Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
361/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset alkaisivat nyt massoittain elää ympäristöystävällisesti, talousjärjestelmämme romahtaisi.

Ei romahtaisi. Yritysten pitäisi vaan mukautua ja alkaa tarjota ihmisille enemmän ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Kapitalismissa käy myös luonnostaan noin. Tarjonta mukautuu aina kysynnän mukaan. Jos ihmiset haluaa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluja, niin silloin yritykset alkaa myös tarjoamaan niitä.

Koska niitä sitten aletaan haluta? Kiire on jo.

Se on ihan ihmisistä itsestään kiinni. Itse esimerkiksi syön kasvisruokaa ja sitä kautta tuotan varoja kasvisruokaa tekeville yrityksille.

Vierailija
362/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset alkaisivat nyt massoittain elää ympäristöystävällisesti, talousjärjestelmämme romahtaisi.

Ei romahtaisi. Yritysten pitäisi vaan mukautua ja alkaa tarjota ihmisille enemmän ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Kapitalismissa käy myös luonnostaan noin. Tarjonta mukautuu aina kysynnän mukaan. Jos ihmiset haluaa enemmän ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluja, niin silloin yritykset alkaa myös tarjoamaan niitä.

Se on ihan ihmisistä itsestään kiinni. Itse esimerkiksi syön kasvisruokaa ja sitä kautta tuotan varoja kasvisruokaa tekeville yrityksille.

Juu, minä olen myös autoton kasvissyöjä enkä lennä, mutta sen lisäksi en tee lapsia. Fakta on se, että valtaosaa ihmisistä ei voi ekologiset valinnat vähempää kiinnostaa. Ja siksi ihmisten määrän on pakko pienentyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ihmettely, ryhdy vaikuttamaan asioihin, jos et itse enää kykene lisääntymään tee ruohonjuurityötä tms että muut lisääntyisivät. Ihmiset ei oikeesti tee mitään sillon kun ne huomaa jonkun omasta mielestään epäkohdan vaan valitetaan täällä, tai jossain muualla. 

Vierailija
364/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on seksivietistä, ei lisääntymisvietistä. Minä rakastan seksiä mutta ampuisin itseni jos saisin lapsen.

Tiesitkö mikä on se aika kun parisuhteissa erotaan eniten? Vauvavuosi.

Seksivietti johtuu suoraan siitä, että ihminen haluaa lisääntyä. Lisääntyminen on elintärkeää ihmiskunnan säilymisen kannalta. Ei eläimetkään vaan huvin vuoksi yhdy keskenään. Voit toki selitellä itsellesi asiaa toisin, mutta se ei muuta tosiasioita.

Ei johdu. Minä harrastan seksiä vaikken halua lisääntyä, kuten miljoonat muutkin ihmiset maailmassa. Myös ne jotka ovat jo lisääntyneet eivätkä halua enää lapsia.

Eläimet panevat koska se tuntuu hyvältä, eivät siksi että haluaisivat jälkikasvua. Aivan kuten ihmisetkin. Tosin osa ihmisistä myös tietoisesti haluaa itselleen lapsen

Ajattelet noin, koska voit käyttää ehkäisyä. Jos olisit syntynyt 1900-luvun alussa, niin sinulla ei olisi ollut mitään mahdollista käyttää ehkäisyä. Toisin sanoen se, että rakastat seksiä, olisi automaattisesti johtanut lasten saantiin aiemmin. Nykyinen tilanne, jossa ehkäisyä käytetään laajalti, ei ole luonnollinen.

Vierailija
365/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon onkaan MONGLOIDEJA  kromosomi lapsia !!!   

Ei ole, seulonta on kehittynyt. He ovat Downin oireyhtymää sairastavia lapsia.

Vierailija
366/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on seksivietistä, ei lisääntymisvietistä. Minä rakastan seksiä mutta ampuisin itseni jos saisin lapsen.

Tiesitkö mikä on se aika kun parisuhteissa erotaan eniten? Vauvavuosi.

Seksivietti johtuu suoraan siitä, että ihminen haluaa lisääntyä. Lisääntyminen on elintärkeää ihmiskunnan säilymisen kannalta. Ei eläimetkään vaan huvin vuoksi yhdy keskenään. Voit toki selitellä itsellesi asiaa toisin, mutta se ei muuta tosiasioita.

Ei johdu. Minä harrastan seksiä vaikken halua lisääntyä, kuten miljoonat muutkin ihmiset maailmassa. Myös ne jotka ovat jo lisääntyneet eivätkä halua enää lapsia.

Eläimet panevat koska se tuntuu hyvältä, eivät siksi että haluaisivat jälkikasvua. Aivan kuten ihmisetkin. Tosin osa

Ei olisi, en olisi harrastanut seksiä sillä en lapsia halua.

Vierailija
367/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, minä olen myös autoto

Ei voi pakottaa pienentymään. Jos ihmiskunta haluaa tuhota itsensä omilla valinnoillaan, niin suotakoon se heille. Jokainen vastatkoon itse omien valintojensa seurauksista.

