Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Maapallon väkiluku ylitti miljardin muistaakseni 1980-luvulla. Ja nyt meitä on se 8 miljardia? 40 vuodessa on kyllä lisäännytty ihan tarpeeksi, jos miettii kuinka kauan ihmisellä meni ylittää tuo ensimmäine miljardi suhteessa nykyiseen väkilukuun..
Pikkusen ennemin kyllä
YK:n mukaan maailman väkiluku saavutti miljardin ihmisen rajan vuonna 1804, kaksi miljardia 1927, kolme miljardia 1960, neljä miljardia 1974, viisi miljardia 1987, kuusi miljardia 1999, seitsemän miljardia 2011 ja kahdeksan miljardia 2022
Kyyti on todella kylmää....
Venäjä yrittää näivettää Suomen. Kysy itseltäsi, kuka Putinin propagandaa aiheesta levittää. Kuka haluaa vauvat pois Suomesta.
Maailmanlaajuinen, globaali väestön romahdus on tulossa. Nykyisen hyvinvoinnin ja Modernin maailman loppu. Dystopia 💣
Eihän sille oikein mitään voi, jos ymmärryksesi on vajavainen. Mitä meidän muiden pitäisi asialle mielestäsi tehdä? Yrittää valistaa sinua, miten onnekas olet että olet saanut lapsesi, kun esim. meillä yhtä ainoaakin lasta hankittiin vuosikausia ja toisen hankinnassa ei yksikään alansa huippulääkäri kyennyt yrityksestä huolimatta meitä auttamaan? Arvatenkin turhaa, koska tuonkin käännät kuitenkin jotenkin meidän syyksi.
Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat
Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös
Kuten tämäkin julkaisu todistaa:
Tutkimus:
Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women
But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.
https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…
Iso osa naisista kaipaa äitiyttä - eikä uraa. He haluavat oman pikku vauvan 💕
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen tykönäni sitä, että mikään puolue ei kosiskele näitä yksineläjiä äänestäjiksi. Teema loistaa poissaolollaan kaikkien puolueiden ohjelmista ja vaalilauseista.
Sanopa muuta!? Missä rahaedut lapsettomille? Miksi sterilointilakia ei muuteta järkeväksi (mallia voi ottaa Saksasta)?
Vähän sama jos minä ihmettelisin miksi kaikkia ei kiinnosta jääpallo, kun itse rakastan sitä?! Miksei kaikki muutkin maailman ihmiset pelaa jääpalloa??
Uusista spermanluovuttajista on kova pula.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010689552.html
Tavallisimmin luovutus- ja pakastuskertoja on 810.
Jos pohdit luovuttamista, kannattaa vaan rohkeasti ottaa meihin yhteyttä, silloin et vielä ole sitoutunut mihinkään, Klami kehottaa.
Luovuttajalle maksetaan Kelan päivärahan suuruinen korvaus ja kilometrikorvaukset jokaisesta käyntikerrasta.
Jokaisesta kerrasta saa rahaa! 💶💴💵💰
Jokaisesta 💰
Maailmaa uhkaa väestön globaali romahdus ja se tulee tuhoamaan hyvinvointiyhteiskunnat. Eläkkeet voitte unohtaa ja työttömyyskorvaukset...
Ihmisiä tullaan sodilla varastamaan orjiksi
Vestömäärävalhe on venäjän propagandaa
Tästä on kyse
Venäjä käy Pietarin trollien avulla sotaa Suomea vastaan. Yhtenä keinona on vauvavastaisuus, turvallisista koronarokotteista levitettävät valheet ja pelon lietsonta. Tarkoitus poistaa suomalaisen väestön luottamus sen omiin instituutioihin ja heikentää valtion kykyä toimia sotatilanteessa.
Demokraattisissa maissa instituutioiden voima syntyy kansan tuesta ja luottamuksesta diktatuurissa pelosta ja väkivallasta. Vanhusten yhteiskunta on helppo tuhota.
1) Venäjä käy Pietarin nettitrollien avulla sotaa Suomea vastaan
2) Venäjä haluaa näivettää Suomen
3) Rokotevastaisuus on venäjän propagandaa
4) Vauvavastaisuus on venäjän propagandaa
YLE
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä vietyäni lapsen tarhaan näin kotimatkalla tiellä päihtyneeltä vaikuttavan miehen joka julisti vastaantulijoille kuinka tänne eivät lapset sovi. Ei ole lapsille sopiva paikka.
Jos mies raitistuisi ja muuttaisi asennettaan ehkä voisi saada puolison ja perheen hänkin. Selvästi oli käsittelemättömiä traumoja asiasta.
Ehkä tarkoitti, että on turvatonta. Oli itsekin kenties sellainen, jota lapsien pitää varoa.
