannalta. Ei eläimetkään vaan huvin vuoksi yhdy keskenään. Voit toki selitellä itsellesi asiaa toisin, mutta se ei muuta tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet, joille ei ole olemassa maksajaa.
Pitäisikö niitä vanhempia sakottaa joiden lapsista ei syystä tai toisesta tule veronmaksajia?
Maksat joka pennin takaisin lapsesi käyttämistä veropalveluista, ellei lapsi ole tuottava eläkkeenmaksaja tiettyyn ikävuoteen mennessä?
Kannatan.
Höpsö. Sitä paitsi hyvien veronmaksajien lapsista tulee käytännössä aina hyviä veronmaksajia. Tuo on siis vähäosaisia syrjivä ehdotus.
Lapsettomien eläkkeestä pitäisi leikata, koska heillä on myös kertynyt eläke siltä ajalta kun me muut olimme perhevapailla, joten heillä on myös lohtuuttomat suuret eläkkeet ainakin äiteihin
Nautin suunnattomasti siitä "kohtuuttoman" suuresta ( 1300e/kk netto) eläkkeestä. ps. eläke kertyy työurasta, ei kotona olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksivietti johtuu suoraan siitä, että ihminen haluaa lisääntyä. Lisääntyminen on elintärkeää ihmiskunnan säilymisen kannalta. Ei eläimetkään vaan huvin vuoksi yhdy keskenään. Voit toki selitellä itsellesi asiaa toisin, mutta se ei muuta tosiasioita.
Ei johdu. Minä harrastan seksiä vaikken halua lisääntyä, kuten miljoonat muutkin ihmiset maailmassa. Myös ne jotka ovat jo lisääntyneet eivätkä halua enää lapsia.
Eläimet panevat koska se tuntuu hyvältä, eivät siksi että haluaisivat jälkikasvua. Aivan kuten ihmisetkin. Tosin osa ihmisistä myös tietoisesti haluaa itselleen lapsen tai useamman.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinäkään et ymmärrä...lapsettomuus on luonnollista. Jos ihminen ei lopeta lisääntymistä sillä tahdilla, millä se on sitä tehnyt, kuolee ihminen sukupuuttoon. 99,9% tällä pallolla eläneistä lajeista on kuollut sukupuuttoon ja näin käy meillekin jos syntyvyys ei vähene.
Syntyvyys on jo vähentynyt, sen ei enää tarvitse eikä pidä vähetä.
Eniten tämä johtuu eliniän pidentymisestä. Vanhat eivät kuole pois nuorten tieltä yhtä nopeasti kuin ennen, vaan useampi sukupolvi on yhtaikaa elossa. Toisaalta lasten saamisen myöhentyminen korjaa tätä osaltaan myös.