Vierailija
368/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan näin. Harmi että muut ihmiset ja luonto eläimineen joutuu maksamaan ihmisten hankkimat sakot.

Ja sinä sen sanoit, ei voi pakottaa pienentymään mutta onneksi on nyt pienentymässä kuitenkin. Hitaasti mutta varmasti. Viva la velaus!

Vierailija
369/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit elänyt selibaatissa koko elämäsi? Tuohon et taida uskoa itsekään.

Vierailija
370/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti. Mikään seksi ei ole niin hyvää että maksaisin siitä hinnan tulemalla äidiksi. Osaan hoidella itseni tarpeen vaatiessa.

Vierailija
371/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Ei se ole paheksumista, että mainitsee havainnon. Kyllä lasten saaminen kasvattaa ihmistä henkisesti. Vanhemmuus on iso murroskohta omassa elämässä ja identiteetissä. Pitää osata luopua omasta ensisijaisuudestaan ja priorisoida avuttomasta lapsesta huolehtiminen.

Ne tietävät, jotka ovat sen kokeneet. Jos tämä vaihe ja kehityshyppäys jää väliin, ihmisessä on tiettyä lapsellisuutta, jonka vanhemmuuteen sopeutuneet kyllä huomaavat. 

Ei näytä kasvattavan.. sen verran aivotonta materiaalia äitykät täällä suoltavat.. 

Vierailija
372/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti. Mikään seksi ei ole niin hyvää että maksaisin siitä hinnan tulemalla äidiksi. Osaan hoidella itseni tarpeen vaatiessa.

Itsetyydytys ei ole selibaatissa elämistä ja sekin oli aika paheksuttua entisaikana. Jos yksinäinen piika tai renki saatiin kiinni itsetyydytyksestä, niin kyllä siitä jonkinlainen häpeärangaistus tuli.

Vierailija
373/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsetyydytys ei ole selibaatissa elämistä ja sekin oli aika paheksuttua entisaikana. Jos yksinäinen piika tai renki saatiin kiinni itsetyydytyksestä, niin kyllä siitä jonkinlainen häpeärangaistus tuli.

Osaan mennä piiloon runkkailemaan.

Vierailija
374/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aika pienissä lapsissa näkyy luonne-eroja, ja toiset huomioi enemmän muita kuin toiset. Toiset on ylipäätään ajattelevaisempia.

Nuiden muita huomioivien, sosiaalisia kokonaisuuksia hahmottavien ja empaattisten lasten tuskin tarvitsee odottaa oman lapsen syntymää, jotta pääsevät kokemaan sellaisia tunteita? 

Eihän kaikista tule sellaisia edes äidiksi/isäksi tulemisen myötä. 

Vierailija
375/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenkähän se olisi onnistunut tuolloin? Piikojen ja renkien piti tehdä töitä aamusta iltaan. Isäntä huomasi heti, jos he menivät jonnekin piiloon. Lisäksi nukkuivat vielä samassa pihapiirissä tai talossa kuin isäntäväki. Kyllä siellä huomattiin, jos jotain epäilyttävää oli tekeillä.

Vierailija
376/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ja luopuu jostain toisen hyväksi. Se on aikustumista. 

Jos ei muuten pysty ottamaan vastuuta ja aikuistumaan, niin onhan se hyvä, että edes lapsen kanssa sitten onnistuu.

Kenestä lapseton ottaa vastuuta? 

Kenen elämänalkua lapseton varjelee ja haluaa parantaa? Ei kenenkään. Siinä on suuri ero.

Onpa sinulla suppea käsitys vastuusta. Eivätkö sinun mielestäsi esim. omaishoitajat, opettajat, terveydenhuollon ammattilaiset, valtion työntekijät ja vapaaehtoistyöntekijät kanna vastuuta?

Vierailija
377/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenkähän se olisi onnistunut tuolloin? Piikojen ja renk

Tottapuhuen aivan sama. Ei kiinnosta nyt mitkään keskiaikalarppausproosat yhtään.

Pointtina se että lapsettomuus on luonnollista, kaikki eivät halua lapsia ja osa ei saa.

Vierailija
378/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä mielenkuvituksen puutteesta kärsiviä ihmisiä kun eivät voi kuvitella mitään muuta aktin muotoa kuin penetraation. 

Vierailija
379/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettiin et LAITTOMIA . NO NIITÄHÄN ON TUHANSIA . SIIS LAITTOMIA.  JA ERIMAALAISIA EVAKKOJA JA MAATTOMIA. 

Vierailija
380/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottapuhuen aivan sama. Ei kiinnosta nyt mitkään keskiaikalarppausproosat yhtään.

Pointtina se että lapsettomuus on luonnollista, kaikki eivät halua lapsia ja osa ei saa.

Lapsettomuus on toki aina ollut luonnollista yksinelävillä ja sellaisilla, jotka eivät terveytensä vuoksi kykene lastensaantiin. Heteroparisuhteissa elävillä terveillä ihmisillä se ei ole ollut millään tavalla luonnollista, ei ennen eikä nyt.