Jos lapsimaanikot kerran ihan epäitsekkäästi puskee niitä pershedelmiä, niin miksi eivät anna kokoajan joka lapsen tulla ja anna adoptioon? Jos kerran se ELÄMÄN LAHJA ja muuta ylevää, eikä missään nimessä että MINÄ saan oman pikku mini-me:n ja seuraa ja hoitajan vanhuksena?
En ymmärrä, miksi ihmisillä tarve nostaa itsensä jalustalle. Erityisesti haluaisin kiinnittää huomion tahattomasti lapsettomiin. Mietittekö yhtään, miltä ivallisuutenne ja itsekehunne kuulostaa heistä?
Jos joku onnellisesti parisuhteessa oleva tulisi voivottelemaan muiden sinkkuutta tai tahatonta yksinäisyyttä, niin eihän sellaista kauaa katseltaisi.
Jostain syystä velojen ja lapsettomien parjaaminen taas on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa naisista kaipaa äitiyttä - eikä uraa. He haluavat oman pikku vauvan 💕
Niin
Vierailija kirjoitti:
Uusista spermanluovuttajista on kova pula.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010689552.html
Tavallisimmin luovutus- ja pakastuskertoja on 810.Jos pohdit luovuttamista, kannattaa vaan rohkeasti ottaa meihin yhteyttä, silloin et vielä ole sitoutunut mihinkään, Klami kehottaa.
Luovuttajalle maksetaan Kelan päivärahan suuruinen korvaus ja kilometrikorvaukset jokaisesta käyntikerrasta.
Jokaisesta kerrasta saa rahaa! 💶💴💵💰
Jokaisesta 💰
No ei ole elämä näistä muutamista kympeistä kiinni, ja varmasti ei tule 18 vuoden päästä teiniviiksi oven taakse.
Mielenkiintoinen aloitus, joka oikeastaan vahvistaa mun tosielämän kokemuksia 1 lapsen äitinä (toista ei saatu, sekundaarinen lapsettomuus). Lapsettomien silmissä olen lisääntynyt, joten en (tietenkään) kuulu heidän joukkoonsa, muiden perheiden silmissä olen "lähes lapseton", kun ei meillä ole tosiaan kuin 1 lapsi. Lapsi on siten automaattisesti hemmoteltu ja elämämme pyörii liikaa hänen ympärillään. Pääsemme myös liian helpolla emmekä oikeastaan tiedä lapsiperhe-elämästä mitään. Harmillista, ettei ystävissämme ole muita yksilapsisia eikä siten oikein ketään, joiden silmissä olisimme normaaleja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti teitä lapsia hankkineita tuntuu silti hiertävät lapsettomien asiat 😂
Joitakin varmasti hiertää. Itse olen se rajaton tyyppi kuka ajattelee, että lapsettomat eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Mikäli on tyytymätön omiin elämänvalintoihin, tämän saattaa tulkita niin, että yritän jotenkin houkutella muut lapsettomat kanssani ansaan. Tämän tyyppisiin tulkintoihin täällä välillä törmää. Kohdallani asia tarkoittaa juuri sitä mitä tarkoitan. Itselleni lapsiperhe-elämä on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea.
Et ymmärrä olennaista ihmiselämästä, kun noin kirjoitat.
Suurin osa ihmisistä on kasvanut lapsiperheessä ja tietää lapsen osan. Se ei kaikilla ole ollut turvallinen ja hyvä. Ihminen kasvaa myös lapsettomana, ja joskus menetykset ja suru elämän edessä kasvattaa enemmän kuin se, että on saanut haluamansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti teitä lapsia hankkineita tuntuu silti hiertävät lapsettomien asiat 😂
Joitakin varmasti hiertää. Itse olen se rajaton tyyppi kuka ajattelee, että lapsettomat eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Mikäli on tyytymätön omiin elämänvalintoihin, tämän saattaa tulkita niin, että yritän jotenkin houkutella muut lapsettomat kanssani ansaan. Tämän tyyppisiin tulkintoihin täällä välillä törmää. Kohdallani asia tarkoittaa juuri sitä mitä tarkoitan. Itselleni lapsiperhe-elämä on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea.
Perheetön erakkoelämä luonnon helmassa on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea. Moni ei tiedä mistä on jäänyt paitsi! Huomaatko, lähes mistä tahansa kokemuksesta voi sanoa noin, ei vain perhe-elämästä. Sinäkään et tiedä, mistä kaikesta olet "jäänyt paitsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen tykönäni sitä, että mikään puolue ei kosiskele näitä yksineläjiä äänestäjiksi. Teema loistaa poissaolollaan kaikkien puolueiden ohjelmista ja vaalilauseista.
Poliitikoissa tuntuu olevan niin vähän lapsettomia/veloja, että se varmaan vaikuttaa?
Onhan politiikassa kaikenlaisia ihmisiä ja poliitikoilla on kaikkeen mielipide valmiina, perusteltu tai perustelematon.
Ap kirjoittaa "Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä".
Hauta on se eteenpäin, jota kohti ap.kin kulkee.